STADSNIEUWS
GroenLinks-PvdA wil onderzoek naar verplichte schoolgang voor kinderen met thuisonderwijs

Moeten kinderen die nu nog thuisonderwijs krijgen in Zoetermeer vanaf volgend schooljaar verplicht in de schoolbanken plaatsnemen? Als het aan de fractie van GroenLinks-PvdA ligt, wordt die mogelijkheid onderzocht.
Aanleiding voor de vragen aan het college is een juridische uitspraak van de Hoge Raad op 21 april 2026 die grote gevolgen heeft voor het recht op thuisonderwijs. Naar aanleiding van deze uitspraak heeft buurgemeente Den Haag direct besloten hard in te grijpen. Kinderen die daar nu thuisonderwijs volgen vanwege de levensovertuiging van hun ouders, moeten vanaf volgend jaar verplicht naar een reguliere school.
Zorgen over kwaliteit en toezicht
GroenLinks-PvdA Zoetermeer wil van het stadsbestuur weten of zij op de hoogte zijn van deze Haagse stap. Raadslid Jurgen van der Hel vraagt het college of zij de mening delen dat ieder kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs. De partij maakt zich namelijk grote zorgen over de huidige situatie, omdat er op dit moment in Nederland geen officieel toezicht is op de kwaliteit van het onderwijs dat kinderen thuis van hun ouders krijgen.
Onderzoek naar Zoetermeerse aanpak
Om te kijken hoe groot de situatie in de eigen stad is, heeft de fractie aan het college gevraagd om in kaart te brengen hoeveel kinderen er in Zoetermeer op dit moment eigenlijk thuisonderwijs volgen. Daarnaast wordt het college nadrukkelijk opgeroepen om in de sporen van Den Haag te treden. GroenLinks-PvdA wil dat er een onderzoek komt naar de vraag of de gemeente Zoetermeer eenzelfde soort besluit kan nemen om thuisonderwijzers op basis van levensovertuiging weer naar school te sturen.
Het college zal de vragen de komende weken schriftelijk beantwoorden.
Bron: Humanitas
Save the date: Sportcongres Zoetermeer 2026

Op maandagavond 21 september wordt in Dekker Zoetermeer het Sportcongres Zoetermeer 2026 georganiseerd. Een belangrijk netwerkmoment voor iedereen die zich dagelijks inzet voor de lokale sport.
Alle bestuurders, vrijwilligers, trainers, coaches en andere betrokkenen van sportverenigingen uit de stad zijn van harte welkom. Bezoekers kunnen deze avond rekenen op een gevarieerd aanbod aan workshops. Daarnaast is het congres, dat mede mogelijk wordt gemaakt door NOC*NSF, de uitgelezen plek om ervaringen uit te wisselen en nieuwe contacten te leggen met andere sportclubs uit de buurt. De avond wordt traditioneel afgesloten met een gezellige netwerkborrel.
Sportverenigingen kunnen de datum alvast in de agenda noteren. Meer informatie over het definitieve programma en de aanmeldprocedure volgt later.
Handhaving Zoetermeer komt met jaarplan: directe bekeuringen voor fatbikes, meer toezicht in de wijk

