STADSNIEUWS
Golfbaan Bentwoud slaat nieuwe slag met innovatieve golfbeleving

Na vijf maanden verbouwen heeft Golfbaan Bentwoud op vrijdag 8 mei haar gloednieuwe Trackman-drivingrange officieel in gebruik genomen. De oude faciliteiten hebben plaatsgemaakt voor een modern trainingscentrum waar technologie en golfplezier hand in hand gaan.
Golfers in de regio kunnen hun hart ophalen. De nieuwe drivingrange beschikt over dertig afslagplaatsen, verdeeld over twee verdiepingen. Waar voorheen alleen de benedenverdieping overdekt was, biedt het nieuwe ontwerp nu op beide etages beschutting en comfort. Elke afslagplaats is uitgerust met de nieuwste Trackman-technologie. Hiermee kunnen spelers hun slagen tot in detail analyseren, wat zorgt voor een optimale trainingservaring.
Unieke indoor putting green
Een van de blikvangers van het nieuwe gebouw bevindt zich op de bovenverdieping. Daar is een indoor putting green van maar liefst 120 vierkante meter (20 bij 6 meter) aangelegd. Deze green is ontworpen door de bekende baanarchitect Michiel van de Vaart. Hierdoor kunnen golfers voortaan hun korte spel oefenen onder optimale omstandigheden, ongeacht het weer.
Feestelijke opening
De officiële opening vond afgelopen vrijdag om 16.30 uur plaats. De aandeelhouders van Golfbaan Bentwoud sloegen gezamenlijk de symbolische eerste bal om het nieuwe tijdperk in te luiden. Na het officiële gedeelte werd tijdens een borrel geproost op de voltooiing van de investering.
Met het innovatieve trainingscentrum onderstreept Bentwoud de ambitie om een van de modernste golfbanen in de regio te blijven, waarbij kwaliteit en plezier voor gasten centraal staan.

Foto: Tom de Rooij
Mazzelstars vrouwen gehuldigd na kampioenschap en bereikt halve finale beker
Afgelopen woensdag stond voor de zaalvoetbalsters van Mazzelstars alles in het teken van succes. Voorafgaand aan de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Rijnvogels VR1 werd het team officieel gehuldigd vanwege het behaalde kampioenschap in de Hoofdklasse West II.
De speelsters ontvingen hun medailles uit handen van Marco Roskam namens de KNVB. De huldiging vormde een bijzonder moment voor het team, dat dit seizoen sterk en constant presteerde en daarmee de titel wist binnen te halen.
Na de feestelijke ceremonie wachtte direct een nieuwe uitdaging: de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Rijnvogels VR1. In een spannende wedstrijd eindigde de reguliere speeltijd in een 2-2 gelijkspel. Uiteindelijk trok Mazzelstars VR1 aan het langste eind door de strafschoppenserie winnend af te sluiten. Daarmee plaatste het team zich voor de halve finale van het bekertoernooi.
Met zowel het kampioenschap als een plek bij de laatste vier van het bekertoernooi beleeft Mazzelstars een bijzonder succesvol seizoen.
Bron: Jessie Rottier
Foto’s: Dylan de Graaff (Insta: @graaffvisuals)
“Wij waren de betere ploeg, vrijdag gaan we vol voor revanche”

