Geen Oekraïense wanbetalers in Zoetermeer: college stelt PVV gerust na Kamervragen

Er is in Zoetermeer momenteel geen sprake van Oekraïense ontheemden die weigeren hun verplichte eigen bijdrage te betalen. Dat schrijft wethouder Frinking in reactie op vragen van de PVV-fractie. Waar landelijk signalen klinken over moeizame invorderingen, verloopt de inning in Zoetermeer volgens de gemeente zonder problemen.
De lokale PVV-fractie stelde eind april vragen naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf. Daarin werd geschreven dat gemeenten door mazen in de wet moeite zouden hebben om de verplichte eigen bijdrage te innen bij werkende Oekraïners. Ook uit de beantwoording van Kamervragen bleek dat handhaving landelijk vaak als omslachtig en tijdrovend wordt ervaren. De Zoetermeerse PVV-raadsleden wilden daarom weten hoe de situatie in de eigen gemeente is en vroegen naar eventuele maatregelen tegen wanbetalers.
Geen invorderingstrajecten nodig
Sinds 1 juli 2024 moeten Oekraïense ontheemden die werken of een eigen inkomen hebben een financiële bijdrage leveren aan de kosten van de gemeentelijke opvang. Uit de antwoorden van het college blijkt dat momenteel 185 personen in Zoetermeer deze bijdrage opgelegd hebben gekregen.
Een exacte uitsplitsing per opvanglocatie, zoals het Bredewater of de Schiebroekstraat, houdt de gemeente niet bij, omdat de bijdrage op individueel niveau wordt geïnd.
Volgens de gemeente zijn er momenteel geen Oekraïense ontheemden die weigeren de eigen bijdrage te betalen. Er zijn dan ook geen invorderingstrajecten gestart en er zijn geen incassobureaus ingeschakeld.
Geen aanleiding voor strengere regels
Omdat de inning in Zoetermeer zonder problemen verloopt, ziet het college op dit moment geen aanleiding om bij het Rijk te pleiten voor strengere wetgeving of de invoering van een dwangbevel.
De wethouder benadrukt dat de gemeente de taak om de wettelijke bijdrage te innen serieus neemt. Mocht de gemeente in de toekomst wel tegen problemen aanlopen, dan zal het college deze delen met het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Hond loopt op het spoor: baasje spoorloos

Een loslopende hond heeft vrijdagmiddag voor flinke onrust gezorgd langs het spoor van de RandstadRail aan de Amerikaweg in Zoetermeer. Het dier liep gevaarlijk dicht langs de rails, waarna direct een achtervolging werd ingezet door een politievrijwilliger, gevolgd door een motorrijder van de politie.
Na een korte maar spannende actie wist de politie de hond uiteindelijk veilig te vangen. Daarmee werd voorkomen dat het dier gewond zou raken of het tramverkeer in gevaar zou brengen.
De dierenambulance is inmiddels ingeschakeld. Er wordt onderzocht of de hond gechipt is, zodat de eigenaar snel kan worden opgespoord.
De politie roept mensen die de hond herkennen of weten van wie het dier is op om contact op te nemen via 0900-8844. Vermeld daarbij registratienummer 2026188757
GroenLinks-PvdA wil onderzoek naar verplichte schoolgang voor kinderen met thuisonderwijs

