Het Zoetermeerse Nieuws

STADSNIEUWS

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer slibt dicht, Zuidweg en N470 staan volledig vast

De afsluiting van de Afrikaweg zorgt vandaag direct voor grote verkeersproblemen in en rond Zoetermeer. Het verkeer loopt op meerdere plaatsen vast en de gevolgen zijn vooral merkbaar op de Zuidweg, waar lange files zijn ontstaan. Ook de N470 kampt met forse vertragingen doordat veel verkeer gebruikmaakt van alternatieve routes.

Sinds zondagavond 31 mei om 21.00 uur is de Afrikaweg in beide richtingen afgesloten tussen de kruising met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Daarnaast zijn ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 volledig gesloten. De werkzaamheden duren tot en met maandag 15 juni 2026.

Zuidweg en N470 zwaar belast

De gemeente waarschuwde vooraf al voor aanzienlijke verkeershinder, maar de impact lijkt direct groot. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd, omleidingen en drukte op omliggende wegen. Vooral tijdens de ochtend- en avondspits kan de situatie verder verslechteren.

Het groot onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming van het verkeer op langere termijn te waarborgen. Inmiddels is duidelijk dat de werkzaamheden de komende twee weken een flinke uitdaging vormen voor weggebruikers in Zoetermeer en de regio.

Onrust onder Zoetermeerse ouderen om onverwachte huisbezoeken

Er is onrust ontstaan onder alleenstaande ouderen in Zoetermeer. Zij worden aan de deur benaderd door personen die aangeven namens de gemeente langs te komen, maar zich volgens bewoners niet altijd kunnen of willen legitimeren. De politieke partij 50PLUS heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Fractievoorzitter Willeke Mertens trok aan de bel nadat zij vanochtend werd benaderd door een inwoner die zorgen uitte over de huisbezoeken. Na navraag bleek dat de bezoekers werkzaam zijn in opdracht van welzijnsorganisaties InZet en Kwadraad. De bezoeken zijn bedoeld om contact te leggen met ouderen en hun welzijnssituatie in kaart te brengen.

Zorgen over legitimatie

Volgens 50PLUS zorgt de huidige werkwijze voor onzekerheid bij sommige ouderen. De partij wijst erop dat ouderen regelmatig worden gewaarschuwd voor babbeltrucs en oplichting en vindt daarom dat duidelijkheid over de identiteit van bezoekers belangrijk is.

“Het is ontzettend belangrijk om open en duidelijk naar inwoners te communiceren”, stelt Mertens. Volgens haar kan het ontbreken van een duidelijke legitimatie of voorafgaande aankondiging leiden tot onrust bij bewoners.

Vragen over privacy en kosten

Naast vragen over legitimatie wil 50PLUS ook meer duidelijkheid over de verwerking van persoonsgegevens. De partij vraagt zich af welke informatie tijdens de gesprekken wordt verzameld, hoe deze wordt opgeslagen en met welke organisaties de gegevens eventueel worden gedeeld.

Daarnaast wil de fractie weten of gegevens na afloop van het traject worden verwijderd en of er kosten verbonden zijn aan eventuele diensten waar tijdens de gesprekken naar wordt verwezen.

50PLUS heeft het college gevraagd om op korte termijn duidelijkheid te geven over de werkwijze van de welzijnsorganisaties en de communicatie richting inwoners.

Mijlpaal voor Zoetermeer: The Carousel verwelkomt eerste bewoners

Een bijzondere mijlpaal voor de Engelandlaan in het centrum van Zoetermeer. De officiële oplevering van woontoren The Carousel is onlangs gevierd met een bijeenkomst voor de nieuwe bewoners. Onder het genot van eten, drinken en livemuziek maakten buurtgenoten kennis met elkaar.

Met de komst van de 45 meter hoge toren zijn 85 sociale huurwoningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Zoetermeer. Woningcorporatie De Goede Woning realiseerde het project op een relatief compacte locatie in het stadscentrum.

Duurzaam verwarmd via het stadhuis

Het gebouw werd in ongeveer twee jaar tijd gerealiseerd door bouwbedrijf Waal en is afgelopen najaar opgeleverd. Sindsdien hebben huurders de gelegenheid gehad om hun woning in te richten en te verhuizen.

