Stadsnieuws

Chaos in leerlingenvervoer: ouders luiden noodklok

Chaos in leerlingenvervoer: ouders luiden noodklok

Met het nieuwe schooljaar nog maar net begonnen, slaan ouders massaal alarm: het leerlingenvervoer kraakt en piept in alle hoeken. Taxi’s die te laat of helemaal niet komen opdagen, chauffeurs die elkaar continu afwisselen en ritten die eindeloos duren en de verhalen stapelen zich op.

Stichting Ouders & Onderwijs wil nu harde cijfers op tafel en start daarom een landelijke enquête. Doel: de klachten en ervaringen bundelen en het probleem eindelijk haarscherp in beeld brengen.

Vooral vervoerder Noot Personenvervoer krijgt het zwaar te verduren. Ouders klagen dat er nauwelijks communicatie is, dat hun kinderen steeds andere gezichten in de bus zien en dat afspraken niet worden nagekomen. Extra wrang: ouders die uit wanhoop zelf willen bijspringen als chauffeur, krijgen nul op het rekest als ze niet aan alle diploma- en vergunningsregels voldoen.

De sector wijst ondertussen op een groot tekort aan personeel. Maar ouders zijn het zat en eisen oplossingen. Eind september staat er een brainstormsessie gepland waarin drastische maatregelen besproken worden.

Wat het antwoord ook wordt, duidelijk is dat de rek eruit is. Voor veel gezinnen is het dagelijks vervoer van hun kinderen inmiddels één groot hoofdpijndossier.

Door Danique, bron en beeld: ZFM Zoetermeer

Chaos in leerlingenvervoer: ouders luiden noodklok Meer lezen »

Sloop op komst aan Bijdorplaan: kantoorpand maakt plek voor nieuwe appartementen

Sloop op komst aan Bijdorplaan: kantoorpand maakt plek voor nieuwe appartementen

Aan de Bijdorplaan 12 gaat de schop de grond in: het voormalige kantoorpand van Stedelink wordt gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw met appartementen. Hoe die woningen eruit gaan zien, ligt nog open en buurtbewoners mogen meedenken.

Kaders zijn er wel: Stedelink en de gemeente verkennen de mogelijkheden, maar willen eerst de omgeving aan tafel. Daarom is er een inloopbijeenkomst op dinsdag 16 september 2025, tussen 19.00 en 20.30 uur, bij Franx (Vlamingstraat 1). Iedereen kan binnenlopen, plannen bekijken en ideeën achterlaten. De gemeente schuift aan om signalen en suggesties op te halen.

Wat vaststaat is dat het huidige kantoorpand verdwijnt. Wat níet vaststaat: het aantal woningen, de hoogte, de gevelstijl, de inrichting van het maaiveld. Thema’s als leefbaarheid, groen, parkeren en verkeersdrukte liggen nadrukkelijk op tafel. Input delen kan ter plekke of per mail via nieuwbouwbijdorplaan@stedelink.nl.

Praktische informatie

  • Locatie project: Bijdorplaan 12 (voormalig kantoorpand Stedelink)

  • Bijeenkomst: dinsdag 16 september 2025, 19.00–20.30 uur

  • Locatie bijeenkomst: Franx, Vlamingstraat 1

  • Meedenken/aanmelden: nieuwbouwbijdorplaan@stedelink.nl

Waarom dit moment telt?

De contouren van het plan staan nog niet in beton gegoten. Wie nu reageert, kan invloed hebben op zaken als woningmix, hoogte-accenten, groenstroken en looproutes. Daarna volgen pas een voorlopig ontwerp en de formele procedure.

Kortom: de sloop is aanstaande, maar de invulling nog niet. Dit is het moment voor de buurt om richting te geven aan een nieuw stukje Bijdorplaan.

Door Danique, bron en beeld: Facebook ZFM Zoetermeer

Sloop op komst aan Bijdorplaan: kantoorpand maakt plek voor nieuwe appartementen Meer lezen »

Molen ‘De Hoop’ opent deuren tijdens Open Monumentendag

Molen ‘De Hoop’ opent deuren tijdens Open Monumentendag

Op zaterdag 13 september kunnen bezoekers een kijkje nemen in Molen De Hoop aan de Stationsstraat. De historische molen doet mee aan de landelijke Open Monumentendagen en organiseert verschillende activiteiten voor jong en oud.

Tussen 11.00 en 16.00 uur ontvangen vrijwilligers bezoekers met rondleidingen en uitleg over de werking en geschiedenis van de molen. Vanaf de stelling is er uitzicht over de omgeving. Ook is er een kleine winkel waar streekproducten worden verkocht en kan men proeven van koffie, thee en andere lekkernijen. Voor kinderen staan poffertjes en limonade klaar.

