STADSNIEUWS

Taverzo na verloren finale: “Volgend jaar gaan we weer voor de titel”

De teleurstelling was zondag groot bij tafeltennisclub Taverzo, maar minstens zo groot was de trots. In een spectaculaire en zenuwslopende finale van de Eredivisie vocht de Zoetermeerse ploeg zich tot het uiterste, voordat Hilversum uiteindelijk aan het langste eind trok en zich tot landskampioen kroonde.

Lang zag het er zelfs naar uit dat Taverzo de titel zou pakken. De ploeg ging met een 2-1 voorsprong de pauze in en ook later in de finale leek succes dichtbij. Manager Ruud Graafeiland zag zijn team alles geven. “Met een 3-2 voorsprong stond Tom (Closset-red.) geweldig te spelen,” vertelt Graafeiland. “Hij leidde met 9-6, maar daarna speelde Olav Kosolosky echt alles goed uit. Tom deed weinig fout, maar het kantelde net de verkeerde kant op.”

Volgens Graafeiland speelde ook mee dat Ivan door trieste familieomstandigheden niet volledig zichzelf was. “Daardoor moesten we experimenteren in het beslissende dubbel,” aldus de manager. “En uiteindelijk braken ook die twee zenuwslopende finales in drie dagen ons op.”

Toch overheerst binnen de club vooral waardering voor de vechtlust van het team. Coach Rajko Gommers sprak direct na afloop al zijn trots uit over de manier waarop Taverzo zich presenteerde op het hoogste niveau van Nederland. De blik gaat inmiddels alweer voorzichtig vooruit richting het nieuwe seizoen. De intentie is duidelijk: met grotendeels dezelfde selectie opnieuw de aanval openen op de landstitel. Graafeiland ziet bovendien nog volop groeimogelijkheden binnen de ploeg. “Ivan (Kahn-red.) en Tom zijn de spelers die zich nog het sterkst kunnen ontwikkelen,” zegt hij. “En het blijft ongelofelijk hoe sterk Yannick (Vostes-red.) nog altijd is.” Dat laatste maakt extra indruk omdat Yannick inmiddels 40 jaar oud is en nog altijd tot de absolute top van Nederland behoort.

Ondanks het mislopen van de titel kijkt Taverzo daarom met vertrouwen vooruit. De club bedankte de meegereisde supporters voor hun steun en heeft de ambitie uitgesproken om in 2027 opnieuw in de finale te staan — dit keer met maar één doel: de landstitel terughalen naar Zoetermeer.

Bijeenkomst in Zoetermeer over omgaan met beginnende geheugenproblemen

Wat doe je wanneer een familielid of bekende steeds vaker dingen lijkt te vergeten? Voor mensen die zich zorgen maken over een naaste organiseert inZet op donderdag 28 mei een informatieve bijeenkomst over beginnende geheugenproblemen.

De bijeenkomst vindt plaats van 14.00 tot 16.00 uur bij activiteitencentrum inZet Gondelkade aan de Gondelkade 33 in Zoetermeer. Tijdens de middag geven ouderenadviseurs Nathalie Frauenfelder en Nathalie Klamer uitleg over signalen van geheugenproblemen en hoe mensen hiermee in het dagelijks leven kunnen omgaan.

Volgens inZet merken veel mensen veranderingen bij een ouder, partner of kennis, maar weten zij niet goed welke stappen zij kunnen ondernemen. Tijdens de bijeenkomst krijgen bezoekers praktische informatie en is er ruimte om ervaringen en vragen te delen.

Onderdeel van maandelijkse reeks

De bijeenkomst maakt deel uit van de maandelijkse reeks ‘Wat als…?’, waarin inwoners worden geïnformeerd over onderwerpen rondom ouder worden en veranderingen in het leven. Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht. Dat kan via watals@inzet-indewijk.nl of telefonisch via 06 46 361 532.