De appartementen worden duurzaam verwarmd en gekoeld via een installatie die is gekoppeld aan het nabijgelegen stadhuis van Zoetermeer. Onder het parkeerterrein van het stadhuis bevindt zich een systeem dat gebruikmaakt van een ondergrondse waterbron voor de opwekking van energie.

Doorstroming op de woningmarkt

The Carousel richt zich op een mix van jongere en oudere bewoners. Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, kregen huurders die een grotere sociale huurwoning achterlieten voorrang bij de toewijzing van de appartementen.

Volgens De Goede Woning hebben acht huishoudens hun eengezinswoning verruild voor een appartement in de nieuwe woontoren. Daardoor komen grotere woningen beschikbaar voor andere woningzoekenden.

Blik op de toekomst

Ook wethouder Jan Iedema was aanwezig bij de viering van de oplevering. Hij benadrukte het belang van woningbouw voor de groeiende stad. Op korte afstand van The Carousel staan meer woningbouwprojecten gepland. Zo werkt de gemeente aan plannen voor nieuwe appartementen en een park achter de Hema in het Stadshart.

Woningcorporatie De Goede Woning geeft aan ook de komende jaren te blijven zoeken naar mogelijkheden om nieuwe sociale huurwoningen aan de woningvoorraad toe te voegen.

Na elf jaar mogelijk doorbraak in nieuwbouwplan FC Zoetermeer

Komt er na jaren van vertraging alsnog beweging in de nieuwbouwplannen van FC Zoetermeer? Als het aan sportwethouder Marijke van der Meer ligt wel. Zij heeft een voorstel gedaan om het vastgelopen dossier aan de Scheglaan vlot te trekken. De gemeente zou daarbij het volledige bouwproject, inclusief clubgebouw, realiseren en vervolgens verhuren aan de vereniging. De gemeenteraad moet zich nog over het plan uitspreken.

De voetbalclub uit Rokkeveen werkt al sinds 2015 aan plannen voor vernieuwing van de accommodatie. In 2018 stelde de gemeenteraad ruim een miljoen euro beschikbaar voor nieuwe kleedkamers, waarna de club plannen ontwikkelde voor een nieuw clubgebouw. Daarbij was het uitgangspunt dat de gemeente de kleedkamers zou financieren en de vereniging zelf verantwoordelijk zou zijn voor de bouw van het clubhuis.

Door de sterk gestegen bouwkosten van de afgelopen jaren bleek dat voor FC Zoetermeer steeds lastiger haalbaar. Volgens de gemeente beschikt de vereniging niet over voldoende financiële mogelijkheden om de plannen zelfstandig uit te voeren. Daarnaast betaalt de club inmiddels rente en aflossing over een lening die in 2024 werd afgesloten, terwijl de bouw nog niet is gestart.

Ingrijpend voorstel

Wethouder Van der Meer wil de impasse doorbreken met een afwijkende aanpak. “De verwachte kosten voor nieuwbouw gaan de mogelijkheden van FC Zoetermeer ver te boven”, schrijft zij aan de gemeenteraad.

In het voorstel investeert de gemeente tussen de 5,5 en 6,1 miljoen euro en wordt zij eigenaar van het volledige complex. FC Zoetermeer gaat vervolgens huur betalen voor het gebruik van de accommodatie. Daarnaast wil de gemeente onderzoeken of het gebouw op rustige momenten kan worden gebruikt door andere partijen, zoals een kinderopvangorganisatie.

Hoop op duidelijkheid voor de zomer

Clubvoorzitter Peter Kruysifix hoopt dat de gemeenteraad nog vóór de zomervakantie een besluit neemt. Volgens hem heeft het dossier de vereniging de afgelopen jaren veel tijd en geld gekost.

“Als je hier binnenloopt, zie je meteen waarom nieuwbouw nodig is”, zegt Kruysifix. Ondanks de lange aanloop blijft hij positief over de toekomst. “Alles om dit verhaal weer vaart te geven.”

