Stadsnieuws

7 jaar cel geëist tegen ontucht-conciërge Zoetermeer

7 jaar cel geëist tegen ontucht-conciërge Zoetermeer

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een gevangenisstraf van zeven jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 58-jarige Oskar van der V. uit Zoetermeer. De man was tussen 2019 en 2025 werkzaam als conciërge op een basisschool in Zoetermeer.

Volgens het OM heeft hij zich schuldig gemaakt aan ontucht met twee leerlingen. Daarnaast wordt hij verdacht van het stiekem filmen van zeker achttien kinderen en het bezit van bijna 200.000 afbeeldingen van seksueel misbruik van kinderen.

OM spreekt van ernstig vertrouwensmisbruik

“Deze zaak gaat ook over het ernstig beschamen van vertrouwen”, zei de officier van justitie. “Kinderen moeten veilig zijn bij volwassenen die verantwoordelijk zijn voor hun welzijn.” Volgens het OM is de verdachte “leugenachtig en manipulerend” te werk gegaan.

Eind 2022 meldde zich een moeder bij de schooldirectie met een klacht over de conciërge. Die klacht en andere zorgwekkende signalen van meerdere ouders werden door de schoolleiding niet serieus genomen, zo bleek dinsdag tijdens de behandeling van de zaak.

Conflict met behandelaar

Van der V. was tussen 2018 en 2021 vrijwillig in behandeling voor zijn pedofiele stoornis bij De Waag, een centrum voor forensische geestelijke gezondheidszorg. Toen hij bij de school ging werken, ontstond een conflict met zijn psycholoog. De psycholoog bleef erop hameren dat het fout zou kunnen aflopen, bleek uit een rapportage.

Uiteindelijk dreigde de behandelaar de school te informeren, maar het behandelteam van Van der V. besloot het beroepsgeheim niet te doorbreken. De verdachte vertelde na zijn indiensttreding bij de school niet aan zijn behandelaars dat hij kinderen filmde.

De man zelf zegt dat hij kinderen nooit op een seksuele manier heeft aangeraakt en dat de aanrakingen pasten binnen zijn functie.

7 jaar cel geëist tegen ontucht-conciërge Zoetermeer Meer lezen »

Toekomst Krakeling nog onzeker, maar onderzoek naar spoorbeveiliging gaat door

Toekomst Krakeling nog onzeker, maar onderzoek naar spoorbeveiliging gaat door

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft besloten de verkennende fase rond de toekomst van de Krakeling, het Zoetermeerse deel van RandstadRail-lijn 3, af te ronden. De metropoolregio start nu een formele vervolgstudie naar de vervanging van de spoorbeveiliging.

De noodzaak om het verouderde beveiligingssysteem te vervangen speelt al langer. Tegelijkertijd wordt gekeken naar de toekomst van de tramlijn, omdat het aantal reizigers op de Krakeling relatief laag is. Daardoor ontstond discussie over de vraag of een omvangrijke investering in de infrastructuur op lange termijn verantwoord is.

Wijziging in de plannen

Met het nieuwe besluit wijkt de MRDH af van de aanpak die eind 2025 met de gemeente Zoetermeer was afgesproken in het onderzoek Toekomstvast openbaar vervoer in Zoetermeer. Destijds was het uitgangspunt dat vervoerder HTM eerst met voorstellen voor de toekomstige dienstregeling zou komen, waarna een besluit over de spoorbeveiliging zou volgen.

Nu is besloten om alvast verder te gaan met de voorbereiding van een nieuw beveiligingssysteem. Het gaat om een systeem dat grotendeels in de voertuigen wordt geïntegreerd en daardoor minder afhankelijk is van infrastructuur langs het spoor.

Volgens de MRDH maakt die technische ontwikkeling het mogelijk om de Krakeling direct mee te nemen in de volgende fase van het project.

Meer tijd voor onderzoek

Het college van burgemeester en wethouders noemt het besluit positief, omdat het meer ruimte biedt om het bredere onderzoek naar de toekomst van het openbaar vervoer in Zoetermeer af te ronden.

Tegelijkertijd wijst het college erop dat de discussie over de toekomst van de Krakeling hiermee niet is afgerond. Het aantal reizigers op de lijn blijft een belangrijk aandachtspunt en mogelijke aanpassingen aan de dienstregeling worden nog onderzocht.

Volgens de huidige planning duurt het nog twee tot drie jaar voordat een definitief besluit wordt genomen over de realisatie van de nieuwe spoorbeveiliging.

Toekomst Krakeling nog onzeker, maar onderzoek naar spoorbeveiliging gaat door Meer lezen »

Meer dan 200 kramen tijdens jaarlijkse Moonlight Shopping in Zoetermeer

Meer dan 200 kramen tijdens jaarlijkse Moonlight Shopping in Zoetermeer

De traditionele Moonlight Shopping-markt keert deze week terug in het centrum van de stad. Op woensdag 24 juni staat de Dorpsstraat van Zoetermeer in het teken van de grote avondbraderie. Bezoekers kunnen van 14.00 tot 22.00 uur langs ruim tweehonderd marktkramen struinen.

De markt strekt zich uit over de volledige Dorpsstraat en loopt door richting de Leidsewallen, het Marseillepad en het Marktplein. Bezoekers vinden er een breed aanbod aan producten, waaronder kleding, cadeauartikelen, accessoires en verschillende etenswaren.

Kinderkermis op de Markt

De opstelling van de kramen eindigt centraal op de Markt. Voor de jongere bezoekers is daar bovendien een speciale kinderkermis ingericht, die gelijktijdig met de markt geopend is.

