Het Zoetermeerse Nieuws

STADSNIEUWS

Zoetermeerders kunnen zich weer aanmelden voor Burendag 2026

Zoetermeerders kunnen zich vanaf vandaag inschrijven voor Burendag 2026, de jaarlijkse dag waarop buren in heel Nederland elkaar ontmoeten en samen activiteiten organiseren in hun wijk. De initiatiefnemers achter Burendag, Douwe Egberts en het Oranje Fonds, hopen in 2026 een recordaantal van 10.000 buurtactiviteiten te bereiken.

Burendag vindt plaats op zaterdag 26 september. Met de dag willen de organisatoren bewoners dichter bij elkaar brengen en de onderlinge betrokkenheid in buurten versterken. In veel Zoetermeerse wijken is Burendag inmiddels uitgegroeid tot een vaste traditie. Volgens de organisatie draagt goed contact tussen buren bij aan een prettige leefomgeving en een groter gevoel van veiligheid in de wijk.

Van straatbarbecue tot buurtopruiming

Tijdens Burendag kunnen bewoners uiteenlopende activiteiten organiseren. Denk aan een straatbarbecue, een spelletjesmiddag voor kinderen, een buurtopruimactie of een gezamenlijke koffieochtend. Ondanks de vele creatieve initiatieven blijft samen koffie drinken nog altijd een van de populairste activiteiten.

De organisatie hoopt dat ook dit jaar weer veel Zoetermeerse buurten deelnemen, juist op plekken waar bewoners elkaar nog niet goed kennen.

Feestpakket en financiële bijdrage

Om buurtinitiatieven te ondersteunen, kunnen deelnemers een gratis Burendagpakket aanvragen. Hierin zitten onder meer spelmateriaal, bloemzaadjes, stoepkrijt en koffie.

Daarnaast kunnen buurten, zolang het beschikbare budget strekt, een financiële bijdrage van maximaal 350 euro aanvragen voor de organisatie van hun activiteit.

Heb jij al een leuk idee voor jouw straat of appartementencomplex? Aanmelden voor Burendag 2026 kan vanaf nu via burendag.nl.

Flinke schade na explosie bij voordeur woning Taagstroom in Zoetermeer

Zoetermeer – In de nacht van zondag op maandag heeft rond 03.20 uur een explosie plaatsgevonden bij de voordeur van een woning aan de Taagstroom in Zoetermeer. Door de explosie is flinke schade ontstaan aan de voordeur van de woning.

Meerdere buurtbewoners, onder wie bewoners van enkele straten verderop, werden wakker van een harde knal. Kort daarna zagen verschillende getuigen een persoon met een mobiele telefoon in de hand wegrennen in de richting van het Oosterheemplein.

De politie, brandweer en ambulancedienst werden met spoed gealarmeerd en kwamen ter plaatse. De brandweer voerde een controle uit bij de woning, maar bluswerkzaamheden bleken niet noodzakelijk. Ambulancepersoneel heeft enkele personen gecontroleerd. Vervoer naar het ziekenhuis bleek niet nodig.

De politie heeft de woning en de directe omgeving afgezet en aangemerkt als plaats delict. Een Team Explosieven Verkenning kwam ter plaatse om de situatie en eventuele sporen te beoordelen. Ook medewerkers van de Forensische Opsporing hebben onderzoek verricht en sporen veiliggesteld.

De woning heeft aanzienlijke schade opgelopen door de explosie. Voor zover bekend is er nog niemand aangehouden.

Lever je statiegeld in en maak kans op 400 euro in Zoetermeer

Heb je thuis nog lege flessen of blikjes liggen? Dan kun je die in Zoetermeer inzetten voor het goede doel. Tot en met 19 juli loopt er een speciale statiegeldactie waarbij deelnemers niet alleen lokale initiatieven steunen, maar ook kans maken op een geldprijs van 400 euro.

De actie wordt georganiseerd in samenwerking met verschillende supermarkten in Zoetermeer. Bij deelnemende statiegeldautomaten hangt een poster met een QR-code. Nadat je je flessen of blikjes hebt ingeleverd, kun je de code scannen en ervoor kiezen om je statiegeldbedrag te doneren aan een lokaal project.