Dat de gemeente eigenaar wordt van het complex en dat er mogelijk medegebruikers in het gebouw komen, ziet de voorzitter niet als een probleem. Wel hoopt hij op snelle politieke duidelijkheid, mede omdat er na de vorming van een nieuw stadsbestuur ook een nieuwe sportwethouder aantreedt.

Als de gemeenteraad instemt met het voorstel, kan de volgende stap richting realisatie van de nieuwbouw worden gezet. Wanneer de bouw daadwerkelijk kan beginnen, is op dit moment nog niet bekend.

Doing Zoetermeer H1 plaatst zich voor finale rolstoelhockey in Rijswijk

De rolstoelhockeyers van Doing Zoetermeer H1 zijn in vorm. Tijdens de competitieronde in Haarlem won het eerste H-hockeyteam (handbewogen rolstoelhockey) ook zijn tweede wedstrijd overtuigend met 5-1. Dankzij die overwinning heeft de Zoetermeerse ploeg zich geplaatst voor de finale in Rijswijk.

Tijdens de wedstrijd liet Doing Zoetermeer vanaf het begin zien voor de winst te gaan. De ploeg nam al vroeg het initiatief en bouwde de voorsprong gedurende de wedstrijd verder uit. Uiteindelijk eindigde het duel in een overtuigende 5-1 overwinning.

Op naar Rijswijk

Met de finaleplaats op zak richt het team zich nu op de ontknoping van het seizoen in juni. In Rijswijk wordt eerst gespeeld om de derde plaats. Daar nemen Bredius Rollers H1 en Kennemer Keien H1 het tegen elkaar op.

Aansluitend staat de finale op het programma tussen Haag 88 H1 en Doing Zoetermeer H1. In dat duel wordt bepaald wie zich tot winnaar van het toernooi mag kronen.

Bron: Doing Zoetermeer

Afrikaweg twee weken dicht: Zoetermeer maakt zich op voor verkeerschaos

Automobilisten moeten rekening houden met flinke hinder: het viaduct van de Afrikaweg over de A12 gaat vanwege groot onderhoud maar liefst twee weken volledig dicht. De afsluiting geldt van zondag 31 mei om 21.00 uur tot en met maandag 15 juni 2026 voor al het verkeer.

De afsluiting geldt in beide richtingen tussen de kruising van de Afrikaweg met de Meerzichtlaan en de kruising van de Zuidweg met de Houtsingel. Ook op- en afrit 6 Zoetermeer-Centrum van de A12 gaan volledig dicht.

De werkzaamheden zorgen naar verwachting voor grote verkeersdrukte in en rond Zoetermeer. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen, extra reistijd en files op omliggende wegen. Vooral tijdens de spits kan de hinder fors oplopen.

Omleidingen en advies gemeente

Het autoverkeer wordt tijdens de afsluiting omgeleid via alternatieve routes. Verkeersregelaars en bebording moeten het verkeer in goede banen leiden. De gemeente adviseert inwoners om, indien mogelijk, thuis te werken, de fiets te pakken of gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het onderhoud aan het viaduct is volgens de gemeente noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming in de toekomst te garanderen.

Onvrede over busplannen 2027: Stadsbussen Zoetermeer dreigen volledig te verdwijnen

Het college van Zoetermeer is kritisch op de regionale vervoerplannen voor 2027. Het stadsbestuur maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad en vreest dat verdere bezuinigingen uiteindelijk gevolgen kunnen hebben voor het lokale busnetwerk.

De PVV-fractie trok aan de bel na berichten over de nieuwe dienstregeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Eerder werd al bekend dat de stadslijnen 70 en 71 flink gaan inleveren vanwege lage reizigersaantallen. Inwoners van wijken als Rokkeveen, Oosterheem en Noordhove moeten in de avonduren en het weekend straks twee keer zo lang wachten: de bus rijdt dan nog maar één keer per uur in plaats van elke dertig minuten. Ook de bereikbaarheid van het HagaZiekenhuis komt hierdoor onder druk te staan.

