STADSNIEUWS

Doing Zoetermeer H1 plaatst zich voor finale rolstoelhockey in Rijswijk

De rolstoelhockeyers van Doing Zoetermeer H1 zijn in vorm. Tijdens de competitieronde in Haarlem won het eerste H-hockeyteam (handbewogen rolstoelhockey) ook zijn tweede wedstrijd overtuigend met 5-1. Dankzij die overwinning heeft de Zoetermeerse ploeg zich geplaatst voor de finale in Rijswijk.

Tijdens de wedstrijd liet Doing Zoetermeer vanaf het begin zien voor de winst te gaan. De ploeg nam al vroeg het initiatief en bouwde de voorsprong gedurende de wedstrijd verder uit. Uiteindelijk eindigde het duel in een overtuigende 5-1 overwinning.

Op naar Rijswijk

Met de finaleplaats op zak richt het team zich nu op de ontknoping van het seizoen in juni. In Rijswijk wordt eerst gespeeld om de derde plaats. Daar nemen Bredius Rollers H1 en Kennemer Keien H1 het tegen elkaar op.

Aansluitend staat de finale op het programma tussen Haag 88 H1 en Doing Zoetermeer H1. In dat duel wordt bepaald wie zich tot winnaar van het toernooi mag kronen.

Bron: Doing Zoetermeer

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos

Automobilisten moeten rekening houden met flinke hinder: het viaduct van de Afrikaweg over de A12 gaat vanwege groot onderhoud maar liefst twee weken volledig dicht. De afsluiting geldt van zondag 31 mei om 21.00 uur tot en met maandag 15 juni 2026 voor al het verkeer.

De afsluiting geldt in beide richtingen tussen de kruising van de Afrikaweg met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 gaan volledig dicht.

De werkzaamheden zorgen naar verwachting voor grote verkeersdrukte in en rond Zoetermeer. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen, extra reistijd en files op omliggende wegen. Vooral tijdens de spits kan de hinder fors oplopen.

Omleidingen en advies gemeente

Het autoverkeer wordt tijdens de afsluiting omgeleid via alternatieve routes. Verkeersregelaars en bebording moeten het verkeer in goede banen leiden. De gemeente adviseert inwoners om, indien mogelijk, thuis te werken, de fiets te pakken of gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming in de toekomst te garanderen.

Onvrede over busplannen 2027: Stadsbussen Zoetermeer dreigen volledig te verdwijnen

Het college van Zoetermeer is kritisch op de regionale vervoerplannen voor 2027. Het stadsbestuur maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad en vreest dat verdere bezuinigingen uiteindelijk gevolgen kunnen hebben voor het lokale busnetwerk.

De PVV-fractie trok aan de bel na berichten over de nieuwe dienstregeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Eerder werd al bekend dat de stadslijnen 70 en 71 flink gaan inleveren vanwege lage reizigersaantallen. Inwoners van wijken als Rokkeveen, Oosterheem en Noordhove moeten in de avonduren en het weekend straks twee keer zo lang wachten: de bus rijdt dan nog maar één keer per uur in plaats van elke dertig minuten. Ook de bereikbaarheid van het HagaZiekenhuis komt hierdoor onder druk te staan.

Gemeente voelt zich niet gehoord

Uit de schriftelijke beantwoording van wethouder Frinking blijkt dat de MRDH de Zoetermeerse bezwaren niet heeft overgenomen. De gemeenteraad had eerder al formeel zorgen geuit over de toekomst van de slecht presterende lijnen 70 en 71, maar volgens het college wil de MRDH niet meewerken aan een gezamenlijke strategie voor de toekomst van deze routes.

Het college is kritisch op deze keuze. Juist omdat Zoetermeer de komende jaren groeit met 10.000 tot 16.000 extra woningen, is er volgens het stadsbestuur behoefte aan een betrouwbaar en aantrekkelijk openbaarvervoerssysteem. De MRDH heeft in haar Mobiliteitsvisie 2050 vastgelegd dat niet langer wordt ingezet op ontsluitende buurt- en stadsbussen, tenzij deze economisch rendabel zijn. Omdat de lijnen 70 en 71 relatief veel geld kosten en weinig reizigers trekken, staan zij onder druk.

Regionale verbindingen verbeteren

Het is overigens niet alleen maar slecht nieuws. Het college benadrukt dat de bereikbaarheid op regionaal niveau juist verbetert. Voor lijn 170 richting Rotterdam en R-netlijn 455 richting Delft neemt de reistijd in de spits af en komt extra capaciteit beschikbaar. De verwachting is dat hierdoor meer reizigers gebruik zullen maken van deze verbindingen.