Faciliteiten

Om het winkelen in de middag- en avonduren te ondersteunen, is er door de organisatie ingezet op een specifieke aankleding van de straten om een gastvrije sfeer te creëren. De lokale horecaondernemers spelen eveneens in op de extra aanloop. De terrassen langs de route zijn de gehele middag en avond geopend voor het publiek. Bezoekers kunnen daarnaast gebruikmaken van het gratis watertappunt in de Dorpsstraat (ter hoogte van nummer 111). Vanwege de verwachte drukte en warme omstandigheden wordt bezoekers gevraagd ook een beetje extra op elkaar te letten.

Foto: mediapartner Zoetermeer actief

Meer dan 200 kramen tijdens jaarlijkse Moonlight Shopping in Zoetermeer Meer lezen »

Zoetermeer in top 10 gemeenten met hoogste aandeel restafval in Zuid- Holland

Zoetermeer in top 10 gemeenten met hoogste aandeel restafval in Zuid- Holland

In Zoetermeer bestaat een groter deel van het huishoudelijk afval uit restafval dan gemiddeld in Zuid-Holland. Van het reguliere huishoudelijke afval wordt 67 procent als restafval ingezameld, tegenover een provinciaal gemiddelde van 50 procent. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De gemiddelde Zoetermeerder produceert jaarlijks 202 kilo huishoudelijk restafval. In Zuid-Holland ligt dat gemiddelde op 161 kilo per persoon. Met deze cijfers staat Zoetermeer op de negende plaats van de vijftig Zuid-Hollandse gemeenten met het hoogste aandeel restafval.

Hoe zit het met de rest?

Naast restafval is in het onderzoek gekeken naar andere afvalstromen. Het gescheiden ingezamelde afval bestaat voor 14 procent uit gft, gevolgd door papier en karton (9 procent), glas (5 procent), pmd (3 procent) en overige kleine afvalstromen (2 procent).

Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen gemeenten groot. In sommige gemeenten bestaat minder dan 20 procent van het huishoudelijk afval uit restafval, terwijl dat aandeel elders boven de 80 procent ligt.

De onderzoekers wijzen erop dat deze verschillen niet alleen samenhangen met het scheidingsgedrag van inwoners. Ook factoren zoals hoogbouw, de aanwezigheid van tuinen, gemeentelijk afvalbeleid en nascheiding spelen daarbij een rol.

Zoetermeer in top 10 gemeenten met hoogste aandeel restafval in Zuid- Holland Meer lezen »

17 procent van Zoetermeerse bestelbusjes voldoet straks niet meer aan eisen milieuzones

17 procent van Zoetermeerse bestelbusjes voldoet straks niet meer aan eisen milieuzones

17 procent van de Zoetermeerse bestelbusjes voldoet vanaf 2027 niet meer aan de eisen van veel milieuzones. Dat blijkt uit een analyse van CBS-cijfers. Daarnaast bevindt nog eens 11 procent van het wagenpark zich in een overgangsgroep die mogelijk met aanvullende beperkingen te maken krijgt.

Vanaf 1 januari 2027 vervalt de landelijke overgangsregeling voor oudere Euro 5-dieselbestelbussen in tientallen Nederlandse milieuzones. Daardoor voldoet een deel van het Zoetermeerse wagenpark niet langer aan de toegangseisen van veel zero-emissiezones.

Naast de groep voertuigen die rechtstreeks wordt geraakt, bevindt 11 procent van de lokale bestelbusvloot zich in de overgangsjaren 2012 tot en met 2015. Afhankelijk van de emissieklasse kunnen ook deze voertuigen in de toekomst met toegangsbeperkingen te maken krijgen.

Jonger wagenpark dan gemiddeld

Opvallend is dat de bedrijfswagens in Zoetermeer gemiddeld jonger zijn dan elders in Nederland. De gemiddelde leeftijd van een Zoetermeerse bestelbus bedraagt 6,7 jaar. Daarmee ligt de stad onder zowel het Zuid-Hollandse gemiddelde van 7,3 jaar als het landelijke gemiddelde van 7,9 jaar.

Toch voldoet een deel van het wagenpark niet aan de toekomstige toelatingseisen van zero-emissiezones. Ondernemers die werkzaam zijn in steden als Den Haag, Rotterdam, Delft, Leiden en Gouda hebben daar inmiddels mee te maken. Ook Alphen aan den Rijn voert vanaf 2027 strengere regels in.

Extra kosten voor fossiele bedrijfswagens

Naast de toegangsbeperkingen krijgen ondernemers ook te maken met fiscale wijzigingen. Vanaf 1 januari 2027 wordt een zogenoemde pseudo-eindheffing ingevoerd. Werkgevers betalen dan jaarlijks 12 procent belasting over de cataloguswaarde van fossiele bedrijfswagens die aan werknemers ter beschikking worden gesteld.

Bij een bestelbus met een cataloguswaarde van 45.000 euro betekent dit een extra last van 5.400 euro per jaar.

Niet voor iedere ondernemer eenvoudig

Voor sommige ondernemers is de overstap naar elektrisch vervoer echter niet eenvoudig. Hoewel het aanbod van elektrische bedrijfswagens groeit, blijven laadvermogen, trekkracht en actieradius belangrijke aandachtspunten voor sectoren die dagelijks zwaar materieel of gereedschap vervoeren.

Voor deze ondernemers kunnen de strengere toelatingseisen in binnensteden de komende jaren voor extra uitdagingen zorgen.

17 procent van Zoetermeerse bestelbusjes voldoet straks niet meer aan eisen milieuzones Meer lezen »

Scroll naar boven