Gemeente voelt zich niet gehoord

Uit de schriftelijke beantwoording van wethouder Frinking blijkt dat de MRDH de Zoetermeerse bezwaren niet heeft overgenomen. De gemeenteraad had eerder al formeel zorgen geuit over de toekomst van de slecht presterende lijnen 70 en 71, maar volgens het college wil de MRDH niet meewerken aan een gezamenlijke strategie voor de toekomst van deze routes.

Het college is kritisch op deze keuze. Juist omdat Zoetermeer de komende jaren groeit met 10.000 tot 16.000 extra woningen, is er volgens het stadsbestuur behoefte aan een betrouwbaar en aantrekkelijk openbaarvervoerssysteem. De MRDH heeft in haar Mobiliteitsvisie 2050 vastgelegd dat niet langer wordt ingezet op ontsluitende buurt- en stadsbussen, tenzij deze economisch rendabel zijn. Omdat de lijnen 70 en 71 relatief veel geld kosten en weinig reizigers trekken, staan zij onder druk.

Regionale verbindingen verbeteren

Het is overigens niet alleen maar slecht nieuws. Het college benadrukt dat de bereikbaarheid op regionaal niveau juist verbetert. Voor lijn 170 richting Rotterdam en R-netlijn 455 richting Delft neemt de reistijd in de spits af en komt extra capaciteit beschikbaar. De verwachting is dat hierdoor meer reizigers gebruik zullen maken van deze verbindingen.

Om te voorkomen dat reizigers binnen de stad de dupe worden van het afbouwen van buslijnen, heeft het college vóór 15 mei een formeel bezwaarschrift ingediend. De gemeente wil voorkomen dat lijnen verdwijnen voordat er een goed alternatief beschikbaar is. Achter de schermen wordt daarom gewerkt aan de verkenning ‘Toekomst OV Zoetermeer’. Daarnaast wil de wethouder de pilot met de flexibele maatwerkbus De Opstap (lijn 272) verder uitbreiden als aanvulling op het reguliere netwerk.

Besluit in juli

Het eindrapport met alle reacties ligt momenteel bij de MRDH. Op 8 juli 2026 zal de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit een definitief besluit nemen over de vervoerplannen voor 2027. De wethouder heeft toegezegd de gemeenteraad daarna tijdens de vaste commissievergaderingen te informeren over de uitkomsten.

Winkeliers vrezen omzetverlies door uitbreiding fietsverbod

Vanaf vandaag, maandag 1 juni, geldt tijdens winkeluren een aangescherpt fietsverbod in de Dorpsstraat. Volgens ondernemer Ronnie Meurs is dat een klap voor de lokale ondernemers, maar vooral voor oudere en minder mobiele inwoners die afhankelijk zijn van de fiets om boodschappen te doen.

De gemeenteraad besloot al in februari om fietsers tijdens winkeluren uit de Dorpsstraat te weren om de overlast van onder meer fatbikes tegen te gaan. Meurs luidt nu de noodklok en vindt dat de gemeente met deze maatregel vooral de verkeerde groep raakt.

Volgens Meurs wonen er veel ouderen in het dorp die slecht ter been zijn. “Zij stappen nu op de fiets naar de kaasboer en fietsen daarna door naar de slager om hun fietstassen te vullen. Zo kunnen ze zelfstandig blijven,” legt hij uit.

Door het nieuwe verbod mogen zij straks niet meer door de Dorpsstraat fietsen. Omdat er volgens Meurs ook geen goed alternatief is om met de fiets om het gebied heen te rijden, vreest hij dat sommige ouderen minder makkelijk hun boodschappen kunnen doen. “Als ze dat hele stuk moeten lopen, redden ze dat simpelweg niet,” aldus Meurs.

Chaos en gebrek aan handhaving

Hoewel ondernemers al langer klagen over de overlast van fietsers, vinden zij de aangescherpte tijden een stap te ver. Volgens Meurs pleitten zij juist voor een milder regime waarbij er tot 11.00 uur ’s ochtends nog gefietst mag worden. Tot die tijd rijden er immers ook leveranciers, vuilniswagens en veegwagens door de straat.

“Laat die ouderen er dan gewoon tussendoor fietsen en ga pas vanaf 11.00 uur echt streng handhaven,” stelt Meurs voor.

