juni 2026

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos

Automobilisten moeten rekening houden met flinke hinder: het viaduct van de Afrikaweg over de A12 gaat vanwege groot onderhoud maar liefst twee weken volledig dicht. De afsluiting geldt van zondag 31 mei om 21.00 uur tot en met maandag 15 juni 2026 voor al het verkeer.

De afsluiting geldt in beide richtingen tussen de kruising van de Afrikaweg met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 gaan volledig dicht.

De werkzaamheden zorgen naar verwachting voor grote verkeersdrukte in en rond Zoetermeer. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen, extra reistijd en files op omliggende wegen. Vooral tijdens de spits kan de hinder fors oplopen.

Omleidingen en advies gemeente

Het autoverkeer wordt tijdens de afsluiting omgeleid via alternatieve routes. Verkeersregelaars en bebording moeten het verkeer in goede banen leiden. De gemeente adviseert inwoners om, indien mogelijk, thuis te werken, de fiets te pakken of gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming in de toekomst te garanderen.

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos Meer lezen »

Onvrede over busplannen 2027: Stadsbussen Zoetermeer dreigen volledig te verdwijnen

Onvrede over busplannen 2027: Stadsbussen Zoetermeer dreigen volledig te verdwijnen

Het college van Zoetermeer is kritisch op de regionale vervoerplannen voor 2027. Het stadsbestuur maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad en vreest dat verdere bezuinigingen uiteindelijk gevolgen kunnen hebben voor het lokale busnetwerk.

De PVV-fractie trok aan de bel na berichten over de nieuwe dienstregeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Eerder werd al bekend dat de stadslijnen 70 en 71 flink gaan inleveren vanwege lage reizigersaantallen. Inwoners van wijken als Rokkeveen, Oosterheem en Noordhove moeten in de avonduren en het weekend straks twee keer zo lang wachten: de bus rijdt dan nog maar één keer per uur in plaats van elke dertig minuten. Ook de bereikbaarheid van het HagaZiekenhuis komt hierdoor onder druk te staan.

Gemeente voelt zich niet gehoord

Uit de schriftelijke beantwoording van wethouder Frinking blijkt dat de MRDH de Zoetermeerse bezwaren niet heeft overgenomen. De gemeenteraad had eerder al formeel zorgen geuit over de toekomst van de slecht presterende lijnen 70 en 71, maar volgens het college wil de MRDH niet meewerken aan een gezamenlijke strategie voor de toekomst van deze routes.

Het college is kritisch op deze keuze. Juist omdat Zoetermeer de komende jaren groeit met 10.000 tot 16.000 extra woningen, is er volgens het stadsbestuur behoefte aan een betrouwbaar en aantrekkelijk openbaarvervoerssysteem. De MRDH heeft in haar Mobiliteitsvisie 2050 vastgelegd dat niet langer wordt ingezet op ontsluitende buurt- en stadsbussen, tenzij deze economisch rendabel zijn. Omdat de lijnen 70 en 71 relatief veel geld kosten en weinig reizigers trekken, staan zij onder druk.

Regionale verbindingen verbeteren

Het is overigens niet alleen maar slecht nieuws. Het college benadrukt dat de bereikbaarheid op regionaal niveau juist verbetert. Voor lijn 170 richting Rotterdam en R-netlijn 455 richting Delft neemt de reistijd in de spits af en komt extra capaciteit beschikbaar. De verwachting is dat hierdoor meer reizigers gebruik zullen maken van deze verbindingen.

Om te voorkomen dat reizigers binnen de stad de dupe worden van het afbouwen van buslijnen, heeft het college vóór 15 mei een formeel bezwaarschrift ingediend. De gemeente wil voorkomen dat lijnen verdwijnen voordat er een goed alternatief beschikbaar is. Achter de schermen wordt daarom gewerkt aan de verkenning ‘Toekomst OV Zoetermeer’. Daarnaast wil de wethouder de pilot met de flexibele maatwerkbus De Opstap (lijn 272) verder uitbreiden als aanvulling op het reguliere netwerk.

Besluit in juli

Het eindrapport met alle reacties ligt momenteel bij de MRDH. Op 8 juli 2026 zal de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit een definitief besluit nemen over de vervoerplannen voor 2027. De wethouder heeft toegezegd de gemeenteraad daarna tijdens de vaste commissievergaderingen te informeren over de uitkomsten.

Onvrede over busplannen 2027: Stadsbussen Zoetermeer dreigen volledig te verdwijnen Meer lezen »

Winkeliers vrezen omzetverlies door uitbreiding fietsverbod

Winkeliers vrezen omzetverlies door uitbreiding fietsverbod

Vanaf vandaag, maandag 1 juni, geldt tijdens winkeluren een aangescherpt fietsverbod in de Dorpsstraat. Volgens ondernemer Ronnie Meurs is dat een klap voor de lokale ondernemers, maar vooral voor oudere en minder mobiele inwoners die afhankelijk zijn van de fiets om boodschappen te doen.

De gemeenteraad besloot al in februari om fietsers tijdens winkeluren uit de Dorpsstraat te weren om de overlast van onder meer fatbikes tegen te gaan. Meurs luidt nu de noodklok en vindt dat de gemeente met deze maatregel vooral de verkeerde groep raakt.

Volgens Meurs wonen er veel ouderen in het dorp die slecht ter been zijn. “Zij stappen nu op de fiets naar de kaasboer en fietsen daarna door naar de slager om hun fietstassen te vullen. Zo kunnen ze zelfstandig blijven,” legt hij uit.

Door het nieuwe verbod mogen zij straks niet meer door de Dorpsstraat fietsen. Omdat er volgens Meurs ook geen goed alternatief is om met de fiets om het gebied heen te rijden, vreest hij dat sommige ouderen minder makkelijk hun boodschappen kunnen doen. “Als ze dat hele stuk moeten lopen, redden ze dat simpelweg niet,” aldus Meurs.

Chaos en gebrek aan handhaving

Hoewel ondernemers al langer klagen over de overlast van fietsers, vinden zij de aangescherpte tijden een stap te ver. Volgens Meurs pleitten zij juist voor een milder regime waarbij er tot 11.00 uur ’s ochtends nog gefietst mag worden. Tot die tijd rijden er immers ook leveranciers, vuilniswagens en veegwagens door de straat.

“Laat die ouderen er dan gewoon tussendoor fietsen en ga pas vanaf 11.00 uur echt streng handhaven,” stelt Meurs voor.

Hoewel de gemeente kiest voor één duidelijke regel voor de hele stad om verwarring te voorkomen, lost dat volgens de ondernemers het probleem voor minder mobiele inwoners niet op. Zij vinden dat er een uitzondering moet komen voor ouderen die slecht ter been zijn.

Er wordt inmiddels gekeken naar juridische mogelijkheden om het besluit aan te vechten. Ook willen ondernemers hun bezwaren onder de aandacht brengen van de gemeenteraad.

Winkeliers vrezen omzetverlies door uitbreiding fietsverbod Meer lezen »

Scroll naar boven