STADSNIEUWS
Meer dan 200 kramen tijdens jaarlijkse Moonlight Shopping in Zoetermeer

De traditionele Moonlight Shopping-markt keert deze week terug in het centrum van de stad. Op woensdag 24 juni staat de Dorpsstraat van Zoetermeer in het teken van de grote avondbraderie. Bezoekers kunnen van 14.00 tot 22.00 uur langs ruim tweehonderd marktkramen struinen.
De markt strekt zich uit over de volledige Dorpsstraat en loopt door richting de Leidsewallen, het Marseillepad en het Marktplein. Bezoekers vinden er een breed aanbod aan producten, waaronder kleding, cadeauartikelen, accessoires en verschillende etenswaren.
Kinderkermis op de Markt
De opstelling van de kramen eindigt centraal op de Markt. Voor de jongere bezoekers is daar bovendien een speciale kinderkermis ingericht, die gelijktijdig met de markt geopend is.
Faciliteiten
Om het winkelen in de middag- en avonduren te ondersteunen, is er door de organisatie ingezet op een specifieke aankleding van de straten om een gastvrije sfeer te creëren. De lokale horecaondernemers spelen eveneens in op de extra aanloop. De terrassen langs de route zijn de gehele middag en avond geopend voor het publiek. Bezoekers kunnen daarnaast gebruikmaken van het gratis watertappunt in de Dorpsstraat (ter hoogte van nummer 111). Vanwege de verwachte drukte en warme omstandigheden wordt bezoekers gevraagd ook een beetje extra op elkaar te letten.
Foto: mediapartner Zoetermeer actief
Zoetermeer in top 10 gemeenten met hoogste aandeel restafval in Zuid- Holland

In Zoetermeer bestaat een groter deel van het huishoudelijk afval uit restafval dan gemiddeld in Zuid-Holland. Van het reguliere huishoudelijke afval wordt 67 procent als restafval ingezameld, tegenover een provinciaal gemiddelde van 50 procent. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De gemiddelde Zoetermeerder produceert jaarlijks 202 kilo huishoudelijk restafval. In Zuid-Holland ligt dat gemiddelde op 161 kilo per persoon. Met deze cijfers staat Zoetermeer op de negende plaats van de vijftig Zuid-Hollandse gemeenten met het hoogste aandeel restafval.
Hoe zit het met de rest?
Naast restafval is in het onderzoek gekeken naar andere afvalstromen. Het gescheiden ingezamelde afval bestaat voor 14 procent uit gft, gevolgd door papier en karton (9 procent), glas (5 procent), pmd (3 procent) en overige kleine afvalstromen (2 procent).
Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen gemeenten groot. In sommige gemeenten bestaat minder dan 20 procent van het huishoudelijk afval uit restafval, terwijl dat aandeel elders boven de 80 procent ligt.
De onderzoekers wijzen erop dat deze verschillen niet alleen samenhangen met het scheidingsgedrag van inwoners. Ook factoren zoals hoogbouw, de aanwezigheid van tuinen, gemeentelijk afvalbeleid en nascheiding spelen daarbij een rol.
17 procent van Zoetermeerse bestelbusjes voldoet straks niet meer aan eisen milieuzones

