STADSNIEUWS

D66 maakt zich zorgen over groeiende armoede door dure brandstof in Zoetermeer

De sterk gestegen brandstofprijzen zorgen voor onrust in de Zoetermeerse raad. Door internationale conflicten zijn de prijzen aan de pomp in maart fors opgelopen, wat volgens D66 direct gevolgen heeft voor de leefbaarheid in de stad. De fractie vreest dat kwetsbare huishoudens, die afhankelijk zijn van hun auto, door de hoge kosten in de financiële problemen raken.

De aanleiding voor de zorgen zijn de toenemende spanningen in het Midden-Oosten, die de benzineprijzen flink hebben opgedreven. In schriftelijke vragen aan het college wijst D66 op recent onderzoek van TNO. Hieruit blijkt dat de groep inwoners met een laag inkomen die veel kilometers moet maken, het hardst wordt geraakt. Voor deze mensen is de auto geen luxe, maar een noodzaak om op hun werk te komen. D66 wil van het college weten welke verantwoordelijkheid de gemeente neemt om de klappen op te vangen, los van landelijke maatregelen. De fractie spreekt haar grote zorgen uit over een mogelijke stijging van de armoede in de stad. Er wordt specifiek gevraagd hoe het college voorkomt dat gezinnen moeten bezuinigen op basisbehoeften zoals voedsel om hun brandstof nog te kunnen betalen.

Niet alleen huishoudens, maar ook lokale ondernemers voelen de druk van de stijgende kosten. De partij vraagt het college hoe zij monitoren of ondernemen in Zoetermeer onder deze omstandigheden nog wel aantrekkelijk genoeg blijft. Als structurele oplossing wijst D66 naar de overstap op elektrisch rijden. De fractie vraagt welke concrete maatregelen het college neemt om elektrisch vervoer ook toegankelijk te maken voor inwoners met een kleinere portemonnee.

Daarnaast wordt de link gelegd met de bredere energieprijzen. Omdat brandstofprijzen vaak hand in hand gaan met de kosten voor het verwarmen van huizen, hamert de partij op energiebesparing. Volgens de fractie moeten er vóór de volgende winter extra maatregelen worden genomen om energiearmoede in Zoetermeer te voorkomen.

Move the City zoekt jonge dansers voor nieuw project in Zoetermeer

De sportzalen in de wijken van Zoetermeer veranderen vanaf mei in tijdelijke dansstudio’s. Met het project Move the Citykrijgen kinderen van 7 tot en met 12 jaar de kans om onder begeleiding van professionals toe te werken naar een groot optreden in de theaterzaal van het CKC. Het idee achter het initiatief is om beweging en cultuur echt dichter bij de bewoners te brengen.

Het project is niet zomaar een lessenreeks, want elke wijk krijgt een eigen stijl. In Palenstein en Rokkeveen staat bijvoorbeeld Afro Dance op het programma, terwijl in Buytenwegh en Meerzicht de focus ligt op Urban Pop. Kinderen uit Noordhove en Oosterheem gaan aan de slag met Jazz Dance. De insteek is laagdrempelig, waarbij plezier in bewegen en het sociale contact belangrijker zijn dan het perfect uitvoeren van technieken.

Move the City, een samenwerking tussen Zoetermeer Sport en Wijck, richt zich op persoonlijke ontwikkeling. In zes weken tijd werken de groepen toe naar een eigen choreografie. Het hoogtepunt volgt na de lokale wijkoptredens: een gezamenlijke ‘Dance Battle’ in het CKC. Daar komen alle wijken samen om te laten zien wat ze hebben geleerd. De lessen starten in de week van 18 mei. Voor ouders en kinderen die de stap naar een vaste vereniging nog groot vinden, is dit een laagdrempelige manier om in hun eigen omgeving kennis te maken met verschillende dansstijlen.

