mei 2026

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche”

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche”

Voor Futsal Haaglanden eindigde het eerste finaleduel om de landstitel vrijdagavond in een bitter penaltydrama, maar voor Danique van Lingen stond één ding na afloop vast: de Haagse vrouwen hoeven nergens bang voor te zijn richting de return in Groningen. De 21-jarige speelster uit Zoetermeer groeide uit tot één van de uitblinkers in een zinderende futsalthriller tegen GFSV Drs. Vijfje.

In een sfeervolle sporthal Hogeveld, waar ruim vijfhonderd supporters voor een kolkende ambiance zorgden, kende Futsal Haaglanden een valse start. Al binnen één minuut zette Nina van der Putte de Groningse ploeg op voorsprong. “Het was een spannende wedstrijd. Zij maakten snel de 0-1 en daarna moesten wij even onze draai vinden,” vertelde Van Lingen na afloop.

De thuisploeg herpakte zich en kreeg het grootste deel van de wedstrijd de beste kansen. Toch duurde het tot de 34e minuut voordat Zoyla Barendse de verdiende gelijkmaker binnenschoot. In de verlenging leek Van Lingen vervolgens de held van de avond te worden. Met haar treffer zette zij Futsal Haaglanden op een 2-1 voorsprong. “Wij waren de betere ploeg en hadden de meeste kansen,” aldus Van Lingen.

Lang kon de Haagse vreugde echter niet duren, want slechts een minuut later viel alweer de 2-2. Strafschoppen moesten uiteindelijk de beslissing brengen. Daarin bleek Drs. Vijfje foutloos, terwijl Futsal Haaglanden twee keer miste.

Toch overheerst bij Van Lingen vooral strijdlust. De speelster, die dit seizoen ook haar eerste stappen richting Oranje zette, kijkt vol vertrouwen vooruit. “De eerste wedstrijd is voor Vijfje, maar dat neemt niet weg dat wij vrijdag in Groningen vol voor de winst gaan.”

Foto: Sportsnap.nl

“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche” Meer lezen »

Politie onderzoekt brandstichting Bredewater

Politie onderzoekt brandstichting Bredewater

In een leegstaand kantoorpand aan het Bredewater in Zoetermeer heeft donderdag 7 mei een grote brand gewoed. De politie onderzoekt de oorzaak en sluit brandstichting niet uit. Vooralsnog is er niemand aangehouden.

Tijdens de bluswerkzaamheden werden hulpverleners bekogeld met stenen. Daarbij raakte niemand gewond. De politie noemt het incident ernstig en doet onderzoek naar de daders van het geweld tegen de hulpdiensten.

Het onderzoek richt zich onder meer op de vraag wie zich in het pand bevonden op het moment dat de brand uitbrak.

Burgemeester Michel Bezuijen reageert fel:
“Dat de brandweer tijdens het blussen bekogeld is met stenen is waanzin en volstrekt onacceptabel. Mensen die zich inzetten voor onze veiligheid moeten hun werk zonder agressie en intimidatie kunnen doen. Dit mag dan ook niet zonder gevolgen blijven.”

Volgens de politie stond het pand al langere tijd leeg en waren er eerder meldingen van vandalisme en mogelijke brandstichting. Na de brand is het terrein afgezet met hekken. De politie roept mensen op het pand niet te betreden.

Daarnaast wordt gezocht naar getuigen en camerabeelden uit de omgeving van het Bredewater. Mensen met beelden, bijvoorbeeld van een beveiligingscamera of dashcam, worden gevraagd zich te melden.

Een omstander meldt dat agenten vrijdagmiddag opnieuw bij het pand aanwezig waren. Kort na hun vertrek zou glasgerinkel zijn gehoord in een naastgelegen pand, dat eveneens is afgezet.

