STADSNIEUWS

Onderzoek naar Zoetermeer als ‘nationaal park stad’ uitgesteld: meer tijd nodig voor groenplan

De plannen om te onderzoeken of Zoetermeer zich kan kronen tot een officiële ‘Nationaal Park Stad’ hebben vertraging opgelopen. Het college heeft de gemeenteraad laten weten dat er meer tijd nodig is. Het onderzoek wordt samengevoegd met een ander groot groenproject, waardoor de resultaten pas eind dit jaar op tafel liggen.

Het idee ontstond eind 2025, toen de gemeenteraad de motie ‘Van Stad tussen de Parken naar Nationaal Park Stad’ aannam. Het college kreeg de opdracht om uit te zoeken wat de voorwaarden en gevolgen zijn als Zoetermeer zich aansluit bij het internationale National Park City-initiatief. Ook moest in kaart worden gebracht welke lokale projecten hier al aan voldoen en welke partners, zoals scholen, bedrijven en bewonersgroepen, hierbij kunnen helpen.

Samenloop met grotere plannen

Eigenlijk had de gemeenteraad uiterlijk in juni van dit jaar de resultaten moeten krijgen, maar die planning is niet haalbaar. Wethouder Van der Meer legt in een raadsmemo uit dat het onderzoek heel veel raakvlakken heeft met een andere grote groenvisie van de gemeente: ‘Samen maken we de Buitenruimte’.

Omdat deze plannen zo nauw met elkaar verbonden zijn, vindt het college het logischer om de projecten in samenhang uit te werken en tegelijk te presenteren. De besluitvorming over ‘Samen maken we de Buitenruimte’ staat gepland voor eind december. Daarom stelt de wethouder nu voor om de deadline voor het ‘Nationaal Park Stad’-onderzoek te verschuiven naar hetzelfde moment.

Zodra het onderzoek is afgerond, kan de gemeenteraad beslissen of Zoetermeer daadwerkelijk de stap gaat zetten naar deze bijzondere groene status.

Oplossing voor parkeren scootmobielen loopt vertraging op

Inwoners van Zoetermeer die hoopten op een snelle oplossing voor het parkeren van hun scootmobiel moeten iets langer geduld hebben. Wethouder Frinking heeft de gemeenteraad laten weten dat het project rondom nieuwe scootmobielstallingen vertraging heeft opgelopen. Er is meer tijd nodig voor onderzoek en vergunningen.

De noodzaak voor het project is groot. Sinds de landelijke brandveiligheidsregels zijn aangescherpt, mogen scootmobielen absoluut niet meer op vluchtroutes (zoals galerijen en gangen van appartementencomplexen) staan. Om te kijken hoe dit in de praktijk opgelost kan worden, zijn er verschillende proeven (pilots) opgezet met buitenstallingen en deelmobiliteit.

Waarom duurt het langer?

De oorspronkelijke planning liep tot begin 2026, maar die blijkt nu te krap. Volgens het college duurt het langer dan gedacht om de huidige stallingsmogelijkheden goed in kaart te brengen. Ook het aanvragen en doorlopen van de nodige vergunningstrajecten kost tijd. Daarnaast spelen verschoven levertijden van de technische stallingssystemen ook een rol.

Nieuwe planning 

Achter de schermen wordt er hard doorgewerkt en ligt er inmiddels een aangepaste planning op tafel. Voor de testlocatie Nassaulaan (De Morgenster) wordt de komende periode de techniek verder uitgewerkt en de vergunning geregeld, waarna de daadwerkelijke bouw van de scootmobielstalling gepland staat voor het vierde kwartaal van 2026. Bij de testlocatie Albrandswaard wordt juist ingezet op een proef met deelmobiliteit, waarbij bewoners scootmobielen met elkaar gaan delen; deze pilot start naar verwachting na de zomer. De resterende, verkeerd geparkeerde voertuigen worden eind dit jaar verplaatst naar alternatieve, veilige plekken.

Bewoners woedend op Stedelink: “We worden buitenspel gezet bij nieuwbouwplannen Bijdorplaan”

De spanningen rond de nieuwbouwplannen van woningcorporatie Stedelink aan de Bijdorplaan lopen verder op. Na de tweede bewonersbijeenkomst zeggen omwonenden zich nog altijd niet gehoord te voelen.  Mochten zij tijdens een eerdere bijeenkomst nog hun mening geven over verschillende stellingen, ditmaal hadden zij alleen de keuze uit schetsplan A of B. “Het voelt alsof we mogen kiezen tussen de galg en de guillotine,” zegt Wim Pullen, voorzitter van de VvE van appartementencomplex Soeterdael. Volgens hem is er van echte inspraak nauwelijks sprake. 