Team Handhaving van de gemeente Zoetermeer heeft grote ambities. In het nieuwe jaarplan maakt het team korte metten met de overlast van fatbikes en elektrische fietsen door direct boetes uit te delen. Tegelijkertijd kampt de handhavingsdienst met een krappe bezetting door een moeilijke arbeidsmarkt.
Het Jaarplan 2026 bouwt voort op het veiligheidsbeleid van de gemeente en richt zich specifiek op de leefbaarheid in de stad. Het werk van de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) is dit jaar verdeeld over drie grote speerpunten: wijkzorg, het afhandelen van meldingen en specifieke handhavingsprojecten.
Direct bekeuren in winkelgebieden
Een van de meest opvallende maatregelen in het nieuwe plan is de harde aanpak van overlast door elektrische fietsen en fatbikes. De gemeenteraad heeft hier een speciaal actieplan voor vastgesteld. Waar de handhavers normaal gesproken eerst het gesprek aangaan en een waarschuwing uitdelen, stappen zij bij fietsoverlast in voetgangersgebieden en winkelcentra direct over op bekeuren.
Om dit project te ondersteunen, zijn er voor de komende twee jaar vier extra fulltime handhavers aangenomen. Zij gaan zich inzetten om het onveilige gedrag op de fietspaden en trottoirs aan te pakken, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt in de leeftijd van de overtreder of het type fiets.
Meer meldingen en nieuwe werkwijze
Dat de handhavers hard nodig zijn, blijkt wel uit de cijfers over de binnengekomen meldingen in de stad. Het totale aantal meldingen steeg van 13.939 in 2024 naar maar liefst 16.375 in 2025. Ruim de helft hiervan (8.961 meldingen) ging over parkeeroverlast en foutgeparkeerde voertuigen. Ook de overlast van brommers, scooters en fatbikes zorgde voor een flinke piek: deze categorie schoot omhoog van 1.699 naar 2.115 meldingen.
Omdat het aantal meldingen zo hard groeit, is de oude werkwijze, waarbij meldingen simpelweg op volgorde van binnenkomst werden afgehandeld, niet meer haalbaar. Er wordt dit jaar hard gewerkt aan een nieuw systeem. Hierbij worden meldingen straks gecategoriseerd op basis van prioriteit en gecombineerd met een efficiënte, wijkgerichte aanpak.
Binnen de reguliere wijkzorg blijven de handhavers dagelijks toezicht houden bij minstens één basisschool om parkeeroverlast van ouders tegen te gaan. Ook worden wekelijks verschillende wijken stap voor stap ontdaan van weesfietsen en wrakvoertuigen. Daarnaast zal de zogenoemde boa ‘Flora en Fauna’ in 2026 vaker te zien zijn in de Zoetermeerse parken en natuurgebieden om overlast aan te pakken. In de avonduren richt het team zich, vooruitlopend op het nieuwe ‘Plan van aanpak Veiligheid op straat’, extra op toezicht bij ‘stille en enge plekken’ om het veiligheidsgevoel op straat te verbeteren.
Krappe bezetting door uitstroom
Hoewel de ambities groot zijn, heeft team Handhaving sinds de start van 2026 wel te maken met een flinke personele uitdaging. Op papier hoort het team te bestaan uit 42 fulltime krachten (fte’s), maar de daadwerkelijke bezetting ligt momenteel op 34 fte’s. Door de krappe arbeidsmarkt en de doorstroom van medewerkers naar andere handhavingsberoepen, zoals politie en douane, staan er veel vacatures open. De gemeente zet daarom momenteel actief in op werving en het tijdelijk inhuren van personeel om de gaten op te vangen, zodat de leefbaarheid in de stad gewaarborgd blijft.
Zoetermeer ziet af van nieuwe ‘noodknop-aanpak’ voor slachtoffers geweld

Er komt voorlopig geen specifieke ‘noodknop-aanpak’ of ‘noodknop-functionaris’ in Zoetermeer. Uit onderzoek van het college blijkt dat de Rijswijkse methode, waar de gemeenteraad zich op baseerde, daar helemaal niet bestaat. Burgemeester Bezuijen en wethouder Frinking laten in een raadsmemo weten dat er al voldoende alternatieve maatregelen zijn om slachtoffers van stalking en huiselijk geweld te beschermen.
Het idee voor een lokale noodknop ontstond eind vorig jaar, toen de gemeenteraad tijdens het Najaarsdebat een motie aannam. Hierin werd het college gevraagd om de kennis en ervaringen van de destijds veronderstelde noodknop-aanpak uit buurgemeente Rijswijk over te nemen. Zoetermeer zou op basis daarvan een eigen plan moeten opstellen, inclusief een publiekscampagne en een functionaris die dag en nacht klaar zou staan om bij dreigend gevaar in te grijpen.
Rijswijkse methode blijkt fictie
Het stadsbestuur nam de motie in behandeling en deed navraag bij de buren, maar kwam van een koude kermis thuis. Gemeente Rijswijk liet desgevraagd weten helemaal geen noodknop-aanpak te hebben. “Het is daarom helaas niet mogelijk de onderdelen van de motie uit te voeren,” schrijft het Zoetermeerse college over het misverstand.
Ook het aanstellen van een speciale noodknop-functionaris die dag en nacht bereikbaar is, ziet het college bij nader inzien niet zitten. Volgens de burgemeester en wethouder werkt zo’n extra tussenpersoon bij acuut gevaar juist vertragend. Een gemeentelijke functionaris kan een slachtoffer in een noodsituatie immers ook alleen maar doorverwijzen naar de politie. Het dringende advies bij acute dreiging blijft dan ook altijd om direct 112 te bellen.
Hoewel er geen uniek Zoetermeers systeem komt, wijst het college wel op een al bestaand, krachtig alternatief: de regionale ‘Aware-knopprocedure’. Dit is een draagbare GPS-alarmknop die specifiek bedoeld is voor slachtoffers van ernstige stalking of partnergeweld. Wanneer er sprake is van dreigend gevaar, kan het slachtoffer met één druk op deze fysieke knop alarm slaan. Via het ingebouwde GPS-systeem wordt de exacte locatie direct naar de meldkamer van de politie gestuurd. Hierdoor kan men onmiddellijk uitrukken, zonder dat het slachtoffer kostbare tijd verliest met een handmatig telefoontje naar 112.
Vier noodknoppen per jaar in Zoetermeer
In de praktijk krijgen gemiddeld vier vrouwen per jaar in Zoetermeer zo’n mobiele noodknop voor een periode van zes maanden. Zij worden daarbij intensief begeleid door expertisecentrum Arosa. Het stadsbestuur benadrukt dat de onlangs vastgestelde lokale ‘Uitvoeringsagenda Huiselijk Geweld en kindermishandeling’ en het ‘Plan van aanpak Veiligheid op straat’ al een stevig pakket aan maatregelen bieden om de veiligheid in de openbare ruimte te vergroten. Het college stelt de gemeenteraad daarom voor om de eerdere motie als volledig afgedaan te beschouwen.
Meer dan 34.000 handtekeningen tegen overlast Amerikaanse rivierkreeft

