STADSNIEUWS
Inwoners krijgen géén lokale compensatie voor dure benzine

De gemeente Zoetermeer gaat geen specifieke lokale vergoeding invoeren voor de gestegen brandstofprijzen aan de pomp. Dat laat het college weten in antwoord op de zorgen van D66. Hoewel de gemeente de zorgen over armoede deelt, kiest zij voor een bredere aanpak om inwoners financieel gezond te houden.
D66 maakte zich zorgen over de benzineprijzen, die door internationale conflicten flink zijn gestegen. De partij vreest dat vooral inwoners met een laag inkomen, die hun auto nodig hebben voor werk, in de knel komen. In de officiële beantwoording geeft wethouder Jan Velzen aan dat de gemeente de stijgende prijzen nauwlettend in de gaten houdt, maar vooral inzet op de al bestaande hulpverlening.
Actieagenda voor geldzorgen
In plaats van een aparte brandstofsubsidie wijst het college naar de ‘Actieagenda Financiële Bestaanszekerheid 2026-2029’. Via dit plan wil de gemeente de ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen versterken. Het doel is om regelingen toegankelijker te maken en problemen zoals energiearmoede te voorkomen voordat ze ontstaan.
Voor inwoners die in acute financiële problemen komen, blijft de individuele bijzondere bijstand een laatste vangnet, al wordt iedere aanvraag afzonderlijk beoordeeld.
Elektrisch rijden en energiearmoede
Op de vraag van D66 hoe elektrisch rijden toegankelijker wordt voor mensen met een kleinere portemonnee, reageert het college terughoudend. De gemeente ziet hier vooral een rol voor het Rijk, bijvoorbeeld via landelijke subsidieregelingen voor tweedehands elektrische auto’s. Wel blijft de stad investeren in een goed dekkend netwerk van laadpalen.
Om de stapeling van hoge kosten, zoals brandstof en energie, tegen te gaan, zet de gemeente sterk in op isolatie. Via het Energieloket kunnen inwoners gratis hulp krijgen van een energiecoach of een energiescan laten uitvoeren. Speciaal voor huishoudens met een laag inkomen en een slecht energielabel worden nieuwe isolatiesubsidies ontwikkeld, zodat de energierekening structureel omlaag kan.
Ondernemers
Ook voor lokale ondernemers die last hebben van de hoge brandstofprijzen komt er geen specifieke gemeentelijke steun. Het college geeft aan vooral in te zetten op een algemeen gunstig ondernemersklimaat. Ondernemers kunnen voor specifieke energieadviezen terecht bij regionale loketten.
Trap niet in internetoplichters: gratis bijeenkomsten voor 55-plussers

Online oplichting komt steeds vaker voor en vooral 55-plussers zijn een geliefd doelwit. Om inwoners weerbaarder te maken, trekt de gemeente Zoetermeer samen met de politie de wijken in met de interactieve bijeenkomst ‘Veilig Online’.
Tijdens deze gratis sessies krijgen deelnemers een kijkje in de werkwijze van moderne internetcriminelen. Er wordt uitgelegd hoe zij te werk gaan en hoe ze zich bijvoorbeeld voordoen als bankmedewerkers om vertrouwen te winnen. Dit moet ervoor zorgen dat senioren verdachte situaties sneller herkennen en weten wat ze moeten doen als ze iets niet vertrouwen.
Ruimte voor vragen en ervaringen
Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden kunnen bezoekers vragen stellen en hun eigen ervaringen delen met buurtgenoten en aanwezige experts. Vorig jaar bleek een eerste sessie in Seghwaert al een groot succes, wat aanleiding was om het initiatief nu stadsbreed uit te rollen.
Waar en wanneer?
De eerste bijeenkomst is op maandag 11 mei in Palenstein. Daarna volgen onder meer De Leyens, Oosterheem, Meerzicht, Driemanspolder, Buytenwegh en Rokkeveen. Meer informatie over alle data, tijden en locaties is te vinden via de website van inZet.
Hoewel deelname gratis is, moeten deelnemers zich vooraf aanmelden om een plek te reserveren. Dat kan door een e-mail te sturen naar digitaleveiligheid@zoetermeer.nl of door te bellen naar het gemeentelijke nummer 14 079. Vergeet bij het aanmelden niet je naam en de gewenste datum te vermelden.
Mysterie van de ‘bloemkoolwijk’: Simone onthult de verborgen charme van Buytenwegh