Voor Futsal Haaglanden eindigde het eerste finaleduel om de landstitel vrijdagavond in een bitter penaltydrama, maar voor Danique van Lingen stond één ding na afloop vast: de Haagse vrouwen hoeven nergens bang voor te zijn richting de return in Groningen. De 21-jarige speelster uit Zoetermeer groeide uit tot één van de uitblinkers in een zinderende futsalthriller tegen GFSV Drs. Vijfje.
In een sfeervolle sporthal Hogeveld, waar ruim vijfhonderd supporters voor een kolkende ambiance zorgden, kende Futsal Haaglanden een valse start. Al binnen één minuut zette Nina van der Putte de Groningse ploeg op voorsprong. “Het was een spannende wedstrijd. Zij maakten snel de 0-1 en daarna moesten wij even onze draai vinden,” vertelde Van Lingen na afloop.
De thuisploeg herpakte zich en kreeg het grootste deel van de wedstrijd de beste kansen. Toch duurde het tot de 34e minuut voordat Zoyla Barendse de verdiende gelijkmaker binnenschoot. In de verlenging leek Van Lingen vervolgens de held van de avond te worden. Met haar treffer zette zij Futsal Haaglanden op een 2-1 voorsprong. “Wij waren de betere ploeg en hadden de meeste kansen,” aldus Van Lingen.
Lang kon de Haagse vreugde echter niet duren, want slechts een minuut later viel alweer de 2-2. Strafschoppen moesten uiteindelijk de beslissing brengen. Daarin bleek Drs. Vijfje foutloos, terwijl Futsal Haaglanden twee keer miste.
Toch overheerst bij Van Lingen vooral strijdlust. De speelster, die dit seizoen ook haar eerste stappen richting Oranje zette, kijkt vol vertrouwen vooruit. “De eerste wedstrijd is voor Vijfje, maar dat neemt niet weg dat wij vrijdag in Groningen vol voor de winst gaan.”
Foto: Sportsnap.nl
Politie onderzoekt brandstichting Bredewater

In een leegstaand kantoorpand aan het Bredewater in Zoetermeer heeft donderdag 7 mei een grote brand gewoed. De politie onderzoekt de oorzaak en sluit brandstichting niet uit. Vooralsnog is er niemand aangehouden.
Tijdens de bluswerkzaamheden werden hulpverleners bekogeld met stenen. Daarbij raakte niemand gewond. De politie noemt het incident ernstig en doet onderzoek naar de daders van het geweld tegen de hulpdiensten.
Het onderzoek richt zich onder meer op de vraag wie zich in het pand bevonden op het moment dat de brand uitbrak.
Burgemeester Michel Bezuijen reageert fel:
“Dat de brandweer tijdens het blussen bekogeld is met stenen is waanzin en volstrekt onacceptabel. Mensen die zich inzetten voor onze veiligheid moeten hun werk zonder agressie en intimidatie kunnen doen. Dit mag dan ook niet zonder gevolgen blijven.”
Volgens de politie stond het pand al langere tijd leeg en waren er eerder meldingen van vandalisme en mogelijke brandstichting. Na de brand is het terrein afgezet met hekken. De politie roept mensen op het pand niet te betreden.
Daarnaast wordt gezocht naar getuigen en camerabeelden uit de omgeving van het Bredewater. Mensen met beelden, bijvoorbeeld van een beveiligingscamera of dashcam, worden gevraagd zich te melden.
Een omstander meldt dat agenten vrijdagmiddag opnieuw bij het pand aanwezig waren. Kort na hun vertrek zou glasgerinkel zijn gehoord in een naastgelegen pand, dat eveneens is afgezet.
Grote brand in de Hulk