17 procent van de Zoetermeerse bestelbusjes voldoet vanaf 2027 niet meer aan de eisen van veel milieuzones. Dat blijkt uit een analyse van CBS-cijfers. Daarnaast bevindt nog eens 11 procent van het wagenpark zich in een overgangsgroep die mogelijk met aanvullende beperkingen te maken krijgt.
Vanaf 1 januari 2027 vervalt de landelijke overgangsregeling voor oudere Euro 5-dieselbestelbussen in tientallen Nederlandse milieuzones. Daardoor voldoet een deel van het Zoetermeerse wagenpark niet langer aan de toegangseisen van veel zero-emissiezones.
Naast de groep voertuigen die rechtstreeks wordt geraakt, bevindt 11 procent van de lokale bestelbusvloot zich in de overgangsjaren 2012 tot en met 2015. Afhankelijk van de emissieklasse kunnen ook deze voertuigen in de toekomst met toegangsbeperkingen te maken krijgen.
Jonger wagenpark dan gemiddeld
Opvallend is dat de bedrijfswagens in Zoetermeer gemiddeld jonger zijn dan elders in Nederland. De gemiddelde leeftijd van een Zoetermeerse bestelbus bedraagt 6,7 jaar. Daarmee ligt de stad onder zowel het Zuid-Hollandse gemiddelde van 7,3 jaar als het landelijke gemiddelde van 7,9 jaar.
Toch voldoet een deel van het wagenpark niet aan de toekomstige toelatingseisen van zero-emissiezones. Ondernemers die werkzaam zijn in steden als Den Haag, Rotterdam, Delft, Leiden en Gouda hebben daar inmiddels mee te maken. Ook Alphen aan den Rijn voert vanaf 2027 strengere regels in.
Extra kosten voor fossiele bedrijfswagens
Naast de toegangsbeperkingen krijgen ondernemers ook te maken met fiscale wijzigingen. Vanaf 1 januari 2027 wordt een zogenoemde pseudo-eindheffing ingevoerd. Werkgevers betalen dan jaarlijks 12 procent belasting over de cataloguswaarde van fossiele bedrijfswagens die aan werknemers ter beschikking worden gesteld.
Bij een bestelbus met een cataloguswaarde van 45.000 euro betekent dit een extra last van 5.400 euro per jaar.
Niet voor iedere ondernemer eenvoudig
Voor sommige ondernemers is de overstap naar elektrisch vervoer echter niet eenvoudig. Hoewel het aanbod van elektrische bedrijfswagens groeit, blijven laadvermogen, trekkracht en actieradius belangrijke aandachtspunten voor sectoren die dagelijks zwaar materieel of gereedschap vervoeren.
Voor deze ondernemers kunnen de strengere toelatingseisen in binnensteden de komende jaren voor extra uitdagingen zorgen.
Streekmarkt afgelast vanwege extreme hitte en code oranje

De streekmarkt die gepland stond voor donderdag 25 juni in de Dorpsstraat gaat niet door. De organisatie heeft besloten het evenement af te gelasten vanwege de aanhoudende hitte en de geldende code oranje in delen van Nederland.
De beslissing volgt op waarschuwingen van het KNMI, dat adviseert om rekening te houden met de gevolgen van de extreme temperaturen.
Code oranje
Een woordvoerder van het KNMI laat aan NU.nl weten dat de waarschuwing in ieder geval tot en met vrijdag van kracht blijft. Daarna wordt bekeken of verlenging noodzakelijk is. De code oranje geldt voor grote delen van het midden en zuiden van Nederland.
Risico op gezondheidsklachten
Het KNMI waarschuwt voor gezondheidsklachten als gevolg van de hitte, waaronder uitdroging en oververhitting. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen extra risico, al kunnen de hoge temperaturen bij iedereen klachten veroorzaken.
Het advies is om tussen 12.00 en 18.00 uur zware lichamelijke inspanningen, zoals buitenwerk en activiteiten in de buitenlucht, zoveel mogelijk te beperken. De organisatie van de streekmarkt heeft daarop besloten het evenement af te gelasten.
Titel in laatste minuut uit handen voor Doing Zoetermeer

De droom van Doing Zoetermeer om het Nederlands kampioenschap rolstoelhockey te veroveren, is zaterdag op de meest pijnlijke manier uiteengespat. In sporthal De Altis ging de beslissende finalewedstrijd tegen Haag88 in de laatste minuut met 2-1 verloren, waardoor de landstitel naar de Haags/Rijswijkse ploeg ging.
De finale kende een bloedstollend verloop. In de eerste wedstrijd hielden beide teams elkaar in evenwicht en werd er niet gescoord. Doing Zoetermeer trok vervolgens de shoot-outs met 2-1 naar zich toe en zette daarmee een eerste stap richting de titel. In de tweede wedstrijd moest de ploeg echter haar meerdere erkennen in Haag88. De Hagenaars waren met 5-1 duidelijk de sterkste, waardoor een derde en beslissende wedstrijd noodzakelijk werd.
In dat allesbepalende duel gaf Doing opnieuw uitstekend partij. Beide teams waren aan elkaar gewaagd en lange tijd bleef de stand steken op 1-1. Een verlenging leek binnen handbereik, maar in de slotminuut sloeg het noodlot toe. Haag88 profiteerde van een ongelukkige situatie en maakte de beslissende 2-1.
Keeper Fernand Verweij kon na afloop leven met de nederlaag, ondanks de pijn van het verlies. „Teleurgesteld niet, het waren mooie, harde maar sportieve wedstrijden”, vertelt hij. „Het is wel balen dat je in de laatste minuut een goal tegen krijgt van een bal die niet eens als gericht schot bedoeld was, maar dat hoort nu eenmaal bij sport.” Voor Verweij kreeg de verloren finale nog een extra lading. De ervaren keeper had vooraf al besloten dat dit zijn laatste seizoen in het rolstoelhockey zou worden. „Ik had graag als kampioen gestopt met rolstoelhockey, maar dat is helaas niet geworden”, zegt hij. „Ik ben enige tijd geleden begonnen met handbal en mijn lichaam kan dat goed aan. Daarom heb ik besloten daar verder mee te gaan.”