Terwijl critici Zoetermeer soms wegzetten als een verzameling eentonige Vinex-wijken, legt Simone uit dat de werkelijkheid volgens haar veel veelzijdiger is. Buytenwegh is een typisch voorbeeld van een zogenoemde bloemkoolwijk. In tegenstelling tot de kaarsrechte lijnen die later terugkwamen in wijken als Oosterheem, is Buytenwegh ontworpen als een organische wijkstructuur waarin bewoners en bezoekers kunnen dwalen.
Puzzelen in de polder
Volgens Simone schuilt juist daarin de charme van de wijk. De opzet van Buytenwegh symboliseert de vernieuwingsdrang uit de jaren zeventig en tachtig. In de wijk is veel variatie te vinden in woningtypen, vooral in de laagbouw. Daarnaast vormt Buytenwegh een bijzondere overgang tussen het moderne Stadshart en de historische Meerpolder.
Ook benadrukt Simone dat Zoetermeer als ‘New Town’ al vroeg experimenteerde met nieuwe vormen van stedenbouw en ontwikkeling. Volgens haar liep de stad daarmee voor op andere groeikernen, waaronder Almere.
Ga mee op expeditie
Om inwoners kennis te laten maken met de bijzondere architectuur van de wijk organiseert Architectuurpunt Zoetermeer op maandag 18 mei een wandeling door Buytenwegh. Tijdens de tocht krijgen deelnemers uitleg over de verschillende bouwstijlen en de stedenbouwkundige keuzes achter de wijk.
De wandeling start om 09.30 uur bij Teldersrode 25. Onderweg is er ook ruimte voor een korte pauze met een drankje. Aanmelden kan via de website van Architectuurpunt Zoetermeer.
Van stroomkast tot kunstwerk: Stadshart Zoetermeer krijgt kleurrijke route

Wie de komende tijd door het Stadshart Zoetermeer wandelt, kan er niet omheen. Veertien elektriciteitskastjes en transformatorhuisjes zijn veranderd in kleurrijke kunstwerken. Met de route ‘Kleurrijk Zoetermeer’ worden alledaagse objecten omgetoverd tot blikvangers met een uniek verhaal.
De nieuwe wandelroute is een mix van straatkunst en moderne technologie. Van de veertien beschilderde kastjes zijn er zeven interactief: door een telefoon te gebruiken, kunnen bezoekers een video bekijken waarin de kunstenaar zelf uitlegt wat het idee achter het ontwerp is. Zo wordt de wandeling niet alleen een visuele ervaring, maar ook een persoonlijke ontmoeting met de makers.
Thema’s van de stad
De onderwerpen van de schilderingen zijn niet zomaar gekozen. Via Instagram mochten Zoetermeerders stemmen op hun favoriete thema’s. Daaruit kwamen drie duidelijke winnaars: ‘toen, nu en toekomst’, ‘natuur’ en ‘gamen & spelen’.
Persoonlijke verhalen
Achter de kunstwerken schuilen vaak bijzondere verhalen. Zo wil kunstenaar Bjorn met zijn werk Energie genoeg! positiviteit verspreiden en probeert Bas een glimlach op het gezicht van voorbijgangers te toveren. Femke verwerkte haar eigen ervaringen met een rolstoel in haar ontwerp en laat zien hoe je van een obstakel iets moois kunt maken.
De route is een samenwerking tussen professionals en creatieve inwoners, wat het volgens wethouder Jan Iedema een echt project ‘van de stad’ maakt. “Je wordt er letterlijk vrolijk van,” aldus de wethouder. Zelf de route lopen? Kijk dan op deze site.
Beeld: Remco Koers
Dorpsstraat wordt domein van Franse Snoek en eend

