STADSNIEUWS
Zoetermeer start Koningsdag traditiegetrouw met ontbijt op het Stadhuisplein

Een goede start van Koningsdag begint in Zoetermeer al jaren met een gezamenlijk ontbijt. Ook dit jaar organiseert de Lions Club Soetermare voor de tiende keer het inmiddels traditionele Koningsontbijt op het Stadhuisplein. De opbrengst van het evenement gaat volledig naar een goed doel.
Op maandag 27 april kunnen inwoners tussen 09.00 en 11.00 uur aanschuiven voor een ontbijt in het hart van de stad. Het evenement vormt direct ook de officiële opening van Koningsdag, waarbij burgemeester Bezuijen aanwezig is en traditiegetrouw de aubade plaatsvindt met het hijsen van de vlag en het zingen van het Wilhelmus.
Het Koningsontbijt is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een vaste traditie. Bezoekers komen niet alleen voor het eten, maar vooral voor de gezelligheid en het samenzijn. “Het is echt een happening geworden”, aldus de organisatie. Veel deelnemers zien bekenden terug of maken juist nieuwe contacten terwijl ze samen aan lange tafels op het plein ontbijten.
Dit jaar gaat de opbrengst naar het Unlimited Sports Event, een initiatief waarbij zo’n 150 kinderen en jongeren met een beperking kennismaken met verschillende sporten. Door middel van clinics op scholen kunnen zij ontdekken welke sport het beste bij hen past, met als doel om deelname aan sport toegankelijker te maken.
Het ontbijt wordt volledig mogelijk gemaakt door lokale ondernemers en sponsoren. Horeca op het Stadhuisplein stelt de terrassen beschikbaar en vrijwilligers zorgen voor de organisatie. Daardoor kan de volledige opbrengst naar het goede doel gaan. Naast het ontbijt is er ook ruimte voor andere initiatieven. Zo krijgen deelnemers van dagopvangorganisatie Tuingezel een plek bij de ontbijtkraam om zelfgemaakte producten te verkopen.
Ontbijtkaarten zijn te bestellen via www.soetermare.nl. Ze kosten 12,50 euro per stuk. Ook als je niet aanwezig kan zijn kun je via de website het doel steunen met een donatie, laat de organisatie weten.
Zoetermeerse artiesten winnen internationale award in Macau

Zoetermeerse artiesten zorgen voor internationaal succes. De artiesten van de paradegroep Circolation hebben afgelopen weekend een prestigieuze prijs gewonnen tijdens een grootschalige internationale parade in Macau, ook wel bekend als het ‘Las Vegas van Azië’.
Tijdens de indrukwekkende optocht, met maar liefst 1600 performers verdeeld over 57 groepen uit de hele wereld, wist het gezelschap zowel het publiek als de vakjury te overtuigen. De Nederlandse groep werd bekroond met de “Best Costume Award”, een prijs voor de meest opvallende en creatieve kostuums binnen de parade.
Langs de route stonden tienduizenden bezoekers rijen dik opgesteld om een glimp op te vangen van het spektakel. Circolation trok daarbij extra aandacht met een energieke mix van jongleurs, eenwielfietsers, dansers en acrobaten in een groot acrowheel. “In zo’n grote optocht meelopen met zo ontzettend veel publiek geeft een mega-kick,” vertelt oprichter Jori Veldhuizen.
Wereldwijd succes voor Zoetermeerse artiesten
Circolation maakt deel uit van het internationale straattheatergezelschap Circo di Strada, dat wordt geleid door Jori Veldhuizen en zijn vrouw Vera Weber. Met hun gezelschap reizen zij al zo’n tien jaar de wereld over om publiek te verrassen met grootschalige paradeacts waarin circus, dans en theater samenkomen.
De act Circolation staat bekend om zijn visuele spektakel en dynamiek, waarbij verschillende circusdisciplines samenkomen in een mobiele show. De groep trad eerder op in onder meer Hongkong, Dubai en Bahrein, en was ook te zien bij grote internationale evenementen zoals Formule 1-races en festivals door heel Europa. De award in Macau voelt voor het team als een bijzonder hoogtepunt. “We stonden tussen grote namen binnen de paradewereld. Dat wij dan deze prijs winnen, is echt boven verwachting,” aldus Veldhuizen.
In aanloop naar de parade trad het gezelschap ook op in iconische locaties in Macau, waaronder het beroemde Venetian-casino, waar zij hun show presenteerden als promotie voor het evenement. Het optreden in deze luxueuze setting gaf de show letterlijk een gouden randje. Het is bovendien niet de eerste keer dat de groep in Macau te gast is. In 2019 maakten zij al indruk tijdens de Chinese New Year Parade, één van de grootste optochten in de regio.
Dinsdagochtend 1 april keren de artiesten terug naar Nederland, maar lang stilzitten zit er niet in. Tijdens het Paasweekend staan alweer optredens gepland in België en Frankrijk, waarmee de internationale tour van het Zoetermeerse gezelschap gewoon doorgaat.
Gemeente beloont mantelzorgers opnieuw met jaarlijkse vergoeding