Aanmelden en meer informatie kan via https://vrijetijdzoetermeer.nl/movethecity

Taverzo-dames grijpen titel en maken zich op voor promotieduel

Het eerste damesteam van Taverzo heeft zaterdag het kampioenschap veiliggesteld, en dat al een speelronde voor het einde van het seizoen. De Zoetermeerse tafeltennisters bekronen daarmee een sterk jaar en mogen zich opmaken voor een beslissingswedstrijd op 9 mei, waarin een plek in de eredivisie op het spel staat. De tegenstander voor dat duel is op dit moment nog niet bekend.

De titel werd binnengehaald na een overwinning op Markiezaat 1 uit Bergen op Zoom. Het team van Taverzo bestaat uit Ece Eser, Melisa Muller, Nadia Huizer, Inge van der Gaag en Wianka Overbeeke. Met deze prestatie schrijven de speelsters opnieuw geschiedenis: het is alweer het vierde kampioenschap in vijf seizoenen.

Opvallend is de rol van Melisa Muller, die zich dit seizoen bij het team voegde met een duidelijk doel: het bereiken van de beslissingswedstrijd voor promotie naar de eredivisie. Die missie is geslaagd. In eerdere jaren stond Taverzo al meerdere keren in een dergelijk duel, maar telkens werd promotie op het nippertje gemist.

Op 9 mei krijgt het team opnieuw de kans om die laatste stap te zetten en een plek op het hoogste niveau van Nederland te veroveren.

 

Lot voor FC Zoetermeer lijkt bezegeld

In een degradatieduel in Vlaardingen tussen CION en FC Zoetermeer hebben de Zoetermeerse voetballers wellicht hun allerlaatste kans op lijfsbehoud in de Tweede Klasse C verspeeld.

Het elftal van trainer Martijn de Zoete verloor bij CION met 2-0. Met nog vijf duels te gaan ziet het er voor de Zoetermeerders somber uit op een laatste plaats met slechts twaalf punten uit 19 wedstrijden.

In de Vierde Klasse A verraste het thuisspelende DWO het Haagse Laakkwartier met 3-0. Voor de Zoetermeerders scoorden Kurtley de Windt, Mylan de Grunt en Arjan Bajqinoci. DWO staat op een twaalfde en voorlaatste plaats met 17 punten uit 19 duels. De opponent van zaterdag lijkt na dit verlies afgehaakt in de strijd om een periodetitel.

svo Buytenpark kende een gelukkige verloop van hun 19e competitieduel. In Delft werd de nummer laatst van de Vijfde Klasse A op een 3-1 nederlaag getrakteerd. Het was dit seizoen de vierde zege van de Zoetermeerders. Buytenpark staat nu op een elfde plaats met ’12 uit 19’.

DSO morst tegen laagvlieger VELO en krijgt na rust tik: 4-1

De voetballers van DSO hebben een teleurstellende nederlaag geleden op bezoek bij laagvlieger VELO. De Zoetermeerders, die als stabiele middenmoter weinig zorgen kennen, gingen met 4-1 onderuit na een wedstrijd waarin het zichzelf tekortdeed.

DSO begon sterk en nam verdiend de leiding via Kaj van Houwelingen, na een goede aanval met Joep Roovers. De ploeg had het betere van het spel en kreeg kansen om verder uit te lopen, maar vergat de voorsprong uit te bouwen. VELO, dat dit seizoen in de onderste regionen bivakkeert, profiteerde via Lars de Jong en bracht de stand nog voor rust op 1-1.

Na de pauze bleef DSO in eerste instantie de bovenliggende partij, maar opnieuw ontbrak het aan scherpte voor het doel. VELO bleek een stuk effectiever en kantelde de wedstrijd met twee snelle treffers van Rens de Vries en opnieuw De Jong: 3-1.

In de slotfase kon DSO geen vuist meer maken en liep het zelfs nog tegen een vierde tegentreffer aan. Daarmee liet de middenmoter zich verrassen door een laagvlieger, die juist op het juiste moment toesloeg en de punten in eigen huis hield.

GL-PvdA schuift Aleid Wolfsen naar voren als nieuwe verkenner in Zoetermeer

GL-PvdA heeft Aleid Wolfsen voorgedragen als nieuwe verkenner voor de coalitievorming in Zoetermeer. Daarmee neemt de partij het initiatief over, nadat eerder duidelijk werd dat een coalitie onder leiding van de PVV geen meerderheid krijgt.

