Het Zoetermeerse Nieuws

STADSNIEUWS

Zoetermeer trekt rode lijn: geen extra windmolens in de stad

Zoetermeer wil geen nieuwe windturbines binnen de gemeentegrenzen. Dat maakt het college van burgemeester en wethouders opnieuw duidelijk in een zienswijze aan de provincie Zuid-Holland. Aanleiding is een onderzoek naar mogelijke locaties voor tientallen nieuwe windmolens in de energieregio Rotterdam Den Haag.

De energieregio moet nog een flinke duurzaamheidsopgave invullen. Om de regionale doelstellingen voor duurzame energie te halen, wordt gekeken waar ruimte is voor ongeveer 30 tot 45 extra windturbines. Voordat daarover besluiten worden genomen, wordt eerst een uitgebreide omgevingseffectrapportage uitgevoerd.

Gemeente houdt vast aan eerder standpunt

Hoewel er nog geen concrete locaties in beeld zijn, grijpt Zoetermeer de gelegenheid aan om een duidelijk signaal af te geven. De gemeenteraad besloot eerder al dat er naast de drie bestaande windturbines op bedrijventerrein Lansinghage geen nieuwe windmolens in Zoetermeer moeten komen.

Daarnaast benadrukt de gemeente het belang van natuur- en recreatiegebieden. Die mogen volgens het stadsbestuur niet worden aangetast door eventuele plannen voor windenergie. Vooral de groene gebieden in en rond de stad zijn van grote waarde voor bewoners.

Aandacht voor omwonenden

Ook vraagt de gemeente nadrukkelijk aandacht voor de belangen van omwonenden. Bewoners mogen volgens het college geen verslechtering van hun leefomgeving ervaren als gevolg van nieuwe windturbines in de regio.

De provincie Zuid-Holland onderzoekt de komende periode welke locaties geschikt zouden kunnen zijn voor windenergie. Pas later wordt duidelijk welke gebieden daadwerkelijk in beeld komen. Zoetermeer laat echter alvast weten geen voorstander te zijn van extra windturbines binnen de eigen gemeentegrenzen.

Meer geld nodig voor nieuwe locatie Videogame Museum

De verhuizing van het Nationaal Videogame Museum naar het Stadhuisplein in Zoetermeer loopt opnieuw vertraging op en kost meer geld dan eerder werd verwacht. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om bijna 1,6 miljoen euro extra beschikbaar te stellen om de nieuwe locatie gebruiksklaar te maken.

De investering is nodig voor onder meer verwarming, ventilatie, brandveiligheid, sanitair en beveiliging in de panden aan het Stadhuisplein 21 en Zuidwaarts 2. De gebouwen zijn eigendom van de gemeente en worden verhuurd aan het Nationaal Videogame Museum.

Opening opnieuw uitgesteld

Ondertussen kampt het museum zelf met financiële tegenvallers. De opening stond oorspronkelijk gepland voor de eerste helft van dit jaar, maar is inmiddels verschoven naar het einde van het jaar. Volgens het museum is extra tijd nodig om het concept ingrijpend aan te passen. Het museum wil meer aandacht besteden aan de geschiedenis van videogames en bezoekers een sterkere museumervaring bieden.

De vertraging heeft echter gevolgen. Sinds 1 januari betaalt het museum al huur voor het pand, terwijl bezoekers nog niet naar binnen kunnen. Ook de energiecontracten lopen inmiddels en de sleutel is al overgedragen.

Tijdelijke invulling onderzocht

Om te voorkomen dat het pand in het Stadshart langdurig leegstaat, onderzoeken de gemeente en het museum een tijdelijke invulling. Wat die precies inhoudt, is nog niet bekend.

Als de gemeenteraad instemt met de extra investering, komt de verhuizing van het Nationaal Videogame Museum een stap dichterbij. De nieuwe locatie moet uiteindelijk zorgen voor meer bezoekers, extra levendigheid in het Stadshart en ruimte voor verdere groei van het museum.

