2026

Het allereerste oogcafé in Zoetermeer

Het allereerste oogcafé in Zoetermeer

In Zoetermeer wordt op woensdag 27 mei voor het eerst een oogcafé georganiseerd. Het initiatief van de Oogvereniging moet een ontmoetingsplek worden voor mensen met een visuele beperking, hun naasten en mantelzorgers.

Het eerste oogcafé vindt plaats bij inZet Noordhove & Seghwaert aan de Petuniatuin 7a en duurt van 11.30 tot 13.00 uur. Bezoekers hoeven geen lid te zijn van de Oogvereniging om deel te nemen.

Een oogcafé is bedoeld als informele ontmoetingsplek waar bezoekers ervaringen kunnen delen, vragen kunnen stellen en in contact kunnen komen met anderen die leven met slechtziendheid of blindheid. Tijdens bijeenkomsten worden vaak thema’s besproken zoals zelfstandig wonen, hulpmiddelen, mobiliteit en omgaan met een visuele beperking in het dagelijks leven.

Tijdens de bijeenkomst vertelt Kathleen Person over haar werk als ervaringsdeskundige bij Koninklijke Visio, een organisatie die mensen met een visuele beperking ondersteunt.

Ontmoetingsplek voor mensen met een visuele beperking

Volgens de organisatie is het oogcafé bedoeld voor iedereen die te maken heeft met slechtziendheid of blindheid. Dat kan gaan om mensen die recent een diagnose hebben gekregen, maar ook om partners, ouders en mantelzorgers die behoefte hebben aan contact en herkenning.

De locatie is volledig rolstoeltoegankelijk en ligt op loopafstand van een tramhalte. Aanmelden kan via Adina Kapela Mawata.

Het allereerste oogcafé in Zoetermeer Meer lezen »

Grote belangstelling voor voedselbeweging ZoeterMeer Lokaal

Grote belangstelling voor voedselbeweging ZoeterMeer Lokaal

Bijna zestig inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties kwamen deze week samen tijdens de eerste bijeenkomst van voedselbeweging ZoeterMeer Lokaal in Zoetermeer. De initiatiefnemers willen bouwen aan een gezonder, duurzamer en lokaler voedselsysteem voor de stad.

Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over de rol van lokaal voedsel in thema’s als gezondheid, duurzaamheid, ontmoeting en de lokale economie. Volgens de organisatie draait het initiatief om meer dan alleen eten. De beweging wil inwoners, boeren, buurttuinen, scholen, zorgorganisaties en ondernemers met elkaar verbinden.

Initiatiefnemer Kees van der Riet vertelde waarom juist nu behoefte is aan meer samenwerking rondom lokaal voedsel. Ook deelnemers uit andere regio’s waren aanwezig om ervaringen te delen over soortgelijke voedselinitiatieven.

Ideeën voor een gezondere stad

Tijdens de avond brachten deelnemers bestaande voedselinitiatieven in kaart. Daarbij kwamen onder meer buurttuinen, schooltuinen en ontmoetingsplekken rondom samen eten naar voren. Een voorbeeld dat veel enthousiasme opriep was samen eten bij De Zoete Aarde, waar bezoekers eten meenemen en met elkaar delen. Volgens aanwezigen zit de kracht van zulke initiatieven vooral in de verbinding tussen mensen.

Daarnaast ontstonden nieuwe ideeën voor de stad, zoals fietstochten langs lokale voedselinitiatieven, kookworkshops met streekproducten en meer educatie over gezond eten. Veel aanwezigen meldden zich aan om actief mee te werken aan vervolgstappen en toekomstige projecten.

De voedselbeweging is een initiatief van Stichting DuurSamen Zoetermeer en werkt samen met Samen ZoeterMeer Gezond. Uiteindelijk willen de initiatiefnemers toewerken naar een gezamenlijke voedselvisie voor Zoetermeer.

Beeld: mediapartner Zoetermeer Actief

Grote belangstelling voor voedselbeweging ZoeterMeer Lokaal Meer lezen »

Verdachte Zoetermeer nog spoorloos na campagne ‘Game Over?!’

Verdachte Zoetermeer nog spoorloos na campagne ‘Game Over?!’

De grootschalige opsporingscampagne ‘Game Over?!’ van politie en Openbaar Ministerie blijkt een enorme klapper. Van de honderd gezochte oplichters zijn inmiddels 74 verdachten geïdentificeerd. Toch loopt nog altijd een aantal verdachten vrij rond, onder wie een jonge verdachte die toesloeg in Zoetermeer.

In maart verspreidden politie en Openbaar Ministerie massaal beelden van nepagenten, nepbankmedewerkers en andere fraudeurs. Hun gezichten verschenen op digitale schermen langs wegen, in commercials en op sociale media. De actie leverde een stortvloed aan reacties op: ruim vijfhonderd tips kwamen binnen en de campagnewebsite werd meer dan twee miljoen keer bezocht.

Van de honderd verdachten hebben 34 zichzelf uiteindelijk gemeld bij de politie. Nog eens veertig personen werden herkend dankzij tips van burgers. Inmiddels zijn 38 verdachten verhoord en zijn zes personen aangehouden. De leeftijden lopen uiteen van slechts 14 tot 42 jaar.

Verdachte in Zoetermeer nog spoorloos

Een van de schrijnendste zaken speelde zich af in Zoetermeer. Op maandag 16 juni werd een 78-jarige vrouw slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Een verdachte wist haar bankpas buit te maken en pinde vervolgens 1.000 euro van haar rekening. De man staat duidelijk op beeld, maar is ondanks alle aandacht nog niet geïdentificeerd.

