
Door Danique
Zoetermeer zet grote stappen richting een schonere en duurzamere toekomst. Onder de slogan ‘Minder afval, beter scheiden: Samen maken we het verschil’ heeft het college van burgemeester en wethouders een nieuw afvalbeleidsplan gepresenteerd dat de manier waarop inwoners hun afval kwijt kunnen flink op de schop neemt. Met extra containers, nieuwe regels en zelfs verplichte tijdslots bij het afvaldepot wordt het dagelijkse afvalritueel straks anders dan ooit.
Nieuwe regels voor iedereen
De grootste verandering voor huishoudens in laagbouw is de komst van een derde minicontainer. Naast de bakken voor restafval en GFT komt er één bij voor Plastic, Blik en Drankkartons (PBD). Daarmee wil de gemeente het scheiden van verpakkingsafval makkelijker en effectiever maken. De oranje PBD-containers die nu nog op milieueilanden staan, verdwijnen volledig uit het straatbeeld. In flats en buurten met ondergrondse containers wordt het PBD niet apart ingezameld, maar achteraf uit het restafval gehaald. Volgens de gemeente is dat efficiënter en praktischer, omdat bewoners in hoogbouw vaak minder ruimte hebben voor extra bakken.
Ook de papierinzameling verandert. Steeds vaker raken containers verstopt door grote dozen die niet worden gevouwen. Daarom worden de openingen van de papierbakken aangepast, zodat alleen nog plat karton past. Zo blijft er meer ruimte over en wordt het inzamelen veiliger en netter. Wethouder Blansjaar (Afval) benadrukt dat het niet om extra regels gaat, maar om beter samenwerken: “We willen samen met inwoners aan de slag om afval te verminderen en beter te scheiden. Dat vraagt soms even wennen, maar het levert uiteindelijk voor iedereen wat op.”
Tijdslot en toekomst
Een opvallende maatregel is de introductie van verplichte tijdslots bij het zelfbrengdepot. Wie straks grofvuil, hout of oude apparaten wil inleveren, moet vanaf 2026 eerst online een afspraak maken. Dat moet wachtrijen voorkomen en het aantal ritjes naar het depot beter spreiden over de dag. De gemeente verwacht dat dit de doorstroom verbetert en de kosten verlaagt. Ook kunnen medewerkers bezoekers dan beter helpen bij het correct scheiden van hun afval.
De nieuwe aanpak komt niet uit de lucht vallen. De kosten voor afvalverwerking stijgen al jaren, mede door strengere landelijke regels en duurdere verwerkingstarieven. Zoetermeer wil die kosten beter in de hand houden en tegelijk voldoen aan de duurzaamheidsdoelen van de komende decennia. “Afvalverwerking wordt elk jaar duurder,” zegt Blansjaar. “Als we nu niets veranderen, lopen de kosten alleen maar verder op. Door slim te investeren in afvalscheiding, besparen we op termijn geld én grondstoffen.”
Planning en vooruitblik
Het voorstel ligt eind 2025 ter goedkeuring bij de gemeenteraad. Als de plannen worden aangenomen, start de uitvoering vanaf 2026 en loopt die door tot 2030. In 2029 volgt een grote evaluatie, samen met inwoners, waarin wordt gekeken wat goed werkt en wat beter kan. De resultaten daarvan vormen de basis voor het afvalbeleid van de toekomst.
Zoetermeer kiest met dit plan duidelijk voor vooruitgang: minder afval, meer hergebruik en een systeem dat klaar is voor de volgende generatie. Of de inwoners er blij mee zullen zijn, moet de komende jaren blijken, maar één ding is zeker: er komt een container bij.
Bron en beeld: ZFM Zoetermeer Facebook