Vanaf 1 april kunnen honderden mantelzorgers in Zoetermeer weer een beroep doen op de jaarlijkse mantelzorgwaardering van 200 euro. De gemeente stelt deze vergoeding in voor inwoners die langdurig en onbetaald voor een naaste zorgen.
Mantelzorg is in Zoetermeer een onmisbare pijler geworden. Zonder de inzet van partners, kinderen en vrienden zou de formele zorg in de stad vastlopen. Om die inzet te erkennen, keert de gemeente jaarlijks een geldbedrag uit. Toch komt niet iedereen die een helpende hand biedt automatisch in aanmerking. Om aanspraak te maken op de 200 euro moet de zorg aan specifieke eisen voldoen. De mantelzorger moet minimaal 18 jaar oud zijn en de zorg moet minstens drie maanden aaneengesloten worden verleend voor ten minste acht uur per week. Cruciaal is dat degene die de zorg ontvangt daadwerkelijk in Zoetermeer woont.
Opvallend is dat de waardering elk jaar opnieuw moet worden aangevraagd. Veel inwoners gaan ervan uit dat zij na één aanmelding automatisch op de lijst blijven staan, maar dat is niet het geval. De aanvraagperiode loopt tot 10 november, wat ook de landelijke Dag van de Mantelzorg is.
De uitvoering van de regeling ligt bij Mantelzorgcentraal. Inwoners die moeite hebben met de digitale weg naar de waardering, kunnen terecht bij fysieke inlooppunten in de stad. Zo is er wekelijks een spreekuur in Noordhove & Seghwaert voor wie hulp nodig heeft bij het papierwerk. Naast het geldbedrag probeert de organisatie mantelzorgers ook breder te ondersteunen met informatie en bijeenkomsten, om te voorkomen dat deze groep zelf overbelast raakt.
Aantal verdachten daalt in Zoetermeer, maar veiligheid blijft discussiepunt

Zoetermeerders lijken zich steeds beter te gedragen. Voor het tweede jaar op rij is het aantal verdachten in onze stad gedaald. Opvallend is dat de officiële misdaadcijfers dalen, terwijl de PVV onlangs nog kritische vragen aan het college stelde. Volgens hen staat de veiligheid op straat juist zwaar onder druk door een tekort aan handhavers.
De cijfers van het CBS laten een duidelijke neerwaartse trend zien. Dat betekent dat er in Zoetermeer minder mensen worden opgepakt voor feiten zoals diefstal, vernieling of geweld. Maar niet iedereen is gerustgesteld door de positieve cijfers. Zo stelde de PVV onlangs schriftelijke vragen aan het college over de veiligheid in de stad. Volgens Peter Kouwenberg staat die juist onder druk. Want terwijl het aantal officiële verdachten daalt, ziet de partij het aantal meldingen van overlast stijgen. Volgens de PVV is er een tekort aan BOA’s. De partij vreest dat meldingen blijven liggen en dat er te weinig toezicht is op straat. Daarmee ontstaat het beeld dat dalende misdaadcijfers niet automatisch betekenen dat de stad veiliger wordt, maar ook te maken kunnen hebben met een tekort aan handhavers.
Naast de politieke discussie speelt er nog een andere verschuiving: criminaliteit verplaatst zich steeds vaker van de straat naar de laptop. De traditionele inbreker maakt plaats voor de digitale oplichter. Hoewel de daling van het aantal verdachten op straat een opsteker is voor het veiligheidsgevoel, blijft de politie waarschuwen dat misdaad simpelweg van vorm verandert.
Wie krijgt voorrang? Zoetermeer pakt sociale huur anders aan

