mei 2026

Bluesfestival krijgt nieuw leven op parkeerterrein Rico’s Hovestein in Zoetermeer

Bluesfestival krijgt nieuw leven op parkeerterrein Rico’s Hovestein in Zoetermeer

Zoetermeer krijgt begin juni opnieuw een weekend vol blues, funk en soul. Nadat vorig jaar bekend werd dat het iconische Zoetermeer Blues Festival na dertig jaar zou stoppen, leek een geliefde traditie uit de stad te verdwijnen. Dankzij Rico’s Hovestein krijgt het festivalgevoel nu toch een vervolg.

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 juni organiseert Rico’s Hovestein het gratis evenement Blues Funk Soul op het parkeerterrein naast de zaak aan de Dorpsstraat. Met het initiatief wil de organisatie de sfeer en beleving van het voormalige bluesfestival levend houden.

Het verdwijnen van het oorspronkelijke festival kwam vorig jaar hard aan bij veel muziekliefhebbers. Volgens de organisatie speelden het wegvallen van gemeentelijke subsidie en de sterk gestegen kosten voor bands en materialen een belangrijke rol bij het stoppen van het evenement. Oud-organisator Etiënne Bakker besloot daarop een punt achter het festival te zetten.

Toch wilden betrokken muziekliefhebbers de blues niet uit Zoetermeer laten verdwijnen. De nieuwe organisator van Rico’s Hovestein heeft zelf een lange geschiedenis met het festival. Als kind bezocht hij het evenement samen met zijn ouders en vanaf 2016 hielp hij als vrijwilliger mee achter de schermen. Nu neemt hij samen met zijn team het initiatief om de traditie voort te zetten.

Hoewel het evenement kleinschaliger is dan de grote edities van vroeger, wil de organisatie de bekende festivalsfeer terugbrengen. Op het parkeerterrein verrijst een podium met buitenbar en gedurende twee dagen staan liveoptredens centraal.

Opvallend is dat bezoekers geen entree hoeven te betalen. Ondanks het ontbreken van sponsoren en het feit dat de kosten volledig uit eigen zak worden betaald, blijft het hele weekend gratis toegankelijk. Volgens de organisatie draait het evenement vooral om de liefde voor muziek en het behoud van een traditie die al sinds 1993 bij Zoetermeer hoort.

Het programma begint vrijdag om 16.00 uur en duurt tot middernacht. Zaterdag start de muziek om 14.00 uur en gaan de optredens door tot 23.00 uur. De organisatie hoopt dat jong en oud massaal langskomt om samen te laten zien dat blues, funk en soul nog altijd leven in Zoetermeer.

Bluesfestival krijgt nieuw leven op parkeerterrein Rico’s Hovestein in Zoetermeer Meer lezen »

Van Tuyllpark nóg langer festivalterrein: gemeente verlengt vergunning

Van Tuyllpark nóg langer festivalterrein: gemeente verlengt vergunning

De voormalige DSO-velden in het Van Tuyllpark in Zoetermeer blijven voorlopig beschikbaar als locatie voor grote evenementen. Het college heeft besloten de tijdelijke vergunning voor het gebruik van het terrein met twee jaar te willen verlengen, tot en met maart 2028.

Daarmee blijft het terrein langer beschikbaar voor festivals en andere grootschalige publieksevenementen, terwijl de discussie over de toekomst van het park nog volop loopt. De vergunning werd vorig jaar voor het eerst afgegeven, nadat de gemeente op zoek moest naar alternatieve locaties vanwege werkzaamheden en herontwikkelingen rond onder meer de Markt en het Centraal Park. Sindsdien vonden op de voormalige DSO-velden meerdere evenementen plaats, waaronder het Bevrijdingsfestival.

Volgens het college is de verlenging nodig omdat er in Zoetermeer maar weinig geschikte locaties zijn voor middelgrote en grote evenementen. Organisatoren zouden bovendien tijdig duidelijkheid nodig hebben om evenementen te kunnen plannen. De gemeente benadrukt dat het nog altijd om een tijdelijke situatie gaat.

Tegelijkertijd wordt achter de schermen gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het Van Tuyllpark. In de gebiedsvisie onderzoekt de gemeente hoe het gebied zich de komende jaren moet ontwikkelen als groen, recreatief en multifunctioneel park. Daarbij wordt ook gekeken naar een mogelijke vaste plek voor evenementen.