Om te voorkomen dat reizigers binnen de stad de dupe worden van het afbouwen van buslijnen, heeft het college vóór 15 mei een formeel bezwaarschrift ingediend. De gemeente wil voorkomen dat lijnen verdwijnen voordat er een goed alternatief beschikbaar is. Achter de schermen wordt daarom gewerkt aan de verkenning ‘Toekomst OV Zoetermeer’. Daarnaast wil de wethouder de pilot met de flexibele maatwerkbus De Opstap (lijn 272) verder uitbreiden als aanvulling op het reguliere netwerk.

Besluit in juli

Het eindrapport met alle reacties ligt momenteel bij de MRDH. Op 8 juli 2026 zal de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit een definitief besluit nemen over de vervoerplannen voor 2027. De wethouder heeft toegezegd de gemeenteraad daarna tijdens de vaste commissievergaderingen te informeren over de uitkomsten.

Winkeliers vrezen omzetverlies door uitbreiding fietsverbod

Vanaf vandaag, maandag 1 juni, geldt tijdens winkeluren een aangescherpt fietsverbod in de Dorpsstraat. Volgens ondernemer Ronnie Meurs is dat een klap voor de lokale ondernemers, maar vooral voor oudere en minder mobiele inwoners die afhankelijk zijn van de fiets om boodschappen te doen.

De gemeenteraad besloot al in februari om fietsers tijdens winkeluren uit de Dorpsstraat te weren om de overlast van onder meer fatbikes tegen te gaan. Meurs luidt nu de noodklok en vindt dat de gemeente met deze maatregel vooral de verkeerde groep raakt.

Volgens Meurs wonen er veel ouderen in het dorp die slecht ter been zijn. “Zij stappen nu op de fiets naar de kaasboer en fietsen daarna door naar de slager om hun fietstassen te vullen. Zo kunnen ze zelfstandig blijven,” legt hij uit.

Door het nieuwe verbod mogen zij straks niet meer door de Dorpsstraat fietsen. Omdat er volgens Meurs ook geen goed alternatief is om met de fiets om het gebied heen te rijden, vreest hij dat sommige ouderen minder makkelijk hun boodschappen kunnen doen. “Als ze dat hele stuk moeten lopen, redden ze dat simpelweg niet,” aldus Meurs.

Chaos en gebrek aan handhaving

Hoewel ondernemers al langer klagen over de overlast van fietsers, vinden zij de aangescherpte tijden een stap te ver. Volgens Meurs pleitten zij juist voor een milder regime waarbij er tot 11.00 uur ’s ochtends nog gefietst mag worden. Tot die tijd rijden er immers ook leveranciers, vuilniswagens en veegwagens door de straat.

“Laat die ouderen er dan gewoon tussendoor fietsen en ga pas vanaf 11.00 uur echt streng handhaven,” stelt Meurs voor.

Hoewel de gemeente kiest voor één duidelijke regel voor de hele stad om verwarring te voorkomen, lost dat volgens de ondernemers het probleem voor minder mobiele inwoners niet op. Zij vinden dat er een uitzondering moet komen voor ouderen die slecht ter been zijn.

Er wordt inmiddels gekeken naar juridische mogelijkheden om het besluit aan te vechten. Ook willen ondernemers hun bezwaren onder de aandacht brengen van de gemeenteraad.

Miljoenen naar Zoetermeer voor wijkaanpak en jongerenprojecten

De gemeente Zoetermeer gaat de komende jaren miljoenen investeren in kwetsbare wijken en jongeren. Dankzij de onlangs ondertekende Regio Deal Zuid-Hollandse Groeikernen ontvangt de gemeente een rijksbijdrage van ruim 3,2 miljoen euro. Het geld wordt ingezet om de leefomgeving te verbeteren, bestaanszekerheid te versterken en jongeren meer kansen te bieden.

Zoetermeer werd tussen de jaren zestig en tachtig als groeikern in korte tijd opgebouwd om de woningnood op te vangen. Decennia later staat de stad voor andere uitdagingen dan oudere, geleidelijk gegroeide gemeenten. Sommige wijken en voorzieningen staan onder druk en ook de sociale samenhang neemt af. Daarnaast is sprake van een concentratie van kwetsbare inwoners in bepaalde buurten. Vooral in de Bossenbuurt in Meerzicht nemen de problemen en zorgvragen toe.

