2026

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

De spanningen rond de nieuwbouwplannen van woningcorporatie Stedelink aan de Bijdorplaan lopen verder op. Na de tweede bewonersbijeenkomst zeggen omwonenden zich nog altijd niet gehoord te voelen.  Mochten zij tijdens een eerdere bijeenkomst nog hun mening geven over verschillende stellingen, ditmaal hadden zij alleen de keuze uit schetsplan A of B. “Het voelt alsof we mogen kiezen tussen de galg en de guillotine,” zegt Wim Pullen, voorzitter van de VvE van appartementencomplex Soeterdael. Volgens hem is er van echte inspraak nauwelijks sprake. 

De onvrede onder bewoners speelt al langer. Begin mei stuurden bewoners van Soeterdael een kritisch persbericht over het participatietraject rond de plannen van Stedelink. De woningcorporatie verhuist naar Rokkeveen en wil op de huidige locatie circa 90 sociale huurwoningen realiseren. De toren krijgt negen verdiepingen. Volgens Wim Pullen komt de leefbaarheid van de wijk ernstig onder druk te staan: “Ook het parkeren wordt een groot probleem.”  Tijdens de tweede participatiebijeenkomst kregen bewoners twee schetsplannen te zien, gepresenteerd met maquettes. Bezoekers konden stemmen op hun voorkeursvariant.

Stedelink herkent zorgen van omwonenden

In een reactie aan het Streekblad laat Stedelink weten de zorgen van een deel van de omwonenden te herkennen. De corporatie stelt dat het participatieproces verloopt binnen de geldende wet- en regelgeving, het gemeentelijk beleid en het vastgestelde Planuitwerkingskader. Volgens Stedelink worden bewoners betrokken via participatiebijeenkomsten en worden de uitkomsten meegewogen bij de uiteindelijke keuze voor het plan. Daarbij benadrukt de corporatie dat zij zelf verantwoordelijk blijft voor de definitieve afweging.

Volgens de gemeente Zoetermeer voert Stedelink de regie over zowel het proces als de inhoudelijke uitwerking van de plannen. Wel zegt de gemeente erop toe te zien dat het traject zorgvuldig verloopt en dat aandacht wordt besteed aan de inbreng van omwonenden. Toch blijft bij veel bewoners het gevoel hangen dat hun stem vooral symbolisch is geweest. Voor hen voelt de participatie niet als meedenken, maar als kiezen uit plannen die al vaststaan.

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan” Meer lezen »

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Inwoners van Zoetermeer die hoopten op een snelle oplossing voor het parkeren van hun scootmobiel moeten iets langer geduld hebben. Wethouder Frinking heeft de gemeenteraad laten weten dat het project rondom nieuwe scootmobielstallingen vertraging heeft opgelopen. Er is meer tijd nodig voor onderzoek en vergunningen.

De noodzaak voor het project is groot. Sinds de landelijke brandveiligheidsregels zijn aangescherpt, mogen scootmobielen absoluut niet meer op vluchtroutes (zoals galerijen en gangen van appartementencomplexen) staan. Om te kijken hoe dit in de praktijk opgelost kan worden, zijn er verschillende proeven (pilots) opgezet met buitenstallingen en deelmobiliteit.

Waarom duurt het langer?

De oorspronkelijke planning liep tot begin 2026, maar die blijkt nu te krap. Volgens het college duurt het langer dan gedacht om de huidige stallingsmogelijkheden goed in kaart te brengen. Ook het aanvragen en doorlopen van de nodige vergunningstrajecten kost tijd. Daarnaast spelen verschoven levertijden van de technische stallingssystemen ook een rol.

Nieuwe planning 

Achter de schermen wordt er hard doorgewerkt en ligt er inmiddels een aangepaste planning op tafel. Voor de testlocatie Nassaulaan (De Morgenster) wordt de komende periode de techniek verder uitgewerkt en de vergunning geregeld, waarna de daadwerkelijke bouw van de scootmobielstalling gepland staat voor het vierde kwartaal van 2026. Bij de testlocatie Albrandswaard wordt juist ingezet op een proef met deelmobiliteit, waarbij bewoners scootmobielen met elkaar gaan delen; deze pilot start naar verwachting na de zomer. De resterende, verkeerd geparkeerde voertuigen worden eind dit jaar verplaatst naar alternatieve, veilige plekken.