De strijd om een sociale huurwoning in de regio Haaglanden krijgt een nieuwe dimensie. Zoetermeer werkt samen met acht buurgemeenten aan een strenger plan om ‘bijzondere doelgroepen’, zoals mensen die uit de zorg komen of dakloos zijn geweest, eerlijker over de regio te verdelen. Dit om te voorkomen dat bepaalde wijken overbelast raken.
Het is een moeilijke kwestie waar de politiek al een jaar over nadenkt, maar het plan wordt nu steeds duidelijker. Het idee is simpel: mensen die dringend een woning nodig hebben, moeten een goede kans krijgen op een fijne start, maar de leefbaarheid in de buurt mag er niet onder lijden.
Een van de meest opvallende punten in het plan is de ‘30%-regel’. Om de wijken gezond te houden, mag maximaal 30 procent van de vrijkomende sociale huurwoningen per jaar naar mensen met een urgente zorgvraag gaan. De rest moet beschikbaar blijven voor de ‘gewone’ woningzoekende die al jaren op de lijst staat. Ook wordt er scherper gekeken naar waar iemand vandaan komt. Het principe ‘terug naar de eigen gemeente’ wordt leidend. Zoetermeer wil dus voorkomen dat de stad alle zorgvragen uit de hele regio moet oplossen, terwijl andere gemeenten de boot afhouden.
Deze nieuwe regels zijn niet alleen een lokaal ideetje. De landelijke overheid dwingt gemeenten met de nieuwe ‘Wet Versterking regie op de Volkshuisvesting’ (verwacht op 1 juli 2026) om meer grip te krijgen op wie waar woont. Voor Zoetermeer betekent dit dat het eigen woonbeleid, de visie ‘Stad in Balans’, opnieuw tegen het licht wordt gehouden. De gemeenteraad mag er later dit jaar nog officieel zijn zegje over doen, maar de koers is gezet: een eerlijke verdeling is bittere noodzaak in een tijd van woningnood.
Mazzelstars overtuigend langs Berkel

In Sporthal De Veur boekten de zaalvoetbalsters van Mazzelstars een knappe 7-3 overwinning op CVV Berkel.
Mazzelstars begon scherp in de zaalvoetbaltopper en kwam via Marit Feron op 1-0 na voorbereidend werk van Daniella Meijer. Kort daarna maakte Susan van den Berg de 2-0. De ploeg bleef domineren en via Jasmin Ghafoerkan werd het 3-0. Een fraai uitgespeelde vrije trap, afgerond door Van den Berg, betekende zelfs 4-0. Berkel deed iets terug: 4-1 bij rust.
Na de pauze bleef Mazzelstars de bovenliggende partij. Meijer tilde de stand naar 5-1 met een slimme lob. Na de 5-2 van Berkel zorgde Maroua Kalai met een sterke solo voor 6-2. Berkel kwam nog op 6-3, maar opnieuw was het Meijer die met een fraaie treffer de eindstand op 7-3 bepaalde.
Een overtuigende overwinning, waarmee Mazzelstars nog steeds koploper is in de Hoofdklasse. Berkel staat ondanks het verlies nog steeds op een tweede plaats.
DWO verliest bij Vredenburch en ziet concurrent DHL uitlopen

De voetballers van DWO hebben in de Vierde Klasse een nederlaag geleden in het uitduel bij Vredenburch.
De ploeg ging met 3-2 onderuit en blijft daardoor in de gevarenzone van de ranglijst hangen. Met nog zes wedstrijden te gaan moet DWO snel punten gaan pakken om degradatie naar de Vijfde Klasse zien te voorkomen.
De situatie werd extra nijpend doordat directe concurrent DHL wél wist te winnen. In een doelpuntrijk duel werd Stompwijk’92 met 4-3 verslagen. Hierdoor loopt DHL verder weg bij DWO op de ranglijst. DHL heeft nu 19 punten uit 19 wedstrijden, terwijl DWO met 14 punten uit 18 duels de voorlaatste plaats bezet.