Voormalige kerk Oase wordt ontmoetingsplek

Om deze uitdagingen aan te pakken heeft Zoetermeer verschillende projecten opgenomen in de Regio Deal, die loopt tot eind 2030. Een belangrijk onderdeel is de verbouwing van de voormalige kerk Oase in Meerzicht tot een zogenoemde gemeenschapshub. Dit ontmoetingscentrum moet vooral bewoners uit de kwetsbare Bossenbuurt ondersteunen.

De eerste activiteiten starten nog dit jaar. In 2027 en 2028 moeten ook initiatieven uit de lokale aanpak van flatwijken hier een plek krijgen. Daarna bouwt de gemeente haar rol geleidelijk af. Vanaf 2027 denken bewoners mee over de invulling en in 2029 moeten zij samen met lokale organisaties het beheer zelfstandig uitvoeren.

Extra aandacht voor jongeren

Naast de centrale ontmoetingsplek in Meerzicht investeert de gemeente ook in jongeren. De jongerenlocaties in Buytenwegh, Meerzicht en Palenstein krijgen extra ondersteuning. Het doel is om schooluitval terug te dringen, meer jongeren aan een diploma te helpen en jongerencriminaliteit te voorkomen.

De gemeente geeft deze locaties vier jaar de tijd om resultaten te laten zien. In 2026 wordt voor iedere locatie een afzonderlijk plan opgesteld om de aanpak verder te verbeteren. In 2027 wordt dat plan samen met jongeren geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Wetenschappers in de wijk

De Regio Deal is een samenwerking tussen Capelle aan den IJssel, Nissewaard en Zoetermeer. In iedere gemeente komt een zogenoemd Living Lab, waar gemeenten samenwerken met onderwijs- en kennisinstellingen zoals De Haagse Hogeschool en TU Delft.

Tijdens de looptijd van het project krijgt iedere gemeente ook een eigen researcher in residence. Deze onderzoeker denkt op locatie mee en koppelt praktijkvraagstukken aan wetenschappelijke kennis. De betrokken gemeenten hopen daarmee oplossingen te ontwikkelen die ook bruikbaar zijn voor andere groeikernen in Nederland.

Daarnaast blijft Zoetermeer zich landelijk inzetten voor de positie van groeikernen. Op 4 juni 2026 staat een bestuurlijk overleg met het Rijk gepland. Daarbij hopen de betrokken gemeenten op basis van een impactanalyse afspraken te maken over langdurige en integrale financiële steun vanuit Den Haag.

Zoetermeer voldoet ruimschoots aan Spreidingswet, maar veel gemeenten lopen achter

De uitvoering van de Spreidingswet legt grote regionale verschillen bloot. Terwijl landelijk gezien een handvol gemeenten aanzienlijk meer asielzoekers opvangt dan verplicht, loopt het merendeel van de Nederlandse gemeenten nog achter op de wettelijke opgave. Zoetermeer behoort tot de gemeenten die momenteel aan de taakstelling voldoen.

Uit de nieuwste provinciale analyses van de Spreidingswet blijkt dat dertig Zuid-Hollandse gemeenten op dit moment nog niet aan hun streefgetallen voldoen. Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat acht van de 27 gemeenten in de regio geen asielzoekers opvangen.

Zoetermeer voldoet aan taakstelling

Op basis van de Spreidingswet ligt de wettelijke opgave voor Zoetermeer op 649 langdurige opvangplekken. In de praktijk vangt de stad momenteel 712 asielzoekers op. Daarmee komt Zoetermeer uit op 110 procent van de taakstelling en biedt de gemeente 63 opvangplekken meer dan wettelijk vereist.

Om aan deze verplichting te voldoen, wordt onder meer gebruikgemaakt van de opvanglocatie in de voormalige gevangenis aan de Rokkeveenseweg. Omdat noodopvang en de opvang van Oekraïense vluchtelingen niet meetellen voor de Spreidingswet, gaat het hierbij uitsluitend om reguliere opvangplaatsen.

Met deze score voldoet Zoetermeer aan de wettelijke opgave. Landelijk voldoet momenteel slechts een deel van de gemeenten aan de taakstelling. Voor 2027 moeten bovendien nog ruim 40.000 permanente opvangplekken worden gerealiseerd om de noodopvang verder af te bouwen.

Verder is het stuk journalistiek prima opgebouwd en feitelijk, zolang de cijfers afkomstig zijn uit de provinciale analyse en het onderzoek van Nieuwsuur.