De 24ste editie van de beroemde Oldtimerdag in de Dorpsstraat staat voor de deur. Met een Frans thema belooft aanstaande zaterdag een dag te worden die je absoluut niet mag missen!
Na 26 jaar traditie — inclusief een gedwongen pauze door corona — pakt de organisatie groots uit. Geen Nederlandse vlaggen dit jaar, maar een zee van rood-wit-blauw in Franse stijl. Het absolute hoogtepunt? Een invasie van meer dan 20 Citroën DS-modellen, ook wel de legendarische “Snoek” genoemd, die het Nicolaasplein zullen sieren ter ere van hun 70-jarig bestaan.
De dag begint met een indrukwekkende toertocht om 09:00 uur, waarna rond het middaguur een colonne van maar liefst 235 glimmende klassiekers de Dorpsstraat zal binnendruppelen.
“Het begon ooit heel eenvoudig met een paar auto’s en oude ambachten, maar het is inmiddels uitgegroeid tot een evenement van ongekende proporties,” aldus mede-organisator Jacques Bonenkamp
Wat kun je nog meer verwachten
• Historische Wegenwacht: Ter ere van het 80-jarig bestaan van de ANWB zijn er diverse Franse ‘Deux Chevaux’ (Eendjes) van de wegenwacht aanwezig.
• Prijsuitreiking door de Wethouder: Wethouder Veronique Frinking zal aan het eind van de dag de felbegeerde prijzen uitreiken voor de mooiste auto in het thema op het gezellige Horecaplein.
• Spannende Weersvoorspelling: Hoewel het wat frisser kan zijn, blijven de duimen omhoog voor een droge dag met een waterig zonnetje.
Zoetermeerder (21) veroordeeld voor steekpartij na concert Broederliefde in Ahoy Rotterdam

Een 21-jarige man uit Zoetermeer is dinsdag veroordeeld voor een steekpartij na een concert van de formatie Broederliefde in Ahoy Rotterdam. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
De steekpartij vond plaats op 26 december vorig jaar na afloop van een concert in het Rotterdamse Ahoy. Volgens de rechtbank stak de verdachte een andere bezoeker neer met een uitklapbaar mes na een conflict dat eerder op de avond bij een bar was ontstaan.
De rechtbank veroordeelde de Zoetermeerder volgens het jeugdstrafrecht tot 180 dagen jeugddetentie, waarvan 91 dagen voorwaardelijk. Omdat de verdachte al enige tijd in voorarrest heeft gezeten, hoeft hij niet terug de cel in. Daarnaast kreeg hij een taakstraf van 120 uur opgelegd.
Volgens het Algemeen Dagblad stelde de rechtbank dat sprake was van een poging tot zware mishandeling. De rechters spraken daarbij over een “beangstigende ervaring” voor het slachtoffer, juist omdat het incident plaatsvond na een avond uit waar bezoekers komen voor een feestelijke sfeer.
De verdachte ontkende eerder dat hij degene was die had gestoken. Zijn advocaat vroeg tijdens de rechtszaak om vrijspraak. Tegen de uitspraak kan nog hoger beroep worden ingesteld.



Geen AZC in afgebrand pand Bredewater
De panden aan het Bredewater zijn geen eigendom van de gemeente, maar van particuliere eigenaren. Volgens de gemeente ligt de verantwoordelijkheid voor beveiliging en onderhoud daarom primair bij hen. In de leegstaande gebouwen wordt overnacht en er zouden geregeld kinderen rondlopen. De situatie wordt als gevaarlijk beschouwd. Politie en brandweer geven aan vanwege de veiligheid niet zomaar naar binnen te gaan.
De gemeente heeft inmiddels extra maatregelen genomen, waaronder het plaatsen van hekken en lichtmasten. Ook wordt nog onderzocht of cameratoezicht mogelijk is. De gemaakte kosten probeert de gemeente te verhalen op de eigenaren. Die zijn inmiddels aangeschreven en moeten met de gemeente in gesprek.
Een directe sloop door de gemeente ligt juridisch ingewikkeld. Via een speciale regeling zou dat wel kunnen, maar dan wordt de gemeente ook aansprakelijk voor de gevolgen. Burgemeester en college proberen daarom eerst de eigenaren ertoe te bewegen de panden zelf zo snel mogelijk te slopen of veilig te stellen.
Volgens de gemeente is de situatie rustiger geworden sinds de extra beveiligingsmaatregelen zijn genomen. Wel wordt nadrukkelijk opgeroepen om de panden niet te betreden, omdat de veiligheid daar niet kan worden gegarandeerd.
De gemeente benadrukt daarnaast dat er geen sprake is van plannen voor een asielzoekerscentrum op deze locatie.
Hoewel de gemeente geen eigenaar is, heeft zij wel een eerste recht van koop op het terrein gevestigd. Het college heeft nog geen besluit genomen over sloop van de panden, maar onderzocht alleen of een eventuele monumentale waarde een reden zou zijn om daarvan af te zien.
Tot aan de brand was in het gebouw De Hulk nog een bedrijf gevestigd. De gemeente bekijkt momenteel of die ondernemer geholpen kan worden.
Lek in riool nog niet gevonden, vervuiling oppervlaktewater gaat door

