2026

Meer dan 34.000 handtekeningen tegen overlast Amerikaanse rivierkreeft

Meer dan 34.000 handtekeningen tegen overlast Amerikaanse rivierkreeft

De invasieve Amerikaanse rivierkreeft zorgt voor steeds grotere problemen in de Zuid-Hollandse wateren. De overlast in sloten en plassen is inmiddels zo ernstig dat 34.321 mensen een petitie van Stichting Het Zuid-Hollands Landschap hebben ondertekend.

Met deze massale steun op zak trekt de natuurorganisatie naar Den Haag. Op dinsdag 2 juni worden de handtekeningen overhandigd aan de Tweede Kamer en minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. De natuurorganisatie luidt de noodklok omdat de huidige aanpak te versnipperd, kleinschalig en niet landelijk aangestuurd is. Ondertussen loopt de schade aan de lokale waternatuur, sloten en oevers iedere dag verder op.

Stille ramp onder water

Hoewel de natuur in het voorjaar bovengronds volop groen wordt, voltrekt zich onder het wateroppervlak een stille ramp. De Amerikaanse rivierkreeft is een agressieve exoot die de bodem omwoelt, gangen graaft in oevers en waterplanten wegknipt. Ook eten de kreeften eitjes en larven van andere waterdieren op.

Het resultaat is dat poelen en sloten veranderen in kale, troebele watergangen waar het onderwaterleven grotendeels is verdwenen. Schuilplekken en kraamkamers voor lokale vissen en amfibieën gaan verloren, waardoor de biodiversiteit in de regio hard achteruitgaat. Daarnaast raken oevers instabiel door het graafgedrag. Hoe langer een centrale aanpak uitblijft, hoe moeilijker en duurder het herstel volgens de stichting wordt.

Oproep tot landelijke actie

Het Zuid-Hollands Landschap wil dat de Tweede Kamer de oproep direct meeneemt in het natuurdebat op donderdag 4 juni. De organisatie eist drie concrete stappen van de politiek: een samenhangende landelijke aanpak met duidelijke verantwoordelijkheden, structureel budget voor herstel en preventie (zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers), en soepelere wet- en regelgeving om effectief te kunnen ingrijpen.

“Deze handtekeningen laten zien dat heel veel mensen zich grote zorgen maken,” zegt Jos Bisschops, directeur van het Zuid-Hollands Landschap. Volgens de organisatie is het probleem inmiddels groter dan alleen een natuurbelang. Het raakt ook de algemene waterkwaliteit, het waterbeheer en de veiligheid in de provincie.

Jos Bisschops

De overhandiging in de Tweede Kamer op 2 juni wordt begeleid door een ludieke actie waarbij de Kamerleden zelf aan de slag moeten om de urgentie van de lege sloten met eigen ogen te zien.

Meer dan 34.000 handtekeningen tegen overlast Amerikaanse rivierkreeft Meer lezen »

Ervaren Enno Verhoef nieuwe hoofdcoach van ZKV De Meervogels

Ervaren Enno Verhoef nieuwe hoofdcoach van ZKV De Meervogels

De Zoetermeerse korfbalclub De Meervogels heeft een nieuwe hoofdcoach gevonden voor de selectie. De vereniging maakte bekend dat Enno Verhoef officieel is vastgelegd als nieuwe eindverantwoordelijke. Afgelopen zondag zetten beide partijen hun handtekening onder de samenwerking.

Verhoef  (midden op de foto) is al jarenlang een bekende naam binnen de korfbalwereld en deed eerder ervaring op bij verenigingen als Merwede, Twist, Avanti en Velocitas. Met zijn kennis, energie en passie voor de sport haalt De Meervogels een coach binnen die volgens de club uitstekend past bij de huidige fase van de vereniging.

De Meervogels staat aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Met een vernieuwd bestuur, nieuwe vrijwilligers en een frisse blik wordt gewerkt aan de toekomst van de club. Verhoef heeft aangegeven graag onderdeel te willen zijn van deze ontwikkeling en kijkt ernaar uit om de selectie de komende periode te begeleiden en verder op te bouwen.

 

Ervaren Enno Verhoef nieuwe hoofdcoach van ZKV De Meervogels Meer lezen »

Zorgen over parkeren binnenstad nemen toe door nieuwe plannen

Zorgen over parkeren binnenstad nemen toe door nieuwe plannen

De plannen om de Zoetermeerse binnenstad te vergroenen en autoluw te maken, stuiten op flinke weerstand van buurtbewoners. Tijdens een recente participatiebijeenkomst, die eigenlijk over groen en bestrating had moeten gaan, grepen omwonenden massaal de kans om hun grote zorgen te uiten over het verdwijnen van parkeerplaatsen op straat. De onrust is inmiddels zo hoog opgelopen dat er een handtekeningenactie is gestart en een actiecomité in oprichting is.

Het stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor groen, water en nieuwe woningen. Daarom heeft de gemeenteraad vorig jaar in de Mobiliteitsstrategie Binnenstad 2040 besloten om het parkeren op straat (het zogeheten openbaar maaiveldparkeren) op termijn stapsgewijs op te heffen. Auto’s moeten in de toekomst veel meer uit het zicht verdwijnen en geparkeerd worden in de bestaande parkeergarages.

Handtekeningen en actiecomité

Voor het nieuwste bouwproject aan de Markt 10 en de Frankrijklaan betekent dit concreet dat de huidige parkeerterreinen daar volledig gaan verdwijnen. Bewoners van omliggende flats, zoals woongebouw De Kroon, maken zich grote zorgen over waar hun bezoek of een eventuele tweede of derde auto straks moet staan. Ook in de Londenstraat vreest men dat de parkeerdruk enorm gaat toenemen als ambtenaren van de gemeente hun auto’s straks in de omliggende straten gaan neerzetten.