Hoe werkt het?

Lever je flessen of blikjes in bij een deelnemend innamepunt en kies voor uitbetaling via Tikkie. Vervolgens selecteer je in de app de optie ‘Trek mijn ticket(s)’. Daarna ontvang je automatisch je loten voor de actie. Voor iedere 15 cent aan statiegeld ontvang je één ticket. Hoe meer statiegeld je doneert, hoe groter de kans op de geldprijs van 400 euro.

In Zoetermeer zijn deelnemende innamepunten te vinden aan het Van Doornenplantsoen 31, de Bleiswijkseweg 37, Knorrestein langs de A12 en de Edisonstraat 115.

Doneren zonder statiegeldbon

Een voordeel van de actie is dat er geen papieren statiegeldbon nodig is. Via de Tikkie-app kan het bedrag direct worden gedoneerd aan het geselecteerde goede doel.

Met de actie kunnen inwoners op een eenvoudige manier lokale initiatieven ondersteunen én tegelijkertijd kans maken op een geldprijs.

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer slibt dicht, Zuidweg en N470 staan volledig vast

De afsluiting van de Afrikaweg zorgt vandaag direct voor grote verkeersproblemen in en rond Zoetermeer. Het verkeer loopt op meerdere plaatsen vast en de gevolgen zijn vooral merkbaar op de Zuidweg, waar lange files zijn ontstaan. Ook de N470 kampt met forse vertragingen doordat veel verkeer gebruikmaakt van alternatieve routes.

Sinds zondagavond 31 mei om 21.00 uur is de Afrikaweg in beide richtingen afgesloten tussen de kruising met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Daarnaast zijn ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 volledig gesloten. De werkzaamheden duren tot en met maandag 15 juni 2026.

Zuidweg en N470 zwaar belast

De gemeente waarschuwde vooraf al voor aanzienlijke verkeershinder, maar de impact lijkt direct groot. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd, omleidingen en drukte op omliggende wegen. Vooral tijdens de ochtend- en avondspits kan de situatie verder verslechteren.

Het groot onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming van het verkeer op langere termijn te waarborgen. Inmiddels is duidelijk dat de werkzaamheden de komende twee weken een flinke uitdaging vormen voor weggebruikers in Zoetermeer en de regio.

Onrust onder Zoetermeerse ouderen om onverwachte huisbezoeken

Er is onrust ontstaan onder alleenstaande ouderen in Zoetermeer. Zij worden aan de deur benaderd door personen die aangeven namens de gemeente langs te komen, maar zich volgens bewoners niet altijd kunnen of willen legitimeren. De politieke partij 50PLUS heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Fractievoorzitter Willeke Mertens trok aan de bel nadat zij vanochtend werd benaderd door een inwoner die zorgen uitte over de huisbezoeken. Na navraag bleek dat de bezoekers werkzaam zijn in opdracht van welzijnsorganisaties InZet en Kwadraad. De bezoeken zijn bedoeld om contact te leggen met ouderen en hun welzijnssituatie in kaart te brengen.

Zorgen over legitimatie

Volgens 50PLUS zorgt de huidige werkwijze voor onzekerheid bij sommige ouderen. De partij wijst erop dat ouderen regelmatig worden gewaarschuwd voor babbeltrucs en oplichting en vindt daarom dat duidelijkheid over de identiteit van bezoekers belangrijk is.

“Het is ontzettend belangrijk om open en duidelijk naar inwoners te communiceren”, stelt Mertens. Volgens haar kan het ontbreken van een duidelijke legitimatie of voorafgaande aankondiging leiden tot onrust bij bewoners.

Vragen over privacy en kosten

Naast vragen over legitimatie wil 50PLUS ook meer duidelijkheid over de verwerking van persoonsgegevens. De partij vraagt zich af welke informatie tijdens de gesprekken wordt verzameld, hoe deze wordt opgeslagen en met welke organisaties de gegevens eventueel worden gedeeld.