Verweij begon zijn loopbaan ooit als veldspeler en schopte het zelfs tot het Nederlands team. Toen hij merkte dat volledige wedstrijden steeds meer energie kostten, maakte hij de overstap naar het keepersvak. „Ik speelde uiteindelijk nog maar één helft per wedstrijd. Daardoor verloor ik mijn plek in de selectie van Oranje. Er was toen wel behoefte aan een keeper. Ik heb dat geprobeerd en dat ging eigenlijk meteen goed. Zo ben ik uit noodzaak keeper geworden.”
Hoewel de titel aan hun neus voorbijging, kan Doing Zoetermeer terugkijken op een sterk seizoen en een finale waarin het verschil tussen winst en verlies minimaal was. Voor Verweij eindigde zijn rolstoelhockeycarrière zonder kampioensschaal, maar wel met trots op een lange sportloopbaan en een waardig afscheid op het hoogste niveau.
Ook speler/coach Frank Maagdenberg kreeg met de nederlaag in de NK-finale een teleurstelling te verwerken. “We hebben geleerd van de fouten in het tweede duel en waren in de beslissende gelijkwaardig aan elkaar. Toch wisten zij in de slotseconden de winnende te maken”, aldus Maagdenberg die met veel familieden aanwezig was. “Mijn vrouw, Mirjam, zat achter de wedstrijdtafel. Mijn zoon zit in het team, nr 14. Mijn schoondochter speelt bij Bredius uit Woerden, dat in de kleine finale speelde. Mijn ouders waren er als toeschouwers en mijn schoonouders keken online mee.”
Foto’s: Ronald Mooiman
Zoetermeer breidt stroomnet uit met vier nieuwe stations

Netcongestie is een onderwerp dat steeds vaker terugkomt. Ook in Zoetermeer staat het elektriciteitsnet onder druk. Op piekmomenten is de vraag naar stroom groter dan de beschikbare capaciteit van het netwerk.
De stad groeit en steeds meer woningen en bedrijven maken gebruik van elektrische toepassingen, zoals warmtepompen, laadpalen en elektrisch koken. Alleen al in het Entreegebied worden de komende jaren ongeveer 6.700 woningen gebouwd, die allemaal een aansluiting op het elektriciteitsnet nodig hebben.
Vier locaties in beeld
Om het netwerk toekomstbestendig te maken, wordt de elektriciteitsinfrastructuur in Zoetermeer de komende jaren uitgebreid.
Daarvoor bouwen netbeheerders nieuwe onderstations. Dit zijn belangrijke schakels in het elektriciteitsnet, waar hoogspanning wordt omgezet naar een lagere spanning die geschikt is voor woningen en bedrijven.
Voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet zijn in totaal vier strategische locaties aangewezen voor nieuwe onderstations.
Gemeente tekent overeenkomst voor ontwerp openbare ruimte Entree

