2026

Zoetermeerse bierfestival komt eraan: “Een speciaalbier in je hand en Oranje op een gigantisch scherm, wat wil je nog meer?

Zoetermeerse bierfestival komt eraan: “Een speciaalbier in je hand en Oranje op een gigantisch scherm, wat wil je nog meer?

Aanstaande zaterdag vindt op het Nicolaasplein opnieuw het Zoetermeers Bierfestival plaats. Organisator Viresh Bachoe verwacht, mede door het warme weer, een drukbezochte editie.

Met temperaturen die kunnen oplopen tot ongeveer 27 graden heeft de organisatie extra aandacht voor schaduwplekken op het terrein.

‘Niet gieten, maar genieten’

Volgens Bachoe draait het festival niet alleen om het drinken van bier, maar ook om het ontdekken van verschillende speciaalbieren.

“Wij zeggen altijd: het is niet gieten, maar genieten als het gaat om speciaalbier”, aldus Bachoe.

Het festival beleeft dit jaar zijn vierde editie. Bachoe organiseert het evenement samen met compagnon Loek van de Zoetermeerse brouwerij Roombier. Het idee ontstond vanuit hun betrokkenheid bij de Nederlandse biercultuur en de wens om een vergelijkbaar evenement naar Zoetermeer te halen.

Naast Roombier zijn ook andere brouwerijen uit de regio aanwezig.

Voetbal op groot scherm

Bezoekers kunnen tijdens het festival ook kijken naar de interland tussen Nederland en Zweden. De wedstrijd begint om 19.00 uur en wordt op een groot scherm uitgezonden op het festivalterrein.

“Bier en voetbal en samen kijken op een groot scherm is een leuke combinatie”, zegt Bachoe.

Het Zoetermeers Bierfestival duurt van 14.00 tot 22.00 uur op het Nicolaasplein. Tickets zijn online verkrijgbaar.

Zoetermeerse bierfestival komt eraan: “Een speciaalbier in je hand en Oranje op een gigantisch scherm, wat wil je nog meer? Meer lezen »

Voormalig raadslid Ward Meijroos voorgedragen als wethouder op Goeree-Overflakkee

Voormalig raadslid Ward Meijroos voorgedragen als wethouder op Goeree-Overflakkee

Voormalig LHN-raadslid Ward Meijroos is door Trots op Goeree-Overflakkee voorgedragen als kandidaat-wethouder van de gemeente Goeree-Overflakkee. Hij verruilt zijn huidige functie als Statenlid in de Provinciale Staten van Zuid-Holland mogelijk voor een rol in het lokale bestuur.

Volgens Meijroos vraagt het wethouderschap om een praktische en betrokken bestuursstijl. “Het wethouderschap vraagt om zorgvuldig bestuur, duidelijke keuzes en vooral oog voor wat er in de praktijk speelt. Ik kijk ernaar uit om mij in te zetten voor Goeree-Overflakkee en haar inwoners”, aldus Meijroos.

In de Zuid-Hollandse gemeente Goeree-Overflakkee hebben CDA, D66 en de lokale partij Trots op Goeree-Overflakkee (TOG) een coalitieakkoord gesloten. Meijroos is door TOG voorgedragen als wethouder namens de partij. De gemeenteraad besluit donderdag over de benoeming van de nieuwe wethouders.

 

Voormalig raadslid Ward Meijroos voorgedragen als wethouder op Goeree-Overflakkee Meer lezen »

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg

Stijgende energiekosten, noodzakelijk onderhoud en strengere duurzaamheidseisen zorgen ervoor dat veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) voor belangrijke keuzes staan. Om bestuurders en appartementseigenaren hierover te informeren, organiseert het VvE-loket op donderdag 9 juli een informatiebijeenkomst in Zoetermeer.

Tijdens de bijeenkomst krijgen deelnemers informatie over verduurzaming van appartementencomplexen en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Ook wordt aandacht besteed aan financieringsmogelijkheden, subsidies en het creëren van draagvlak binnen een VvE.

Verduurzaming en onderhoud

Bezoekers krijgen onder meer inzicht in ontwikkelingen die de komende jaren op VvE’s afkomen, welke verduurzamingsmaatregelen mogelijk zijn en hoe deze kunnen worden gecombineerd met noodzakelijk onderhoud.

Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen aan deskundigen en ervaringen uit te wisselen met andere VvE-bestuurders en appartementseigenaren.

Praktische informatie

De informatiebijeenkomst vindt plaats op donderdag 9 juli van 19.00 tot 21.30 uur in De Kapelaan in Zoetermeer.

De bijeenkomst is bedoeld voor VvE-bestuurders, commissieleden, beheerders en appartementseigenaren die zich willen verdiepen in verduurzaming, onderhoud en de financiële toekomst van hun gebouw.

