juni 2026

Zoetermeer trekt rode lijn: geen extra windmolens in de stad

Zoetermeer trekt rode lijn: geen extra windmolens in de stad

Zoetermeer wil geen nieuwe windturbines binnen de gemeentegrenzen. Dat maakt het college van burgemeester en wethouders opnieuw duidelijk in een zienswijze aan de provincie Zuid-Holland. Aanleiding is een onderzoek naar mogelijke locaties voor tientallen nieuwe windmolens in de energieregio Rotterdam Den Haag.

De energieregio moet nog een flinke duurzaamheidsopgave invullen. Om de regionale doelstellingen voor duurzame energie te halen, wordt gekeken waar ruimte is voor ongeveer 30 tot 45 extra windturbines. Voordat daarover besluiten worden genomen, wordt eerst een uitgebreide omgevingseffectrapportage uitgevoerd.

Gemeente houdt vast aan eerder standpunt

Hoewel er nog geen concrete locaties in beeld zijn, grijpt Zoetermeer de gelegenheid aan om een duidelijk signaal af te geven. De gemeenteraad besloot eerder al dat er naast de drie bestaande windturbines op bedrijventerrein Lansinghage geen nieuwe windmolens in Zoetermeer moeten komen.

Daarnaast benadrukt de gemeente het belang van natuur- en recreatiegebieden. Die mogen volgens het stadsbestuur niet worden aangetast door eventuele plannen voor windenergie. Vooral de groene gebieden in en rond de stad zijn van grote waarde voor bewoners.

Aandacht voor omwonenden

Ook vraagt de gemeente nadrukkelijk aandacht voor de belangen van omwonenden. Bewoners mogen volgens het college geen verslechtering van hun leefomgeving ervaren als gevolg van nieuwe windturbines in de regio.

De provincie Zuid-Holland onderzoekt de komende periode welke locaties geschikt zouden kunnen zijn voor windenergie. Pas later wordt duidelijk welke gebieden daadwerkelijk in beeld komen. Zoetermeer laat echter alvast weten geen voorstander te zijn van extra windturbines binnen de eigen gemeentegrenzen.

Zoetermeer trekt rode lijn: geen extra windmolens in de stad Meer lezen »

Aanhouding en flinke schade na ongeval Edisonstraat in Zoetermeer

Aanhouding en flinke schade na ongeval Edisonstraat in Zoetermeer

Zoetermeer – Op de Edisonstraat, ter hoogte van de afrit van de Australiëweg in Zoetermeer, zijn twee automobilisten hard met elkaar in botsing gekomen. Na het ongeval werd één van de bestuurders door de politie aangehouden.

Kort voor 09.00 uur kwamen de twee voertuigen door een nog onbekende oorzaak met elkaar in botsing. De politie, brandweer en ambulancedienst werden gealarmeerd en kwamen met spoed ter plaatse. De brandweer verleende hand- en spandiensten. Enkele betrokkenen werden nagekeken door ambulancepersoneel, maar niemand hoefde voor verdere behandeling naar het ziekenhuis te worden vervoerd.

Door het ongeval ontstond aanzienlijke schade aan de betrokken voertuigen. De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van het incident. Eén van de bestuurders werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. De reden voor de aanhouding is vooralsnog niet bekend.

Als gevolg van het ongeval was een gedeelte van de Edisonstraat langere tijd afgesloten voor het verkeer.

Aanhouding en flinke schade na ongeval Edisonstraat in Zoetermeer Meer lezen »

D66 onthult laatste puzzelstuk van nieuw college

D66 onthult laatste puzzelstuk van nieuw college

Waar bij GroenLinks-PvdA, VVD en CDA al geruime tijd duidelijk was wie de partijen naar voren wilden schuiven als wethouder, bleef dat bij D66 tot deze week een open vraag. Vandaag maakte de partij bekend dat het gaat om Anne-Lise Olsthoorn, voormalig politiek adviseur van premier Rob Jetten, en oud-Stadstheaterdirecteur Hilko Folkeringa. Met de presentatie van twee kandidaten lijkt ook duidelijk dat de nieuwe coalitie afstevent op een college met zeven wethouders, waarvan er in ieder geval één in deeltijd zal werken.

D66 was de enige coalitiepartij waarvan de kandidaat-wethouders nog niet bekend waren. Bij GroenLinks-PvdA, VVD en CDA waren de namen al langer duidelijk. Zo maakten Margot Kraneveldt en Jordy Boerboom bij GroenLinks-PvdA nooit een geheim van hun ambitie om wethouder te worden. Ook bij de VVD werden Lisette Sandifort en Jeffrey van Gils al geruime tijd genoemd, terwijl het CDA vorig jaar al koos voor huidig wethouder Véronique Frinking.