Bron: ZoetermeerActief

Geen Oekraïense wanbetalers in Zoetermeer: college stelt PVV gerust na Kamervragen

Er is in Zoetermeer momenteel geen sprake van Oekraïense ontheemden die weigeren hun verplichte eigen bijdrage te betalen. Dat schrijft wethouder Frinking in reactie op vragen van de PVV-fractie. Waar landelijk signalen klinken over moeizame invorderingen, verloopt de inning in Zoetermeer volgens de gemeente zonder problemen.

De lokale PVV-fractie stelde eind april vragen naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf. Daarin werd geschreven dat gemeenten door mazen in de wet moeite zouden hebben om de verplichte eigen bijdrage te innen bij werkende Oekraïners. Ook uit de beantwoording van Kamervragen bleek dat handhaving landelijk vaak als omslachtig en tijdrovend wordt ervaren. De Zoetermeerse PVV-raadsleden wilden daarom weten hoe de situatie in de eigen gemeente is en vroegen naar eventuele maatregelen tegen wanbetalers.

Geen invorderingstrajecten nodig

Sinds 1 juli 2024 moeten Oekraïense ontheemden die werken of een eigen inkomen hebben een financiële bijdrage leveren aan de kosten van de gemeentelijke opvang. Uit de antwoorden van het college blijkt dat momenteel 185 personen in Zoetermeer deze bijdrage opgelegd hebben gekregen.

Een exacte uitsplitsing per opvanglocatie, zoals het Bredewater of de Schiebroekstraat, houdt de gemeente niet bij, omdat de bijdrage op individueel niveau wordt geïnd.

Volgens de gemeente zijn er momenteel geen Oekraïense ontheemden die weigeren de eigen bijdrage te betalen. Er zijn dan ook geen invorderingstrajecten gestart en er zijn geen incassobureaus ingeschakeld.

Geen aanleiding voor strengere regels

Omdat de inning in Zoetermeer zonder problemen verloopt, ziet het college op dit moment geen aanleiding om bij het Rijk te pleiten voor strengere wetgeving of de invoering van een dwangbevel.

De wethouder benadrukt dat de gemeente de taak om de wettelijke bijdrage te innen serieus neemt. Mocht de gemeente in de toekomst wel tegen problemen aanlopen, dan zal het college deze delen met het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Boa’s in Zoetermeer voortaan gewapend met korte wapenstok

De boa’s in Zoetermeer mogen voortaan een korte wapenstok dragen. De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft hiervoor op 11 mei 2026 officieel toestemming gegeven. Daarmee krijgt de gemeente na jaren van voorbereiding groen licht om de wapenstok definitief toe te voegen aan de uitrusting van haar handhavers.

Zoetermeer deed in 2021 en 2022 mee aan een landelijke proef waarbij boa’s in tien gemeenten tijdelijk werden uitgerust met een korte wapenstok. Na afloop van deze pilot diende de gemeente een aanvraag in om het middel permanent te mogen gebruiken.

Meer middelen voor handhaving

Burgemeester Michel Bezuijen reageert verheugd op het besluit. Volgens hem is hier al lange tijd naartoe gewerkt. “Het is goed dat we onze boa’s nu beter kunnen ondersteunen. De korte wapenstok helpt boa’s om veiliger te werken in situaties die steeds vaker complex en onvoorspelbaar zijn”, aldus de burgemeester.

De handhavers worden op termijn uitgerust met de korte wapenstok. De toestemming voor het dragen ervan geldt voor onbepaalde tijd.

Met het besluit zet Zoetermeer volgens de gemeente een nieuwe stap in het vergroten van de veiligheid van boa’s op straat. Handhavers krijgen tijdens hun werkzaamheden steeds vaker te maken met agressie en andere uitdagende situaties.

Hond loopt op het spoor: baasje spoorloos

Een loslopende hond heeft vrijdagmiddag voor flinke onrust gezorgd langs het spoor van de RandstadRail aan de Amerikaweg in Zoetermeer. Het dier liep gevaarlijk dicht langs de rails, waarna direct een achtervolging werd ingezet door een politievrijwilliger, gevolgd door een motorrijder van de politie.

Na een korte maar spannende actie wist de politie de hond uiteindelijk veilig te vangen. Daarmee werd voorkomen dat het dier gewond zou raken of het tramverkeer in gevaar zou brengen.

De dierenambulance is inmiddels ingeschakeld. Er wordt onderzocht of de hond gechipt is, zodat de eigenaar snel kan worden opgespoord.

De politie roept mensen die de hond herkennen of weten van wie het dier is op om contact op te nemen via 0900-8844. Vermeld daarbij registratienummer 2026188757

Scroll naar boven