Stadsnieuws

Wachtlijst voor aansluitingen op stroomnet

Wachtlijst voor aansluitingen op stroomnet

Een nieuwe elektrische auto opladen, een warmtepomp installeren of een bedrijf uitbreiden? Vanaf 1 juli 2026 is dat in Zoetermeer allesbehalve vanzelfsprekend. Door een overvol elektriciteitsnet komen alle nieuwe aanvragen voor stroomaansluitingen en verzwaringen op een wachtlijst.
De oorzaak is netcongestie: het elektriciteitsnet kan de snel groeiende vraag niet meer aan. Elektrische auto’s, nieuwbouwwijken en het afscheid van aardgas zorgen ervoor dat steeds meer mensen tegelijkertijd stroom gebruiken. Ook in Zoetermeer is de maximale capaciteit bereikt.
Projecten die het net ontlasten, zoals grootschalige batterijsystemen, krijgen voorrang. Daarna volgen vitale sectoren als zorg, politie, spoorwegen en waterbeheer. Ook woningbouw en onderwijs vallen onder de categorie ‘basisbehoeften’. Particulieren en mkb-bedrijven vallen grotendeels buiten deze prioriteiten. Hun aanvragen verdwijnen automatisch op de wachtlijst. Dat geldt ook voor aanvragen voor publieke laadpalen.
Voor inwoners betekent dit dat plannen om de woning te verduurzamen niet meer automatisch worden goedgekeurd. Wie sneller wil thuisladen of elektrisch wil koken, moet rekening houden met onzekerheid en wachttijden. Hoe lang die duren, hangt af van de beschikbare netcapaciteit – en die is schaars.
Netbeheerders TenneT en Stedin werken aan grootschalige netuitbreidingen. Maar de verwachting is dat die pas rond 2035 volledig zijn afgerond. Tot die tijd blijft het netwerk overbelast. De gemeente benadrukt dat zij de regels niet zelf vaststelt. De uitvoering ligt bij Stedin. Wel zegt het college nauw betrokken te blijven. Wethouder Bouke Velzen noemt de situatie “ingrijpend”: “We begrijpen dat dit voor inwoners en ondernemers veel onzekerheid oplevert. Niemand wil vertraging bij verduurzaming of bouw. Toch zijn we afhankelijk van landelijke regels en de snelheid van netuitbreiding.”
Inwoners en bedrijven worden opgeroepen om het stroomnet te ontzien. Vooral tussen 7.00 en 9.00 uur en 16.00 en 21.00 uur is de belasting het hoogst. Minder gelijktijdig gebruik kan helpen om het net overeind te houden.

Wachtlijst voor aansluitingen op stroomnet Meer lezen »

VVD sluit nieuw college met LHN Wethouder uit.

VVD sluit nieuw college met LHN Wethouder uit.