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op Meer lezen »

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Terwijl de reguliere woningmarkt al jaren onder grote druk staat, is de situatie rondom de Zoetermeerse woonwagenlocaties vaak een stuk minder zichtbaar. Zoetermeer Vooruit wil daar verandering in brengen en eist van het college een actueel overzicht van de standplaatsen en de wachtlijsten in de stad.

Voor veel mensen binnen de woonwagengemeenschap is de lange wachttijd voor een standplaats een terugkerend probleem. De partij merkt dat er onder inwoners veel vragen leven over hoe de gemeente de plekken verdeelt en hoeveel capaciteit er de komende jaren eigenlijk beschikbaar komt.

Screening en vrije plekken

Naast de exacte cijfers over het aantal bezette en onbezette standplaatsen, wil Zoetermeer Vooruit ook opheldering over de procedure rondom de toewijzing. Fractievoorzitter Juliëtte Meurs-Troch vraagt het college specifiek of het klopt dat aspirant-bewoners eerst een strenge, zogeheten Bibob-screening moeten doorlopen voordat zij een plek krijgen toegewezen. Dat is een integriteitsonderzoek dat normaal gesproken wordt ingezet om criminele activiteiten te voorkomen.

Plan tegen wachtlijst

Zoetermeer Vooruit wil vooral weten hoe de toekomst eruitziet voor de mensen die nu op de wachtlijst staan. De partij vraagt het stadsbestuur om een concreet plan van aanpak om de tekorten weg te werken en wil weten op welke termijn de wachtlijsten merkbaar korter gaan worden.

Bron: ZoetermeerActief

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties Meer lezen »

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Dinsdagochtend zijn de hulpdiensten groots uitgerukt voor een ernstig ongeval tussen een auto en een motor op de kruising van de Wattstraat met de Stephensonstraat in Zoetermeer. Onder meer de politie, brandweer, ambulancedienst en een traumahelikopter werden gealarmeerd.

Rond 11.25 uur kwam bij de meldkamer een melding binnen van een ernstig verkeersongeval tussen een personenauto en een motor. Door de harde klap kwam de motor meters verderop in de bosschages terecht.

Twee personen zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Over de ernst van hun verwondingen is op dit moment nog niets bekend. De politie heeft de omgeving afgezet en aangemerkt als plaats delict om uitgebreid onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval. Hierdoor is de kruising voorlopig afgesloten voor verkeer.

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat Meer lezen »

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Onderwijsgroep Unicoz wil het beleid rondom de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanscherpen. Aanleiding is de zaak rond oud-conciërge Oskar van der V., die wordt verdacht van bezit van kinderporno en ontucht met meerdere kinderen. De man werkte op de Paulusschool in Zoetermeer, die onderdeel is van Unicoz.

Volgens woordvoerder Janneke Dijke heeft de situatie grote impact gehad op leerlingen, ouders en medewerkers van de school. “Je werkt samen met iemand, die hele andere intenties blijkt te hebben. Dat is voor iedereen ontzettend moeilijk,” aldus Dijke.

Elke vier jaar een nieuwe VOG

Op dit moment wordt binnen het onderwijs alleen bij indiensttreding gecontroleerd of medewerkers een geldige VOG hebben. Unicoz wil dat veranderen door voortaan iedere vier jaar opnieuw een VOG van alle medewerkers aan te vragen.

Met die maatregel wil de scholengroep sneller kunnen signaleren of medewerkers in de tussentijd strafbare feiten hebben gepleegd die relevant zijn voor hun functie binnen het onderwijs. Volgens Unicoz moet het vernieuwde beleid nog worden goedgekeurd door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, waarin ouders en leraren vertegenwoordigd zijn.

Geldig voor alle scholen van Unicoz

De onderwijsorganisatie beheert in de regio 24 basisscholen en twee middelbare scholen. Het aangescherpte beleid moet gaan gelden voor alle medewerkers binnen de volledige scholengroep. Unicoz hoopt de nieuwe regeling nog voor de zomervakantie definitief in te voeren.

Volgens Unicoz blijft het creëren van een veilige schoolomgeving uiteindelijk afhangen van alertheid, open communicatie en een cultuur waarin signalen serieus worden genomen. Daarom ziet Unicoz een periodieke VOG-controle vooral als een extra veiligheidsmaatregel, maar niet als een garantie dat alle risico’s volledig kunnen worden uitgesloten.

De zaak rond de oud-conciërge van de Paulusschool zorgde de afgelopen maanden voor veel onrust binnen de schoolgemeenschap en kreeg landelijke aandacht.

Bron: Streekblad Zoetermeer 

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge Meer lezen »

Scroll naar boven