Stadsnieuws

PVV bezorgd over invloed provincie op woningbeleid Zoetermeer

PVV bezorgd over invloed provincie op woningbeleid Zoetermeer

De PVV in Zoetermeer maakt zich zorgen over de toenemende druk van de provincie Zuid-Holland op het lokale huisvestingsbeleid. De partij stelt dat de gemeente onder verscherpt toezicht staat en vraagt zich af of Zoetermeer de regie over de opvang van statushouders aan het verliezen is.

In een reeks schriftelijke vragen wil de fractie weten hoe groot de kans is dat de provincie de taken van de gemeente daadwerkelijk overneemt. De partij vraagt om duidelijkheid over de precieze eisen en deadlines die de provincie momenteel aan de stad stelt. Ook wil de PVV weten wat de gevolgen zijn voor de leefbaarheid in de wijken en de druk op voorzieningen zoals zorg en onderwijs wanneer extra maatregelen nodig zijn om aan de taakstelling te voldoen.

AZC en vergelijking met andere steden

Een ander opvallend punt in de vragen van de PVV is de vergelijking met andere gemeenten. De fractie wil van het college weten hoe de strenge aanpak van de provincie zich verhoudt tot die in andere steden in Zuid-Holland. Daarbij vraagt de partij zich af of de provincie voldoende rekening houdt met het feit dat Zoetermeer al een asielzoekerscentrum (AZC) binnen de gemeentegrenzen heeft en daarmee al een aanzienlijke bijdrage levert aan de opvang.

Impact op de woningmarkt

Een belangrijk punt in de vragen is de positie van andere woningzoekenden. De PVV vraagt het college naar de impact van de huidige regels op starters en inwoners die al jaren op een wachtlijst staan voor een sociale huurwoning. Daarnaast wil de fractie dat de gemeenteraad voortaan vaker en vollediger wordt geïnformeerd over de contacten tussen de gemeente en de provincie over dit onderwerp.

De gemeente moet nu met een plan komen om alsnog aan de huisvestingsplicht te voldoen. Daarbij wordt gekeken naar concrete maatregelen, zoals tijdelijke doorstroomlocaties of zelfs hotelopvang

PVV bezorgd over invloed provincie op woningbeleid Zoetermeer Meer lezen »

Politieke zorgen over cyberveiligheid Zoetermeer na hack bij gemeente Epe

Politieke zorgen over cyberveiligheid Zoetermeer na hack bij gemeente Epe

De recente grote hack bij de gemeente Epe, waarbij gevoelige gegevens zoals BSN-nummers en paspoortkopieën op straat kwamen te liggen, zorgt voor onrust in de Zoetermeerse politiek. De partij, Zoetermeer Vooruit, maakt zich ernstige zorgen over de digitale veiligheid van inwoners en eist antwoorden van het college.

De impact van een datalek bij een gemeente is enorm. Oplichters kunnen met buitgemaakte persoonsgegevens namelijk eenvoudig identiteitsfraude plegen. “De risico’s voor inwoners zijn groot,” laat fractievoorzitter Juliette Meurs-Troch weten. De partij wil daarom weten in hoeverre de ICT-systemen van Zoetermeer beschermd zijn tegen vergelijkbare cyberaanvallen.

Bewaking van identiteitsbewijzen

Een specifiek punt van zorg is de opslag van kopieën van identiteitsbewijzen, zoals paspoorten en rijbewijzen. De partij vraagt het college of deze documenten binnen de gemeente Zoetermeer worden bewaard en, zo ja, hoe deze precies worden beveiligd. Ook wil de partij weten of er de afgelopen jaren al incidenten of datalekken zijn geweest in Zoetermeer en hoe die toen zijn afgehandeld.

Testen op kwetsbaarheden

Om de veiligheid te garanderen, wordt vaak gebruikgemaakt van ‘penetratietesten’, waarbij ethische hackers proberen in te breken in systemen om zwakke plekken te vinden. De fractie vraagt of dergelijke tests onafhankelijk zijn uitgevoerd en wat daarvan de belangrijkste uitkomsten waren. Daarnaast wil de partij weten welke protocollen klaarliggen om inwoners direct te waarschuwen als het onverhoopt toch een keer misgaat.

Het college moet nu duidelijkheid geven over de digitale beveiliging van Zoetermeerse gegevens en of er naar aanleiding van de situatie in Epe extra maatregelen nodig zijn.

Politieke zorgen over cyberveiligheid Zoetermeer na hack bij gemeente Epe Meer lezen »

Golfbaan Bentwoud slaat nieuwe slag met innovatieve golfbeleving

Golfbaan Bentwoud slaat nieuwe slag met innovatieve golfbeleving

Na vijf maanden verbouwen heeft Golfbaan Bentwoud op vrijdag 8 mei haar gloednieuwe Trackman-drivingrange officieel in gebruik genomen. De oude faciliteiten hebben plaatsgemaakt voor een modern trainingscentrum waar technologie en golfplezier hand in hand gaan.