Vlak voor de verkiezingen heeft wethouder Ronald Weerwag (LHN) zijn functie per direct neergelegd, maar de manier waarop hij vertrok heeft kwaad bloed gezet bij coalitiepartner VVD. Jeffrey van Gils (VVD) spreekt van een “Trumpiaanse verklaring” en zet de deur voor toekomstige samenwerking met Weerwag stevig op slot.
‘CAMPAGNESPEECH IN PLAATS VAN VERANTWOORDING’
Het had een debat moeten worden over het functioneren van de wethouder en de omstreden monumentenlijst. Maar in plaats van verantwoording af te leggen in de gemeenteraad, koos Weerwag voor de vlucht naar voren. Volgens Van Gils leek zijn afscheidsverklaring meer op een “campagnespeech” vol zelfverheerlijking dan op een oprecht excuus. “In plaats van te reflecteren op de afgelopen weken en de impact die het heeft gehad op mensen, begon hij zijn successen van de afgelopen vier jaar af te ratelen.”
TOEKOMST MET LHN AAN ZIJDEN DRAADJE
Hoewel de LHN (Lijst Hilbrand Nawijn) al jaren een belangrijke coalitiepartner is voor de VVD, hangt de toekomstige samenwerking nu aan een zijden draadje. De VVD is onverbiddelijk over het feit dat de wethouder niet in de raad verscheen om tekst en uitleg te geven. Van Gils stelt dat Weerwag hiermee zijn eigen glazen heeft ingegooid: “Dat hij niet naar de gemeenteraad komt om zijn verantwoording af te leggen… ja, dan ontsla je jezelf eigenlijk om ook in de toekomst wethouder te kunnen zijn”.
De VVD benadrukt dat dit gedrag een onoverkomelijk obstakel vormt voor de formatiegesprekken na de verkiezingen. “Dat hebben wij echt wel als een bezwaar als de LHN nog met ons om de tafel wil voor een volgende coalitieonderhandeling,” aldus Van Gils. De partij is duidelijk: “Wij gaan in ieder geval niet een wethouder die net wegloopt van zijn verantwoording vervolgens doodleuk weer opnieuw installeren. Ik denk dat iedereen dat begrijpt.”
De kiezer heeft nu het laatste woord over de politieke toekomst van zowel de VVD als de LHN. Het is goed mogelijk dat de VVD (landelijk gedaald) met deze zet juist zijn hand overspeelt.

VVD sluit nieuw college met LHN Wethouder uit. Meer lezen »

Fietsverbod treft kwetsbaren

Fietsverbod treft kwetsbaren

Wat bedoeld was als harde aanpak tegen overlast door snelle fietsen en fatbikes, dreigt uit te monden in een maatregel die juist kwetsbare inwoners raakt. Dat stelt raadslid Yvonne Bink Winterkamp van Zoetermeer Vooruit, die zich fel uitspreekt tegen de gevolgen van het nieuwe actieplan in Zoetermeer.
Volgens Bink Winterkamp dreigt een grote groep inwoners met een niet-zichtbare beperking de dupe te worden van een fietsverbod in het winkelgebied op bepaalde tijden. “Het doet mij oprecht pijn dat juist mensen die afhankelijk zijn van hun fiets om zelfstandig boodschappen te kunnen doen, nu worden beperkt,” zegt zij zichtbaar geëmotioneerd.
Een kleine groep snelle fietsers en fatbike-gebruikers veroorzaakt volgens de gemeente overlast en onveilige situaties. Maar volgens Bink Winterkamp betaalt een veel grotere groep inwoners nu de prijs.
“Er zijn inwoners met MS, rug- of bekkenklachten, ernstige artrose of hart- en longaandoeningen,” benadrukt zij. “Zij kunnen soms nog fietsen en misschien korte stukjes lopen, maar hun belastbaarheid is beperkt. Zware boodschappentassen dragen of langere afstanden lopen is voor hen simpelweg niet haalbaar.”
Het grootste probleem? Deze groep beschikt vaak niet over een gehandicaptenkaart en kan hun beperking niet altijd aantonen. Daardoor dreigen zij tussen wal en schip te raken. Het huidige beleid maakt geen onderscheid tussen overlastgevers en kwetsbare inwoners die zich wél aan de regels houden. Zoetermeer Vooruit roept het college op de effecten van de maatregel nauwlettend te monitoren en waar nodig bij te sturen.

Fietsverbod treft kwetsbaren Meer lezen »

Brand in flatwoning aan Du Meelaan in Zoetermeer, meerdere woningen tijdelijk ontruimd

Brand in flatwoning aan Du Meelaan in Zoetermeer, meerdere woningen tijdelijk ontruimd

Zoetermeer – In de nacht van woensdag op donderdag is brand ontstaan in een flatwoning aan de Du Meelaan in Zoetermeer. De brandweer kreeg rond middernacht een melding en rukte direct met spoed uit.