De hulpdiensten zijn donderdag opnieuw groots ingezet voor een brand in een leegstaand pand aan het Bredewater in Zoetermeer. Het incident werd in korte tijd opgeschaald naar het sein ‘Zeer Grote Brand’ en GRIP 1. Daarbij kwamen flinke rookwolken vrij en sloegen de vlammen uit het pand.
De brand werd zojuist gemeld, waarna de brandweer met meerdere eenheden met spoed ter plaatse kwam. Binnen tien minuten werd opgeschaald naar middelbrand, waarna verdere opschaling volgde naar ‘Grote Brand’ en uiteindelijk ‘Zeer Grote Brand’ met GRIP 1. Vanuit het pand stegen dikke rookwolken op die in de wijde omgeving zichtbaar waren. Een deel van de Afrikaweg werd door de politie afgesloten voor het verkeer.
De brandweer heeft rond 22:10 uur het sein ‘brandmeester’ gegeven. Dit betekent dat de brand onder controle is en zich niet verder kan verspreiden. Met behulp van een binnen- en buitendrone is in kaart gebracht waar zich nog brandhaarden bevonden. Deze zijn vervolgens gericht van buitenaf geblust.
Stenen gegooid naar hulpverleners
Tijdens het blussen van de brand zijn er stenen gegooid richting de hulpverleners. Dit gebeurde vanaf een ander dak naast het brandende pand. De woordvoerder van Brandweer Haaglanden bevestigt dat er stenen zijn gegooid, maar kon niet zeggen of dit gericht was op hulpverleners of op hulpverleningsvoertuigen. De politie is op zoek naar de stenengooiers. Of er iemand is aangehouden, is niet bekend. De woordvoerder van Politie Den Haag was niet bereikbaar.
Opvallend is dat het niet de eerste keer is dat er brand uitbreekt in hetzelfde gebouw. Afgelopen dinsdag 5 mei werd de brandweer ook al opgeroepen voor een brand op deze locatie, waarbij eveneens werd opgeschaald naar middelbrand. Daarbij kwamen meerdere hulpdiensten ter plaatse om het vuur te bestrijden.
Ook eerder, op 28 april, brak er brand uit in het pand. Toen bleek de brand te woeden in bekabeling op de derde verdieping en kwam er veel rook vrij.
Over de oorzaak van de nieuwe brand is nog niets bekend. De brandweer is momenteel bezig met de bestrijding van het vuur en zal onderzoek doen naar hoe de brand heeft kunnen ontstaan.
Woningen en kinderopvang bij oude Taborkerk: gemeente geeft groen licht

De voormalige Taborkerk aan de Lijnbaan in Noordhove krijgt mogelijk een compleet nieuw leven. Het karakteristieke kerkgebouw moet worden omgebouwd tot een appartementencomplex met kinderopvang, maar daarvoor moet de gemeente wel afwijken van haar eigen groenbeleid.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een stuk openbaar groen rond het gebouw toch beschikbaar te stellen aan de ontwikkelaar. Op die plek moet een buitenspeelruimte komen voor het geplande kinderdagverblijf.
De Taborkerk verloor eerder haar religieuze functie en werd verkocht aan een ontwikkelaar. Die wil het gebouw optoppen en er zestien appartementen realiseren. Op de begane grond moet kinderopvang komen. Volgens de gemeente blijft het pand daarmee deels een openbare ontmoetingsplek voor de wijk.
Toch ligt het plan gevoelig. Het groen rond het gebouw valt officieel onder ‘wijkgroen’ en mag volgens het gemeentelijke uitgiftebeleid eigenlijk niet worden verkocht of uitgegeven. Het college noemt de situatie echter “bijzonder” en maakt daarom een uitzondering. Volgens de gemeente heeft het gebouw een grote cultuurhistorische en emotionele waarde voor bewoners van Noordhove. Veel inwoners kennen de kerk als voormalig gemeenschapsgebouw en vrezen leegstand of verval als er niets met het pand gebeurt.
Critici vragen zich mogelijk af waar de grens ligt als de gemeente haar eigen groenregels opzijzet voor woningbouw en commerciële ontwikkeling. Voorstanders wijzen juist op het behoud van het opvallende gebouw én de komst van nieuwe woningen en voorzieningen.
De plannen zijn nog niet definitief. De ontwikkelaar moet eerst onderzoeken laten uitvoeren en een officiële omgevingsvergunning aanvragen. Ook komt er nog een participatiebijeenkomst voor omwonenden.
Bluesfestival krijgt nieuw leven op parkeerterrein Rico’s Hovestein in Zoetermeer