Wolfsen is een ervaren bestuurder met een lange staat van dienst in de politiek en het openbaar bestuur. Hij was onder meer burgemeester van Utrecht en is momenteel voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens.

De voordracht volgt op de raadsvergadering van 9 april, waarin een brede meerderheid van de raad instemde met een motie van GL-PvdA om een nieuwe verkenning te starten. Daarmee kwam er een einde aan de eerdere poging onder leiding van de PVV om tot een coalitie te komen.

Als nieuwe verkenner krijgt Wolfsen de taak om te onderzoeken welke partijen bereid zijn samen te werken aan een stabiel stadsbestuur. Daarbij wordt gekeken naar een coalitie die recht doet aan de verkiezingsuitslag, maar ook voldoende draagvlak heeft binnen de raad.

De verwachting is dat de gesprekken in de komende periode verder worden voortgezet, waarbij partijen zich mogelijk opener opstellen dan in de eerste verkenningsronde. Zij hopen 23 april tijdens de raadsvergadering een verslag te zien van de verkenner.

Beeld: mediapartner Zoetermeer Actief 

Zoetermeerders wandelen voor vrijheid van uitgebuite meisjes

In Zoetermeer wordt op zondag 19 april een stadswandeling georganiseerd in het kader van de internationale actie ‘5K to Free a Girl’. De wandeling van vijf kilometer heeft als doel aandacht te vragen voor meisjes die wereldwijd slachtoffer zijn van seksuele uitbuiting.

De actie is onderdeel van de campagne van de organisatie Free a Girl, die zich inzet voor het bevrijden en ondersteunen van meisjes in kwetsbare situaties. Met de symbolische afstand van vijf kilometer wordt stilgestaan bij de duizenden meisjes die nog altijd slachtoffer zijn. Volgens de organisatie kan met een bedrag van 5.000 euro één meisje worden geholpen aan een nieuwe toekomst.

De wandeling wordt georganiseerd door stadsambassadeurs van Zoetermeer, waaronder Sheetal Jankie. Met het initiatief willen zij inwoners in beweging brengen voor het goede doel en tegelijkertijd bewustwording creëren.

De tocht start om 13.00 uur en is laagdrempelig en toegankelijk voor een breed publiek. Deelnemers kunnen zich vooraf aanmelden en hebben daarnaast de mogelijkheid om een donatie te doen aan het initiatief. Met de actie hopen de organisatoren niet alleen geld op te halen, maar ook het gesprek op gang te brengen over een probleem dat wereldwijd nog altijd speelt.

 

Bijeenkomst over online veiligheid voor senioren in Zoetermeer

De gemeente Zoetermeer organiseert op donderdag 30 april een stadsbrede bijeenkomst over (online) veiligheid, speciaal voor inwoners van 55 jaar en ouder. Aanleiding is de toename van digitale en telefonische fraude, zoals phishing, babbeltrucs en nepberichten uit naam van banken.

De bijeenkomst vindt plaats in bioscoop Kinepolis Zoetermeer en start om 14.45 uur, met inloop vanaf 14.00 uur. Het programma duurt tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk, al is aanmelden verplicht via een mailtje naar digitaleveiligheid@zoetermeer.nl.

Tijdens de middag worden herkenbare situaties besproken aan de hand van voorlichtingsfilmpjes. Presentatrice Catherine Keyl gaat hierover in gesprek met het publiek. Onderwerpen als spoofing, phishing en hulpvraagfraude komen uitgebreid aan bod, evenals manieren waarop mensen zichzelf kunnen beschermen. Ook is er een panel met deskundigen van onder meer de politie, het bankwezen en organisaties zoals Veilig Internetten en SeniorWeb. Zij beantwoorden vragen en geven praktische tips om fraude te herkennen en te voorkomen.

