Ervaren Enno Verhoef nieuwe hoofdcoach van ZKV De Meervogels

De Zoetermeerse korfbalclub De Meervogels heeft een nieuwe hoofdcoach gevonden voor de selectie. De vereniging maakte bekend dat Enno Verhoef officieel is vastgelegd als nieuwe eindverantwoordelijke. Afgelopen zondag zetten beide partijen hun handtekening onder de samenwerking.
Verhoef (midden op de foto) is al jarenlang een bekende naam binnen de korfbalwereld en deed eerder ervaring op bij verenigingen als Merwede, Twist, Avanti en Velocitas. Met zijn kennis, energie en passie voor de sport haalt De Meervogels een coach binnen die volgens de club uitstekend past bij de huidige fase van de vereniging.
De Meervogels staat aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Met een vernieuwd bestuur, nieuwe vrijwilligers en een frisse blik wordt gewerkt aan de toekomst van de club. Verhoef heeft aangegeven graag onderdeel te willen zijn van deze ontwikkeling en kijkt ernaar uit om de selectie de komende periode te begeleiden en verder op te bouwen.
Zorgen over parkeren binnenstad nemen toe door nieuwe plannen

De plannen om de Zoetermeerse binnenstad te vergroenen en autoluw te maken, stuiten op flinke weerstand van buurtbewoners. Tijdens een recente participatiebijeenkomst, die eigenlijk over groen en bestrating had moeten gaan, grepen omwonenden massaal de kans om hun grote zorgen te uiten over het verdwijnen van parkeerplaatsen op straat. De onrust is inmiddels zo hoog opgelopen dat er een handtekeningenactie is gestart en een actiecomité in oprichting is.
Het stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor groen, water en nieuwe woningen. Daarom heeft de gemeenteraad vorig jaar in de Mobiliteitsstrategie Binnenstad 2040 besloten om het parkeren op straat (het zogeheten openbaar maaiveldparkeren) op termijn stapsgewijs op te heffen. Auto’s moeten in de toekomst veel meer uit het zicht verdwijnen en geparkeerd worden in de bestaande parkeergarages.
Handtekeningen en actiecomité
Voor het nieuwste bouwproject aan de Markt 10 en de Frankrijklaan betekent dit concreet dat de huidige parkeerterreinen daar volledig gaan verdwijnen. Bewoners van omliggende flats, zoals woongebouw De Kroon, maken zich grote zorgen over waar hun bezoek of een eventuele tweede of derde auto straks moet staan. Ook in de Londenstraat vreest men dat de parkeerdruk enorm gaat toenemen als ambtenaren van de gemeente hun auto’s straks in de omliggende straten gaan neerzetten.
De grootste zorgen leven misschien wel in de Reimsstraat en de Frankrijklaan. Daar wonen relatief veel ouderen die afhankelijk zijn van Thuiszorg en bezoekers die slecht ter been zijn. Juist voor hen zijn de parkeerplekken direct langs de doorgaande weg cruciaal. Namens deze bewoners is er inmiddels een brief met 112 handtekeningen bij de gemeente ingeleverd om de plannen te heroverwegen. Ondertussen smeden bewoners van De Kroon plannen voor een officieel actiecomité.
Antwoord college: ‘Plek zat in de garages’
Wethouder Iedema heeft de gemeenteraad via een raadsmemo op de hoogte gesteld van de onrust. Het college benadrukt de zorgen van de bewoners serieus te nemen en met hen in gesprek te blijven. Toch ziet het stadsbestuur op dit moment geen enkele reden om af te wijken van de plannen.
Volgens de gemeente tonen recente metingen uit september 2025 namelijk aan dat er op dit moment juist sprake is van een flinke overcapaciteit aan parkeerplaatsen in de binnenstad. Vooral in de parkeergarages is er nog zeeën van ruimte. De parkeerders van de Markt en de Frankrijklaan kunnen daar volgens het college prima worden opgevangen. Wel doet de gemeente een kleine handreiking naar aanleiding van de kritiek: er worden in de directe omgeving van het project extra mindervalide-parkeerplaatsen en laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst.
De parkeersituatie zal de komende jaren met een jaarlijkse ‘parkeerbalans’ nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Pas als de parkeerdruk in de toekomst de grens van 90 procent passeert, wordt de situatie als knelpunt gezien. Voorlopig zet de gemeente de plannen voor een autovrije Markt dus gewoon door.
Bron: Gemeente Zoetermeer
Update: Van Tuyllpark grotendeels hersteld na vervuild slootwater