Buytenpark
Ook in de Vijfde Klasse A kwam een Zoetermeerse in actie. Buytenpark verloor op eigen veld met 3-2 van MMO uit Hoogmade. De Zoetermeerders blijven daardoor steken op de twaalfde plaats met 9 punten uit 18 wedstrijden. Onder hen staat alleen nog het Delftse DVC, dat vier punten minder heeft.
Voor DWO wacht inmiddels een cruciaal duel in de strijd tegen degradatie. Op zaterdag 11 april om 14.30 uur gaat de ploeg op bezoek bij hekkensluiter DVC. Dat duel kan van grote invloed zijn op de kansen van DWO om ook volgend seizoen in de Vierde Klasse uit te komen.
Foto’s: Ronald Mooiman
DSO blijft in race voor nacompetitie

De voetballers van DSO hebben zaterdag op eigen veld een belangrijke stap gezet richting de nacompetitie door met 3-2 te winnen van Alphense Boys. Door de overwinning én puntenverlies van directe concurrenten klimmen de Zoetermeerders naar de vijfde plaats en houden zij zicht op het winnen van de derde periode.
In de strijd om die derde periode boekte de ploeg van trainer Rick Hoogendorp haar derde overwinning op een rij. De Zoetermeerders begonnen voortvarend en kwamen via Quincy Does op een 1-0 voorsprong. De bezoekers uit Alphen aan den Rijn wisten echter nog voor rust de stand gelijk te trekken.
Na de pauze herhaalde het scenario zich. Opnieuw was het DSO dat als eerste toesloeg, ditmaal via Joep Roovers, die de 2-1 binnenschoot. Alphense Boys toonde veerkracht en kwam wederom langszij: 2-2. In een spannende slotfase trok DSO uiteindelijk aan het langste eind. Dennis Hikke werd de matchwinner door de beslissende 3-2 te maken.
Met deze overwinning doet DSO uitstekende zaken op de ranglijst. Doordat alle directe concurrenten punten lieten liggen, groeit het geloof in een periodetitel.

Raad Zoetermeer stemt in met motie voor meldpunt onveilige plekken

De gemeenteraad van Zoetermeer heeft een motie aangenomen om opnieuw een meldpunt voor onveilige plekken in de stad in te voeren. Het meldpunt moet beschikbaar zijn via de gemeentelijke website en app, met speciale aandacht voor de ervaringen van vrouwen.
Het meldpunt ‘enge plekken’ bestond eerder al in Zoetermeer, maar werd in 2020 wegbezuinigd. Volgens de indieners van de motie is het veiligheidsgevoel in de openbare ruimte sindsdien niet merkbaar verbeterd.
De motie is ingediend door de fracties van Zó! Zoetermeer, CDA, D66 en VVD. Zij stellen dat veiligheid in de stad een basisvoorwaarde is om vrij te kunnen bewegen en mee te doen in de samenleving. Daarbij wordt benadrukt dat signalen van inwoners serieus genomen moeten worden en dat de inrichting van de openbare ruimte, zoals verlichting en overzichtelijkheid, een belangrijke rol speelt.Met het nieuwe meldpunt wil de raad niet alleen meldingen verzamelen, maar ook zorgen voor concrete opvolging. Het college wordt gevraagd om binnen vier weken na een melding met een analyse en voorstel voor maatregelen te komen, in samenwerking met wijkpartners.
Daarnaast moet jaarlijks inzichtelijk worden gemaakt welke plekken zijn gemeld, welke acties zijn ondernomen en wat het effect daarvan is op het veiligheidsgevoel van inwoners. De eerste rapportage wordt verwacht bij de begrotingsbehandeling van 2027. Voor de uitvoering wordt in eerste instantie gekeken naar incidentele middelen in 2026, zoals wijkbudgetten of bestaande reserves voor leefbaarheid en veiligheid. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het meldpunt structureel wordt opgenomen in het gemeentelijk beleid.
Volgens de indieners kunnen ook relatief kleine ingrepen, zoals betere verlichting, zitplekken of aanpassingen in de inrichting van de openbare ruimte, al een groot verschil maken voor het veiligheidsgevoel in de stad.