Moeten kinderen die nu nog thuisonderwijs krijgen in Zoetermeer vanaf volgend schooljaar verplicht in de schoolbanken plaatsnemen? Als het aan de fractie van GroenLinks-PvdA ligt, wordt die mogelijkheid onderzocht.
Aanleiding voor de vragen aan het college is een juridische uitspraak van de Hoge Raad op 21 april 2026 die grote gevolgen heeft voor het recht op thuisonderwijs. Naar aanleiding van deze uitspraak heeft buurgemeente Den Haag direct besloten hard in te grijpen. Kinderen die daar nu thuisonderwijs volgen vanwege de levensovertuiging van hun ouders, moeten vanaf volgend jaar verplicht naar een reguliere school.
Zorgen over kwaliteit en toezicht
GroenLinks-PvdA Zoetermeer wil van het stadsbestuur weten of zij op de hoogte zijn van deze Haagse stap. Raadslid Jurgen van der Hel vraagt het college of zij de mening delen dat ieder kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs. De partij maakt zich namelijk grote zorgen over de huidige situatie, omdat er op dit moment in Nederland geen officieel toezicht is op de kwaliteit van het onderwijs dat kinderen thuis van hun ouders krijgen.
Onderzoek naar Zoetermeerse aanpak
Om te kijken hoe groot de situatie in de eigen stad is, heeft de fractie aan het college gevraagd om in kaart te brengen hoeveel kinderen er in Zoetermeer op dit moment eigenlijk thuisonderwijs volgen. Daarnaast wordt het college nadrukkelijk opgeroepen om in de sporen van Den Haag te treden. GroenLinks-PvdA wil dat er een onderzoek komt naar de vraag of de gemeente Zoetermeer eenzelfde soort besluit kan nemen om thuisonderwijzers op basis van levensovertuiging weer naar school te sturen.
Het college zal de vragen de komende weken schriftelijk beantwoorden.
Bron: Humanitas
Save the date: Sportcongres Zoetermeer 2026

Op maandagavond 21 september wordt in Dekker Zoetermeer het Sportcongres Zoetermeer 2026 georganiseerd. Een belangrijk netwerkmoment voor iedereen die zich dagelijks inzet voor de lokale sport.
Alle bestuurders, vrijwilligers, trainers, coaches en andere betrokkenen van sportverenigingen uit de stad zijn van harte welkom. Bezoekers kunnen deze avond rekenen op een gevarieerd aanbod aan workshops. Daarnaast is het congres, dat mede mogelijk wordt gemaakt door NOC*NSF, de uitgelezen plek om ervaringen uit te wisselen en nieuwe contacten te leggen met andere sportclubs uit de buurt. De avond wordt traditioneel afgesloten met een gezellige netwerkborrel.
Sportverenigingen kunnen de datum alvast in de agenda noteren. Meer informatie over het definitieve programma en de aanmeldprocedure volgt later.
Handhaving Zoetermeer komt met jaarplan: directe bekeuringen voor fatbikes, meer toezicht in de wijk

