Yoran

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg

Stijgende energiekosten, noodzakelijk onderhoud en strengere duurzaamheidseisen zorgen ervoor dat veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) voor belangrijke keuzes staan. Om bestuurders en appartementseigenaren hierover te informeren, organiseert het VvE-loket op donderdag 9 juli een informatiebijeenkomst in Zoetermeer.

Tijdens de bijeenkomst krijgen deelnemers informatie over verduurzaming van appartementencomplexen en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Ook wordt aandacht besteed aan financieringsmogelijkheden, subsidies en het creëren van draagvlak binnen een VvE.

Verduurzaming en onderhoud

Bezoekers krijgen onder meer inzicht in ontwikkelingen die de komende jaren op VvE’s afkomen, welke verduurzamingsmaatregelen mogelijk zijn en hoe deze kunnen worden gecombineerd met noodzakelijk onderhoud.

Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen aan deskundigen en ervaringen uit te wisselen met andere VvE-bestuurders en appartementseigenaren.

Praktische informatie

De informatiebijeenkomst vindt plaats op donderdag 9 juli van 19.00 tot 21.30 uur in De Kapelaan in Zoetermeer.

De bijeenkomst is bedoeld voor VvE-bestuurders, commissieleden, beheerders en appartementseigenaren die zich willen verdiepen in verduurzaming, onderhoud en de financiële toekomst van hun gebouw.

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg Meer lezen »

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag

De Zoetermeerse schooltuinen bestaan dit jaar vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, worden op zondag 21 juni de deuren geopend voor een feestelijke dag bij de schooltuin aan de Zegwaartseweg.

Al een halve eeuw maken duizenden Zoetermeerse basisschoolkinderen via de schooltuinen kennis met natuur en tuinieren. Leerlingen uit groep 6 en 7 krijgen er traditioneel een eigen stukje grond onder hun hoede. Van het zaaien in het voorjaar tot het oogsten in het najaar volgen zij het volledige groeiproces.

Volgens de organisatie gaat het om meer dan alleen tuinieren. Kinderen leren waar voedsel vandaan komt, maken kennis met ecosystemen en worden gestimuleerd om verschillende groenten te proeven. Daarnaast dragen de schooltuinen bij aan de biodiversiteit in de stad. Zo bieden zij onder meer leefruimte aan bijen, egels, vogels, kikkers en padden.

Activiteiten voor jong en oud

Het jubileumfeest aan de Zegwaartseweg 25b duurt van 12.00 tot 16.00 uur. De officiële opening vindt plaats om 13.00 uur. Tijdens de middag verzorgen Tjapko en Linda optredens om 13.30 uur en 15.00 uur.

Bezoekers kunnen onder meer een theezakje maken, een oorwormenhotel bouwen, popcorn bakken boven een vuur, tuinkers zaaien of deelnemen aan een insectenspeurtocht. Ook is er een jubileummarkt met ongeveer vijftien kramen. Daarnaast wordt een prijs uitgereikt voor de mooiste kleurplaat.

Foto: mediapartner Zoetermeer Actief

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag Meer lezen »

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden

Netbeheerder Stedin heeft een financieel sterk, maar operationeel uitdagend jaar achter de rug. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2025 van Stedin. Hoewel de winst van de netbeheerder steeg, nemen ook de schulden toe door de investeringen die nodig zijn voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Zoetermeer ontvangt dit jaar een gepland dividend van 1,74 miljoen euro.

De winst van Stedin over 2025 kwam uit op 278 miljoen euro, tegenover 158 miljoen euro in 2024. Volgens het jaarverslag is deze stijging grotendeels het gevolg van hogere tarieven. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze tariefsverhogingen goedgekeurd om ervoor te zorgen dat Stedin de uitbreidingen van het energienet kan blijven financieren. De energietransitie zorgt namelijk voor een sterk groeiende vraag naar elektriciteit, wat leidt tot toenemende netcongestie op het stroomnet.

Rijk stemt tegen dividenduitkering

Hoewel de gemeente Zoetermeer de verwachte 1,74 miljoen euro aan dividend in lijn met de begroting kan ontvangen, was er tijdens de aandeelhoudersvergadering ook kritiek op de uitkering. De Nederlandse staat, die voor 11,82 procent aandeelhouder is van Stedin, stemde tegen het voorstel om dividend uit te keren. Het Rijk vindt het onverstandig om geld uit te keren aan aandeelhouders in een periode waarin het eigen vermogen van de netbeheerder onder druk staat door de hoge investeringen.

De cijfers laten die druk ook zien. De totale investeringen van Stedin stegen in 2025 naar 1,3 miljard euro, tegenover 1,1 miljard euro een jaar eerder. Door deze uitgaven nam de nettoschuld van het bedrijf met 631 miljoen euro toe. Stedin verwacht daarom dat het eigen vermogen de komende jaren versterkt moet worden om financieel gezond te blijven. Hierover worden gesprekken gevoerd met de aandeelhouderscommissie.