Zoetermeer krijgt begin juni opnieuw een weekend vol blues, funk en soul. Nadat vorig jaar bekend werd dat het iconische Zoetermeer Blues Festival na dertig jaar zou stoppen, leek een geliefde traditie uit de stad te verdwijnen. Dankzij Rico’s Hovestein krijgt het festivalgevoel nu toch een vervolg.
Op vrijdag 5 en zaterdag 6 juni organiseert Rico’s Hovestein het gratis evenement Blues Funk Soul op het parkeerterrein naast de zaak aan de Dorpsstraat. Met het initiatief wil de organisatie de sfeer en beleving van het voormalige bluesfestival levend houden.
Het verdwijnen van het oorspronkelijke festival kwam vorig jaar hard aan bij veel muziekliefhebbers. Volgens de organisatie speelden het wegvallen van gemeentelijke subsidie en de sterk gestegen kosten voor bands en materialen een belangrijke rol bij het stoppen van het evenement. Oud-organisator Etiënne Bakker besloot daarop een punt achter het festival te zetten.
Toch wilden betrokken muziekliefhebbers de blues niet uit Zoetermeer laten verdwijnen. De nieuwe organisator van Rico’s Hovestein heeft zelf een lange geschiedenis met het festival. Als kind bezocht hij het evenement samen met zijn ouders en vanaf 2016 hielp hij als vrijwilliger mee achter de schermen. Nu neemt hij samen met zijn team het initiatief om de traditie voort te zetten.
Hoewel het evenement kleinschaliger is dan de grote edities van vroeger, wil de organisatie de bekende festivalsfeer terugbrengen. Op het parkeerterrein verrijst een podium met buitenbar en gedurende twee dagen staan liveoptredens centraal.
Opvallend is dat bezoekers geen entree hoeven te betalen. Ondanks het ontbreken van sponsoren en het feit dat de kosten volledig uit eigen zak worden betaald, blijft het hele weekend gratis toegankelijk. Volgens de organisatie draait het evenement vooral om de liefde voor muziek en het behoud van een traditie die al sinds 1993 bij Zoetermeer hoort.
Het programma begint vrijdag om 16.00 uur en duurt tot middernacht. Zaterdag start de muziek om 14.00 uur en gaan de optredens door tot 23.00 uur. De organisatie hoopt dat jong en oud massaal langskomt om samen te laten zien dat blues, funk en soul nog altijd leven in Zoetermeer.
Provincie dreigt in te grijpen omdat gemeente te weinig statushouders huisvest

