Stadsnieuws

Winkels open: wel of niet lopen?

Winkels open: wel of niet lopen?

Met tromgeroffel kondigde de gemeente een paar maanden geleden een algeheel fietsverbod aan tijdens de openingstijden van de winkels rond de Dorpsstraat, het Stadshart en de winkelcentra Meerzicht en Oosterheem. ‘Winkels open= lopen’ stond er op grote borden die op strategische plekken waren neergezet. Ook werd aangekondigd dat overtreders onmiddellijk een boete zouden krijgen. Niet eerst waarschuwen dus, maar meteen 75 euro betalen. Vier extra handhavers zouden zich met dit toezicht op de fietsers gaan bezighouden.

De grote borden zijn inmiddels weggehaald in onder andere de Dorpsstraat, de handhavers zijn nog niet aangenomen en of er inmiddels al bekeuringen zijn uitgedeeld, weet wethouder Frinking (Verkeer) niet. Zij laat weten dat het plan om de overlast van fietsers rond de winkelgebieden aan te pakken nog naar de gemeenteraad moet worden gestuurd. Pas als die het plan heeft besproken en vastgesteld, kan er worden begonnen met de uitvoering ervan. Volgens Frinking moet er hiervoor mogelijk eerst nog regelgeving worden aangepast.

Voorlopig blijft er enige verwarring bestaan over de situatie rond de winkelgebieden. Geldt ‘winkels open= lopen’ nog steeds? Of toch niet? Mag iemand bijvoorbeeld op een doordeweekse dag om 9.30 uur door de Dorpsstraat fietsen? De winkels zijn dan weliswaar open, maar het is nog voor 11.00 uur. En dan begint volgens de huidige verkeersborden in deze straat pas het fietsverbod. Dat verbod duurt tot 17.00 uur, wanneer de meeste winkels ook nog open zijn. Wethouder Frinking heeft hier geen duidelijk antwoord op. Het gaat volgens haar nu vooral om ‘bewustwording’.

Tekst: René van Geffen

Winkels open: wel of niet lopen? Meer lezen »

Nieuwe buslijn in Zoetermeer biedt maatwerk

Nieuwe buslijn in Zoetermeer biedt maatwerk

Sinds deze week is er een nieuwe buslijn in Zoetermeer: De Opstap. Het is een initiatief van bewoners uit Rokkeveen en Dorp die niet tevreden waren over het huidige openbaar vervoer in deze stad. Vanuit deze wijken is het voor sommige bewoners die ver van een bushalte of ander openbaar vervoer wonen lastig om bijvoorbeeld naar het Stadshart te gaan. Het college had het verzoek van de initiatiefnemers al opgenomen in het coalitieakkoord en voert het nu dus uit.

Wethouder Frinking (Verkeer) is blij met dit ‘maatwerkvervoer, ook omdat het mensen mogelijk uit een sociaal isolement haalt. Belangstellenden kunnen één keer per uur opstappen bij vaste haltes in Rokkeveen, Dorp en het Stadshart. De eindhalte is Centrum-West. De Opstap rijdt op werkdagen tussen 7.00 en 20.00 uur. Werkbedrijf De Binnenbaan, dat zich inzet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert de chauffeurs. Elk ritje kost twee euro. Op een later moment komt er misschien ook een halte bij het HagaZiekenhuis, een grote wens van de initiatiefnemers.

De Opstap gaat in elk geval de komende twee jaar rijden. Of deze lijn ook daarna wordt voortgezet, zal onder meer afhangen van het aantal reizigers.

Tekst; René van Geffen 

Nieuwe buslijn in Zoetermeer biedt maatwerk Meer lezen »

College zet vraagtekens bij alternatief afvalplan VVD

College zet vraagtekens bij alternatief afvalplan VVD

Het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer heeft kritisch gereageerd op het alternatieve afvalplan van de VVD. Volgens het college brengt het voorstel risico’s met zich mee op het gebied van kosten en uitvoerbaarheid.

In het VVD-plan wordt voorgesteld om plastic, blik en drinkkartons (PBD) niet langer gescheiden in te zamelen, maar volledig via nascheiding te verwerken. Dat betekent dat dit afval bij het restafval wordt aangeboden en dat er geen extra container voor plastic nodig is. De nadruk komt te liggen op beter gebruik van de GFT+E-bak.

Volgens het college is volledige nascheiding op korte termijn niet haalbaar. Het huidige contract met de afvalverwerker biedt ruimte voor ongeveer 10.000 ton nascheiding per jaar, terwijl voor een stadsbrede invoering circa 30.000 ton nodig is. Zonder uitbreiding van die capaciteit kan invoering pas rond 2030 plaatsvinden.

Ook financieel ziet het college aandachtspunten. Waar het huidige afvalbeleidsplan uitgaat van een stijging van de afvalstoffenheffing van ongeveer drie euro per huishouden per jaar, kan dit bij uitvoering van het VVD-voorstel oplopen tot circa negen euro per huishouden vanaf 2028. Door PBD bij het restafval te voegen, neemt het volume restafval toe en wordt Zoetermeer gevoeliger voor landelijke heffingen.