Team Handhaving van de gemeente Zoetermeer heeft grote ambities. In het nieuwe jaarplan maakt het team korte metten met de overlast van fatbikes en elektrische fietsen door direct boetes uit te delen. Tegelijkertijd kampt de handhavingsdienst met een krappe bezetting door een moeilijke arbeidsmarkt.
Het Jaarplan 2026 bouwt voort op het veiligheidsbeleid van de gemeente en richt zich specifiek op de leefbaarheid in de stad. Het werk van de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) is dit jaar verdeeld over drie grote speerpunten: wijkzorg, het afhandelen van meldingen en specifieke handhavingsprojecten.
Direct bekeuren in winkelgebieden
Een van de meest opvallende maatregelen in het nieuwe plan is de harde aanpak van overlast door elektrische fietsen en fatbikes. De gemeenteraad heeft hier een speciaal actieplan voor vastgesteld. Waar de handhavers normaal gesproken eerst het gesprek aangaan en een waarschuwing uitdelen, stappen zij bij fietsoverlast in voetgangersgebieden en winkelcentra direct over op bekeuren.
Om dit project te ondersteunen, zijn er voor de komende twee jaar vier extra fulltime handhavers aangenomen. Zij gaan zich inzetten om het onveilige gedrag op de fietspaden en trottoirs aan te pakken, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt in de leeftijd van de overtreder of het type fiets.
Meer meldingen en nieuwe werkwijze
Dat de handhavers hard nodig zijn, blijkt wel uit de cijfers over de binnengekomen meldingen in de stad. Het totale aantal meldingen steeg van 13.939 in 2024 naar maar liefst 16.375 in 2025. Ruim de helft hiervan (8.961 meldingen) ging over parkeeroverlast en foutgeparkeerde voertuigen. Ook de overlast van brommers, scooters en fatbikes zorgde voor een flinke piek: deze categorie schoot omhoog van 1.699 naar 2.115 meldingen.
Omdat het aantal meldingen zo hard groeit, is de oude werkwijze, waarbij meldingen simpelweg op volgorde van binnenkomst werden afgehandeld, niet meer haalbaar. Er wordt dit jaar hard gewerkt aan een nieuw systeem. Hierbij worden meldingen straks gecategoriseerd op basis van prioriteit en gecombineerd met een efficiënte, wijkgerichte aanpak.
Binnen de reguliere wijkzorg blijven de handhavers dagelijks toezicht houden bij minstens één basisschool om parkeeroverlast van ouders tegen te gaan. Ook worden wekelijks verschillende wijken stap voor stap ontdaan van weesfietsen en wrakvoertuigen. Daarnaast zal de zogenoemde boa ‘Flora en Fauna’ in 2026 vaker te zien zijn in de Zoetermeerse parken en natuurgebieden om overlast aan te pakken. In de avonduren richt het team zich, vooruitlopend op het nieuwe ‘Plan van aanpak Veiligheid op straat’, extra op toezicht bij ‘stille en enge plekken’ om het veiligheidsgevoel op straat te verbeteren.
Krappe bezetting door uitstroom
Hoewel de ambities groot zijn, heeft team Handhaving sinds de start van 2026 wel te maken met een flinke personele uitdaging. Op papier hoort het team te bestaan uit 42 fulltime krachten (fte’s), maar de daadwerkelijke bezetting ligt momenteel op 34 fte’s. Door de krappe arbeidsmarkt en de doorstroom van medewerkers naar andere handhavingsberoepen, zoals politie en douane, staan er veel vacatures open. De gemeente zet daarom momenteel actief in op werving en het tijdelijk inhuren van personeel om de gaten op te vangen, zodat de leefbaarheid in de stad gewaarborgd blijft.
Zoetermeer ziet af van nieuwe ‘noodknop-aanpak’ voor slachtoffers geweld