De onvrede onder bewoners speelt al langer. Begin mei stuurden bewoners van Soeterdael een kritisch persbericht over het participatietraject rond de plannen van Stedelink. De woningcorporatie verhuist naar Rokkeveen en wil op de huidige locatie circa 90 sociale huurwoningen realiseren. De toren krijgt negen verdiepingen. Volgens Wim Pullen komt de leefbaarheid van de wijk ernstig onder druk te staan: “Ook het parkeren wordt een groot probleem.”  Tijdens de tweede participatiebijeenkomst kregen bewoners twee schetsplannen te zien, gepresenteerd met maquettes. Bezoekers konden stemmen op hun voorkeursvariant.

Stedelink herkent zorgen van omwonenden

In een reactie aan het Streekblad laat Stedelink weten de zorgen van een deel van de omwonenden te herkennen. De corporatie stelt dat het participatieproces verloopt binnen de geldende wet- en regelgeving, het gemeentelijk beleid en het vastgestelde Planuitwerkingskader. Volgens Stedelink worden bewoners betrokken via participatiebijeenkomsten en worden de uitkomsten meegewogen bij de uiteindelijke keuze voor het plan. Daarbij benadrukt de corporatie dat zij zelf verantwoordelijk blijft voor de definitieve afweging.

Volgens de gemeente Zoetermeer voert Stedelink de regie over zowel het proces als de inhoudelijke uitwerking van de plannen. Wel zegt de gemeente erop toe te zien dat het traject zorgvuldig verloopt en dat aandacht wordt besteed aan de inbreng van omwonenden. Toch blijft bij veel bewoners het gevoel hangen dat hun stem vooral symbolisch is geweest. Voor hen voelt de participatie niet als meedenken, maar als kiezen uit plannen die al vaststaan.

Zoetermeer Vooruit eist duidelijkheid over lange wachtlijsten woonwagenlocaties

Terwijl de reguliere woningmarkt al jaren onder grote druk staat, is de situatie rondom de Zoetermeerse woonwagenlocaties vaak een stuk minder zichtbaar. Zoetermeer Vooruit wil daar verandering in brengen en eist van het college een actueel overzicht van de standplaatsen en de wachtlijsten in de stad.

Voor veel mensen binnen de woonwagengemeenschap is de lange wachttijd voor een standplaats een terugkerend probleem. De partij merkt dat er onder inwoners veel vragen leven over hoe de gemeente de plekken verdeelt en hoeveel capaciteit er de komende jaren eigenlijk beschikbaar komt.

Screening en vrije plekken

Naast de exacte cijfers over het aantal bezette en onbezette standplaatsen, wil Zoetermeer Vooruit ook opheldering over de procedure rondom de toewijzing. Fractievoorzitter Juliëtte Meurs-Troch vraagt het college specifiek of het klopt dat aspirant-bewoners eerst een strenge, zogeheten Bibob-screening moeten doorlopen voordat zij een plek krijgen toegewezen. Dat is een integriteitsonderzoek dat normaal gesproken wordt ingezet om criminele activiteiten te voorkomen.

Plan tegen wachtlijst

Zoetermeer Vooruit wil vooral weten hoe de toekomst eruitziet voor de mensen die nu op de wachtlijst staan. De partij vraagt het stadsbestuur om een concreet plan van aanpak om de tekorten weg te werken en wil weten op welke termijn de wachtlijsten merkbaar korter gaan worden.

Bron: ZoetermeerActief

Zwaar ongeluk tussen auto en motor bij kruising Wattstraat

Dinsdagochtend zijn de hulpdiensten groots uitgerukt voor een ernstig ongeval tussen een auto en een motor op de kruising van de Wattstraat met de Stephensonstraat in Zoetermeer. Onder meer de politie, brandweer, ambulancedienst en een traumahelikopter werden gealarmeerd.

Rond 11.25 uur kwam bij de meldkamer een melding binnen van een ernstig verkeersongeval tussen een personenauto en een motor. Door de harde klap kwam de motor meters verderop in de bosschages terecht.