De gemeente Zoetermeer heeft een overeenkomst gesloten met ingenieurs- en adviesbureau Haskoning voor het ontwerp en de voorbereiding van de openbare ruimte in het Entreegebied. Wethouder Jan Iedema en directeur René de Roos (directeur Haskoning) ondertekenen de overeenkomst vandaag, maandag 22 juni.
Het gaat om de inrichting van ongeveer 300.000 vierkante meter openbare ruimte, waaronder straten, pleinen, groenvoorzieningen en waterpartijen. Haskoning gaat hiervoor een voorlopig ontwerp opstellen.
Voorlopig ontwerp
Het ontwerp moet aansluiten bij de uitgangspunten van het Omgevingsprogramma Entree. Daarin zijn de ambities en kwaliteitskaders voor de nieuwe stadswijk vastgelegd. Volgens de gemeente moet de openbare ruimte aansluiten op de toekomstige bebouwing en het gebruik van het gebied.
Nieuwe stadswijk
Het Entreegebied ligt aan weerszijden van de Afrikaweg, tussen de A12 en het Stadshart. In de nieuwe wijk komen ongeveer 7.000 woningen, voorzieningen en ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid. De wijk moet een verbinding vormen tussen Meerzicht, Driemanspolder en Rokkeveen en ligt in de directe omgeving van station Zoetermeer.
Wethouder Iedema van Zoetermeer: “Met deze overeenkomst zetten we samen met Haskoning een mooie stap in de verdere uitwerking van de openbare ruimte in Entree. We werken daarmee stap voor stap toe naar uitvoering.’
Beeld: Patricia Reports
Parachutisten landen op de Markt: bijzondere editie van Veteranendag

Aanstaande zaterdag, 27 juni, staat Zoetermeer in het teken van Veteranendag. Op de Markt is een programma samengesteld met activiteiten voor jong en oud. Een van de onderdelen is een demonstratiesprong van parachutisten van Defensie, die op de Markt zullen landen.
Het evenement begint om 17.00 uur. Theatergezelschap Greg & Baud verzorgt gedurende de avond meerdere minitheatervoorstellingen over het leven van veteranen en hun gezinnen. Daarnaast zijn er kinderactiviteiten en is het Verhalenhuis geopend voor bezoekers.
Voor het eerst is het defilé live te volgen op een videoscherm op de Markt. Ook zendt ZFM het evenement uit via televisie.
Parachutisten brengen veteranenvlag
Om 18.00 uur vindt de officiële openingsceremonie plaats. Parachutisten van Defensie springen uit een vliegtuig en landen op de Markt. Zij brengen de veteranenvlag mee, die vervolgens wordt gehesen door de burgemeester en de kinderburgemeester.
De voertuigen van het defilé worden rond 19.30 uur op de Markt verwacht.
Nieuwe woontoren aan Duitslandlaan moet betaalbaar wonen naar Zoetermeers Stadshart brengen

De gemeente Zoetermeer wil de komende jaren meer betaalbare woningen realiseren in het Stadshart. Aan de Duitslandlaan 11 is daarom een woontoren gepland met 242 huurappartementen, waarvan het merendeel in de sociale huursector valt.
Van de 242 geplande appartementen worden er 186 verhuurd als sociale huurwoning. De overige 56 woningen vallen in het middensegment. Volgens de betrokken partijen draagt het project bij aan het vergroten van het aanbod betaalbare woningen in de stad.
Meer dan alleen wonen
De woontoren maakt deel uit van een bredere ontwikkeling rond de Luxemburglaan, waar zowel de openbare ruimte als het woningaanbod worden vernieuwd.
Op de begane grond van het gebouw komen geen bergingen, maar ruimte voor maatschappelijke of commerciële functies. Volgens de initiatiefnemers moet dit bijdragen aan een levendige omgeving waarin wonen en voorzieningen samenkomen.
Handtekeningen gezet
De gemeente Zoetermeer heeft samen met vastgoedbelegger PingProperties en ontwikkelaar Lithos een anterieure overeenkomst ondertekend. Hierin zijn afspraken vastgelegd over de samenwerking, de grondverkoop en de financiële bijdragen aan de openbare ruimte. Wethouder Jan Iedema (Binnenstad) laat weten dat de realisatie van een aantrekkelijke binnenstad hiermee weer een grote stap dichterbij is gekomen.
De gemeenteraad moet later dit jaar nog een definitief besluit nemen over het project en de financiering. Als de raad instemt, kunnen de eerste werkzaamheden volgens de huidige planning in het eerste kwartaal van 2027 starten.
Beeld: FotoFlex