Danique van Lingen uit Zoetermeer droomt van landstitel met Futsal Haaglanden

Met Danique van Lingen uit Zoetermeer in de ploeg heeft Futsal Haaglanden vrijdagavond een enorme stap gezet richting de landstitel. De Haagse zaalvoetbalsters wonnen in Groningen overtuigend met 3-6 van GFSV Drs. Vijfje en reist daardoor met veel vertrouwen opnieuw af naar het noorden voor de beslissingswedstrijd van komende vrijdag.

In de sfeervolle Struikhal begon Futsal Haaglanden, nadat een week eerder in het thuisduel met strafschoppen was verloren,  ijzersterk aan het duel. Oranje-international Alyssa Dijkstra opende al vroeg de score, waarna Celine van der Toorn met twee snelle treffers de stand binnen korte tijd op 0-3 bracht. De Haagse ploeg speelde verzorgd zaalvoetbal en zette de thuisploeg constant onder druk.

Van Lingen zag haar team precies uitvoeren wat vooraf was afgesproken. “De wedstrijd ging eigenlijk de eerste tien minuten super goed. We kwamen zelfs op 3-0 voor en waren goed aan het voetballen,” vertelt zij. “Ons strijdplan was gewoon vol voor de winst gaan. Wij wisten dat als we de kansen afmaken, wij de betere ploeg zijn.”

Na rust kwam Drs. Vijfje sterk terug tot 3-3, maar Futsal Haaglanden bleef rustig. Via treffers van Priscilla de Vos, Priscilla Mesker en opnieuw Dijkstra liep de ploeg alsnog uit naar een verdiende 3-6 overwinning.

Na afloop werd het succes gevierd in de spelersbus terug naar huis. Toch kijkt Van Lingen alweer vooruit naar vrijdag. “Ik verwacht een zware wedstrijd, maar als wij spelen zoals gisteren en onze kansen afmaken, dan moet het lukken. Wij zullen er alles aan doen om die schaal mee naar Den Haag te brengen.”

Danique van Lingen staat op de team foto onderste rij (hurkend) tweede van rechts
Foto: Martin van der Kaaij

Bas Akkerman: “Als ik speel, voel ik me weer die verwonderde jongen van acht”

Voor Bas Akkerman (48), geboren in Den Haag en tegenwoordig woonachtig in Tiel, is rolstoelhockey veel meer dan een sport. Het is een tweede natuur. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn talent met stick en bal, en inmiddels behoort hij al jarenlang tot de vaste krachten van zowel het Zoetermeerse Doing als het Nederlands team.

“Zodra ik een stick vasthield tijdens gym op de Mytylschool voelde het vertrouwd,” vertelt hij. “Ik was een jaar of acht en speelde daarna overal. In de pauzes, na schooltijd terwijl ik wachtte op de taxi en thuis stifte ik ballen in de prullenbak of tussen de spijlen van mijn hoogslaper.”

Die vanzelfsprekendheid groeide uit tot een indrukwekkende carrière. Via onder meer het Haagse Kameleon en Haag ’88 bij Thea Smit, waar hij meerdere keren kampioen werd, kwam Akkerman in 2018 in Zoetermeer bij Doing terecht. “Ik hoorde van andere spelers dat Doing een geweldige sfeer had. Ze hadden een sterk middenveld en aanval, maar misten nog een goede verdediger. Ik dacht: misschien ben ik wel die missing link.” Dat bleek geen grootspraak. In zijn eerste seizoen werd Doing direct kampioen.

Binnen de club voelde Akkerman zich snel thuis. Niet alleen vanwege het sportieve niveau, maar ook door de mensen eromheen. Vooral coach Frank Maagdenberg maakte indruk. “Ik kende Frank al van de selectietrainingen van Oranje toen ik zestien was. Hij is echt bezeten van hockey en altijd bezig om spelers en het team beter te maken. Maar hij deed ook alles daaromheen: vervoer regelen, contact met de bond, organiseren. Toen besefte ik pas hoeveel werk er achter topsport in het para floorball zit.”