Bij aankomst bleek er sprake van brand in een woning, waarbij rook zich door een deel van het complex had verspreid. Uit voorzorg werd een gedeelte van de flat ontruimd. Meerdere bewoners moesten halsoverkop hun woning verlaten en stonden buiten in nacht- en huiskleding.

Ook een ambulance kwam ter plaatse vanwege een bewoner die rook had ingeademd. Deze persoon is ter plekke gecontroleerd door het ambulancepersoneel, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

De brandweer had het vuur snel onder controle en heeft verdere schade weten te beperken. Na ventilatie van het gebouw konden de meeste bewoners terugkeren naar hun woning. Over de exacte schade is nog niets bekend. Volgens bewoners zou de brand zijn ontstaan bij een cv-ketel in de woning. De oorzaak wordt nader onderzocht.

 

Brand in flatwoning aan Du Meelaan in Zoetermeer, meerdere woningen tijdelijk ontruimd Meer lezen »

POST45-beleid van de baan na emotionele raadsvergadering in Zoetermeer

POST45-beleid van de baan na emotionele raadsvergadering in Zoetermeer

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandagavond 23 februari zijn de emoties hoog opgelopen over het zogenoemde POST45-beleid. Wat begon als een debat over erfgoed en woningbescherming, mondde uit in een avond vol spanning, persoonlijke verhalen en uiteindelijk een opvallende politieke wending: het beleid is definitief van de baan.

Monumentenstatus voor naoorlogse woningen

Het POST45-beleid richtte zich op woningen die na 1945 zijn gebouwd. In eerdere jaren werd het traject vormgegeven onder meer door wethouders Blansjaar en Ronald Weerwag. Volgens de plannen zouden honderden woningen in Zoetermeer mogelijk een monumentale status kunnen krijgen.

Veel bewoners vreesden dat zo’n status zou leiden tot beperkingen bij verbouwingen, hogere kosten en mogelijke waardedruk op hun woning. Die zorgen waren maandagavond duidelijk zichtbaar in de raadzaal.

De publieke tribune zat vol; naar schatting 150 betrokken inwoners waren aanwezig om hun stem te laten horen.

Persoonlijke en emotionele inspreekmomenten

Meerdere inwoners maakten gebruik van het inspreekrecht om de raad op te roepen het beleid volledig te schrappen. Onder hen de heer Lankou uit de wijk Meerzicht. In zijn bijdrage schetste hij de impact die het beleid volgens hem zou hebben op zijn woning en die van buurtgenoten. Daarbij wees hij nadrukkelijk op de gevolgen voor oudere bewoners in de wijk, voor wie extra kosten of beperkingen zwaar kunnen wegen.

Zijn betoog was persoonlijk en indringend. Omdat hij zijn verhaal niet binnen de reguliere spreektijd kon afronden, kreeg hij van burgemeester Michel Bezuijen extra tijd. Toen ook die verstreek en hem werd gevraagd zijn bijdrage te beëindigen, reageerde hij zichtbaar geëmotioneerd. Het moment zorgde voor spanning in de raadzaal en onderstreepte hoe diep het onderwerp leeft onder bewoners, de vergadering werd zelfs tijdelijk geschorst, kijk hier terug naar dat moment in de vergadering.

College trekt stekker eruit

Rond 22.30 uur volgde een duidelijke koerswijziging. Wethouder Jan Iedema maakte namens het college bekend dat het volledige POST45-beleid wordt stopgezet. Het traject wordt niet tijdelijk gepauzeerd, maar definitief beëindigd.

Namens het college bood Iedema excuses aan voor de ontstane situatie en de gang van zaken rondom het dossier. Ook kondigde hij aan dat er een extern onderzoek komt naar het proces en de besluitvorming.

Met die aankondiging kwam er na een emotionele avond duidelijkheid voor de aanwezige inwoners. Het POST45-dossier krijgt daarmee een geheel andere afloop dan eerder werd voorzien.

POST45-beleid van de baan na emotionele raadsvergadering in Zoetermeer Meer lezen »

Scroll naar boven