Politie onderzoekt brandstichting Bredewater Meer lezen »

Grote brand in de Hulk

Grote brand in de Hulk

De hulpdiensten zijn donderdag opnieuw groots ingezet voor een brand in een leegstaand pand aan het Bredewater in Zoetermeer. Het incident werd in korte tijd opgeschaald naar het sein ‘Zeer Grote Brand’ en GRIP 1. Daarbij kwamen flinke rookwolken vrij en sloegen de vlammen uit het pand.

De brand werd zojuist gemeld, waarna de brandweer met meerdere eenheden met spoed ter plaatse kwam. Binnen tien minuten werd opgeschaald naar middelbrand, waarna verdere opschaling volgde naar ‘Grote Brand’ en uiteindelijk ‘Zeer Grote Brand’ met GRIP 1. Vanuit het pand stegen dikke rookwolken op die in de wijde omgeving zichtbaar waren. Een deel van de Afrikaweg werd door de politie afgesloten voor het verkeer.

De brandweer heeft rond 22:10 uur het sein ‘brandmeester’ gegeven. Dit betekent dat de brand onder controle is en zich niet verder kan verspreiden. Met behulp van een binnen- en buitendrone is in kaart gebracht waar zich nog brandhaarden bevonden. Deze zijn vervolgens gericht van buitenaf geblust.

Stenen gegooid naar hulpverleners

Tijdens het blussen van de brand zijn er stenen gegooid richting de hulpverleners. Dit gebeurde vanaf een ander dak naast het brandende pand. De woordvoerder van Brandweer Haaglanden bevestigt dat er stenen zijn gegooid, maar kon niet zeggen of dit gericht was op hulpverleners of op hulpverleningsvoertuigen. De politie is op zoek naar de stenengooiers. Of er iemand is aangehouden, is niet bekend. De woordvoerder van Politie Den Haag was niet bereikbaar.

Opvallend is dat het niet de eerste keer is dat er brand uitbreekt in hetzelfde gebouw. Afgelopen dinsdag 5 mei werd de brandweer ook al opgeroepen voor een brand op deze locatie, waarbij eveneens werd opgeschaald naar middelbrand. Daarbij kwamen meerdere hulpdiensten ter plaatse om het vuur te bestrijden.

Ook eerder, op 28 april, brak er brand uit in het pand. Toen bleek de brand te woeden in bekabeling op de derde verdieping en kwam er veel rook vrij.

Over de oorzaak van de nieuwe brand is nog niets bekend. De brandweer is momenteel bezig met de bestrijding van het vuur en zal onderzoek doen naar hoe de brand heeft kunnen ontstaan.

Grote brand in de Hulk Meer lezen »

Woningen en kinderopvang bij oude Taborkerk: gemeente geeft groen licht

Woningen en kinderopvang bij oude Taborkerk: gemeente geeft groen licht

De voormalige Taborkerk aan de Lijnbaan in Noordhove krijgt mogelijk een compleet nieuw leven. Het karakteristieke kerkgebouw moet worden omgebouwd tot een appartementencomplex met kinderopvang, maar daarvoor moet de gemeente wel afwijken van haar eigen groenbeleid.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een stuk openbaar groen rond het gebouw toch beschikbaar te stellen aan de ontwikkelaar. Op die plek moet een buitenspeelruimte komen voor het geplande kinderdagverblijf.

De Taborkerk verloor eerder haar religieuze functie en werd verkocht aan een ontwikkelaar. Die wil het gebouw optoppen en er zestien appartementen realiseren. Op de begane grond moet kinderopvang komen. Volgens de gemeente blijft het pand daarmee deels een openbare ontmoetingsplek voor de wijk.

Toch ligt het plan gevoelig. Het groen rond het gebouw valt officieel onder ‘wijkgroen’ en mag volgens het gemeentelijke uitgiftebeleid eigenlijk niet worden verkocht of uitgegeven. Het college noemt de situatie echter “bijzonder” en maakt daarom een uitzondering. Volgens de gemeente heeft het gebouw een grote cultuurhistorische en emotionele waarde voor bewoners van Noordhove. Veel inwoners kennen de kerk als voormalig gemeenschapsgebouw en vrezen leegstand of verval als er niets met het pand gebeurt.