Golfers in de regio kunnen hun hart ophalen. De nieuwe drivingrange beschikt over dertig afslagplaatsen, verdeeld over twee verdiepingen. Waar voorheen alleen de benedenverdieping overdekt was, biedt het nieuwe ontwerp nu op beide etages beschutting en comfort. Elke afslagplaats is uitgerust met de nieuwste Trackman-technologie. Hiermee kunnen spelers hun slagen tot in detail analyseren, wat zorgt voor een optimale trainingservaring.

Unieke indoor putting green

Een van de blikvangers van het nieuwe gebouw bevindt zich op de bovenverdieping. Daar is een indoor putting green van maar liefst 120 vierkante meter (20 bij 6 meter) aangelegd. Deze green is ontworpen door de bekende baanarchitect Michiel van de Vaart. Hierdoor kunnen golfers voortaan hun korte spel oefenen onder optimale omstandigheden, ongeacht het weer.

Feestelijke opening

De officiële opening vond afgelopen vrijdag om 16.30 uur plaats. De aandeelhouders van Golfbaan Bentwoud sloegen gezamenlijk de symbolische eerste bal om het nieuwe tijdperk in te luiden. Na het officiële gedeelte werd tijdens een borrel geproost op de voltooiing van de investering.

Met het innovatieve trainingscentrum onderstreept Bentwoud de ambitie om een van de modernste golfbanen in de regio te blijven, waarbij kwaliteit en plezier voor gasten centraal staan.

Foto: Tom de Rooij  

Golfbaan Bentwoud slaat nieuwe slag met innovatieve golfbeleving Meer lezen »

Mazzelstars vrouwen gehuldigd na kampioenschap en bereikt halve finale beker

Afgelopen woensdag stond voor de zaalvoetbalsters van Mazzelstars alles in het teken van succes. Voorafgaand aan de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Rijnvogels VR1 werd het team officieel gehuldigd vanwege het behaalde kampioenschap in de Hoofdklasse West II.

De speelsters ontvingen hun medailles uit handen van Marco Roskam namens de KNVB. De huldiging vormde een bijzonder moment voor het team, dat dit seizoen sterk en constant presteerde en daarmee de titel wist binnen te halen.

Na de feestelijke ceremonie wachtte direct een nieuwe uitdaging: de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Rijnvogels VR1. In een spannende wedstrijd eindigde de reguliere speeltijd in een 2-2 gelijkspel. Uiteindelijk trok Mazzelstars VR1 aan het langste eind door de strafschoppenserie winnend af te sluiten. Daarmee plaatste het team zich voor de halve finale van het bekertoernooi.

Met zowel het kampioenschap als een plek bij de laatste vier van het bekertoernooi beleeft Mazzelstars een bijzonder succesvol seizoen.

Bron: Jessie Rottier
Foto’s: Dylan de Graaff (Insta: @graaffvisuals)

Mazzelstars vrouwen gehuldigd na kampioenschap en bereikt halve finale beker Meer lezen »

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche”

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche”

Voor Futsal Haaglanden eindigde het eerste finaleduel om de landstitel vrijdagavond in een bitter penaltydrama, maar voor Danique van Lingen stond één ding na afloop vast: de Haagse vrouwen hoeven nergens bang voor te zijn richting de return in Groningen. De 21-jarige speelster uit Zoetermeer groeide uit tot één van de uitblinkers in een zinderende futsalthriller tegen GFSV Drs. Vijfje.

In een sfeervolle sporthal Hogeveld, waar ruim vijfhonderd supporters voor een kolkende ambiance zorgden, kende Futsal Haaglanden een valse start. Al binnen één minuut zette Nina van der Putte de Groningse ploeg op voorsprong. “Het was een spannende wedstrijd. Zij maakten snel de 0-1 en daarna moesten wij even onze draai vinden,” vertelde Van Lingen na afloop.

De thuisploeg herpakte zich en kreeg het grootste deel van de wedstrijd de beste kansen. Toch duurde het tot de 34e minuut voordat Zoyla Barendse de verdiende gelijkmaker binnenschoot. In de verlenging leek Van Lingen vervolgens de held van de avond te worden. Met haar treffer zette zij Futsal Haaglanden op een 2-1 voorsprong. “Wij waren de betere ploeg en hadden de meeste kansen,” aldus Van Lingen.

Lang kon de Haagse vreugde echter niet duren, want slechts een minuut later viel alweer de 2-2. Strafschoppen moesten uiteindelijk de beslissing brengen. Daarin bleek Drs. Vijfje foutloos, terwijl Futsal Haaglanden twee keer miste.

Toch overheerst bij Van Lingen vooral strijdlust. De speelster, die dit seizoen ook haar eerste stappen richting Oranje zette, kijkt vol vertrouwen vooruit. “De eerste wedstrijd is voor Vijfje, maar dat neemt niet weg dat wij vrijdag in Groningen vol voor de winst gaan.”

Foto: Sportsnap.nl

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche” Meer lezen »

Scroll naar boven