De invasieve Amerikaanse rivierkreeft zorgt voor steeds grotere problemen in de Zuid-Hollandse wateren. De overlast in sloten en plassen is inmiddels zo ernstig dat 34.321 mensen een petitie van Stichting Het Zuid-Hollands Landschap hebben ondertekend.
Met deze massale steun op zak trekt de natuurorganisatie naar Den Haag. Op dinsdag 2 juni worden de handtekeningen overhandigd aan de Tweede Kamer en minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. De natuurorganisatie luidt de noodklok omdat de huidige aanpak te versnipperd, kleinschalig en niet landelijk aangestuurd is. Ondertussen loopt de schade aan de lokale waternatuur, sloten en oevers iedere dag verder op.
Stille ramp onder water
Hoewel de natuur in het voorjaar bovengronds volop groen wordt, voltrekt zich onder het wateroppervlak een stille ramp. De Amerikaanse rivierkreeft is een agressieve exoot die de bodem omwoelt, gangen graaft in oevers en waterplanten wegknipt. Ook eten de kreeften eitjes en larven van andere waterdieren op.
Het resultaat is dat poelen en sloten veranderen in kale, troebele watergangen waar het onderwaterleven grotendeels is verdwenen. Schuilplekken en kraamkamers voor lokale vissen en amfibieën gaan verloren, waardoor de biodiversiteit in de regio hard achteruitgaat. Daarnaast raken oevers instabiel door het graafgedrag. Hoe langer een centrale aanpak uitblijft, hoe moeilijker en duurder het herstel volgens de stichting wordt.
Oproep tot landelijke actie
Het Zuid-Hollands Landschap wil dat de Tweede Kamer de oproep direct meeneemt in het natuurdebat op donderdag 4 juni. De organisatie eist drie concrete stappen van de politiek: een samenhangende landelijke aanpak met duidelijke verantwoordelijkheden, structureel budget voor herstel en preventie (zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers), en soepelere wet- en regelgeving om effectief te kunnen ingrijpen.
“Deze handtekeningen laten zien dat heel veel mensen zich grote zorgen maken,” zegt Jos Bisschops, directeur van het Zuid-Hollands Landschap. Volgens de organisatie is het probleem inmiddels groter dan alleen een natuurbelang. Het raakt ook de algemene waterkwaliteit, het waterbeheer en de veiligheid in de provincie.

De overhandiging in de Tweede Kamer op 2 juni wordt begeleid door een ludieke actie waarbij de Kamerleden zelf aan de slag moeten om de urgentie van de lege sloten met eigen ogen te zien.
Warmtenet zorgt niet voor vertraging bij bouwplannen Zoetermeerse binnenstad