Opvallend genoeg komt hij niet uit een uitgesproken sportfamilie. “Mijn moeder was goed in volleybal en mijn opa trainde elke dag thuis met squats en luchtfietsen. Ik denk dat ik van hen mijn atletische bouw heb meegekregen. Daardoor maak ik bewegingen snel eigen.”

 

Het Nederlands team

In het veld is Akkerman al jaren een betrouwbare verdediger. Zowel bij Doing als bij Oranje is dat zijn vaste rol. “Tegenstanders tegenhouden, opbouwen en soms een rush maken. Ondanks mijn leeftijd ben ik nog behoorlijk snel, mede dankzij krachttraining.” Maar zijn waarde voor het team zit niet alleen in het fysieke. “Ik kijk soms anders naar situaties en probeer eerlijk te zijn. Dat helpt voor de focus. Tegelijk houd ik van humor. Als je een week met elkaar op pad bent, kun je niet voortdurend alleen maar scherp zijn.”

Met Doing beleeft hij opnieuw een sterk seizoen, al is het spannender dan vorig jaar. “Toen werden we kampioen. Nu missen we een belangrijke speler van die ploeg. We verloren in de competitie met 5-0 en 1-0 van een concurrent, dus hopelijk halen we de finale van de play-offs en wordt het een mooie best-of-three.”

Ook internationaal kent Akkerman een indrukwekkend parcours. Sinds zijn zestiende speelde hij al enkele wedstrijden voor Oranje. Vanaf zijn 32e maakte hij deel uit van de herstart van het nationale team. Inmiddels staat hij op ruim honderd interlands. “Hoeveel precies weet ik niet eens.”

De afgelopen periode beleefde Oranje bovendien grote successen. “De laatste twee toernooien, in Zoetermeer en afgelopen april in Zwitserland, hebben we gewonnen. Daarvoor zaten we er dertien jaar vaak dichtbij.”

Toch draait het voor Akkerman uiteindelijk niet om prijzen of statistieken. Wat hem drijft, is iets anders. “Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is om het bijzonder te blijven vinden en plezier te maken. Van de honderden spelers mag jij je land vertegenwoordigen. Dat moet je koesteren. En je moet er voor elkaar zijn, ook als je veel op de bank zit. Je kunt ieder moment nodig zijn.”

Hij glimlacht even wanneer hij uitlegt wat hem nog altijd motiveert. “Als ik me weer voel als die verwonderde achtjarige jongen met die eerste stick in zijn handen, dan weet ik hoeveel dit spelletje voor me betekent. Prijzen of niet.”

Foto’s: PR

Geliefd zwembadje Rakkersveld verdwijnt definitief

De zomer in de wijk Palenstein zal er dit jaar compleet anders uitzien. Het populaire zwembadje aan het Rakkersveld verdwijnt namelijk definitief. De gemeente heeft besloten de waterspeelplaats nog vóór de zomer te verwijderen vanwege torenhoge kosten en strengere veiligheidsregels.

Daarmee komt een einde aan een plek waar jarenlang tientallen kinderen verkoeling zochten tijdens warme zomerdagen. Volgens de gemeente zijn de kosten voor onderhoud, veiligheid en hygiëne de afgelopen jaren explosief gestegen. Om het zwembadje nog aan de nieuwste regels te laten voldoen, zou een eenmalige investering van maar liefst 532.500 euro nodig zijn. Daar bovenop komen jaarlijkse onderhouds- en beheerkosten van ongeveer 175.000 euro.

Alles bij elkaar zou het openen van het zwembadje voor slechts acht weken in de zomer van 2026 meer dan 700.000 euro kosten.

Het badje, dat sinds 2018 iedere zomer tijdelijk geopend was, blijft deze zomer dicht en wordt volledig verwijderd. Op de plek komt voorlopig een grasveld. Voor veel buurtbewoners zal dat even slikken zijn. Vooral tijdens warme dagen was het zwembadje een populaire ontmoetingsplek voor gezinnen en kinderen uit de wijk.