Daarnaast wil de fractie weten of gegevens na afloop van het traject worden verwijderd en of er kosten verbonden zijn aan eventuele diensten waar tijdens de gesprekken naar wordt verwezen.

50PLUS heeft het college gevraagd om op korte termijn duidelijkheid te geven over de werkwijze van de welzijnsorganisaties en de communicatie richting inwoners.

Mijlpaal voor Zoetermeer: The Carousel verwelkomt eerste bewoners

Een bijzondere mijlpaal voor de Engelandlaan in het centrum van Zoetermeer. De officiële oplevering van woontoren The Carousel is onlangs gevierd met een bijeenkomst voor de nieuwe bewoners. Onder het genot van eten, drinken en livemuziek maakten buurtgenoten kennis met elkaar.

Met de komst van de 45 meter hoge toren zijn 85 sociale huurwoningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Zoetermeer. Woningcorporatie De Goede Woning realiseerde het project op een relatief compacte locatie in het stadscentrum.

Duurzaam verwarmd via het stadhuis

Het gebouw werd in ongeveer twee jaar tijd gerealiseerd door bouwbedrijf Waal en is afgelopen najaar opgeleverd. Sindsdien hebben huurders de gelegenheid gehad om hun woning in te richten en te verhuizen.

De appartementen worden duurzaam verwarmd en gekoeld via een installatie die is gekoppeld aan het nabijgelegen stadhuis van Zoetermeer. Onder het parkeerterrein van het stadhuis bevindt zich een systeem dat gebruikmaakt van een ondergrondse waterbron voor de opwekking van energie.

Doorstroming op de woningmarkt

The Carousel richt zich op een mix van jongere en oudere bewoners. Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, kregen huurders die een grotere sociale huurwoning achterlieten voorrang bij de toewijzing van de appartementen.

Volgens De Goede Woning hebben acht huishoudens hun eengezinswoning verruild voor een appartement in de nieuwe woontoren. Daardoor komen grotere woningen beschikbaar voor andere woningzoekenden.

Blik op de toekomst

Ook wethouder Jan Iedema was aanwezig bij de viering van de oplevering. Hij benadrukte het belang van woningbouw voor de groeiende stad. Op korte afstand van The Carousel staan meer woningbouwprojecten gepland. Zo werkt de gemeente aan plannen voor nieuwe appartementen en een park achter de Hema in het Stadshart.

Woningcorporatie De Goede Woning geeft aan ook de komende jaren te blijven zoeken naar mogelijkheden om nieuwe sociale huurwoningen aan de woningvoorraad toe te voegen.

Na elf jaar mogelijk doorbraak in nieuwbouwplan FC Zoetermeer

Komt er na jaren van vertraging alsnog beweging in de nieuwbouwplannen van FC Zoetermeer? Als het aan sportwethouder Marijke van der Meer ligt wel. Zij heeft een voorstel gedaan om het vastgelopen dossier aan de Scheglaan vlot te trekken. De gemeente zou daarbij het volledige bouwproject, inclusief clubgebouw, realiseren en vervolgens verhuren aan de vereniging. De gemeenteraad moet zich nog over het plan uitspreken.

De voetbalclub uit Rokkeveen werkt al sinds 2015 aan plannen voor vernieuwing van de accommodatie. In 2018 stelde de gemeenteraad ruim een miljoen euro beschikbaar voor nieuwe kleedkamers, waarna de club plannen ontwikkelde voor een nieuw clubgebouw. Daarbij was het uitgangspunt dat de gemeente de kleedkamers zou financieren en de vereniging zelf verantwoordelijk zou zijn voor de bouw van het clubhuis.

Door de sterk gestegen bouwkosten van de afgelopen jaren bleek dat voor FC Zoetermeer steeds lastiger haalbaar. Volgens de gemeente beschikt de vereniging niet over voldoende financiële mogelijkheden om de plannen zelfstandig uit te voeren. Daarnaast betaalt de club inmiddels rente en aflossing over een lening die in 2024 werd afgesloten, terwijl de bouw nog niet is gestart.