De grote vernieuwingsplannen voor de Zoetermeerse binnenstad lopen geen vertraging op door de discussie over het toekomstige warmte- en koudenet. Dat laat wethouder Velzen weten in antwoord op vragen van LHN. Volgens het college verloopt de bouw van nieuwe woningen in het centrum gewoon volgens schema. Ook is er op dit moment geen sprake van onvoorziene kostenstijgingen.
De fractie van LHN trok onlangs aan de bel na berichten over bestuurlijke complexiteit rondom de warmtetransitie. Raadslid Ronald Weerwag vroeg zich af of projecten rond de Duitslandlaan, de Luxemburglaan en het Stadstheater vertraging oplopen en of de gemeentelijke begroting gevaar loopt door miljoenenrisico’s.
Bouwplanning blijft leidend
Het college benadrukt dat er een belangrijk verschil is tussen de bestuurlijke besprekingen over de warmtetransitie en de feitelijke bouwprojecten in de stad. De verschillende binnenstadprojecten zijn niet direct afhankelijk van de komst van het warmtenet. De planning voor de woningbouw is en blijft hierbij leidend.
De nieuwbouw rondom de Duitslandlaan en de Luxemburglaan (deelgebied 3) verloopt dan ook volledig volgens de eerdere planning. Ook de verduurzaming van het Stadstheater staat los van de huidige knopen die over het warmtenet moeten worden doorgehakt. Wel loopt er nog een onderzoek naar de haalbaarheid om het theater in de toekomst op zo’n netwerk aan te sluiten. Mocht er ergens een tijdelijke warmte-oplossing nodig zijn, dan stuurt de gemeente aan op een slim, modulair systeem dat later gemakkelijk kan worden gekoppeld aan een groter netwerk.
Eigen portemonnee voor warmtenet
LHN uitte ook grote zorgen over een mogelijke kostenstijging naar 16 miljoen euro en de impact daarvan op de algemene inkomsten, zoals de OZB. Volgens wethouder Velzen is dat bedrag echter geen overschrijding, maar een eerdere eerste inschatting voor de aanleg in een specifiek deel van de binnenstad.
De gemeente houdt de geldstromen bewust strikt gescheiden. De gebiedsontwikkeling van de binnenstad heeft een eigen, financieel gezonde businesscase tot aan het jaar 2040, zónder de kosten van een warmtenet. De plannen voor het warmtenet krijgen een volledig eigen businesscase vanuit de energietransitie. Pas als er definitief wordt besloten om een breder netwerk aan te leggen, worden deze kosten verwerkt in de meerjarenbegroting via een apart raadsvoorstel.
Rol voor gemeenteraad
De gemeenteraad krijgt binnenkort bovendien de kans om een zogeheten uitgangspuntenkader vast te stellen voor de warmte- en koudebronnen. Hoewel de uiteindelijke juridische oprichting van een eventueel warmtebedrijf een taak is van het college, mag de gemeenteraad via een speciale procedure wensen en bedenkingen indienen. Ook gaat de raad direct over de financiële inbreng in zo’n publiek bedrijf.
Ondertussen gaan de procedures voor de binnenstad gewoon door: de plannen voor de Luxemburglaan (deelgebied 3) worden binnen twee maanden aan de raad aangeboden.
Ervaren Enno Verhoef nieuwe hoofdcoach van ZKV De Meervogels

De Zoetermeerse korfbalclub De Meervogels heeft een nieuwe hoofdcoach gevonden voor de selectie. De vereniging maakte bekend dat Enno Verhoef officieel is vastgelegd als nieuwe eindverantwoordelijke. Afgelopen zondag zetten beide partijen hun handtekening onder de samenwerking.
Verhoef (midden op de foto) is al jarenlang een bekende naam binnen de korfbalwereld en deed eerder ervaring op bij verenigingen als Merwede, Twist, Avanti en Velocitas. Met zijn kennis, energie en passie voor de sport haalt De Meervogels een coach binnen die volgens de club uitstekend past bij de huidige fase van de vereniging.
De Meervogels staat aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Met een vernieuwd bestuur, nieuwe vrijwilligers en een frisse blik wordt gewerkt aan de toekomst van de club. Verhoef heeft aangegeven graag onderdeel te willen zijn van deze ontwikkeling en kijkt ernaar uit om de selectie de komende periode te begeleiden en verder op te bouwen.
Zorgen over parkeren binnenstad nemen toe door nieuwe plannen