Twee personen zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Over de ernst van hun verwondingen is op dit moment nog niets bekend. De politie heeft de omgeving afgezet en aangemerkt als plaats delict om uitgebreid onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval. Hierdoor is de kruising voorlopig afgesloten voor verkeer.

Unicoz scherpt VOG-beleid aan na zaak rond oud-conciërge

Onderwijsgroep Unicoz wil het beleid rondom de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanscherpen. Aanleiding is de zaak rond oud-conciërge Oskar van der V., die wordt verdacht van bezit van kinderporno en ontucht met meerdere kinderen. De man werkte op de Paulusschool in Zoetermeer, die onderdeel is van Unicoz.

Volgens woordvoerder Janneke Dijke heeft de situatie grote impact gehad op leerlingen, ouders en medewerkers van de school. “Je werkt samen met iemand, die hele andere intenties blijkt te hebben. Dat is voor iedereen ontzettend moeilijk,” aldus Dijke.

Elke vier jaar een nieuwe VOG

Op dit moment wordt binnen het onderwijs alleen bij indiensttreding gecontroleerd of medewerkers een geldige VOG hebben. Unicoz wil dat veranderen door voortaan iedere vier jaar opnieuw een VOG van alle medewerkers aan te vragen.

Met die maatregel wil de scholengroep sneller kunnen signaleren of medewerkers in de tussentijd strafbare feiten hebben gepleegd die relevant zijn voor hun functie binnen het onderwijs. Volgens Unicoz moet het vernieuwde beleid nog worden goedgekeurd door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, waarin ouders en leraren vertegenwoordigd zijn.

Geldig voor alle scholen van Unicoz

De onderwijsorganisatie beheert in de regio 24 basisscholen en twee middelbare scholen. Het aangescherpte beleid moet gaan gelden voor alle medewerkers binnen de volledige scholengroep. Unicoz hoopt de nieuwe regeling nog voor de zomervakantie definitief in te voeren.

Volgens Unicoz blijft het creëren van een veilige schoolomgeving uiteindelijk afhangen van alertheid, open communicatie en een cultuur waarin signalen serieus worden genomen. Daarom ziet Unicoz een periodieke VOG-controle vooral als een extra veiligheidsmaatregel, maar niet als een garantie dat alle risico’s volledig kunnen worden uitgesloten.

De zaak rond de oud-conciërge van de Paulusschool zorgde de afgelopen maanden voor veel onrust binnen de schoolgemeenschap en kreeg landelijke aandacht.

Bron: Streekblad Zoetermeer 

Reünie voor oud-leden tijdens 80-jarig jubileum Scouting JMC

Scoutinggroep Scouting John McCormick bestaat dit jaar 80 jaar en viert dat met een grote jubileumdag én een reünie voor oud-leden. Op zaterdag 6 juni zijn voormalige scouts, leidingleden en vrijwilligers welkom bij clubhuis De Chute in het Van Tuyllpark om herinneringen op te halen aan hun tijd bij de vereniging.

De reünie vindt plaats van 15.30 tot 20.00 uur en staat volledig in het teken van ontmoeting en nostalgie. Bezoekers kunnen oude foto’s, logboeken en archiefmateriaal bekijken. Ook heeft de scoutinggroep meer dan 34.000 foto’s en honderden oude nieuwsberichten digitaal verzameld, zodat oud-leden samen terug kunnen kijken op acht decennia scoutinggeschiedenis.

Van St. Nicolaasgroep tot Scouting JMC

De geschiedenis van de vereniging gaat terug tot 1946. Destijds werden de St. Nicolaasgroep voor jongens en de Reinildagroep voor meisjes opgericht. In 1971 fuseerden beide scoutinggroepen. Later kreeg de vereniging de naam John McCormick, vernoemd naar de Amerikaanse verzetsstrijder die in 1945 in Zoetermeer om het leven kwam.

In de afgelopen tachtig jaar groeide de vereniging uit tot één van de grootste scoutinggroepen van Zoetermeer. Tegenwoordig telt Scouting JMC tien verschillende speltakken voor kinderen en jongeren tussen de 5 en 23 jaar. Sinds 1999 is clubgebouw De Chute in het Van Tuyllpark de vaste thuisbasis van de groep.