Energierekening omhoog? Gratis bijeenkomst helpt VvE’s op weg Meer lezen »

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag

De Zoetermeerse schooltuinen bestaan dit jaar vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, worden op zondag 21 juni de deuren geopend voor een feestelijke dag bij de schooltuin aan de Zegwaartseweg.

Al een halve eeuw maken duizenden Zoetermeerse basisschoolkinderen via de schooltuinen kennis met natuur en tuinieren. Leerlingen uit groep 6 en 7 krijgen er traditioneel een eigen stukje grond onder hun hoede. Van het zaaien in het voorjaar tot het oogsten in het najaar volgen zij het volledige groeiproces.

Volgens de organisatie gaat het om meer dan alleen tuinieren. Kinderen leren waar voedsel vandaan komt, maken kennis met ecosystemen en worden gestimuleerd om verschillende groenten te proeven. Daarnaast dragen de schooltuinen bij aan de biodiversiteit in de stad. Zo bieden zij onder meer leefruimte aan bijen, egels, vogels, kikkers en padden.

Activiteiten voor jong en oud

Het jubileumfeest aan de Zegwaartseweg 25b duurt van 12.00 tot 16.00 uur. De officiële opening vindt plaats om 13.00 uur. Tijdens de middag verzorgen Tjapko en Linda optredens om 13.30 uur en 15.00 uur.

Bezoekers kunnen onder meer een theezakje maken, een oorwormenhotel bouwen, popcorn bakken boven een vuur, tuinkers zaaien of deelnemen aan een insectenspeurtocht. Ook is er een jubileummarkt met ongeveer vijftien kramen. Daarnaast wordt een prijs uitgereikt voor de mooiste kleurplaat.

Foto: mediapartner Zoetermeer Actief

Zoetermeerse schooltuinen bestaan 50 jaar en vieren jubileum met open dag Meer lezen »

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden

Netbeheerder Stedin heeft een financieel sterk, maar operationeel uitdagend jaar achter de rug. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2025 van Stedin. Hoewel de winst van de netbeheerder steeg, nemen ook de schulden toe door de investeringen die nodig zijn voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Zoetermeer ontvangt dit jaar een gepland dividend van 1,74 miljoen euro.

De winst van Stedin over 2025 kwam uit op 278 miljoen euro, tegenover 158 miljoen euro in 2024. Volgens het jaarverslag is deze stijging grotendeels het gevolg van hogere tarieven. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze tariefsverhogingen goedgekeurd om ervoor te zorgen dat Stedin de uitbreidingen van het energienet kan blijven financieren. De energietransitie zorgt namelijk voor een sterk groeiende vraag naar elektriciteit, wat leidt tot toenemende netcongestie op het stroomnet.

Rijk stemt tegen dividenduitkering

Hoewel de gemeente Zoetermeer de verwachte 1,74 miljoen euro aan dividend in lijn met de begroting kan ontvangen, was er tijdens de aandeelhoudersvergadering ook kritiek op de uitkering. De Nederlandse staat, die voor 11,82 procent aandeelhouder is van Stedin, stemde tegen het voorstel om dividend uit te keren. Het Rijk vindt het onverstandig om geld uit te keren aan aandeelhouders in een periode waarin het eigen vermogen van de netbeheerder onder druk staat door de hoge investeringen.

De cijfers laten die druk ook zien. De totale investeringen van Stedin stegen in 2025 naar 1,3 miljard euro, tegenover 1,1 miljard euro een jaar eerder. Door deze uitgaven nam de nettoschuld van het bedrijf met 631 miljoen euro toe. Stedin verwacht daarom dat het eigen vermogen de komende jaren versterkt moet worden om financieel gezond te blijven. Hierover worden gesprekken gevoerd met de aandeelhouderscommissie.

Netcapaciteit slimmer benutten

Naast de financiële resultaten benadrukt het jaarverslag dat de energietransitie wordt beïnvloed door maatschappelijke en geopolitieke ontwikkelingen.

Door de hoge investeringen in het net wordt het volgens Stedin steeds uitdagender om energie voor eindgebruikers betaalbaar te houden. Om grote kostenstijgingen voor consumenten en bedrijven te beperken, zet de netbeheerder samen met lokale en nationale overheden in op het slimmer benutten van bestaande netcapaciteit, tariefregulering en het stimuleren van warmtenetten.

De betaalbaarheid van energie blijft daarnaast een belangrijk aandachtspunt binnen het landelijke energiebeleid. Andere structurele speerpunten van Stedin zijn digitale veiligheid, CO2-reductie en circulariteit.

Zoetermeer krijgt 1,74 miljoen euro van Stedin, ondanks oplopende schulden Meer lezen »

Scroll naar boven