Er komt voorlopig geen specifieke ‘noodknop-aanpak’ of ‘noodknop-functionaris’ in Zoetermeer. Uit onderzoek van het college blijkt dat de Rijswijkse methode, waar de gemeenteraad zich op baseerde, daar helemaal niet bestaat. Burgemeester Bezuijen en wethouder Frinking laten in een raadsmemo weten dat er al voldoende alternatieve maatregelen zijn om slachtoffers van stalking en huiselijk geweld te beschermen.
Het idee voor een lokale noodknop ontstond eind vorig jaar, toen de gemeenteraad tijdens het Najaarsdebat een motie aannam. Hierin werd het college gevraagd om de kennis en ervaringen van de destijds veronderstelde noodknop-aanpak uit buurgemeente Rijswijk over te nemen. Zoetermeer zou op basis daarvan een eigen plan moeten opstellen, inclusief een publiekscampagne en een functionaris die dag en nacht klaar zou staan om bij dreigend gevaar in te grijpen.
Rijswijkse methode blijkt fictie
Het stadsbestuur nam de motie in behandeling en deed navraag bij de buren, maar kwam van een koude kermis thuis. Gemeente Rijswijk liet desgevraagd weten helemaal geen noodknop-aanpak te hebben. “Het is daarom helaas niet mogelijk de onderdelen van de motie uit te voeren,” schrijft het Zoetermeerse college over het misverstand.
Ook het aanstellen van een speciale noodknop-functionaris die dag en nacht bereikbaar is, ziet het college bij nader inzien niet zitten. Volgens de burgemeester en wethouder werkt zo’n extra tussenpersoon bij acuut gevaar juist vertragend. Een gemeentelijke functionaris kan een slachtoffer in een noodsituatie immers ook alleen maar doorverwijzen naar de politie. Het dringende advies bij acute dreiging blijft dan ook altijd om direct 112 te bellen.
Hoewel er geen uniek Zoetermeers systeem komt, wijst het college wel op een al bestaand, krachtig alternatief: de regionale ‘Aware-knopprocedure’. Dit is een draagbare GPS-alarmknop die specifiek bedoeld is voor slachtoffers van ernstige stalking of partnergeweld. Wanneer er sprake is van dreigend gevaar, kan het slachtoffer met één druk op deze fysieke knop alarm slaan. Via het ingebouwde GPS-systeem wordt de exacte locatie direct naar de meldkamer van de politie gestuurd. Hierdoor kan men onmiddellijk uitrukken, zonder dat het slachtoffer kostbare tijd verliest met een handmatig telefoontje naar 112.
Vier noodknoppen per jaar in Zoetermeer
In de praktijk krijgen gemiddeld vier vrouwen per jaar in Zoetermeer zo’n mobiele noodknop voor een periode van zes maanden. Zij worden daarbij intensief begeleid door expertisecentrum Arosa. Het stadsbestuur benadrukt dat de onlangs vastgestelde lokale ‘Uitvoeringsagenda Huiselijk Geweld en kindermishandeling’ en het ‘Plan van aanpak Veiligheid op straat’ al een stevig pakket aan maatregelen bieden om de veiligheid in de openbare ruimte te vergroten. Het college stelt de gemeenteraad daarom voor om de eerdere motie als volledig afgedaan te beschouwen.
Meer dan 34.000 handtekeningen tegen overlast Amerikaanse rivierkreeft

De invasieve Amerikaanse rivierkreeft zorgt voor steeds grotere problemen in de Zuid-Hollandse wateren. De overlast in sloten en plassen is inmiddels zo ernstig dat 34.321 mensen een petitie van Stichting Het Zuid-Hollands Landschap hebben ondertekend.
Met deze massale steun op zak trekt de natuurorganisatie naar Den Haag. Op dinsdag 2 juni worden de handtekeningen overhandigd aan de Tweede Kamer en minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. De natuurorganisatie luidt de noodklok omdat de huidige aanpak te versnipperd, kleinschalig en niet landelijk aangestuurd is. Ondertussen loopt de schade aan de lokale waternatuur, sloten en oevers iedere dag verder op.
Stille ramp onder water
Hoewel de natuur in het voorjaar bovengronds volop groen wordt, voltrekt zich onder het wateroppervlak een stille ramp. De Amerikaanse rivierkreeft is een agressieve exoot die de bodem omwoelt, gangen graaft in oevers en waterplanten wegknipt. Ook eten de kreeften eitjes en larven van andere waterdieren op.
Het resultaat is dat poelen en sloten veranderen in kale, troebele watergangen waar het onderwaterleven grotendeels is verdwenen. Schuilplekken en kraamkamers voor lokale vissen en amfibieën gaan verloren, waardoor de biodiversiteit in de regio hard achteruitgaat. Daarnaast raken oevers instabiel door het graafgedrag. Hoe langer een centrale aanpak uitblijft, hoe moeilijker en duurder het herstel volgens de stichting wordt.
Oproep tot landelijke actie
Het Zuid-Hollands Landschap wil dat de Tweede Kamer de oproep direct meeneemt in het natuurdebat op donderdag 4 juni. De organisatie eist drie concrete stappen van de politiek: een samenhangende landelijke aanpak met duidelijke verantwoordelijkheden, structureel budget voor herstel en preventie (zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers), en soepelere wet- en regelgeving om effectief te kunnen ingrijpen.
“Deze handtekeningen laten zien dat heel veel mensen zich grote zorgen maken,” zegt Jos Bisschops, directeur van het Zuid-Hollands Landschap. Volgens de organisatie is het probleem inmiddels groter dan alleen een natuurbelang. Het raakt ook de algemene waterkwaliteit, het waterbeheer en de veiligheid in de provincie.