Fractievoorzitter Esmael Zamani noemt de voordracht van Olsthoorn en Folkeringa een versterking van het toekomstige college. Volgens hem brengt Olsthoorn veel politieke ervaring mee vanuit Den Haag, terwijl Folkeringa beschikt over een brede bestuurlijke achtergrond en een goede kennis van de stad. Volgens Zamani is Folkeringa bereid om als parttime wethouder aan de slag te gaan.

Olsthoorn (32) is momenteel directeur van basisschool IKC De Piramide in Meerzicht. Daarvoor werkte zij zeven jaar in de landelijke politiek. In 2023 en 2024 was zij politiek adviseur van onder meer Rob Jetten en Jan Paternotte. Ook werkte zij als beleidsmedewerker voor de D66-fractie in de Tweede Kamer, waar zij zich bezighield met onder meer onderwijs, wonen, klimaat en infrastructuur.

Folkeringa (58) woont in Rokkeveen en is in Zoetermeer vooral bekend als voormalig directeur van het Stadstheater. Hij verhuisde in 2018 naar de stad voor die functie. Daarvoor was hij onder meer directeur-bestuurder van Stichting Zwolse Theaters en directeur van Schouwburg Ogterop in Meppel. Tot januari van dit jaar stond hij aan het roer van de Haagse theaters Diligentia en Pepijn.

Zeven wethouders

De bekendmaking van twee D66-kandidaten maakt ook duidelijk hoe het nieuwe college waarschijnlijk wordt samengesteld. De coalitie van GroenLinks-PvdA, VVD, D66 en CDA lijkt uit te komen op zeven wethouders: twee voor GroenLinks-PvdA, twee voor de VVD, twee voor D66 en één voor het CDA. Voor D66 betekent dat vermoedelijk één fulltime en één parttime wethouder.

Naar verwachting wordt het coalitieakkoord eind volgende week gepresenteerd. Over de verdeling van de portefeuilles is op dit moment nog niets bekendgemaakt. Daarover wordt naar verwachting meer duidelijk bij de presentatie van het nieuwe college.

D66 onthult laatste puzzelstuk van nieuw college Meer lezen »

Fietser komt onder auto terecht na aanrijding op Van Aalstlaan

Fietser komt onder auto terecht na aanrijding op Van Aalstlaan

Zoetermeer – Op de Van Aalstlaan, ter hoogte van de Willem van Cleeflaan, zijn een automobiliste en een fietser met elkaar in botsing gekomen. Door de aanrijding kwam de fiets onder de auto terecht. De fietser was geschrokken, maar raakte niet gewond.

Rond 16.25 uur kwamen de twee weggebruikers met elkaar in botsing. De politie kwam met spoed ter plaatse. De fietser werd gecontroleerd, maar bleek niet gewond te zijn geraakt.

Zowel de fiets als de personenauto liep schade op. De politie hielp beide partijen bij het invullen van de schadeformulieren.

Fietser komt onder auto terecht na aanrijding op Van Aalstlaan Meer lezen »

Hockeymeiden gekroond tot leukste team van Nederland

Hockeymeiden gekroond tot leukste team van Nederland

Wat begon als een fanatieke stemmencampagne, eindigde in een feest dat de meiden van MHC Zoetermeer MO12-2 nooit meer zullen vergeten. Het team is uitgeroepen tot winnaar van de landelijke verkiezing ‘Het Leukste Team van Nederland’ en werd tijdens een training compleet verrast

Onder luid gejuich, een regen van confetti en met een grote bokaal in handen kregen de jonge hockeytalenten het geweldige nieuws te horen. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg was, kregen ze ook een exclusieve clinic van hockeyinternational Thierry Brinkman.

Volgens vader Bart de Vries, die namens het team reageerde, heeft de verkiezing het beste in iedereen naar boven gehaald. “De meiden hebben er keihard voor gestreden en ook de ouders hebben alles op alles gezet om stemmen te verzamelen”, vertelt hij lachend.

De feestvreugde werd nog groter doordat ook burgemeester Michel Bezuijen zich achter het team schaarde. Hij stemde niet alleen op de hockeyploeg, maar stuurde de speelsters ook een persoonlijk videobericht om hen te feliciteren met hun prestatie.

De titel komt bovendien op een perfect moment. Slechts twee weken geleden kroonden de meiden zich al tot veldkampioen. Met het kampioenschap én de verkiezing tot leukste team van Nederland beleeft MO12-2 een seizoen om nooit te vergeten.

Voor de speelsters van MHC Zoetermeer voelt het dan ook alsof alles dit jaar samenkomt: kampioen op het veld, winnaar van een landelijke verkiezing én trainen met een Oranje-international. Een sprookje waar menig sportteam alleen maar van kan dromen. 

Hockeymeiden gekroond tot leukste team van Nederland Meer lezen »

Scroll naar boven