mei 2026

Miljoenen naar Zoetermeer voor wijkaanpak en jongerenprojecten

Miljoenen naar Zoetermeer voor wijkaanpak en jongerenprojecten

De gemeente Zoetermeer gaat de komende jaren miljoenen investeren in kwetsbare wijken en jongeren. Dankzij de onlangs ondertekende Regio Deal Zuid-Hollandse Groeikernen ontvangt de gemeente een rijksbijdrage van ruim 3,2 miljoen euro. Het geld wordt ingezet om de leefomgeving te verbeteren, bestaanszekerheid te versterken en jongeren meer kansen te bieden.

Zoetermeer werd tussen de jaren zestig en tachtig als groeikern in korte tijd opgebouwd om de woningnood op te vangen. Decennia later staat de stad voor andere uitdagingen dan oudere, geleidelijk gegroeide gemeenten. Sommige wijken en voorzieningen staan onder druk en ook de sociale samenhang neemt af. Daarnaast is sprake van een concentratie van kwetsbare inwoners in bepaalde buurten. Vooral in de Bossenbuurt in Meerzicht nemen de problemen en zorgvragen toe.

Voormalige kerk Oase wordt ontmoetingsplek

Om deze uitdagingen aan te pakken heeft Zoetermeer verschillende projecten opgenomen in de Regio Deal, die loopt tot eind 2030. Een belangrijk onderdeel is de verbouwing van de voormalige kerk Oase in Meerzicht tot een zogenoemde gemeenschapshub. Dit ontmoetingscentrum moet vooral bewoners uit de kwetsbare Bossenbuurt ondersteunen.

De eerste activiteiten starten nog dit jaar. In 2027 en 2028 moeten ook initiatieven uit de lokale aanpak van flatwijken hier een plek krijgen. Daarna bouwt de gemeente haar rol geleidelijk af. Vanaf 2027 denken bewoners mee over de invulling en in 2029 moeten zij samen met lokale organisaties het beheer zelfstandig uitvoeren.

Extra aandacht voor jongeren

Naast de centrale ontmoetingsplek in Meerzicht investeert de gemeente ook in jongeren. De jongerenlocaties in Buytenwegh, Meerzicht en Palenstein krijgen extra ondersteuning. Het doel is om schooluitval terug te dringen, meer jongeren aan een diploma te helpen en jongerencriminaliteit te voorkomen.

De gemeente geeft deze locaties vier jaar de tijd om resultaten te laten zien. In 2026 wordt voor iedere locatie een afzonderlijk plan opgesteld om de aanpak verder te verbeteren. In 2027 wordt dat plan samen met jongeren geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Wetenschappers in de wijk

De Regio Deal is een samenwerking tussen Capelle aan den IJssel, Nissewaard en Zoetermeer. In iedere gemeente komt een zogenoemd Living Lab, waar gemeenten samenwerken met onderwijs- en kennisinstellingen zoals De Haagse Hogeschool en TU Delft.

Tijdens de looptijd van het project krijgt iedere gemeente ook een eigen researcher in residence. Deze onderzoeker denkt op locatie mee en koppelt praktijkvraagstukken aan wetenschappelijke kennis. De betrokken gemeenten hopen daarmee oplossingen te ontwikkelen die ook bruikbaar zijn voor andere groeikernen in Nederland.

Daarnaast blijft Zoetermeer zich landelijk inzetten voor de positie van groeikernen. Op 4 juni 2026 staat een bestuurlijk overleg met het Rijk gepland. Daarbij hopen de betrokken gemeenten op basis van een impactanalyse afspraken te maken over langdurige en integrale financiële steun vanuit Den Haag.

Miljoenen naar Zoetermeer voor wijkaanpak en jongerenprojecten Meer lezen »

Zoetermeer voldoet ruimschoots aan Spreidingswet, maar veel gemeenten lopen achter

Zoetermeer voldoet ruimschoots aan Spreidingswet, maar veel gemeenten lopen achter

De uitvoering van de Spreidingswet legt grote regionale verschillen bloot. Terwijl landelijk gezien een handvol gemeenten aanzienlijk meer asielzoekers opvangt dan verplicht, loopt het merendeel van de Nederlandse gemeenten nog achter op de wettelijke opgave. Zoetermeer behoort tot de gemeenten die momenteel aan de taakstelling voldoen.

Uit de nieuwste provinciale analyses van de Spreidingswet blijkt dat dertig Zuid-Hollandse gemeenten op dit moment nog niet aan hun streefgetallen voldoen. Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat acht van de 27 gemeenten in de regio geen asielzoekers opvangen.

Zoetermeer voldoet aan taakstelling

Op basis van de Spreidingswet ligt de wettelijke opgave voor Zoetermeer op 649 langdurige opvangplekken. In de praktijk vangt de stad momenteel 712 asielzoekers op. Daarmee komt Zoetermeer uit op 110 procent van de taakstelling en biedt de gemeente 63 opvangplekken meer dan wettelijk vereist.

Om aan deze verplichting te voldoen, wordt onder meer gebruikgemaakt van de opvanglocatie in de voormalige gevangenis aan de Rokkeveenseweg. Omdat noodopvang en de opvang van Oekraïense vluchtelingen niet meetellen voor de Spreidingswet, gaat het hierbij uitsluitend om reguliere opvangplaatsen.

Met deze score voldoet Zoetermeer aan de wettelijke opgave. Landelijk voldoet momenteel slechts een deel van de gemeenten aan de taakstelling. Voor 2027 moeten bovendien nog ruim 40.000 permanente opvangplekken worden gerealiseerd om de noodopvang verder af te bouwen.