De overhandiging in de Tweede Kamer op 2 juni wordt begeleid door een ludieke actie waarbij de Kamerleden zelf aan de slag moeten om de urgentie van de lege sloten met eigen ogen te zien.
Warmtenet zorgt niet voor vertraging bij bouwplannen Zoetermeerse binnenstad

De grote vernieuwingsplannen voor de Zoetermeerse binnenstad lopen geen vertraging op door de discussie over het toekomstige warmte- en koudenet. Dat laat wethouder Velzen weten in antwoord op vragen van LHN. Volgens het college verloopt de bouw van nieuwe woningen in het centrum gewoon volgens schema. Ook is er op dit moment geen sprake van onvoorziene kostenstijgingen.
De fractie van LHN trok onlangs aan de bel na berichten over bestuurlijke complexiteit rondom de warmtetransitie. Raadslid Ronald Weerwag vroeg zich af of projecten rond de Duitslandlaan, de Luxemburglaan en het Stadstheater vertraging oplopen en of de gemeentelijke begroting gevaar loopt door miljoenenrisico’s.
Bouwplanning blijft leidend
Het college benadrukt dat er een belangrijk verschil is tussen de bestuurlijke besprekingen over de warmtetransitie en de feitelijke bouwprojecten in de stad. De verschillende binnenstadprojecten zijn niet direct afhankelijk van de komst van het warmtenet. De planning voor de woningbouw is en blijft hierbij leidend.
De nieuwbouw rondom de Duitslandlaan en de Luxemburglaan (deelgebied 3) verloopt dan ook volledig volgens de eerdere planning. Ook de verduurzaming van het Stadstheater staat los van de huidige knopen die over het warmtenet moeten worden doorgehakt. Wel loopt er nog een onderzoek naar de haalbaarheid om het theater in de toekomst op zo’n netwerk aan te sluiten. Mocht er ergens een tijdelijke warmte-oplossing nodig zijn, dan stuurt de gemeente aan op een slim, modulair systeem dat later gemakkelijk kan worden gekoppeld aan een groter netwerk.
Eigen portemonnee voor warmtenet
LHN uitte ook grote zorgen over een mogelijke kostenstijging naar 16 miljoen euro en de impact daarvan op de algemene inkomsten, zoals de OZB. Volgens wethouder Velzen is dat bedrag echter geen overschrijding, maar een eerdere eerste inschatting voor de aanleg in een specifiek deel van de binnenstad.
De gemeente houdt de geldstromen bewust strikt gescheiden. De gebiedsontwikkeling van de binnenstad heeft een eigen, financieel gezonde businesscase tot aan het jaar 2040, zónder de kosten van een warmtenet. De plannen voor het warmtenet krijgen een volledig eigen businesscase vanuit de energietransitie. Pas als er definitief wordt besloten om een breder netwerk aan te leggen, worden deze kosten verwerkt in de meerjarenbegroting via een apart raadsvoorstel.
Rol voor gemeenteraad
De gemeenteraad krijgt binnenkort bovendien de kans om een zogeheten uitgangspuntenkader vast te stellen voor de warmte- en koudebronnen. Hoewel de uiteindelijke juridische oprichting van een eventueel warmtebedrijf een taak is van het college, mag de gemeenteraad via een speciale procedure wensen en bedenkingen indienen. Ook gaat de raad direct over de financiële inbreng in zo’n publiek bedrijf.
Ondertussen gaan de procedures voor de binnenstad gewoon door: de plannen voor de Luxemburglaan (deelgebied 3) worden binnen twee maanden aan de raad aangeboden.