Netcapaciteit slimmer benutten

Naast de financiële resultaten benadrukt het jaarverslag dat de energietransitie wordt beïnvloed door maatschappelijke en geopolitieke ontwikkelingen.

Door de hoge investeringen in het net wordt het volgens Stedin steeds uitdagender om energie voor eindgebruikers betaalbaar te houden. Om grote kostenstijgingen voor consumenten en bedrijven te beperken, zet de netbeheerder samen met lokale en nationale overheden in op het slimmer benutten van bestaande netcapaciteit, tariefregulering en het stimuleren van warmtenetten.

De betaalbaarheid van energie blijft daarnaast een belangrijk aandachtspunt binnen het landelijke energiebeleid. Andere structurele speerpunten van Stedin zijn digitale veiligheid, CO2-reductie en circulariteit.

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden Meer lezen »

Zoetermeer wil verkeersplan bij nieuwe scholen na zorgen over veiligheid

Zoetermeer wil verkeersplan bij nieuwe scholen na zorgen over veiligheid

Verkeersveiligheid rondom Zoetermeerse scholen moet voortaan al in een vroeg stadium worden meegenomen bij nieuwbouw- en verbouwingsplannen. Een brede meerderheid van de gemeenteraad heeft op donderdag 4 juni een motie aangenomen die het college oproept om bij nieuwe scholen en ingrijpende verbouwingen een verkeers- en parkeerplan op te stellen.

De motie, ingediend door onder meer LHN, PDvZ, PVV, GroenLinks-PvdA, Zoetermeer Vooruit en de SP, werd tijdens de raadsvergadering aangenomen. De partijen wijzen daarbij op signalen uit de stad. Zo bleek uit een participatieverslag van IKC Seghwaert dat omwonenden en ouders zich zorgen maken over de parkeerdruk en verkeerssituaties tijdens het halen en brengen van kinderen.

Verkeersveiligheid eerder in beeld

De raad vindt dat de verkeerskundige gevolgen van een nieuwe schoollocatie vanaf het begin in kaart moeten worden gebracht. Het college moet dergelijke plannen voortaan gelijktijdig met de onderwijsplannen aan de gemeenteraad voorleggen.

In de verkeers- en parkeerplannen moet volgens de motie onder meer worden beschreven hoe de veiligheid tijdens haal- en brengmomenten wordt geborgd, hoe de parkeerdruk wordt opgevangen en waar eventuele kiss-and-ridezones komen.

Veilige routes voor leerlingen

Daarnaast wil de gemeenteraad dat bij nieuwe schoollocaties aandacht wordt besteed aan veilige loop- en fietsroutes voor leerlingen. Als daarvoor extra verkeerskundige maatregelen in de openbare ruimte nodig zijn, moet het college aangeven hoe deze worden gefinancierd.

Volgens de indieners van de motie moet verkeersveiligheid een vast onderdeel zijn van de planvorming rond nieuwe scholen en grote verbouwingen.

Zoetermeer wil verkeersplan bij nieuwe scholen na zorgen over veiligheid Meer lezen »

Zoetermeer wil thuisonderwijs aan banden leggen na uitspraak Hoge Raad

Zoetermeer wil thuisonderwijs aan banden leggen na uitspraak Hoge Raad

De gemeente Zoetermeer wil het aantal kinderen dat thuisonderwijs volgt vanwege levensovertuiging zoveel mogelijk beperken. Dat blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op vragen van GroenLinks-PvdA, naar aanleiding van een recente uitspraak van de Hoge Raad.

De uitspraak heeft grote gevolgen voor gemeenten die te maken hebben met ouders die een beroep doen op vrijstelling van de leerplicht. Eerder besloot Den Haag al dat kinderen die thuisonderwijs krijgen vanwege religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen vanaf volgend jaar weer naar school moeten.

Gemeente wacht op landelijke richtlijnen

Ook Zoetermeer kijkt nu naar de mogelijkheden. Het college laat weten de ontwikkelingen nauwlettend te volgen en wacht op nieuwe landelijke richtlijnen. Daarna wil de gemeente maximaal gebruikmaken van de juridische ruimte om het aantal vrijstellingen terug te dringen.

Beperkt toezicht op thuisonderwijs

Volgens het college heeft ieder kind recht op kwalitatief goed onderwijs. Tegelijkertijd erkent de gemeente dat er momenteel nauwelijks toezicht mogelijk is op de kwaliteit van thuisonderwijs. Zodra ouders voldoen aan de wettelijke voorwaarden voor een vrijstelling, kan niet worden gecontroleerd of en hoe een kind daadwerkelijk onderwijs krijgt.

In Zoetermeer hebben op dit moment 28 kinderen een vrijstelling van de leerplicht op basis van levensovertuiging. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe aanvragen in behandeling.

De discussie over thuisonderwijs laait daarmee ook in Zoetermeer verder op. De komende landelijke richtlijnen moeten duidelijk maken hoeveel ruimte gemeenten krijgen om op te treden tegen vrijstellingen van de schoolplicht.

Zoetermeer wil thuisonderwijs aan banden leggen na uitspraak Hoge Raad Meer lezen »

Scroll naar boven