Kampvuur en foodmarket

Tijdens de jubileumdag is er naast de reünie ook ruimte voor gezelligheid met een kampvuur en een foodmarket. De organisatie hoopt zoveel mogelijk oud-leden terug te zien, van voormalige scouts tot oud-leiding en vrijwilligers die zich door de jaren heen hebben ingezet voor de vereniging.

Oud-leden die de jubileumdag willen bezoeken kunnen zich aanmelden via het e-mailadres reunie@johnmccormick.nl. Omdat veel adresgegevens uit oude ledenlijsten niet meer kloppen, hoopt de scoutinggroep veel oud-leden via berichten in de krant, sociale media en door mond-tot-mondreclame te bereiken. De scoutinggroep roept oud-leden daarnaast op om herinneringen, verhalen en foto’s te delen rondom het jubileumjaar.

Beeld: mediapartner Zoetermeer Actief, tijdens 77ste verjaardag JMC

Gemeente Zoetermeer wil Stadshart aantrekkelijker maken

De gemeente Zoetermeer wil de komende jaren verder investeren in een sterker en aantrekkelijker Stadshart. Daarbij ligt de focus op een levendig centrum waar ruimte is voor winkelen, horeca, wonen, cultuur en ontmoeting. Het Stadshart moet volgens de gemeente dé plek blijven waar inwoners graag komen en bezoekers langer verblijven.

Het centrum van Zoetermeer speelt een belangrijke rol in de stad. Met meer dan 135 winkels en tientallen horecagelegenheden trekt het Stadshart dagelijks veel bezoekers. Naast winkelen wil de gemeente ook inzetten op meer sfeer, vergroening en activiteiten in het gebied.

Meer levendigheid in het centrum

Volgens de plannen moet het Stadshart aantrekkelijker worden voor zowel inwoners als ondernemers. De gemeente kijkt daarbij naar verbeteringen in de openbare ruimte, meer groen en een betere verbinding tussen verschillende delen van het centrum. Ook evenementen, cultuur en horeca moeten bijdragen aan extra levendigheid.

Daarnaast blijft woningbouw een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van het centrumgebied. Door meer woningen toe te voegen wil de gemeente zorgen voor extra leven in het Stadshart, ook buiten winkeltijden.

Het Stadshart wordt door de gemeente gezien als een belangrijk visitekaartje van Zoetermeer. Met de plannen wil de gemeente ervoor zorgen dat het centrum toekomstbestendig blijft en aantrekkelijk blijft voor bewoners, bezoekers en ondernemers.

Beeld: gemeente Zoetermeer 

YVZ goed vertegenwoordigd tijdens NK inline skaten en pupillentoernooi

Skeeleraars van IJsvereniging Zoetermeer (YVZ) komen deze week in actie op nationale wedstrijden. Van donderdag 28 tot en met zaterdag 30 mei neemt Leander Maas deel aan de NK inline skaten op de piste in Heerde.

Afgelopen weekend verschenen Izaak Stenneke en Tycho Hanemaaijer al aan de start van het Nationaal Pupillen Toernooi in Warmond, het officieuze Nederlands kampioenschap skeeleren voor kinderen onder de 13 jaar.

Drie titels voor Izaak Stenneke

De 7-jarige Zoetermeerder Izaak Stenneke was oppermachtig bij de jongens tot 8 jaar. Hij won alle drie de onderdelen: de individuele tijdrit, de 300 meter en de puntenkoers over één kilometer. Daarmee werd hij overtuigend NPT-kampioen.

Stenneke is dit seizoen ook al succesvol in de regionale competitie van Zuid-Holland en liet zijn talent nu ook op nationaal niveau zien.

Pech voor Hanemaaijer

Tycho Hanemaaijer kwam uit in de categorie jongens tot 10 jaar, waarin tien deelnemers meededen. De 8-jarige YVZ’er reed sterke races en eindigde als vijfde op zowel de individuele tijdrit als de 300 meter.

Tijdens de puntenkoers over twee kilometer kwam Hanemaaijer ten val nadat hij werd geraakt door een andere deelnemer. Uiteindelijk eindigde hij als zesde in het eindklassement.

Naast Leander Maas doen ook de Zoetermeerse skeeleraars Tirza Stenneke en Pauline Tas mee aan de NK baan in Heerde. In Gelderland worden van 28 tot en met 30 mei zowel sprintonderdelen als langere afstanden verreden.

Beeld: Gé Wijnands / schaatsfoto.nl en Jannes Wolff

Scroll naar boven