De gemeente kijkt inmiddels naar een nieuwe invulling van het terrein. Later dit jaar wordt samen met bewoners bekeken hoe de plek opnieuw ingericht kan worden als ontmoetingsplek voor jong en oud.

Omwonenden ontvangen hierover binnenkort een brief en mogen meedenken over de toekomst van het terrein in Palenstein.

De 24e editie van Oldtimerdag Zoetermeer: Franse slag en 80 jaar wegenwacht!

De Dorpsstraat, Pilatusdam en het Nicolaasplein stonden vandaag vol met bijzondere oldtimers. Tijdens de 24e editie van Oldtimerdag lag de nadruk op Franse klassiekers, met daarnaast aandacht voor 80 jaar Wegenwacht.

Mooie lijnen, bijzondere verhalen en soms ook een beetje Franse eigenzinnigheid: de auto’s trokken veel bekijks in het centrum. Maar de vraag blijft natuurlijk: hebben oude Franse auto’s nu écht vaker pech, of is dat vooral een hardnekkig vooroordeel?

Titel nog binnen handbereik voor tafeltennissers Taverzo

De tafeltennissers van Taverzo hebben donderdagavond in een overvolle speelzaal in Hilversum nipt naast de winst gegrepen in de eerste finalewedstrijd om het landskampioenschap tafeltennis. De Zoetermeerse formatie verloor met 4-2, maar binnen de ploeg overheerst vooral het gevoel dat er zaterdag nog van alles mogelijk is.

De wedstrijd kende meerdere kantelpunten en werd pas in de slotfase beslist. Manager Ruud van Graafeiland zag zijn team tot het uiterste gaan. “Heel close en op waarde geklopt. Paar keer kantelde de wedstrijd en dat zat er ook in de zesde wedstrijd,” aldus Van Graafeiland. “Op een 8-7 voorsprong voor Ivan leek hij het punt gemaakt te hebben met een mooie aanval, alleen viel een wanhoopsredding net op de rand van de tafel. Toch kwam Ivan nog op een matchpoint, wat in een goede rally alsnog verloren ging.”

Volgens Van Graafeiland had winst in die partij de wedstrijd volledig kunnen doen kantelen. “Win je die laatste wedstrijd wel, dan ga je in de winning mood aan de beslissende dubbel beginnen. Daar kwam het helaas niet van.”

Ook coach Rajko Gommers keek ondanks de nederlaag met trots terug op het optreden van zijn spelers. “Tuurlijk zullen we nog eens evalueren waar we de accenten op kunnen leggen, maar als we hetzelfde niveau kunnen behalen als afgelopen donderdag hebben we zaterdag gewoon een kans. We hebben gestreden, nipt verloren en nu is alle focus op morgen.”

Alles nog mogelijk

Voor zaterdag verwacht Taverzo opnieuw een zware strijd tegen Hilversum, dat speelt met een internationaal gezelschap. “Ik verwacht dat zij niks gaan wijzigen in de selectie, mogelijk wel in de opstelling,” zegt Van Graafeiland. “Wij zullen een aanpassing doorvoeren in de selectie van zaterdag. Welke willen we nog niet prijsgeven, maar ik kan wel verklappen dat de hele selectie zaterdag Nederlandstalig is. Dat gaat Hilversum niet lukken.”

Ondanks de nederlaag blijft het vertrouwen groot bij Taverzo. Van Graafeiland vat het simpel samen “Alles is mogelijk.” De club roept supporters op om zaterdag opnieuw massaal af te reizen naar Hilversum, waar Taverzo nog één keer alles op alles zet in de strijd om het landskampioenschap.

