2026

Bewoners openen samen nieuw Trefpunt ‘Oase’ in Meerzicht

Bewoners openen samen nieuw Trefpunt ‘Oase’ in Meerzicht

In de wijk Meerzicht is woensdag 13 mei officieel Trefpunt ‘Oase’ geopend: een nieuwe ontmoetingsplek voor en door bewoners. De opening vond plaats aan het Kerkenbos 8 en werd samen verricht door betrokken inwoners en wethouder Véronique Frinking.

De nieuwe ontmoetingsruimte kwam tot stand na maandenlange voorbereiding met bewoners en het Meerzichtpanel. De naam “Trefpunt Oase” werd gezamenlijk bedacht en verwijst naar een warme, toegankelijke plek waar ontmoeting centraal staat.

De feestelijke opening trok ongeveer honderd bezoekers. Onder het genot van een hapje en drankje konden buurtbewoners kennismaken met de verschillende ruimtes. Een bewoner uit Meerzicht verzorgde daarbij live muziek op saxofoon. Volgens bewoner Ton Kort betekent de opening veel voor de wijk. “Al jaren hebben we de wens om echt iets voor bewoners uit de wijk te hebben,” vertelt hij. “Om nu samen met enthousiaste medebuurtbewoners deze locatie tot leven te brengen is fantastisch.”

Een plek voor ontmoeting en verbinding

Ook wethouder Véronique Frinking benadrukte het belang van de nieuwe ontmoetingsplek. Volgens haar is het gebouw speciaal ingericht als warme huiskamer voor inwoners van Meerzicht. Ze ziet in de grote opkomst tijdens de opening een teken dat er behoefte is aan een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en verbinden.

Bij Trefpunt Oase kunnen bewoners terecht voor koffiemiddagen, gezamenlijke maaltijden, dansactiviteiten en creatieve bijeenkomsten. In de toekomst wordt het aanbod verder uitgebreid. Meer informatie over de activiteiten en openingstijden is te vinden via Meer voor Meerzicht.

Beeld: Patricia Reports

Bewoners openen samen nieuw Trefpunt ‘Oase’ in Meerzicht Meer lezen »

Taverzo na verloren finale: “Volgend jaar gaan we weer voor de titel”

Taverzo na verloren finale: “Volgend jaar gaan we weer voor de titel”

De teleurstelling was zondag groot bij tafeltennisclub Taverzo, maar minstens zo groot was de trots. In een spectaculaire en zenuwslopende finale van de Eredivisie vocht de Zoetermeerse ploeg zich tot het uiterste, voordat Hilversum uiteindelijk aan het langste eind trok en zich tot landskampioen kroonde.

Lang zag het er zelfs naar uit dat Taverzo de titel zou pakken. De ploeg ging met een 2-1 voorsprong de pauze in en ook later in de finale leek succes dichtbij. Manager Ruud Graafeiland zag zijn team alles geven. “Met een 3-2 voorsprong stond Tom (Closset-red.) geweldig te spelen,” vertelt Graafeiland. “Hij leidde met 9-6, maar daarna speelde Olav Kosolosky echt alles goed uit. Tom deed weinig fout, maar het kantelde net de verkeerde kant op.”

Volgens Graafeiland speelde ook mee dat Ivan door trieste familieomstandigheden niet volledig zichzelf was. “Daardoor moesten we experimenteren in het beslissende dubbel,” aldus de manager. “En uiteindelijk braken ook die twee zenuwslopende finales in drie dagen ons op.”

Toch overheerst binnen de club vooral waardering voor de vechtlust van het team. Coach Rajko Gommers sprak direct na afloop al zijn trots uit over de manier waarop Taverzo zich presenteerde op het hoogste niveau van Nederland. De blik gaat inmiddels alweer voorzichtig vooruit richting het nieuwe seizoen. De intentie is duidelijk: met grotendeels dezelfde selectie opnieuw de aanval openen op de landstitel. Graafeiland ziet bovendien nog volop groeimogelijkheden binnen de ploeg. “Ivan (Kahn-red.) en Tom zijn de spelers die zich nog het sterkst kunnen ontwikkelen,” zegt hij. “En het blijft ongelofelijk hoe sterk Yannick (Vostes-red.) nog altijd is.” Dat laatste maakt extra indruk omdat Yannick inmiddels 40 jaar oud is en nog altijd tot de absolute top van Nederland behoort.

