Stadsnieuws

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

De plannen om te onderzoeken of Zoetermeer zich kan kronen tot een officiële ‘Nationaal Park Stad’ hebben vertraging opgelopen. Het college heeft de gemeenteraad laten weten dat er meer tijd nodig is. Het onderzoek wordt samengevoegd met een ander groot groenproject, waardoor de resultaten pas eind dit jaar op tafel liggen.

Het idee ontstond eind 2025, toen de gemeenteraad de motie ‘Van Stad tussen de Parken naar Nationaal Park Stad’ aannam. Het college kreeg de opdracht om uit te zoeken wat de voorwaarden en gevolgen zijn als Zoetermeer zich aansluit bij het internationale National Park City-initiatief. Ook moest in kaart worden gebracht welke lokale projecten hier al aan voldoen en welke partners, zoals scholen, bedrijven en bewonersgroepen, hierbij kunnen helpen.

Samenloop met grotere plannen

Eigenlijk had de gemeenteraad uiterlijk in juni van dit jaar de resultaten moeten krijgen, maar die planning is niet haalbaar. Wethouder Van der Meer legt in een raadsmemo uit dat het onderzoek heel veel raakvlakken heeft met een andere grote groenvisie van de gemeente: ‘Samen maken we de Buitenruimte’.

Omdat deze plannen zo nauw met elkaar verbonden zijn, vindt het college het logischer om de projecten in samenhang uit te werken en tegelijk te presenteren. De besluitvorming over ‘Samen maken we de Buitenruimte’ staat gepland voor eind december. Daarom stelt de wethouder nu voor om de deadline voor het ‘Nationaal Park Stad’-onderzoek te verschuiven naar hetzelfde moment.

Zodra het onderzoek is afgerond, kan de gemeenteraad beslissen of Zoetermeer daadwerkelijk de stap gaat zetten naar deze bijzondere groene status.

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan Meer lezen »

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Inwoners van Zoetermeer die hoopten op een snelle oplossing voor het parkeren van hun scootmobiel moeten iets langer geduld hebben. Wethouder Frinking heeft de gemeenteraad laten weten dat het project rondom nieuwe scootmobielstallingen vertraging heeft opgelopen. Er is meer tijd nodig voor onderzoek en vergunningen.

De noodzaak voor het project is groot. Sinds de landelijke brandveiligheidsregels zijn aangescherpt, mogen scootmobielen absoluut niet meer op vluchtroutes (zoals galerijen en gangen van appartementencomplexen) staan. Om te kijken hoe dit in de praktijk opgelost kan worden, zijn er verschillende proeven (pilots) opgezet met buitenstallingen en deelmobiliteit.

Waarom duurt het langer?

De oorspronkelijke planning liep tot begin 2026, maar die blijkt nu te krap. Volgens het college duurt het langer dan gedacht om de huidige stallingsmogelijkheden goed in kaart te brengen. Ook het aanvragen en doorlopen van de nodige vergunningstrajecten kost tijd. Daarnaast spelen verschoven levertijden van de technische stallingssystemen ook een rol.

Nieuwe planning 

Achter de schermen wordt er hard doorgewerkt en ligt er inmiddels een aangepaste planning op tafel. Voor de testlocatie Nassaulaan (De Morgenster) wordt de komende periode de techniek verder uitgewerkt en de vergunning geregeld, waarna de daadwerkelijke bouw van de scootmobielstalling gepland staat voor het vierde kwartaal van 2026. Bij de testlocatie Albrandswaard wordt juist ingezet op een proef met deelmobiliteit, waarbij bewoners scootmobielen met elkaar gaan delen; deze pilot start naar verwachting na de zomer. De resterende, verkeerd geparkeerde voertuigen worden eind dit jaar verplaatst naar alternatieve, veilige plekken.

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op Meer lezen »

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

De spanningen rond de nieuwbouwplannen van woningcorporatie Stedelink aan de Bijdorplaan lopen verder op. Na de tweede bewonersbijeenkomst zeggen omwonenden zich nog altijd niet gehoord te voelen.  Mochten zij tijdens een eerdere bijeenkomst nog hun mening geven over verschillende stellingen, ditmaal hadden zij alleen de keuze uit schetsplan A of B. “Het voelt alsof we mogen kiezen tussen de galg en de guillotine,” zegt Wim Pullen, voorzitter van de VvE van appartementencomplex Soeterdael. Volgens hem is er van echte inspraak nauwelijks sprake. 