Silverdome organiseert interactieve @venture Games

In de SilverDome in Zoetermeer vinden van 14 tot en met 17 mei de interactieve @venture Games plaats. Het evenement staat volledig in het teken van gaming, technologie en beweging en richt zich op kinderen en jongeren van 6 tot 15 jaar. Tijdens de games combineren deelnemers digitale uitdagingen met fysieke activiteiten, waarbij samenwerking, snelheid en competitie centraal staan.

Bezoekers kunnen zich onderdompelen in verschillende interactieve spelwerelden. Zo zijn er Virtual Reality-ervaringen, esports-uitdagingen en sportieve opdrachten waarbij deelnemers actief moeten bewegen. Ook populaire onderdelen zoals Real Life Fortnite, Race Experience en verschillende skill games maken deel uit van het programma. De organisatie wil jongeren op een speelse manier stimuleren om actief bezig te zijn en tegelijkertijd kennis te maken met nieuwe technologieën.

Actief gamen in een interactieve spelwereld

De @venture Games maken deel uit van het bredere SilverDome Spektakel. Volgens de organisatie draait het evenement niet alleen om gamen, maar juist ook om bewegen en sociale interactie. Door digitale spellen te combineren met fysieke opdrachten ontstaat een interactieve ervaring waarin deelnemers zowel individueel als in teams uitdagingen aangaan. Het evenement vindt plaats in de SilverDome aan de Van der Hagenstraat in Zoetermeer. Meer informatie over tickets en tijden is te vinden via de organisatie van het evenement.

Van glijbaanproblemen naar faillissement

De problemen begonnen met een scheur in een gloednieuwe glijbaan. Enkele maanden later lag een complete Zoetermeerse fabrikant van waterglijbanen omver. Wat begon als een lokaal technisch probleem in zwembad De Watergeus, groeide uit tot een verhaal over veiligheidsproblemen, stilzwijgen en uiteindelijk een faillissement.

Eerdere berichtgeving over De Watergeus

Wij schreven begin februari al over scheurvorming in de nieuwe glijbaan “The Challenger” in zwembad De Watergeus. De attractie werd afgekeurd nadat inspecteurs twijfels kregen over de veiligheid.

Een week later volgde opnieuw onrust nadat meerdere zwemmers gewond raakten tijdens het gebruik van dezelfde glijbaan. Volgens inspecties konden gebruikers hogere snelheden bereiken dan voorzien, vooral in een bocht van de circa honderd meter lange attractie. Het keuringscertificaat werd uiteindelijk ingetrokken.

Maandenlange stilte

In april berichtten wij opnieuw over de situatie. Daarbij viel vooral op dat het opvallend stil bleef rond mogelijke oplossingen, aansprakelijkheid of herstelwerkzaamheden. Bezoekers en betrokkenen bleven maandenlang met vragen zitten.

Nu blijkt dat de bouwer van de glijbaan, het Zoetermeerse bedrijf Vortex Aquatic Structures, voorheen bekend als Watergames & More,  failliet is verklaard door de rechtbank in Den Haag. Het bedrijf bouwde jarenlang waterattracties voor zwembaden, recreatieparken en pretparken in binnen- en buitenland. Volgens curator Pierre van Voorst kampte de Nederlandse vestiging al langer met financiële problemen. De onderneming schreef meerdere jaren rode cijfers. Daarbij speelden volgens hem de nasleep van corona en sterk gestegen materiaalprijzen een belangrijke rol.

Opvallende tijdlijn

Het faillissement volgt opvallend kort op de problemen rond De Watergeus. Hoewel niet officieel is vastgesteld dat de incidenten direct tot het faillissement hebben geleid, vormen de eerdere meldingen over scheurvorming, gewonde zwemmers en de daaropvolgende stilte een opvallende tijdlijn.

Het failliete bedrijf werd in 2024 overgenomen door het Canadese moederbedrijf Vortex Aquatic Structures International. Alleen de Nederlandse vestiging is failliet verklaard; internationale activiteiten zouden blijven doorgaan.

Bron: mediapartner Omroep West

Beeld: gemeente Zoetermeer

Scroll naar boven