Verder is het stuk journalistiek prima opgebouwd en feitelijk, zolang de cijfers afkomstig zijn uit de provinciale analyse en het onderzoek van Nieuwsuur.

Bron: ZoetermeerActief

Zoetermeer voldoet ruimschoots aan Spreidingswet, maar veel gemeenten lopen achter Meer lezen »

Boa’s in Zoetermeer voortaan gewapend met korte wapenstok

Boa’s in Zoetermeer voortaan gewapend met korte wapenstok

De boa’s in Zoetermeer mogen voortaan een korte wapenstok dragen. De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft hiervoor op 11 mei 2026 officieel toestemming gegeven. Daarmee krijgt de gemeente na jaren van voorbereiding groen licht om de wapenstok definitief toe te voegen aan de uitrusting van haar handhavers.

Zoetermeer deed in 2021 en 2022 mee aan een landelijke proef waarbij boa’s in tien gemeenten tijdelijk werden uitgerust met een korte wapenstok. Na afloop van deze pilot diende de gemeente een aanvraag in om het middel permanent te mogen gebruiken.

Meer middelen voor handhaving

Burgemeester Michel Bezuijen reageert verheugd op het besluit. Volgens hem is hier al lange tijd naartoe gewerkt. “Het is goed dat we onze boa’s nu beter kunnen ondersteunen. De korte wapenstok helpt boa’s om veiliger te werken in situaties die steeds vaker complex en onvoorspelbaar zijn”, aldus de burgemeester.

De handhavers worden op termijn uitgerust met de korte wapenstok. De toestemming voor het dragen ervan geldt voor onbepaalde tijd.

Met het besluit zet Zoetermeer volgens de gemeente een nieuwe stap in het vergroten van de veiligheid van boa’s op straat. Handhavers krijgen tijdens hun werkzaamheden steeds vaker te maken met agressie en andere uitdagende situaties.

Boa’s in Zoetermeer voortaan gewapend met korte wapenstok Meer lezen »

Geen Oekraïense wanbetalers in Zoetermeer: college stelt PVV gerust na Kamervragen

Geen Oekraïense wanbetalers in Zoetermeer: college stelt PVV gerust na Kamervragen

Er is in Zoetermeer momenteel geen sprake van Oekraïense ontheemden die weigeren hun verplichte eigen bijdrage te betalen. Dat schrijft wethouder Frinking in reactie op vragen van de PVV-fractie. Waar landelijk signalen klinken over moeizame invorderingen, verloopt de inning in Zoetermeer volgens de gemeente zonder problemen.

De lokale PVV-fractie stelde eind april vragen naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf. Daarin werd geschreven dat gemeenten door mazen in de wet moeite zouden hebben om de verplichte eigen bijdrage te innen bij werkende Oekraïners. Ook uit de beantwoording van Kamervragen bleek dat handhaving landelijk vaak als omslachtig en tijdrovend wordt ervaren. De Zoetermeerse PVV-raadsleden wilden daarom weten hoe de situatie in de eigen gemeente is en vroegen naar eventuele maatregelen tegen wanbetalers.

Geen invorderingstrajecten nodig

Sinds 1 juli 2024 moeten Oekraïense ontheemden die werken of een eigen inkomen hebben een financiële bijdrage leveren aan de kosten van de gemeentelijke opvang. Uit de antwoorden van het college blijkt dat momenteel 185 personen in Zoetermeer deze bijdrage opgelegd hebben gekregen.

Een exacte uitsplitsing per opvanglocatie, zoals het Bredewater of de Schiebroekstraat, houdt de gemeente niet bij, omdat de bijdrage op individueel niveau wordt geïnd.

Volgens de gemeente zijn er momenteel geen Oekraïense ontheemden die weigeren de eigen bijdrage te betalen. Er zijn dan ook geen invorderingstrajecten gestart en er zijn geen incassobureaus ingeschakeld.

Geen aanleiding voor strengere regels

Omdat de inning in Zoetermeer zonder problemen verloopt, ziet het college op dit moment geen aanleiding om bij het Rijk te pleiten voor strengere wetgeving of de invoering van een dwangbevel.

De wethouder benadrukt dat de gemeente de taak om de wettelijke bijdrage te innen serieus neemt. Mocht de gemeente in de toekomst wel tegen problemen aanlopen, dan zal het college deze delen met het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Geen Oekraïense wanbetalers in Zoetermeer: college stelt PVV gerust na Kamervragen Meer lezen »

Hond loopt op het spoor: baasje spoorloos

Hond loopt op het spoor: baasje spoorloos

Een loslopende hond heeft vrijdagmiddag voor flinke onrust gezorgd langs het spoor van de RandstadRail aan de Amerikaweg in Zoetermeer. Het dier liep gevaarlijk dicht langs de rails, waarna direct een achtervolging werd ingezet door een politievrijwilliger, gevolgd door een motorrijder van de politie.

Na een korte maar spannende actie wist de politie de hond uiteindelijk veilig te vangen. Daarmee werd voorkomen dat het dier gewond zou raken of het tramverkeer in gevaar zou brengen.

De dierenambulance is inmiddels ingeschakeld. Er wordt onderzocht of de hond gechipt is, zodat de eigenaar snel kan worden opgespoord.

De politie roept mensen die de hond herkennen of weten van wie het dier is op om contact op te nemen via 0900-8844. Vermeld daarbij registratienummer 2026188757

Hond loopt op het spoor: baasje spoorloos Meer lezen »

Scroll naar boven