Daarnaast verwacht het college dat restafvalcontainers sneller vol raken, vooral in laagbouwwijken. Vaker legen vraagt om extra inzet van personeel en voertuigen, wat op korte termijn moeilijk uitvoerbaar is. Het college heeft deze punten meegegeven aan de raad voor verdere bespreking.

Tekst & beeld: Samantha van Reijsen

College zet vraagtekens bij alternatief afvalplan VVD Meer lezen »

Nieuwe trajectcontrole op A12 tussen Zoetermeer en Nootdorp bijna actief

Nieuwe trajectcontrole op A12 tussen Zoetermeer en Nootdorp bijna actief

De trajectcontrole op de A12 tussen Zoetermeer en Nootdorp gaat binnenkort daadwerkelijk handhaven. De camera’s werden in mei vorig jaar geplaatst boven de snelweg, maar zijn sindsdien nog niet actief geweest. Na de plaatsing volgde een langdurige testfase om het systeem goed te controleren. Volgens het Openbaar Ministerie zijn de laatste tests in december afgerond. Op dit moment wordt de definitieve startdatum afgestemd met onder meer het CJIB, de politie, Rijkswaterstaat en de leveranciers.

Start handhaving in januari

De verwachting is dat de trajectcontrole in de rijrichting Zoetermeer naar Nootdorp, richting Den Haag, nog in januari wordt ingeschakeld. Een exacte datum is nog niet bekendgemaakt. Tijdens de testfase zijn geen boetes opgelegd en dat gebeurt ook niet met terugwerkende kracht. Wel waarschuwt het Openbaar Ministerie dat dit geen vrijbrief is om harder te rijden. In de periode voorafgaand aan de start voert de politie reguliere snelheidscontroles uit en kunnen overtreders worden bekeurd.

Andere richting later dit jaar

De trajectcontrole in de andere rijrichting, van Nootdorp naar Zoetermeer richting Utrecht, wordt naar verwachting later dit jaar in gebruik genomen. Dit systeem is afkomstig van een andere leverancier. Het Openbaar Ministerie benadrukt dat het doel van de trajectcontrole niet is om boetes te innen, maar om de verkeersveiligheid te vergroten. De A12 is een druk traject waar regelmatig ongevallen plaatsvinden. Door een constante snelheid af te dwingen, moet het verkeersbeeld rustiger worden en het aantal incidenten afnemen.

Nieuwe trajectcontrole op A12 tussen Zoetermeer en Nootdorp bijna actief Meer lezen »

Zoetermeerse schaatsers op het podium bij wedstrijden in Alkmaar en Den Haag

Zoetermeerse schaatsers op het podium bij wedstrijden in Alkmaar en Den Haag

De langebaanschaatsers en shorttrackers van IJsvereniging Zoetermeer hebben afgelopen weekend meerdere podiumplaatsen behaald. Tijdens de Zuid-Hollandse titelstrijd langebaan onder 15 jaar in Den Haag veroverde Leander Maas brons. De 14-jarige Zoetermeerder eindigde zowel op de 500 meter in 42,55 seconden als op de 1500 meter in 2.17,68 als derde in schaatshal De Uithof. Eerder dit seizoen pakte Maas al de districtstitel Zuid-Holland Noord. Met zijn podiumplaats bij het provinciale kampioenschap zette hij bovendien een belangrijke stap richting deelname aan de Nederlandse Kampioenschappen Allround later dit seizoen.

A-finales in Alkmaar

Naast het langebaansucces kwamen zondag 19 Zoetermeerse shorttrackers in actie tijdens een competitiewedstrijd in het Noord-Hollandse Alkmaar. Zij namen deel aan de derde ronde van de Sebra Sports Cup, een wedstrijdserie voor jeugd en volwassenen uit Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland. In ijsbaan De Meent bereikten acht rijders van IJsvereniging Zoetermeer de A-finale, wat betekende dat zij tot de beste vijf van hun categorie behoorden. Naast deze klasseringen werden ook meerdere persoonlijke toptijden gereden.

Vier medailles bij shorttrack

De A-finales leverden de Zoetermeerse ploeg in totaal vier medailles op. Sophie van der Ven behaalde brons in divisie C na een sterke inhaalactie vlak voor de finish, net als Abbhi Nair in divisie D. In divisie E was er goud voor Lize van Ruitenbeek, terwijl Xavi Hendriks daar als vijfde eindigde. Tom Hartveld behoorde tot de snelste rijders van de dag, maar kwam na een val in de A-finale uit op een vijfde plaats in de één na hoogste divisie. Felice Koutstaal eindigde als vijfde in de hoogste divisie op de 500 meter. In de jongste categorie onder 9 jaar, met 21 deelnemers, bereikten ook Izaak Stenneke en Tycho Hanemaaijer de A-finale. Stenneke pakte zilver en Hanemaaijer werd vierde.

Zoetermeerse schaatsers op het podium bij wedstrijden in Alkmaar en Den Haag Meer lezen »

Scroll naar boven