Stadsnieuws

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Onderwijsgroep Unicoz wil het beleid rondom de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanscherpen. Aanleiding is de zaak rond oud-conciërge Oskar van der V., die wordt verdacht van bezit van kinderporno en ontucht met meerdere kinderen. De man werkte op de Paulusschool in Zoetermeer, die onderdeel is van Unicoz.

Volgens woordvoerder Janneke Dijke heeft de situatie grote impact gehad op leerlingen, ouders en medewerkers van de school. “Je werkt samen met iemand, die hele andere intenties blijkt te hebben. Dat is voor iedereen ontzettend moeilijk,” aldus Dijke.

Elke vier jaar een nieuwe VOG

Op dit moment wordt binnen het onderwijs alleen bij indiensttreding gecontroleerd of medewerkers een geldige VOG hebben. Unicoz wil dat veranderen door voortaan iedere vier jaar opnieuw een VOG van alle medewerkers aan te vragen.

Met die maatregel wil de scholengroep sneller kunnen signaleren of medewerkers in de tussentijd strafbare feiten hebben gepleegd die relevant zijn voor hun functie binnen het onderwijs. Volgens Unicoz moet het vernieuwde beleid nog worden goedgekeurd door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, waarin ouders en leraren vertegenwoordigd zijn.

Geldig voor alle scholen van Unicoz

De onderwijsorganisatie beheert in de regio 24 basisscholen en twee middelbare scholen. Het aangescherpte beleid moet gaan gelden voor alle medewerkers binnen de volledige scholengroep. Unicoz hoopt de nieuwe regeling nog voor de zomervakantie definitief in te voeren.

Volgens Unicoz blijft het creëren van een veilige schoolomgeving uiteindelijk afhangen van alertheid, open communicatie en een cultuur waarin signalen serieus worden genomen. Daarom ziet Unicoz een periodieke VOG-controle vooral als een extra veiligheidsmaatregel, maar niet als een garantie dat alle risico’s volledig kunnen worden uitgesloten.

De zaak rond de oud-conciërge van de Paulusschool zorgde de afgelopen maanden voor veel onrust binnen de schoolgemeenschap en kreeg landelijke aandacht.

Bron: Streekblad Zoetermeer 

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge Meer lezen »

Reünie voor oud-leden tijdens 80-jarig jubileum Scouting JMC

Reünie voor oud-leden tijdens 80-jarig jubileum Scouting JMC

Scoutinggroep Scouting John McCormick bestaat dit jaar 80 jaar en viert dat met een grote jubileumdag én een reünie voor oud-leden. Op zaterdag 6 juni zijn voormalige scouts, leidingleden en vrijwilligers welkom bij clubhuis De Chute in het Van Tuyllpark om herinneringen op te halen aan hun tijd bij de vereniging.

De reünie vindt plaats van 15.30 tot 20.00 uur en staat volledig in het teken van ontmoeting en nostalgie. Bezoekers kunnen oude foto’s, logboeken en archiefmateriaal bekijken. Ook heeft de scoutinggroep meer dan 34.000 foto’s en honderden oude nieuwsberichten digitaal verzameld, zodat oud-leden samen terug kunnen kijken op acht decennia scoutinggeschiedenis.

Van St. Nicolaasgroep tot Scouting JMC

De geschiedenis van de vereniging gaat terug tot 1946. Destijds werden de St. Nicolaasgroep voor jongens en de Reinildagroep voor meisjes opgericht. In 1971 fuseerden beide scoutinggroepen. Later kreeg de vereniging de naam John McCormick, vernoemd naar de Amerikaanse verzetsstrijder die in 1945 in Zoetermeer om het leven kwam.

In de afgelopen tachtig jaar groeide de vereniging uit tot één van de grootste scoutinggroepen van Zoetermeer. Tegenwoordig telt Scouting JMC tien verschillende speltakken voor kinderen en jongeren tussen de 5 en 23 jaar. Sinds 1999 is clubgebouw De Chute in het Van Tuyllpark de vaste thuisbasis van de groep.

Kampvuur en foodmarket

Tijdens de jubileumdag is er naast de reünie ook ruimte voor gezelligheid met een kampvuur en een foodmarket. De organisatie hoopt zoveel mogelijk oud-leden terug te zien, van voormalige scouts tot oud-leiding en vrijwilligers die zich door de jaren heen hebben ingezet voor de vereniging.

Oud-leden die de jubileumdag willen bezoeken kunnen zich aanmelden via het e-mailadres reunie@johnmccormick.nl. Omdat veel adresgegevens uit oude ledenlijsten niet meer kloppen, hoopt de scoutinggroep veel oud-leden via berichten in de krant, sociale media en door mond-tot-mondreclame te bereiken. De scoutinggroep roept oud-leden daarnaast op om herinneringen, verhalen en foto’s te delen rondom het jubileumjaar.

Beeld: mediapartner Zoetermeer Actief, tijdens 77ste verjaardag JMC

Reünie voor oud-leden tijdens 80-jarig jubileum Scouting JMC Meer lezen »

Gemeente Zoetermeer wil Stadshart aantrekkelijker maken

Gemeente Zoetermeer wil Stadshart aantrekkelijker maken

De gemeente Zoetermeer wil de komende jaren verder investeren in een sterker en aantrekkelijker Stadshart. Daarbij ligt de focus op een levendig centrum waar ruimte is voor winkelen, horeca, wonen, cultuur en ontmoeting. Het Stadshart moet volgens de gemeente dé plek blijven waar inwoners graag komen en bezoekers langer verblijven.