De grootschalige watervervuiling in het Van Tuyllpark is volledig onder controle. Wethouder Van der Meer heeft in een nieuwe update aan de gemeenteraad laten weten dat het merendeel van de sloten inmiddels succesvol is doorgespoeld met schoon water en dat de twee ‘geheime’ riooloverstorten nu allebei definitief zijn afgesloten.
GGD Haaglanden heeft de situatie beoordeeld en laat weten dat het risico voor de volksgezondheid zeer beperkt is geweest. Wel blijft het advies om contact met het water te vermijden en honden niet te laten zwemmen voorlopig nog even van kracht. Om de natuur een handje te helpen, heeft het hoogheemraadschap vissen uit de getroffen sloten verplaatst naar schoner water.
Gevolgen voor MHCZ
De vervuiling heeft lokaal wel geleid tot de nodige hinder voor hockeyvereniging MHCZ. Omdat sproeien met het vervuilde slootwater op een deel van de velden werd afgeraden, zijn er de afgelopen periode trainingen en wedstrijden gedeeltelijk uitgevallen. Een ander deel van de hockeyvelden kon wel worden gebruikt, omdat deze via een niet-vervuilde sloot worden beregend. De club kan voor de getroffen velden tijdelijk uitwijken naar alternatieven zoals leidingwater.
Zodra de waterkwaliteit weer volledig aan de normale waarden voldoet, worden de waarschuwingsborden in het park weggehaald. De gemeente heeft daarnaast aangekondigd te gaan onderzoeken hoe het beheer en de registratie van het rioolstelsel verbeterd kunnen worden, om herhaling in de toekomst te voorkomen.
Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

De plannen om te onderzoeken of Zoetermeer zich kan kronen tot een officiële ‘Nationaal Park Stad’ hebben vertraging opgelopen. Het college heeft de gemeenteraad laten weten dat er meer tijd nodig is. Het onderzoek wordt samengevoegd met een ander groot groenproject, waardoor de resultaten pas eind dit jaar op tafel liggen.
Het idee ontstond eind 2025, toen de gemeenteraad de motie ‘Van Stad tussen de Parken naar Nationaal Park Stad’ aannam. Het college kreeg de opdracht om uit te zoeken wat de voorwaarden en gevolgen zijn als Zoetermeer zich aansluit bij het internationale National Park City-initiatief. Ook moest in kaart worden gebracht welke lokale projecten hier al aan voldoen en welke partners, zoals scholen, bedrijven en bewonersgroepen, hierbij kunnen helpen.
Samenloop met grotere plannen
Eigenlijk had de gemeenteraad uiterlijk in juni van dit jaar de resultaten moeten krijgen, maar die planning is niet haalbaar. Wethouder Van der Meer legt in een raadsmemo uit dat het onderzoek heel veel raakvlakken heeft met een andere grote groenvisie van de gemeente: ‘Samen maken we de Buitenruimte’.
Omdat deze plannen zo nauw met elkaar verbonden zijn, vindt het college het logischer om de projecten in samenhang uit te werken en tegelijk te presenteren. De besluitvorming over ‘Samen maken we de Buitenruimte’ staat gepland voor eind december. Daarom stelt de wethouder nu voor om de deadline voor het ‘Nationaal Park Stad’-onderzoek te verschuiven naar hetzelfde moment.
Zodra het onderzoek is afgerond, kan de gemeenteraad beslissen of Zoetermeer daadwerkelijk de stap gaat zetten naar deze bijzondere groene status.
Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Inwoners van Zoetermeer die hoopten op een snelle oplossing voor het parkeren van hun scootmobiel moeten iets langer geduld hebben. Wethouder Frinking heeft de gemeenteraad laten weten dat het project rondom nieuwe scootmobielstallingen vertraging heeft opgelopen. Er is meer tijd nodig voor onderzoek en vergunningen.
De noodzaak voor het project is groot. Sinds de landelijke brandveiligheidsregels zijn aangescherpt, mogen scootmobielen absoluut niet meer op vluchtroutes (zoals galerijen en gangen van appartementencomplexen) staan. Om te kijken hoe dit in de praktijk opgelost kan worden, zijn er verschillende proeven (pilots) opgezet met buitenstallingen en deelmobiliteit.
Waarom duurt het langer?
De oorspronkelijke planning liep tot begin 2026, maar die blijkt nu te krap. Volgens het college duurt het langer dan gedacht om de huidige stallingsmogelijkheden goed in kaart te brengen. Ook het aanvragen en doorlopen van de nodige vergunningstrajecten kost tijd. Daarnaast spelen verschoven levertijden van de technische stallingssystemen ook een rol.
Nieuwe planning
Achter de schermen wordt er hard doorgewerkt en ligt er inmiddels een aangepaste planning op tafel. Voor de testlocatie Nassaulaan (De Morgenster) wordt de komende periode de techniek verder uitgewerkt en de vergunning geregeld, waarna de daadwerkelijke bouw van de scootmobielstalling gepland staat voor het vierde kwartaal van 2026. Bij de testlocatie Albrandswaard wordt juist ingezet op een proef met deelmobiliteit, waarbij bewoners scootmobielen met elkaar gaan delen; deze pilot start naar verwachting na de zomer. De resterende, verkeerd geparkeerde voertuigen worden eind dit jaar verplaatst naar alternatieve, veilige plekken.
Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