De politie roept mensen opnieuw op om goed naar de beelden te kijken. Wie denkt te weten wie de verdachte is, wordt gevraagd direct contact op te nemen. Tippen kan ook anoniem.

Verdachte Zoetermeer nog spoorloos na campagne ‘Game Over?!’ Meer lezen »

50PLUS stelt vragen over rijkssubsidies voor ouderenwoningen

50PLUS stelt vragen over rijkssubsidies voor ouderenwoningen

De fractie van 50PLUS Zoetermeer heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over nieuwe rijkssubsidieregelingen voor ouderenhuisvesting. Aanleiding is de aankondiging van het kabinet dat vanaf 18 mei 2026 twee subsidieregelingen worden opengesteld voor de bouw en verbouwing van woningen voor ouderen.

Het gaat om de Stimuleringsregeling Ontmoetingsruimten in Ouderenhuisvesting (SOO) en de Stimuleringsregeling Zorggeschikte Woningen (SZGW). Samen is hiervoor ongeveer 120 miljoen euro beschikbaar gesteld door het Rijk. De regelingen blijven open tot en met 18 december 2026.

Vragen over kansen voor Zoetermeer

Raadslid Willeke Mertens wil weten of de gemeente al stappen heeft gezet om gebruik te maken van deze subsidies. Ook vraagt de partij welke woningbouwprojecten in Zoetermeer mogelijk in aanmerking komen voor de regelingen.

Daarnaast vraagt 50PLUS of het college recent contact heeft gehad met woningcorporaties, zorgorganisaties of andere partijen over ouderenhuisvesting en mogelijke subsidieaanvragen. Ook burgerinitiatieven en kleinschalige woonvormen, zoals hofjeswoningen, worden daarbij genoemd.

Focus op wonen met zorg

De partij wil verder weten hoeveel ouderenwoningen en zorggeschikte woningen richting 2030 in Zoetermeer gepland staan en hoe dit zich verhoudt tot de landelijke ambitie van 290.000 extra ouderenwoningen. Ook vraagt 50PLUS of de gemeente verwacht dat er vanuit Zoetermeer subsidieaanvragen worden ingediend en hoeveel projecten daarvoor mogelijk in aanmerking komen.

Tot slot vraagt de fractie of het college bereid is de gemeenteraad uiterlijk eind derde kwartaal van 2026 te informeren over het aantal ingediende en eventueel toegekende subsidieaanvragen. En hopelijk zal er dan positief nieuws zijn voor de ouderen in Zoetermeer.

50PLUS stelt vragen over rijkssubsidies voor ouderenwoningen Meer lezen »

FC Zoetermeer degradeert na thuisnederlaag: “Gifbeker bleef maar terugkomen”

FC Zoetermeer degradeert na thuisnederlaag: “Gifbeker bleef maar terugkomen”

Met een 0-1 nederlaag tegen de Vlaardingse hoogvlieger VFC is het doek definitief gevallen voor voetbal tweedeklasser FC Zoetermeer. De ploeg degradeert naar de derde klasse, ondanks een sterke eindsprint in de slotfase van het seizoen. Twee dagen na de degradatie kijkt speler Brandon Tichem (foto) met gemengde gevoelens terug op een seizoen waarin volgens hem veel wedstrijden nét de verkeerde kant op vielen.

“Als ik eerlijk ben, denk ik dat we dit seizoen misschien vier of vijf wedstrijden echt terecht hebben verloren,” vertelt Tichem. “In veel andere wedstrijden had het ook zomaar onze kant op kunnen vallen. Alleen viel het kwartje telkens verkeerd. Elke week hadden we toch het gevoel dat het nog goed zou komen en dat die gifbeker nu wel leeg moest zijn.”

Dat gevoel kreeg extra voeding na de verrassende overwinning op Graaf Willem VAC. FC Zoetermeer won daar met 1-3 van de toenmalige nummer vier van de competitie. “Voor die wedstrijd hadden we eigenlijk het idee dat het gespeeld was,” zegt Tichem. “Daardoor konden we ineens vrijuit voetballen en zag je waar we als ploeg echt toe in staat zijn. Door de uitslagen op de andere velden kwam er toch weer geloof terug.”

Ook de daaropvolgende overwinning op Nootdorp gaf de ploeg nieuwe hoop. “Opnieuw wonnen we van een top-5 ploeg en waren wij eigenlijk de betere partij. Alleen hebben we die eindsprint uiteindelijk net te laat ingezet.”

De teleurstelling na de definitieve degradatie viel volgens Tichem daarom enigszins mee. “Natuurlijk is het jammer, want ik vind echt dat FC Zoetermeer thuishoort in de tweede klasse. Maar we zagen het de afgelopen weken ook wel een beetje aankomen.” Toch kijkt de middenvelder niet alleen somber vooruit. FC Zoetermeer wil in de derde klasse direct meedoen om het kampioenschap. “Daar zullen we vol voor gaan.”

Over zijn eigen toekomst neemt Tichem voorlopig nog geen beslissing. Naast het voetbal is hij druk met zijn onlangs opgerichte kledingmerk Label Garment. “Ik speel nog steeds met heel veel plezier bij FC Zoetermeer,” zegt hij. “Maar mijn privéleven is ook drukker geworden. Daardoor merk ik dat rust en consistentie steeds belangrijker voor me worden. Over mijn toekomst ga ik daarom rustig nadenken, maar voorlopig voel ik me nog goed bij de club.”

FC Zoetermeer degradeert na thuisnederlaag: “Gifbeker bleef maar terugkomen” Meer lezen »

Scroll naar boven