Hoewel de gemeente kiest voor één duidelijke regel voor de hele stad om verwarring te voorkomen, lost dat volgens de ondernemers het probleem voor minder mobiele inwoners niet op. Zij vinden dat er een uitzondering moet komen voor ouderen die slecht ter been zijn.

Er wordt inmiddels gekeken naar juridische mogelijkheden om het besluit aan te vechten. Ook willen ondernemers hun bezwaren onder de aandacht brengen van de gemeenteraad.

Miljoenen naar Zoetermeer voor wijkaanpak en jongerenprojecten

De gemeente Zoetermeer gaat de komende jaren miljoenen investeren in kwetsbare wijken en jongeren. Dankzij de onlangs ondertekende Regio Deal Zuid-Hollandse Groeikernen ontvangt de gemeente een rijksbijdrage van ruim 3,2 miljoen euro. Het geld wordt ingezet om de leefomgeving te verbeteren, bestaanszekerheid te versterken en jongeren meer kansen te bieden.

Zoetermeer werd tussen de jaren zestig en tachtig als groeikern in korte tijd opgebouwd om de woningnood op te vangen. Decennia later staat de stad voor andere uitdagingen dan oudere, geleidelijk gegroeide gemeenten. Sommige wijken en voorzieningen staan onder druk en ook de sociale samenhang neemt af. Daarnaast is sprake van een concentratie van kwetsbare inwoners in bepaalde buurten. Vooral in de Bossenbuurt in Meerzicht nemen de problemen en zorgvragen toe.

Voormalige kerk Oase wordt ontmoetingsplek

Om deze uitdagingen aan te pakken heeft Zoetermeer verschillende projecten opgenomen in de Regio Deal, die loopt tot eind 2030. Een belangrijk onderdeel is de verbouwing van de voormalige kerk Oase in Meerzicht tot een zogenoemde gemeenschapshub. Dit ontmoetingscentrum moet vooral bewoners uit de kwetsbare Bossenbuurt ondersteunen.

De eerste activiteiten starten nog dit jaar. In 2027 en 2028 moeten ook initiatieven uit de lokale aanpak van flatwijken hier een plek krijgen. Daarna bouwt de gemeente haar rol geleidelijk af. Vanaf 2027 denken bewoners mee over de invulling en in 2029 moeten zij samen met lokale organisaties het beheer zelfstandig uitvoeren.

Extra aandacht voor jongeren

Naast de centrale ontmoetingsplek in Meerzicht investeert de gemeente ook in jongeren. De jongerenlocaties in Buytenwegh, Meerzicht en Palenstein krijgen extra ondersteuning. Het doel is om schooluitval terug te dringen, meer jongeren aan een diploma te helpen en jongerencriminaliteit te voorkomen.

De gemeente geeft deze locaties vier jaar de tijd om resultaten te laten zien. In 2026 wordt voor iedere locatie een afzonderlijk plan opgesteld om de aanpak verder te verbeteren. In 2027 wordt dat plan samen met jongeren geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Wetenschappers in de wijk

De Regio Deal is een samenwerking tussen Capelle aan den IJssel, Nissewaard en Zoetermeer. In iedere gemeente komt een zogenoemd Living Lab, waar gemeenten samenwerken met onderwijs- en kennisinstellingen zoals De Haagse Hogeschool en TU Delft.

Tijdens de looptijd van het project krijgt iedere gemeente ook een eigen researcher in residence. Deze onderzoeker denkt op locatie mee en koppelt praktijkvraagstukken aan wetenschappelijke kennis. De betrokken gemeenten hopen daarmee oplossingen te ontwikkelen die ook bruikbaar zijn voor andere groeikernen in Nederland.

Daarnaast blijft Zoetermeer zich landelijk inzetten voor de positie van groeikernen. Op 4 juni 2026 staat een bestuurlijk overleg met het Rijk gepland. Daarbij hopen de betrokken gemeenten op basis van een impactanalyse afspraken te maken over langdurige en integrale financiële steun vanuit Den Haag.

Scroll naar boven