Ondanks het mislopen van de titel kijkt Taverzo daarom met vertrouwen vooruit. De club bedankte de meegereisde supporters voor hun steun en heeft de ambitie uitgesproken om in 2027 opnieuw in de finale te staan — dit keer met maar één doel: de landstitel terughalen naar Zoetermeer.

Taverzo na verloren finale: “Volgend jaar gaan we weer voor de titel” Meer lezen »

Bijeenkomst in Zoetermeer over omgaan met beginnende geheugenproblemen

Bijeenkomst in Zoetermeer over omgaan met beginnende geheugenproblemen

Wat doe je wanneer een familielid of bekende steeds vaker dingen lijkt te vergeten? Voor mensen die zich zorgen maken over een naaste organiseert inZet op donderdag 28 mei een informatieve bijeenkomst over beginnende geheugenproblemen.

De bijeenkomst vindt plaats van 14.00 tot 16.00 uur bij activiteitencentrum inZet Gondelkade aan de Gondelkade 33 in Zoetermeer. Tijdens de middag geven ouderenadviseurs Nathalie Frauenfelder en Nathalie Klamer uitleg over signalen van geheugenproblemen en hoe mensen hiermee in het dagelijks leven kunnen omgaan.

Volgens inZet merken veel mensen veranderingen bij een ouder, partner of kennis, maar weten zij niet goed welke stappen zij kunnen ondernemen. Tijdens de bijeenkomst krijgen bezoekers praktische informatie en is er ruimte om ervaringen en vragen te delen.

Onderdeel van maandelijkse reeks

De bijeenkomst maakt deel uit van de maandelijkse reeks ‘Wat als…?’, waarin inwoners worden geïnformeerd over onderwerpen rondom ouder worden en veranderingen in het leven. Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht. Dat kan via watals@inzet-indewijk.nl of telefonisch via 06 46 361 532.

Bijeenkomst in Zoetermeer over omgaan met beginnende geheugenproblemen Meer lezen »

Bas Akkerman: “Als ik speel, voel ik me weer die verwonderde jongen van acht”

Bas Akkerman: “Als ik speel, voel ik me weer die verwonderde jongen van acht”

Voor Bas Akkerman (48), geboren in Den Haag en tegenwoordig woonachtig in Tiel, is rolstoelhockey veel meer dan een sport. Het is een tweede natuur. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn talent met stick en bal, en inmiddels behoort hij al jarenlang tot de vaste krachten van zowel het Zoetermeerse Doing als het Nederlands team.

“Zodra ik een stick vasthield tijdens gym op de Mytylschool voelde het vertrouwd,” vertelt hij. “Ik was een jaar of acht en speelde daarna overal. In de pauzes, na schooltijd terwijl ik wachtte op de taxi en thuis stifte ik ballen in de prullenbak of tussen de spijlen van mijn hoogslaper.”

Die vanzelfsprekendheid groeide uit tot een indrukwekkende carrière. Via onder meer het Haagse Kameleon en Haag ’88 bij Thea Smit, waar hij meerdere keren kampioen werd, kwam Akkerman in 2018 in Zoetermeer bij Doing terecht. “Ik hoorde van andere spelers dat Doing een geweldige sfeer had. Ze hadden een sterk middenveld en aanval, maar misten nog een goede verdediger. Ik dacht: misschien ben ik wel die missing link.” Dat bleek geen grootspraak. In zijn eerste seizoen werd Doing direct kampioen.

Binnen de club voelde Akkerman zich snel thuis. Niet alleen vanwege het sportieve niveau, maar ook door de mensen eromheen. Vooral coach Frank Maagdenberg maakte indruk. “Ik kende Frank al van de selectietrainingen van Oranje toen ik zestien was. Hij is echt bezeten van hockey en altijd bezig om spelers en het team beter te maken. Maar hij deed ook alles daaromheen: vervoer regelen, contact met de bond, organiseren. Toen besefte ik pas hoeveel werk er achter topsport in het para floorball zit.”

Opvallend genoeg komt hij niet uit een uitgesproken sportfamilie. “Mijn moeder was goed in volleybal en mijn opa trainde elke dag thuis met squats en luchtfietsen. Ik denk dat ik van hen mijn atletische bouw heb meegekregen. Daardoor maak ik bewegingen snel eigen.”