Ingrijpend voorstel

Wethouder Van der Meer wil de impasse doorbreken met een afwijkende aanpak. “De verwachte kosten voor nieuwbouw gaan de mogelijkheden van FC Zoetermeer ver te boven”, schrijft zij aan de gemeenteraad.

In het voorstel investeert de gemeente tussen de 5,5 en 6,1 miljoen euro en wordt zij eigenaar van het volledige complex. FC Zoetermeer gaat vervolgens huur betalen voor het gebruik van de accommodatie. Daarnaast wil de gemeente onderzoeken of het gebouw op rustige momenten kan worden gebruikt door andere partijen, zoals een kinderopvangorganisatie.

Hoop op duidelijkheid voor de zomer

Clubvoorzitter Peter Kruysifix hoopt dat de gemeenteraad nog vóór de zomervakantie een besluit neemt. Volgens hem heeft het dossier de vereniging de afgelopen jaren veel tijd en geld gekost.

“Als je hier binnenloopt, zie je meteen waarom nieuwbouw nodig is”, zegt Kruysifix. Ondanks de lange aanloop blijft hij positief over de toekomst. “Alles om dit verhaal weer vaart te geven.”

Dat de gemeente eigenaar wordt van het complex en dat er mogelijk medegebruikers in het gebouw komen, ziet de voorzitter niet als een probleem. Wel hoopt hij op snelle politieke duidelijkheid, mede omdat er na de vorming van een nieuw stadsbestuur ook een nieuwe sportwethouder aantreedt.

Als de gemeenteraad instemt met het voorstel, kan de volgende stap richting realisatie van de nieuwbouw worden gezet. Wanneer de bouw daadwerkelijk kan beginnen, is op dit moment nog niet bekend.

Doing Zoetermeer H1 plaatst zich voor finale rolstoelhockey in Rijswijk

De rolstoelhockeyers van Doing Zoetermeer H1 zijn in vorm. Tijdens de competitieronde in Haarlem won het eerste H-hockeyteam (handbewogen rolstoelhockey) ook zijn tweede wedstrijd overtuigend met 5-1. Dankzij die overwinning heeft de Zoetermeerse ploeg zich geplaatst voor de finale in Rijswijk.

Tijdens de wedstrijd liet Doing Zoetermeer vanaf het begin zien voor de winst te gaan. De ploeg nam al vroeg het initiatief en bouwde de voorsprong gedurende de wedstrijd verder uit. Uiteindelijk eindigde het duel in een overtuigende 5-1 overwinning.

Op naar Rijswijk

Met de finaleplaats op zak richt het team zich nu op de ontknoping van het seizoen in juni. In Rijswijk wordt eerst gespeeld om de derde plaats. Daar nemen Bredius Rollers H1 en Kennemer Keien H1 het tegen elkaar op.

Aansluitend staat de finale op het programma tussen Haag 88 H1 en Doing Zoetermeer H1. In dat duel wordt bepaald wie zich tot winnaar van het toernooi mag kronen.

Bron: Doing Zoetermeer

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos

Automobilisten moeten rekening houden met flinke hinder: het viaduct van de Afrikaweg over de A12 gaat vanwege groot onderhoud maar liefst twee weken volledig dicht. De afsluiting geldt van zondag 31 mei om 21.00 uur tot en met maandag 15 juni 2026 voor al het verkeer.

De afsluiting geldt in beide richtingen tussen de kruising van de Afrikaweg met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 gaan volledig dicht.

De werkzaamheden zorgen naar verwachting voor grote verkeersdrukte in en rond Zoetermeer. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen, extra reistijd en files op omliggende wegen. Vooral tijdens de spits kan de hinder fors oplopen.

Omleidingen en advies gemeente

Het autoverkeer wordt tijdens de afsluiting omgeleid via alternatieve routes. Verkeersregelaars en bebording moeten het verkeer in goede banen leiden. De gemeente adviseert inwoners om, indien mogelijk, thuis te werken, de fiets te pakken of gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming in de toekomst te garanderen.

Scroll naar boven