De plannen om de Zoetermeerse binnenstad te vergroenen en autoluw te maken, stuiten op flinke weerstand van buurtbewoners. Tijdens een recente participatiebijeenkomst, die eigenlijk over groen en bestrating had moeten gaan, grepen omwonenden massaal de kans om hun grote zorgen te uiten over het verdwijnen van parkeerplaatsen op straat. De onrust is inmiddels zo hoog opgelopen dat er een handtekeningenactie is gestart en een actiecomité in oprichting is.
Het stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor groen, water en nieuwe woningen. Daarom heeft de gemeenteraad vorig jaar in de Mobiliteitsstrategie Binnenstad 2040 besloten om het parkeren op straat (het zogeheten openbaar maaiveldparkeren) op termijn stapsgewijs op te heffen. Auto’s moeten in de toekomst veel meer uit het zicht verdwijnen en geparkeerd worden in de bestaande parkeergarages.
Handtekeningen en actiecomité
Voor het nieuwste bouwproject aan de Markt 10 en de Frankrijklaan betekent dit concreet dat de huidige parkeerterreinen daar volledig gaan verdwijnen. Bewoners van omliggende flats, zoals woongebouw De Kroon, maken zich grote zorgen over waar hun bezoek of een eventuele tweede of derde auto straks moet staan. Ook in de Londenstraat vreest men dat de parkeerdruk enorm gaat toenemen als ambtenaren van de gemeente hun auto’s straks in de omliggende straten gaan neerzetten.
De grootste zorgen leven misschien wel in de Reimsstraat en de Frankrijklaan. Daar wonen relatief veel ouderen die afhankelijk zijn van Thuiszorg en bezoekers die slecht ter been zijn. Juist voor hen zijn de parkeerplekken direct langs de doorgaande weg cruciaal. Namens deze bewoners is er inmiddels een brief met 112 handtekeningen bij de gemeente ingeleverd om de plannen te heroverwegen. Ondertussen smeden bewoners van De Kroon plannen voor een officieel actiecomité.
Antwoord college: ‘Plek zat in de garages’
Wethouder Iedema heeft de gemeenteraad via een raadsmemo op de hoogte gesteld van de onrust. Het college benadrukt de zorgen van de bewoners serieus te nemen en met hen in gesprek te blijven. Toch ziet het stadsbestuur op dit moment geen enkele reden om af te wijken van de plannen.
Volgens de gemeente tonen recente metingen uit september 2025 namelijk aan dat er op dit moment juist sprake is van een flinke overcapaciteit aan parkeerplaatsen in de binnenstad. Vooral in de parkeergarages is er nog zeeën van ruimte. De parkeerders van de Markt en de Frankrijklaan kunnen daar volgens het college prima worden opgevangen. Wel doet de gemeente een kleine handreiking naar aanleiding van de kritiek: er worden in de directe omgeving van het project extra mindervalide-parkeerplaatsen en laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst.
De parkeersituatie zal de komende jaren met een jaarlijkse ‘parkeerbalans’ nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Pas als de parkeerdruk in de toekomst de grens van 90 procent passeert, wordt de situatie als knelpunt gezien. Voorlopig zet de gemeente de plannen voor een autovrije Markt dus gewoon door.
Bron: Gemeente Zoetermeer
Update: Van Tuyllpark grotendeels hersteld na vervuild slootwater

De grootschalige watervervuiling in het Van Tuyllpark is volledig onder controle. Wethouder Van der Meer heeft in een nieuwe update aan de gemeenteraad laten weten dat het merendeel van de sloten inmiddels succesvol is doorgespoeld met schoon water en dat de twee ‘geheime’ riooloverstorten nu allebei definitief zijn afgesloten.
GGD Haaglanden heeft de situatie beoordeeld en laat weten dat het risico voor de volksgezondheid zeer beperkt is geweest. Wel blijft het advies om contact met het water te vermijden en honden niet te laten zwemmen voorlopig nog even van kracht. Om de natuur een handje te helpen, heeft het hoogheemraadschap vissen uit de getroffen sloten verplaatst naar schoner water.
Gevolgen voor MHCZ
De vervuiling heeft lokaal wel geleid tot de nodige hinder voor hockeyvereniging MHCZ. Omdat sproeien met het vervuilde slootwater op een deel van de velden werd afgeraden, zijn er de afgelopen periode trainingen en wedstrijden gedeeltelijk uitgevallen. Een ander deel van de hockeyvelden kon wel worden gebruikt, omdat deze via een niet-vervuilde sloot worden beregend. De club kan voor de getroffen velden tijdelijk uitwijken naar alternatieven zoals leidingwater.
Zodra de waterkwaliteit weer volledig aan de normale waarden voldoet, worden de waarschuwingsborden in het park weggehaald. De gemeente heeft daarnaast aangekondigd te gaan onderzoeken hoe het beheer en de registratie van het rioolstelsel verbeterd kunnen worden, om herhaling in de toekomst te voorkomen.