De grootste zorgen leven misschien wel in de Reimsstraat en de Frankrijklaan. Daar wonen relatief veel ouderen die afhankelijk zijn van Thuiszorg en bezoekers die slecht ter been zijn. Juist voor hen zijn de parkeerplekken direct langs de doorgaande weg cruciaal. Namens deze bewoners is er inmiddels een brief met 112 handtekeningen bij de gemeente ingeleverd om de plannen te heroverwegen. Ondertussen smeden bewoners van De Kroon plannen voor een officieel actiecomité.

Antwoord college: ‘Plek zat in de garages’

Wethouder Iedema heeft de gemeenteraad via een raadsmemo op de hoogte gesteld van de onrust. Het college benadrukt de zorgen van de bewoners serieus te nemen en met hen in gesprek te blijven. Toch ziet het stadsbestuur op dit moment geen enkele reden om af te wijken van de plannen.

Volgens de gemeente tonen recente metingen uit september 2025 namelijk aan dat er op dit moment juist sprake is van een flinke overcapaciteit aan parkeerplaatsen in de binnenstad. Vooral in de parkeergarages is er nog zeeën van ruimte. De parkeerders van de Markt en de Frankrijklaan kunnen daar volgens het college prima worden opgevangen. Wel doet de gemeente een kleine handreiking naar aanleiding van de kritiek: er worden in de directe omgeving van het project extra mindervalide-parkeerplaatsen en laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst.

De parkeersituatie zal de komende jaren met een jaarlijkse ‘parkeerbalans’ nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Pas als de parkeerdruk in de toekomst de grens van 90 procent passeert, wordt de situatie als knelpunt gezien. Voorlopig zet de gemeente de plannen voor een autovrije Markt dus gewoon door.

Bron: Gemeente Zoetermeer

Zorgen over parkeren binnenstad nemen toe door nieuwe plannen Meer lezen »

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

De plannen om te onderzoeken of Zoetermeer zich kan kronen tot een officiële ‘Nationaal Park Stad’ hebben vertraging opgelopen. Het college heeft de gemeenteraad laten weten dat er meer tijd nodig is. Het onderzoek wordt samengevoegd met een ander groot groenproject, waardoor de resultaten pas eind dit jaar op tafel liggen.

Het idee ontstond eind 2025, toen de gemeenteraad de motie ‘Van Stad tussen de Parken naar Nationaal Park Stad’ aannam. Het college kreeg de opdracht om uit te zoeken wat de voorwaarden en gevolgen zijn als Zoetermeer zich aansluit bij het internationale National Park City-initiatief. Ook moest in kaart worden gebracht welke lokale projecten hier al aan voldoen en welke partners, zoals scholen, bedrijven en bewonersgroepen, hierbij kunnen helpen.

Samenloop met grotere plannen

Eigenlijk had de gemeenteraad uiterlijk in juni van dit jaar de resultaten moeten krijgen, maar die planning is niet haalbaar. Wethouder Van der Meer legt in een raadsmemo uit dat het onderzoek heel veel raakvlakken heeft met een andere grote groenvisie van de gemeente: ‘Samen maken we de Buitenruimte’.

Omdat deze plannen zo nauw met elkaar verbonden zijn, vindt het college het logischer om de projecten in samenhang uit te werken en tegelijk te presenteren. De besluitvorming over ‘Samen maken we de Buitenruimte’ staat gepland voor eind december. Daarom stelt de wethouder nu voor om de deadline voor het ‘Nationaal Park Stad’-onderzoek te verschuiven naar hetzelfde moment.

Zodra het onderzoek is afgerond, kan de gemeenteraad beslissen of Zoetermeer daadwerkelijk de stap gaat zetten naar deze bijzondere groene status.

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan Meer lezen »

Update: Van Tuyllpark grotendeels hersteld na vervuild slootwater

Update: Van Tuyllpark grotendeels hersteld na vervuild slootwater

De grootschalige watervervuiling in het Van Tuyllpark is volledig onder controle. Wethouder Van der Meer heeft in een nieuwe update aan de gemeenteraad laten weten dat het merendeel van de sloten inmiddels succesvol is doorgespoeld met schoon water en dat de twee ‘geheime’ riooloverstorten nu allebei definitief zijn afgesloten.

GGD Haaglanden heeft de situatie beoordeeld en laat weten dat het risico voor de volksgezondheid zeer beperkt is geweest. Wel blijft het advies om contact met het water te vermijden en honden niet te laten zwemmen voorlopig nog even van kracht. Om de natuur een handje te helpen, heeft het hoogheemraadschap vissen uit de getroffen sloten verplaatst naar schoner water.

Gevolgen voor MHCZ

De vervuiling heeft lokaal wel geleid tot de nodige hinder voor hockeyvereniging MHCZ. Omdat sproeien met het vervuilde slootwater op een deel van de velden werd afgeraden, zijn er de afgelopen periode trainingen en wedstrijden gedeeltelijk uitgevallen. Een ander deel van de hockeyvelden kon wel worden gebruikt, omdat deze via een niet-vervuilde sloot worden beregend. De club kan voor de getroffen velden tijdelijk uitwijken naar alternatieven zoals leidingwater.

Zodra de waterkwaliteit weer volledig aan de normale waarden voldoet, worden de waarschuwingsborden in het park weggehaald. De gemeente heeft daarnaast aangekondigd te gaan onderzoeken hoe het beheer en de registratie van het rioolstelsel verbeterd kunnen worden, om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Update: Van Tuyllpark grotendeels hersteld na vervuild slootwater Meer lezen »

Scroll naar boven