 

Het Nederlands team

In het veld is Akkerman al jaren een betrouwbare verdediger. Zowel bij Doing als bij Oranje is dat zijn vaste rol. “Tegenstanders tegenhouden, opbouwen en soms een rush maken. Ondanks mijn leeftijd ben ik nog behoorlijk snel, mede dankzij krachttraining.” Maar zijn waarde voor het team zit niet alleen in het fysieke. “Ik kijk soms anders naar situaties en probeer eerlijk te zijn. Dat helpt voor de focus. Tegelijk houd ik van humor. Als je een week met elkaar op pad bent, kun je niet voortdurend alleen maar scherp zijn.”

Met Doing beleeft hij opnieuw een sterk seizoen, al is het spannender dan vorig jaar. “Toen werden we kampioen. Nu missen we een belangrijke speler van die ploeg. We verloren in de competitie met 5-0 en 1-0 van een concurrent, dus hopelijk halen we de finale van de play-offs en wordt het een mooie best-of-three.”

Ook internationaal kent Akkerman een indrukwekkend parcours. Sinds zijn zestiende speelde hij al enkele wedstrijden voor Oranje. Vanaf zijn 32e maakte hij deel uit van de herstart van het nationale team. Inmiddels staat hij op ruim honderd interlands. “Hoeveel precies weet ik niet eens.”

De afgelopen periode beleefde Oranje bovendien grote successen. “De laatste twee toernooien, in Zoetermeer en afgelopen april in Zwitserland, hebben we gewonnen. Daarvoor zaten we er dertien jaar vaak dichtbij.”

Toch draait het voor Akkerman uiteindelijk niet om prijzen of statistieken. Wat hem drijft, is iets anders. “Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is om het bijzonder te blijven vinden en plezier te maken. Van de honderden spelers mag jij je land vertegenwoordigen. Dat moet je koesteren. En je moet er voor elkaar zijn, ook als je veel op de bank zit. Je kunt ieder moment nodig zijn.”

Hij glimlacht even wanneer hij uitlegt wat hem nog altijd motiveert. “Als ik me weer voel als die verwonderde achtjarige jongen met die eerste stick in zijn handen, dan weet ik hoeveel dit spelletje voor me betekent. Prijzen of niet.”

Foto’s: PR

Bas Akkerman: “Als ik speel, voel ik me weer die verwonderde jongen van acht” Meer lezen »

Danique van Lingen uit Zoetermeer droomt van landstitel met Futsal Haaglanden

Danique van Lingen uit Zoetermeer droomt van landstitel met Futsal Haaglanden

Met Danique van Lingen uit Zoetermeer in de ploeg heeft Futsal Haaglanden vrijdagavond een enorme stap gezet richting de landstitel. De Haagse zaalvoetbalsters wonnen in Groningen overtuigend met 3-6 van GFSV Drs. Vijfje en reist daardoor met veel vertrouwen opnieuw af naar het noorden voor de beslissingswedstrijd van komende vrijdag.

In de sfeervolle Struikhal begon Futsal Haaglanden, nadat een week eerder in het thuisduel met strafschoppen was verloren,  ijzersterk aan het duel. Oranje-international Alyssa Dijkstra opende al vroeg de score, waarna Celine van der Toorn met twee snelle treffers de stand binnen korte tijd op 0-3 bracht. De Haagse ploeg speelde verzorgd zaalvoetbal en zette de thuisploeg constant onder druk.

Van Lingen zag haar team precies uitvoeren wat vooraf was afgesproken. “De wedstrijd ging eigenlijk de eerste tien minuten super goed. We kwamen zelfs op 3-0 voor en waren goed aan het voetballen,” vertelt zij. “Ons strijdplan was gewoon vol voor de winst gaan. Wij wisten dat als we de kansen afmaken, wij de betere ploeg zijn.”

Na rust kwam Drs. Vijfje sterk terug tot 3-3, maar Futsal Haaglanden bleef rustig. Via treffers van Priscilla de Vos, Priscilla Mesker en opnieuw Dijkstra liep de ploeg alsnog uit naar een verdiende 3-6 overwinning.

Na afloop werd het succes gevierd in de spelersbus terug naar huis. Toch kijkt Van Lingen alweer vooruit naar vrijdag. “Ik verwacht een zware wedstrijd, maar als wij spelen zoals gisteren en onze kansen afmaken, dan moet het lukken. Wij zullen er alles aan doen om die schaal mee naar Den Haag te brengen.”

Danique van Lingen staat op de team foto onderste rij (hurkend) tweede van rechts
Foto: Martin van der Kaaij

Danique van Lingen uit Zoetermeer droomt van landstitel met Futsal Haaglanden Meer lezen »

Scroll naar boven