Het centrum van Zoetermeer speelt een belangrijke rol in de stad. Met meer dan 135 winkels en tientallen horecagelegenheden trekt het Stadshart dagelijks veel bezoekers. Naast winkelen wil de gemeente ook inzetten op meer sfeer, vergroening en activiteiten in het gebied.

Meer levendigheid in het centrum

Volgens de plannen moet het Stadshart aantrekkelijker worden voor zowel inwoners als ondernemers. De gemeente kijkt daarbij naar verbeteringen in de openbare ruimte, meer groen en een betere verbinding tussen verschillende delen van het centrum. Ook evenementen, cultuur en horeca moeten bijdragen aan extra levendigheid.

Daarnaast blijft woningbouw een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van het centrumgebied. Door meer woningen toe te voegen wil de gemeente zorgen voor extra leven in het Stadshart, ook buiten winkeltijden.

Het Stadshart wordt door de gemeente gezien als een belangrijk visitekaartje van Zoetermeer. Met de plannen wil de gemeente ervoor zorgen dat het centrum toekomstbestendig blijft en aantrekkelijk blijft voor bewoners, bezoekers en ondernemers.

Beeld: gemeente Zoetermeer 

Gemeente Zoetermeer wil Stadshart aantrekkelijker maken Meer lezen »

YVZ goed vertegenwoordigd tijdens NK inline skaten en pupillentoernooi

YVZ goed vertegenwoordigd tijdens NK inline skaten en pupillentoernooi

Skeeleraars van IJsvereniging Zoetermeer (YVZ) komen deze week in actie op nationale wedstrijden. Van donderdag 28 tot en met zaterdag 30 mei neemt Leander Maas deel aan de NK inline skaten op de piste in Heerde.

Afgelopen weekend verschenen Izaak Stenneke en Tycho Hanemaaijer al aan de start van het Nationaal Pupillen Toernooi in Warmond, het officieuze Nederlands kampioenschap skeeleren voor kinderen onder de 13 jaar.

Drie titels voor Izaak Stenneke

De 7-jarige Zoetermeerder Izaak Stenneke was oppermachtig bij de jongens tot 8 jaar. Hij won alle drie de onderdelen: de individuele tijdrit, de 300 meter en de puntenkoers over één kilometer. Daarmee werd hij overtuigend NPT-kampioen.

Stenneke is dit seizoen ook al succesvol in de regionale competitie van Zuid-Holland en liet zijn talent nu ook op nationaal niveau zien.

Pech voor Hanemaaijer

Tycho Hanemaaijer kwam uit in de categorie jongens tot 10 jaar, waarin tien deelnemers meededen. De 8-jarige YVZ’er reed sterke races en eindigde als vijfde op zowel de individuele tijdrit als de 300 meter.

Tijdens de puntenkoers over twee kilometer kwam Hanemaaijer ten val nadat hij werd geraakt door een andere deelnemer. Uiteindelijk eindigde hij als zesde in het eindklassement.

Naast Leander Maas doen ook de Zoetermeerse skeeleraars Tirza Stenneke en Pauline Tas mee aan de NK baan in Heerde. In Gelderland worden van 28 tot en met 30 mei zowel sprintonderdelen als langere afstanden verreden.

Beeld: Gé Wijnands / schaatsfoto.nl en Jannes Wolff

YVZ goed vertegenwoordigd tijdens NK inline skaten en pupillentoernooi Meer lezen »

Grizzlies tonen karakter ondanks dubbele nederlaag

Grizzlies tonen karakter ondanks dubbele nederlaag

Onder leiding van coach Dylhan Jamanika hebben de softbalsters van Grizzlies een lastig, maar leerzaam weekend achter de rug in de eerste klasse softball. Hoewel beide wedstrijden verloren gingen op het thuisveld in het Van Tuyll sportpark, liet vooral het tweede duel zien dat het team stappen vooruit maakt.

De eerste wedstrijd verliep moeizaam voor de Grizzlies. Het gameplan kwam nauwelijks uit de verf en de tegenstander profiteerde optimaal van de fouten, wat resulteerde in een duidelijke 0-14 nederlaag.

In de tweede wedstrijd stond er echter een heel ander team op het veld. De Grizzlies boden veel meer weerstand en maakten het de tegenstander aanzienlijk moeilijker. Tot en met de zevende inning bleef het duel spannend bij een tussenstand van 2-2. Pas in de slotfase liep de tegenstander uit, waardoor de wedstrijd eindigde in een draaglijkere 3-5 nederlaag.

Coach Dylhan Jamanika zag duidelijke verbetering binnen zijn ploeg. “In de eerste wedstrijd kwamen we niet aan ons eigen spel toe, maar in de tweede wedstrijd lieten we veel beter zien wat we kunnen.” Dat de Grizzlies het niet makkelijk hebben, is volgens de coach verklaarbaar. “Het is ons eerste seizoen in de eerste klasse en we hebben een grotendeels nieuw team. Daarnaast kampen we met blessures bij een aantal pitchers, waardoor we minder kunnen variëren om tegenstanders uit balans te brengen.”

 

 

Toch kijkt de ploeg met vertrouwen vooruit. De komst van speelster Tori uit Nieuw-Zeeland moet extra kwaliteit en ervaring toevoegen aan het team. Ook hopen de Grizzlies dat enkele geblesseerde speelsters snel kunnen terugkeren.

Dat de ploeg zeker thuishoort op dit niveau bewezen de Grizzlies onlangs nog met een knappe overwinning op nummer twee Twins uit Oosterhout. Die prestatie geeft vertrouwen voor het vervolg van het seizoen.

foto: Ronald Mooiman

Grizzlies tonen karakter ondanks dubbele nederlaag Meer lezen »

Scroll naar boven