Het afgelopen jaar gebruikte de gemeente de evenementen op het terrein als proefperiode. Daarbij werd gekeken naar onder meer veiligheid, verkeersdrukte, geluidsoverlast en de impact op de omgeving. De komende twee jaar wordt dat verder gemonitord.

Omwonenden worden volgens de gemeente opnieuw per brief geïnformeerd over het gebruik van het terrein. Ook blijft voor ieder evenement afzonderlijk een vergunning nodig, waarbij opnieuw wordt gekeken naar veiligheid, openbare orde en geluidsoverlast. Tegen vergunningen blijven bovendien juridische bezwaren mogelijk.

Met de verlenging voorkomt de gemeente dat jaarlijks opnieuw een besluit moet worden genomen, terwijl ondertussen verder wordt gewerkt aan de toekomstplannen voor het Van Tuyllpark.

Van Tuyllpark nóg langer festivalterrein: gemeente verlengt vergunning Meer lezen »

Scooterrijder gewond na aanrijding met auto Juweellaan Zoetermeer

Scooterrijder gewond na aanrijding met auto Juweellaan Zoetermeer

Zoetermeer – Bij een aanrijding tussen een automobilist en een scooterrijder op de Juweellaan in Zoetermeer is in de nacht van dinsdag op woensdag één persoon gewond geraakt.

Het ongeval vond rond 23.30 uur plaats ter hoogte van de fietsoversteek bij de Vierde Stationsstraat. De politie en ambulancedienst werden met spoed gealarmeerd en waren snel ter plaatse.

De scooterrijder raakte gewond en is door het ambulancepersoneel nagekeken. Vervolgens is het slachtoffer overgebracht naar het ziekenhuis voor verdere behandeling.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Scooterrijder gewond na aanrijding met auto Juweellaan Zoetermeer Meer lezen »

Danique van Lingen: “Als wij ergens voor gaan, doen we dat met volle overtuiging”

Danique van Lingen: “Als wij ergens voor gaan, doen we dat met volle overtuiging”

Voor Danique van Lingen is dit seizoen er één om niet snel te vergeten. De 21-jarige zaalvoetbalster van Futsal Haaglanden staat met haar team in de eredivisiefinale en maakte bovendien haar eerste minuten binnen de selectie van Oranje. Een ontwikkeling die haar zelf enigszins verrast, al zat het geloof er diep van binnen altijd al.

Van Lingen, geboren in Wateringen en woonachtig in de Zoetermeerse wijk Oosterheem, kwam eigenlijk bij toeval in de zaal terecht. “Ik speelde op het veld en wilde eigenlijk stoppen met voetbal, totdat ik één zaaltraining meedeed. Ik was meteen enthousiast.” Inmiddels speelt ze twee jaar bij Futsal Haaglanden, de club die voortkwam uit ZVV Den Haag.

Wat haar direct opviel, was het verschil in dynamiek en beleving. “De sfeer binnen ons team is echt een teamgevoel. We leren samen, maken samen fouten en helpen elkaar waar nodig.” Volgens Van Lingen ligt daarin ook de basis van het succes. “Voor een goed topsportklimaat heb je meerdere factoren nodig: goede begeleiding, voldoende trainen en een trainer die een team kan bouwen. Onze trainer René zorgt voor een prettige sfeer en dat echte teamgevoel.”

Jeugd

Haar voetbalbasis ligt in de regio Zoetermeer, waar ze al vijftien jaar woont. Ze doorliep de jeugd bij onder meer SV DSO en FC Zoetermeer, nadat ze als vierjarige begon bij Quintus in Kwintsheul.

Toch duurde het even voordat ze haar potentie in de zaal zelf inzag. “In mijn jeugd heb ik wel selectietrainingen bij de KNVB gedaan, maar daar wilde ik toen niet echt in doorgroeien. In de zaal merkte ik het pas toen ik na een paar weken mocht doorstromen naar het eerste en mijn debuut maakte. Toen wist ik dat ik goed mee kon.”