Critici vragen zich mogelijk af waar de grens ligt als de gemeente haar eigen groenregels opzijzet voor woningbouw en commerciële ontwikkeling. Voorstanders wijzen juist op het behoud van het opvallende gebouw én de komst van nieuwe woningen en voorzieningen.

De plannen zijn nog niet definitief. De ontwikkelaar moet eerst onderzoeken laten uitvoeren en een officiële omgevingsvergunning aanvragen. Ook komt er nog een participatiebijeenkomst voor omwonenden.

Beeld: gemeente Zoetermeer

Woningen en kinderopvang bij oude Taborkerk: gemeente geeft groen licht Meer lezen »

Provincie dreigt in te grijpen omdat gemeente te weinig statushouders huisvest

Provincie dreigt in te grijpen omdat gemeente te weinig statushouders huisvest

De druk op de gemeente Zoetermeer loopt flink op. De provincie Zuid-Holland dreigt namelijk de regie over te nemen omdat Zoetermeer al langere tijd achterloopt met het huisvesten van statushouders. De gemeente is nu officieel geplaatst op ‘trede 4’ van de provinciale toezichtsladder: een zware waarschuwing die kan leiden tot ingrijpen door de provincie.

Als Zoetermeer de achterstand niet snel inloopt, kan de provincie uiteindelijk zelf huisvesting regelen voor statushouders, op kosten van de gemeente. Zoetermeer moet in 2026 in totaal 225 statushouders huisvesten. Daarbovenop komt een achterstand uit 2025 van 43 mensen die nog geen woning hebben gekregen. De deadline om die achterstand weg te werken ligt op 1 juli 2026.

Volgens de provincie boekt de gemeente onvoldoende voortgang. Daarom zijn strengere maatregelen aangekondigd. De provincie werkt hiervoor met een zogenoemde toezichtsladder. Zoetermeer bevindt zich nu op trede 4: een officiële vooraankondiging van juridisch ingrijpen.

Als de situatie niet verbetert, volgt trede 5: een besluit tot indeplaatsstelling. Daarna kan de provincie bij trede 6 daadwerkelijk de regie overnemen. In dat geval verliest de gemeente de controle over het dossier en draait zij ook op voor de kosten.

Om de achterstand sneller terug te dringen, wil het college 33 statushouders tijdelijk onderbrengen via de Hotel Accommodatieregeling (HAR+). Daarmee kunnen vergunninghouders maximaal één jaar in een hotel verblijven. Volgens de gemeente wordt deze regeling volledig betaald door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

Daarnaast zijn tien vergunninghouders geplaatst in flexwoningen aan de Ruimtebaan. Volgens de gemeente is de situatie extra ingewikkeld omdat Zoetermeer geen eigen woningvoorraad heeft en afhankelijk is van woningcorporaties. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning ligt inmiddels op 8,2 jaar. Ook concurreren statushouders met andere kwetsbare groepen, zoals daklozen, jongeren uit de jeugdzorg en mensen die uit beschermd wonen komen.

Speciale doorstroomlocatie

Het college wil daarnaast een speciale doorstroomlocatie realiseren voor statushouders. Daar kunnen mensen tijdelijk verblijven terwijl zij beginnen met integreren in Zoetermeer. Mogelijk worden op die locatie ook andere spoedzoekers ondergebracht. Het Rijk betaalt een deel van de opvanglocatie. Per statushouder ontvangt de gemeente bovendien 60 euro per dag voor de exploitatie.

Op 1 juli 2026 beoordeelt de provincie opnieuw of Zoetermeer voldoende doet om de achterstand weg te werken. Dan wordt duidelijk of de gemeente op dezelfde trede blijft of verder afzakt richting provinciaal ingrijpen.

Beeld: gemeente Zoetermeer 

Provincie dreigt in te grijpen omdat gemeente te weinig statushouders huisvest Meer lezen »

Scroll naar boven