De oorzaak van de rioolvervuiling in het gebied rond Zoeterhage en het Van Tuyllpark in Zoetermeer is nog altijd niet gevonden. Daardoor blijft vervuild water het oppervlaktewater instromen. Volgens ZFM gaat het vermoedelijk om een lek in een persleiding: een rioolleiding die afvalwater vanuit woonwijken onder druk transporteert naar een zuiveringsinstallatie.
Omdat het riool eigendom is van de gemeente, ligt ook het onderzoek naar de lekkage bij de gemeente zelf. Zij hebben een aannemer ingeschakeld. Tot nu toe is het lek echter nog niet gelokaliseerd. De gevolgen zijn in het gebied zichtbaar: er zijn dode vissen aangetroffen bezoekers melden stankoverlast.
Het Hoogheemraadschap heeft inmiddels meerdere duikers afgesloten om verdere verspreiding van het vervuilde water tegen te gaan. Een duiker is een ondergrondse verbinding waardoor water tussen sloten en vijvers kan doorstromen. Door die verbindingen tijdelijk af te sluiten, proberen waterbeheerders te voorkomen dat nog meer water vervuild raakt.
De Plas van Poot naast het voormalige Dutch Water Dreams is volgens betrokken partijen niet vervuild geraakt. Dat water staat los van het getroffen watersysteem.
ADO Den Haag en FC Zoetermeer verlengen samenwerking

FC Zoetermeer is al jaren trotse Partnerclub van ADO Den Haag en beide partijen hebben besloten deze succesvolle samenwerking te verlengen voor een periode van drie jaar.
Als Partner in Talentontwikkeling werken FC Zoetermeer en ADO Den Haag nauw samen om kennis met elkaar te delen. Daarnaast krijgen talentvolle spelers en speelsters van FC Zoetermeer de mogelijkheid om stage te lopen bij de BVO, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen op hoog niveau.
FC Zoetermeer is erg blij en trots met de verlenging van deze samenwerking. De komende jaren blijven beide clubs investeren in de ontwikkeling van jeugdvoetbal, trainers en talenten uit de regio. Zo krijgen jeugdtrainers van FC Zoetermeer regelmatig een uniek ‘kijkje in de keuken’ bij ADO Den Haag en worden er diverse workshops en inspiratiesessies georganiseerd. Ook blijven jeugdteams van beide clubs oefenwedstrijden tegen elkaar spelen, wat zorgt voor mooie leerzame en uitdagende ervaringen op het veld.
Daarnaast is dit voorjaar ook de ADO Den Haag Voetbalschool gestart bij FC Zoetermeer op de zondagochtend. Tijdens deze voetbalschool krijgen veel jonge spelers en speelsters gedurende acht weken uitdagende en professionele trainingen, verzorgd door, en volgens de visie van ADO Den Haag. De enthousiaste deelname en positieve reacties laten zien hoe waardevol deze samenwerking voor de jeugd van FC Zoetermeer is.
Met de verlenging van deze samenwerking kijken FC Zoetermeer en ADO Den Haag vol vertrouwen uit naar de komende jaren, waarin ontwikkeling, plezier, ambitie en regionale verbinding centraal blijven staan.
Bron: FC Zoetermeer
vlnr op de foto: Raymond van Beijnum (VZ), Gerard van Ruitenburg (wrnd. Manager Jeugdopleiding) en Huub van Beuzekom (ADO-contactpersoon Partnerclubs), Aanwezig maar niet op de foto: Peter Nauman (VZ) en Jean Paul van Mierlo (verantwoordelijk voor de trainerscursussen van partnerclubs)