Speciaal voor deze dag is er elk uur een spel waarbij bezoekers het gewicht van een zak meel moeten raden. Wie het dichtst bij zit, wint een pakket om zelf pannenkoeken te bakken.

De molen kreeg recent een opknapbeurt: de buitenzijde is opnieuw geschilderd. Daarmee sluit De Hoop aan bij het landelijke thema van dit jaar, Erfgoed en Architectuur: Gebouwd om te blijven.

Door Danique, bron: AD Zoetermeer, beeld: ZFM Zoetermeer Facebook

Molen ‘De Hoop’ opent deuren tijdens Open Monumentendag Meer lezen »

Zoetermeer Vooruit gaat weer On Tour

Zoetermeer Vooruit gaat weer On Tour

Vanaf zaterdag 6 september gaat Zoetermeer Vooruit weer On Tour. Raadsleden Juliette Meurs-Troch en Yvonne Bink-Winterkamp staan van 09.30 tot 11.00 uur voor inwoners klaar bij de Markt, vlakbij het Marseillepad – precies daar waar de warenmarkt begint.

Al ruim zes jaar trekt Zoetermeer Vooruit de stad in om inwoners laagdrempelig te ontmoeten en te horen wat er leeft. Door zichtbaar aanwezig te zijn op verschillende plekken in Zoetermeer, blijft de partij in direct contact met de stad en haar inwoners.

Vanaf nu is de fractie op zaterdagen in de even weken te vinden bij de Markt, vlakbij het Marseillepad. Een vast en herkenbaar moment, zodat inwoners de raadsleden eenvoudig kunnen aanspreken voor een vraag of een idee.

Bent u verhinderd of heeft u ons gemist? Dan blijft het uiteraard mogelijk een afspraak te maken via Facebook, Instagram of de website: www.zoetermeervooruit.nl.

Geplaatst door Danique, bron en beeld: persbericht Zoetermeer Vooruit 

Zoetermeer Vooruit gaat weer On Tour Meer lezen »

Eerste Molenstraatfeest door tweede generatie

Eerste Molenstraatfeest door tweede generatie

Voor het eerst sinds Covid vierde het tweede en laatste deel van de Molenstraat afgelopen zaterdag weer een Molenstraatfeest. Na 10 jaar lang te zijn opgegroeid met een straatfeest waar zij het hele jaar naar uitkeken, sloegen de kinderen van de voormalige organisatoren de handen ineen om het straatfeest nieuw leven in te blazen. Het thema was ‘Bouw’, aangezien de straat dit jaar in renovatie is.

Het feest, dat oude en nieuwe bewoners bij elkaar bracht en waaraan een nieuwe generatie jonge kinderen deelnam, kon rekenen op een opkomst van 120 volwassenen en 25 kinderen. Het ging van start met een estafette voor jong en oud. De hele middag en avond konden drankjes worden gehaald bij de steiger die dienstdeed als bar en bij huisnummer 133 kon men heerlijke verse pizza’s laten bakken in de traditionele stenen oven. Rond 19.00u volgde een barbecue en een loterij, waarbij prachtige prijzen werden gewonnen, waaronder diverse prijzen van winkels in de Dorpsstraat, een Nespresso-apparaat en een prachtige barbecue.

Gedurende het hele feest waren er voor de jongere kinderen leuke activiteiten, zoals bouwen met grote gekleurde blokken of reuzenmecano, ‘bouwtekeningen’ kleuren, tafelvoetballen, skippyballen en springen op het springkussen. De sjoel tafels werden enthousiast gebruikt door jong en oud. Het feest sloot zoals vanouds af met een swingende party waarbij nog tot na middernacht werd gedanst. De organisatie werd herhaaldelijk bedankt voor dit initiatief. Oude bewoners hadden het feest gemist en nieuwe bewoners waren ook erg blij met deze gelegenheid om de buren beter te leren kennen. Sommigen willen volgend jaar zelfs helpen met de organisatie! Zie Facebook (Molenstraat Zoetermeer) en Instagram (Molenstraatfeest) voor foto’s en informatie.

Dit Molenstraatfeest werd mede mogelijk gemaakt door de Wijk aan Zet-subsidie van Gemeente Zoetermeer, Silvester Kinder- en Jeugdboeken, De Lekkere Winkel, Ed Havik, Paul Waller Schildersbedrijf, LDLD Ligthart Douane en Logistieke Diensten, Jongerius Bakker, Trimsalon Golden King, Dierenparadijs Zoetermeer, Vincentius Vereniging Zoetermeer, KeeKee’s Sieraden en Accesoires, John ‘t Hoen Transport, Raasveld en Bennis Financieel Planners, ‘t Kaashuys, Zuliani’s, BRItea en Wendy’s Bloemen.

Geplaatst door Danique, bron en beeld: persbericht organisatie Molenstraatfeest

Eerste Molenstraatfeest door tweede generatie Meer lezen »

Scroll naar boven