De bijeenkomst vormt de aftrap van een reeks wijkgerichte sessies die vanaf mei worden georganiseerd. Deze bijeenkomsten zijn kleinschaliger en gaan dieper in op specifieke situaties in de wijk. Met het initiatief wil de gemeente inwoners bewuster maken van de risico’s en hen handvatten geven om zich beter te beschermen tegen oplichting.

PVV buitenspel in Zoetermeer: GL-PvdA neemt initiatief in coalitievorming

De PVV lijkt voorlopig geen rol te spelen in de coalitievorming in Zoetermeer. Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond werd duidelijk dat er geen meerderheid te vormen is met de partij. Een brede meerderheid van de raad steunde daarom een motie van GL-PvdA om het initiatief over te nemen en een nieuwe verkenning te starten.

De vergadering stond in het teken van het eindverslag van verkenner Jeremy Mooiman. Daarin werd geconcludeerd dat partijen elkaar inhoudelijk op veel onderwerpen kunnen vinden, zoals woningbouw en veiligheid, maar dat de politieke bereidheid om samen te werken met de PVV beperkt is.

Tijdens het debat werd snel duidelijk dat een coalitie onder leiding van de PVV geen realistische optie is. Meerdere partijen spraken zich daar expliciet tegen uit. GL-PvdA, D66, SP, CU-SGP en Zó! Zoetermeer sloten samenwerking met de PVV uit. Ook CDA en andere partijen noemden samenwerking onwaarschijnlijk.

Zelfs partijen die samenwerking niet volledig uitsloten, zoals de VVD en Zoetermeer Vooruit, waren kritisch en terughoudend. Daarmee ontbrak de basis voor een stabiele meerderheid.

PVV-fractievoorzitter Stefan Smits erkende uiteindelijk ook dat het vormen van een coalitie niet haalbaar lijkt. “We komen niet samen, dus we moeten concluderen dat dit niet gaat lukken,” stelde hij tijdens de tweede termijn.

Raad kiest voor nieuwe richting

GL-PvdA nam vervolgens het initiatief om de verkenning onder leiding van de PVV af te ronden en een nieuwe fase in te gaan. De partij gaf aan wel bestuurlijke verantwoordelijkheid te willen nemen, maar niet samen met de PVV in een coalitie te stappen.

De motie om de eerste verkenning af te sluiten en een nieuwe te starten, werd gesteund door vrijwel de hele raad. Alleen de PVV stemde tegen. Daarmee ligt het initiatief nu bij GL-PvdA, die een nieuwe verkenner zal voordragen en hoopt alsnog tot een meerderheidscoalitie te komen.

Spanningen rond PVV blijven centraal

Tijdens het debat kwam vaker naar voren dat de grootste obstakels niet zozeer inhoudelijk zijn, maar politiek en principieel. Met name standpunten rond asiel en migratie, en het verschil tussen de campagne en bestuurlijke houding van de PVV, spelen een rol in het gebrek aan vertrouwen.

Tegelijkertijd werd ook benadrukt dat de stad behoefte heeft aan stabiliteit en het herstellen van vertrouwen in de politiek, zeker na de lage opkomst bij de verkiezingen.

Hoe nu verder?

Met het wegvallen van de PVV als leidende partij verschuift de coalitievorming naar een nieuwe fase. De verwachting is dat nu gekeken wordt naar een alternatief zonder de PVV, mogelijk rond GL-PvdA en andere middenpartijen.

Opvallend is dat partijen zich in dit nieuwe proces zichtbaarder en opener opstellen dan in de verkenning onder leiding van de PVV. Waar eerder meerdere partijen samenwerking uitsloten of zeer onwaarschijnlijk achtten, lijkt er nu meer bereidheid te zijn om met elkaar in gesprek te gaan over een alternatieve coalitie.

Daarmee lijkt de politieke impasse rond de PVV doorbroken, en ontstaat er voor het eerst ruimte om daadwerkelijk tot een nieuwe coalitie te komen. Maar vooralsnog is het onzeker of dit ook daadwerkelijk leidt tot een stabiele meerderheid.

Scroll naar boven