De druk op de gemeente Zoetermeer loopt flink op. De provincie Zuid-Holland dreigt namelijk de regie over te nemen omdat Zoetermeer al langere tijd achterloopt met het huisvesten van statushouders. De gemeente is nu officieel geplaatst op ‘trede 4’ van de provinciale toezichtsladder: een zware waarschuwing die kan leiden tot ingrijpen door de provincie.
Als Zoetermeer de achterstand niet snel inloopt, kan de provincie uiteindelijk zelf huisvesting regelen voor statushouders, op kosten van de gemeente. Zoetermeer moet in 2026 in totaal 225 statushouders huisvesten. Daarbovenop komt een achterstand uit 2025 van 43 mensen die nog geen woning hebben gekregen. De deadline om die achterstand weg te werken ligt op 1 juli 2026.
Volgens de provincie boekt de gemeente onvoldoende voortgang. Daarom zijn strengere maatregelen aangekondigd. De provincie werkt hiervoor met een zogenoemde toezichtsladder. Zoetermeer bevindt zich nu op trede 4: een officiële vooraankondiging van juridisch ingrijpen.
Als de situatie niet verbetert, volgt trede 5: een besluit tot indeplaatsstelling. Daarna kan de provincie bij trede 6 daadwerkelijk de regie overnemen. In dat geval verliest de gemeente de controle over het dossier en draait zij ook op voor de kosten.
Om de achterstand sneller terug te dringen, wil het college 33 statushouders tijdelijk onderbrengen via de Hotel Accommodatieregeling (HAR+). Daarmee kunnen vergunninghouders maximaal één jaar in een hotel verblijven. Volgens de gemeente wordt deze regeling volledig betaald door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Daarnaast zijn tien vergunninghouders geplaatst in flexwoningen aan de Ruimtebaan. Volgens de gemeente is de situatie extra ingewikkeld omdat Zoetermeer geen eigen woningvoorraad heeft en afhankelijk is van woningcorporaties. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning ligt inmiddels op 8,2 jaar. Ook concurreren statushouders met andere kwetsbare groepen, zoals daklozen, jongeren uit de jeugdzorg en mensen die uit beschermd wonen komen.
Speciale doorstroomlocatie
Het college wil daarnaast een speciale doorstroomlocatie realiseren voor statushouders. Daar kunnen mensen tijdelijk verblijven terwijl zij beginnen met integreren in Zoetermeer. Mogelijk worden op die locatie ook andere spoedzoekers ondergebracht. Het Rijk betaalt een deel van de opvanglocatie. Per statushouder ontvangt de gemeente bovendien 60 euro per dag voor de exploitatie.
Op 1 juli 2026 beoordeelt de provincie opnieuw of Zoetermeer voldoende doet om de achterstand weg te werken. Dan wordt duidelijk of de gemeente op dezelfde trede blijft of verder afzakt richting provinciaal ingrijpen.
Beeld: gemeente Zoetermeer
Van Tuyllpark nóg langer festivalterrein: gemeente verlengt vergunning

De voormalige DSO-velden in het Van Tuyllpark in Zoetermeer blijven voorlopig beschikbaar als locatie voor grote evenementen. Het college heeft besloten de tijdelijke vergunning voor het gebruik van het terrein met twee jaar te willen verlengen, tot en met maart 2028.
Daarmee blijft het terrein langer beschikbaar voor festivals en andere grootschalige publieksevenementen, terwijl de discussie over de toekomst van het park nog volop loopt. De vergunning werd vorig jaar voor het eerst afgegeven, nadat de gemeente op zoek moest naar alternatieve locaties vanwege werkzaamheden en herontwikkelingen rond onder meer de Markt en het Centraal Park. Sindsdien vonden op de voormalige DSO-velden meerdere evenementen plaats, waaronder het Bevrijdingsfestival.
Volgens het college is de verlenging nodig omdat er in Zoetermeer maar weinig geschikte locaties zijn voor middelgrote en grote evenementen. Organisatoren zouden bovendien tijdig duidelijkheid nodig hebben om evenementen te kunnen plannen. De gemeente benadrukt dat het nog altijd om een tijdelijke situatie gaat.
Tegelijkertijd wordt achter de schermen gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het Van Tuyllpark. In de gebiedsvisie onderzoekt de gemeente hoe het gebied zich de komende jaren moet ontwikkelen als groen, recreatief en multifunctioneel park. Daarbij wordt ook gekeken naar een mogelijke vaste plek voor evenementen.
Het afgelopen jaar gebruikte de gemeente de evenementen op het terrein als proefperiode. Daarbij werd gekeken naar onder meer veiligheid, verkeersdrukte, geluidsoverlast en de impact op de omgeving. De komende twee jaar wordt dat verder gemonitord.
Omwonenden worden volgens de gemeente opnieuw per brief geïnformeerd over het gebruik van het terrein. Ook blijft voor ieder evenement afzonderlijk een vergunning nodig, waarbij opnieuw wordt gekeken naar veiligheid, openbare orde en geluidsoverlast. Tegen vergunningen blijven bovendien juridische bezwaren mogelijk.
Met de verlenging voorkomt de gemeente dat jaarlijks opnieuw een besluit moet worden genomen, terwijl ondertussen verder wordt gewerkt aan de toekomstplannen voor het Van Tuyllpark.