De onvrede onder bewoners speelt al langer. Begin mei stuurden bewoners van Soeterdael een kritisch persbericht over het participatietraject rond de plannen van Stedelink. De woningcorporatie verhuist naar Rokkeveen en wil op de huidige locatie circa 90 sociale huurwoningen realiseren. De toren krijgt negen verdiepingen. Volgens Wim Pullen komt de leefbaarheid van de wijk ernstig onder druk te staan: “Ook het parkeren wordt een groot probleem.”  Tijdens de tweede participatiebijeenkomst kregen bewoners twee schetsplannen te zien, gepresenteerd met maquettes. Bezoekers konden stemmen op hun voorkeursvariant.

Stedelink herkent zorgen van omwonenden

In een reactie aan het Streekblad laat Stedelink weten de zorgen van een deel van de omwonenden te herkennen. De corporatie stelt dat het participatieproces verloopt binnen de geldende wet- en regelgeving, het gemeentelijk beleid en het vastgestelde Planuitwerkingskader. Volgens Stedelink worden bewoners betrokken via participatiebijeenkomsten en worden de uitkomsten meegewogen bij de uiteindelijke keuze voor het plan. Daarbij benadrukt de corporatie dat zij zelf verantwoordelijk blijft voor de definitieve afweging.

Volgens de gemeente Zoetermeer voert Stedelink de regie over zowel het proces als de inhoudelijke uitwerking van de plannen. Wel zegt de gemeente erop toe te zien dat het traject zorgvuldig verloopt en dat aandacht wordt besteed aan de inbreng van omwonenden. Toch blijft bij veel bewoners het gevoel hangen dat hun stem vooral symbolisch is geweest. Voor hen voelt de participatie niet als meedenken, maar als kiezen uit plannen die al vaststaan.

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan” Meer lezen »

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Terwijl de reguliere woningmarkt al jaren onder grote druk staat, is de situatie rondom de Zoetermeerse woonwagenlocaties vaak een stuk minder zichtbaar. Zoetermeer Vooruit wil daar verandering in brengen en eist van het college een actueel overzicht van de standplaatsen en de wachtlijsten in de stad.

Voor veel mensen binnen de woonwagengemeenschap is de lange wachttijd voor een standplaats een terugkerend probleem. De partij merkt dat er onder inwoners veel vragen leven over hoe de gemeente de plekken verdeelt en hoeveel capaciteit er de komende jaren eigenlijk beschikbaar komt.

Screening en vrije plekken

Naast de exacte cijfers over het aantal bezette en onbezette standplaatsen, wil Zoetermeer Vooruit ook opheldering over de procedure rondom de toewijzing. Fractievoorzitter Juliëtte Meurs-Troch vraagt het college specifiek of het klopt dat aspirant-bewoners eerst een strenge, zogeheten Bibob-screening moeten doorlopen voordat zij een plek krijgen toegewezen. Dat is een integriteitsonderzoek dat normaal gesproken wordt ingezet om criminele activiteiten te voorkomen.

Plan tegen wachtlijst

Zoetermeer Vooruit wil vooral weten hoe de toekomst eruitziet voor de mensen die nu op de wachtlijst staan. De partij vraagt het stadsbestuur om een concreet plan van aanpak om de tekorten weg te werken en wil weten op welke termijn de wachtlijsten merkbaar korter gaan worden.

Bron: ZoetermeerActief

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties Meer lezen »

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Dinsdagochtend zijn de hulpdiensten groots uitgerukt voor een ernstig ongeval tussen een auto en een motor op de kruising van de Wattstraat met de Stephensonstraat in Zoetermeer. Onder meer de politie, brandweer, ambulancedienst en een traumahelikopter werden gealarmeerd.

Rond 11.25 uur kwam bij de meldkamer een melding binnen van een ernstig verkeersongeval tussen een personenauto en een motor. Door de harde klap kwam de motor meters verderop in de bosschages terecht.

Twee personen zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Over de ernst van hun verwondingen is op dit moment nog niets bekend. De politie heeft de omgeving afgezet en aangemerkt als plaats delict om uitgebreid onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval. Hierdoor is de kruising voorlopig afgesloten voor verkeer.

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat Meer lezen »

Scroll naar boven