 


Danique in haar jongste voetbaljaren

Dat sportieve talent komt niet uit de lucht vallen. “Mijn ouders hebben allebei gevoetbald en mijn moeder heeft ook zaalvoetbal gespeeld.” Ook buiten het voetbal blijft ze actief. “Mijn zus doet veel aan hardlopen en HYROX, en samen hebben we zelfs een HYROX gedaan (een fitnessconcept waarin hardlopen wordt gecombineerd met functionele krachtoefeningen, red.). Het is echt zwaar, maar ook leuk om samen te doen,” aldus Van Lingen.

De plek in de finale voelt bijzonder, maar kwam voor Van Lingen niet volledig uit de lucht vallen. “Het is zeker een verrassing dat we in de finale staan, maar stiekem wist ik dat het haalbaar was. Als wij ergens voor gaan, doen we dat met volle overtuiging.” De spanning bereikte een hoogtepunt tijdens de strafschoppenserie in de halve finale tegen Os Lusitanos. “Ik was vooral blij dat mijn teamgenoten de pingels namen, want ik vind dat echt zenuwslopend. Maar toen de laatste erin ging, viel alle spanning weg.”

Vooruitkijkend verwacht ze een strijd op het scherpst van de snede. “Het worden twee teams die er vol voor gaan. Als wij spelen zoals tegen Os Lusitanos, dan kunnen we ook de komende tegenstander verslaan. Beide teams hebben weinig ervaring met finales, dus iedereen gaat alles geven.”

Binnen het team vervult Van Lingen een duidelijke rol. “Ik ben een positieve speler met altijd de wil om te winnen. Ik geef elke wedstrijd honderd procent en blijf doorgaan.” Tegelijkertijd kijkt ze nadrukkelijk naar haar ontwikkeling. “Ik leer veel van de ervaren spelers om me heen. Iedereen heeft zijn eigen rol, maar uiteindelijk moeten we het samen doen.”


Vreugde na gewonnen halve finale tegen Os Lusitanos

Oranje

Alsof het seizoen nog niet bijzonder genoeg was, diende zich ook een nieuwe uitdaging aan: Oranje. In oktober volgde haar eerste uitnodiging. “Dat was één training en al een geweldige ervaring.” In de maanden daarna kreeg dat een vervolg met meerdere stages. “Je traint op de KNVB Campus in een prachtige zaal, in het oranje tenue. Het zijn zware, maar vooral heel leerzame trainingen.”

Sommige momenten blijven haar voor altijd bij. “Een van de eerste keren liep ineens Virgil van Dijk het gymgedeelte binnen en heb ik even met hem gesproken. Dat zijn dingen die je nooit meer vergeet.”

Met een finale voor de deur en haar eerste stappen bij Oranje lijkt Van Lingen nog lang niet uitontwikkeld. Eén constante karaktertrek blijft haar mentaliteit. Zoals ze zelf zegt: “Als wij ergens voor gaan, doen we dat met volle overtuiging.”

Danique van Lingen: “Als wij ergens voor gaan, doen we dat met volle overtuiging” Meer lezen »

MHC Zoetermeer pakt punt tegen koploper, dames stijgen naar tweede plaats

MHC Zoetermeer pakt punt tegen koploper, dames stijgen naar tweede plaats

De hockeyers van MHC Zoetermeer hebben in eigen huis een knap gelijkspel geboekt tegen koploper Breda. Het duel eindigde in 2-2, waarbij beide Zoetermeerse treffers op naam kwamen van Michel Tanis. Met dit punt blijft de ploeg stevig in de middenmoot van de eerste klasse staan. Na negentien wedstrijden bezetten de heren de vijfde plaats met 34 punten. Komende zondag wacht opnieuw een thuiswedstrijd: om 14.45 uur is Etten-Leur de tegenstander.

De dames van MHC Zoetermeer deden eveneens goede zaken. Op eigen veld werd met 2-1 gewonnen van Derby. Aline Teusink en Sophie Boeije waren verantwoordelijk voor de doelpunten. Dankzij deze overwinning klimmen de dames naar de tweede plaats in de eerste klasse, met 35 punten uit negentien duels. De achterstand op koploper Nieuwegein bedraagt echter nog dertien punten. Ook de dames treffen komende zondag Etten-Leur. Zij beginnen hun wedstrijd om 12.45 uur.

MHC Zoetermeer pakt punt tegen koploper, dames stijgen naar tweede plaats Meer lezen »

Scroll naar boven