De onvrede onder bewoners speelt al langer. Begin mei stuurden bewoners van Soeterdael een kritisch persbericht over het participatietraject rond de plannen van Stedelink. De woningcorporatie verhuist naar Rokkeveen en wil op de huidige locatie circa 90 sociale huurwoningen realiseren. De toren krijgt negen verdiepingen. Volgens Wim Pullen komt de leefbaarheid van de wijk ernstig onder druk te staan: “Ook het parkeren wordt een groot probleem.” Tijdens de tweede participatiebijeenkomst kregen bewoners twee schetsplannen te zien, gepresenteerd met maquettes. Bezoekers konden stemmen op hun voorkeursvariant.
Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Terwijl de reguliere woningmarkt al jaren onder grote druk staat, is de situatie rondom de Zoetermeerse woonwagenlocaties vaak een stuk minder zichtbaar. Zoetermeer Vooruit wil daar verandering in brengen en eist van het college een actueel overzicht van de standplaatsen en de wachtlijsten in de stad.
Voor veel mensen binnen de woonwagengemeenschap is de lange wachttijd voor een standplaats een terugkerend probleem. De partij merkt dat er onder inwoners veel vragen leven over hoe de gemeente de plekken verdeelt en hoeveel capaciteit er de komende jaren eigenlijk beschikbaar komt.
Screening en vrije plekken
Naast de exacte cijfers over het aantal bezette en onbezette standplaatsen, wil Zoetermeer Vooruit ook opheldering over de procedure rondom de toewijzing. Fractievoorzitter Juliëtte Meurs-Troch vraagt het college specifiek of het klopt dat aspirant-bewoners eerst een strenge, zogeheten Bibob-screening moeten doorlopen voordat zij een plek krijgen toegewezen. Dat is een integriteitsonderzoek dat normaal gesproken wordt ingezet om criminele activiteiten te voorkomen.
Plan tegen wachtlijst
Zoetermeer Vooruit wil vooral weten hoe de toekomst eruitziet voor de mensen die nu op de wachtlijst staan. De partij vraagt het stadsbestuur om een concreet plan van aanpak om de tekorten weg te werken en wil weten op welke termijn de wachtlijsten merkbaar korter gaan worden.
Bron: ZoetermeerActief
Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Dinsdagochtend zijn de hulpdiensten groots uitgerukt voor een ernstig ongeval tussen een auto en een motor op de kruising van de Wattstraat met de Stephensonstraat in Zoetermeer. Onder meer de politie, brandweer, ambulancedienst en een traumahelikopter werden gealarmeerd.
Rond 11.25 uur kwam bij de meldkamer een melding binnen van een ernstig verkeersongeval tussen een personenauto en een motor. Door de harde klap kwam de motor meters verderop in de bosschages terecht.
Twee personen zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Over de ernst van hun verwondingen is op dit moment nog niets bekend. De politie heeft de omgeving afgezet en aangemerkt als plaats delict om uitgebreid onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval. Hierdoor is de kruising voorlopig afgesloten voor verkeer.
Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Onderwijsgroep Unicoz wil het beleid rondom de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanscherpen. Aanleiding is de zaak rond oud-conciërge Oskar van der V., die wordt verdacht van bezit van kinderporno en ontucht met meerdere kinderen. De man werkte op de Paulusschool in Zoetermeer, die onderdeel is van Unicoz.
Volgens woordvoerder Janneke Dijke heeft de situatie grote impact gehad op leerlingen, ouders en medewerkers van de school. “Je werkt samen met iemand, die hele andere intenties blijkt te hebben. Dat is voor iedereen ontzettend moeilijk,” aldus Dijke.
Elke vier jaar een nieuwe VOG
Op dit moment wordt binnen het onderwijs alleen bij indiensttreding gecontroleerd of medewerkers een geldige VOG hebben. Unicoz wil dat veranderen door voortaan iedere vier jaar opnieuw een VOG van alle medewerkers aan te vragen.
Met die maatregel wil de scholengroep sneller kunnen signaleren of medewerkers in de tussentijd strafbare feiten hebben gepleegd die relevant zijn voor hun functie binnen het onderwijs. Volgens Unicoz moet het vernieuwde beleid nog worden goedgekeurd door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, waarin ouders en leraren vertegenwoordigd zijn.
Geldig voor alle scholen van Unicoz
De onderwijsorganisatie beheert in de regio 24 basisscholen en twee middelbare scholen. Het aangescherpte beleid moet gaan gelden voor alle medewerkers binnen de volledige scholengroep. Unicoz hoopt de nieuwe regeling nog voor de zomervakantie definitief in te voeren.
Volgens Unicoz blijft het creëren van een veilige schoolomgeving uiteindelijk afhangen van alertheid, open communicatie en een cultuur waarin signalen serieus worden genomen. Daarom ziet Unicoz een periodieke VOG-controle vooral als een extra veiligheidsmaatregel, maar niet als een garantie dat alle risico’s volledig kunnen worden uitgesloten.
De zaak rond de oud-conciërge van de Paulusschool zorgde de afgelopen maanden voor veel onrust binnen de schoolgemeenschap en kreeg landelijke aandacht.
Bron: Streekblad Zoetermeer