Aanhouding en flinke schade na ongeval Edisonstraat in Zoetermeer

Zoetermeer – Op de Edisonstraat, ter hoogte van de afrit van de Australiëweg in Zoetermeer, zijn twee automobilisten hard met elkaar in botsing gekomen. Na het ongeval werd één van de bestuurders door de politie aangehouden.

Kort voor 09.00 uur kwamen de twee voertuigen door een nog onbekende oorzaak met elkaar in botsing. De politie, brandweer en ambulancedienst werden gealarmeerd en kwamen met spoed ter plaatse. De brandweer verleende hand- en spandiensten. Enkele betrokkenen werden nagekeken door ambulancepersoneel, maar niemand hoefde voor verdere behandeling naar het ziekenhuis te worden vervoerd.

Door het ongeval ontstond aanzienlijke schade aan de betrokken voertuigen. De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van het incident. Eén van de bestuurders werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. De reden voor de aanhouding is vooralsnog niet bekend.

Als gevolg van het ongeval was een gedeelte van de Edisonstraat langere tijd afgesloten voor het verkeer.

D66 onthult laatste puzzelstuk van nieuw college

Waar bij GroenLinks-PvdA, VVD en CDA al geruime tijd duidelijk was wie de partijen naar voren wilden schuiven als wethouder, bleef dat bij D66 tot deze week een open vraag. Vandaag maakte de partij bekend dat het gaat om Anne-Lise Olsthoorn, voormalig politiek adviseur van premier Rob Jetten, en oud-Stadstheaterdirecteur Hilko Folkeringa. Met de presentatie van twee kandidaten lijkt ook duidelijk dat de nieuwe coalitie afstevent op een college met zeven wethouders, waarvan er in ieder geval één in deeltijd zal werken.

D66 was de enige coalitiepartij waarvan de kandidaat-wethouders nog niet bekend waren. Bij GroenLinks-PvdA, VVD en CDA waren de namen al langer duidelijk. Zo maakten Margot Kraneveldt en Jordy Boerboom bij GroenLinks-PvdA nooit een geheim van hun ambitie om wethouder te worden. Ook bij de VVD werden Lisette Sandifort en Jeffrey van Gils al geruime tijd genoemd, terwijl het CDA vorig jaar al koos voor huidig wethouder Véronique Frinking.

Fractievoorzitter Esmael Zamani noemt de voordracht van Olsthoorn en Folkeringa een versterking van het toekomstige college. Volgens hem brengt Olsthoorn veel politieke ervaring mee vanuit Den Haag, terwijl Folkeringa beschikt over een brede bestuurlijke achtergrond en een goede kennis van de stad. Volgens Zamani is Folkeringa bereid om als parttime wethouder aan de slag te gaan.

Olsthoorn (32) is momenteel directeur van basisschool IKC De Piramide in Meerzicht. Daarvoor werkte zij zeven jaar in de landelijke politiek. In 2023 en 2024 was zij politiek adviseur van onder meer Rob Jetten en Jan Paternotte. Ook werkte zij als beleidsmedewerker voor de D66-fractie in de Tweede Kamer, waar zij zich bezighield met onder meer onderwijs, wonen, klimaat en infrastructuur.

Folkeringa (58) woont in Rokkeveen en is in Zoetermeer vooral bekend als voormalig directeur van het Stadstheater. Hij verhuisde in 2018 naar de stad voor die functie. Daarvoor was hij onder meer directeur-bestuurder van Stichting Zwolse Theaters en directeur van Schouwburg Ogterop in Meppel. Tot januari van dit jaar stond hij aan het roer van de Haagse theaters Diligentia en Pepijn.

Zeven wethouders

De bekendmaking van twee D66-kandidaten maakt ook duidelijk hoe het nieuwe college waarschijnlijk wordt samengesteld. De coalitie van GroenLinks-PvdA, VVD, D66 en CDA lijkt uit te komen op zeven wethouders: twee voor GroenLinks-PvdA, twee voor de VVD, twee voor D66 en één voor het CDA. Voor D66 betekent dat vermoedelijk één fulltime en één parttime wethouder.

Naar verwachting wordt het coalitieakkoord eind volgende week gepresenteerd. Over de verdeling van de portefeuilles is op dit moment nog niets bekendgemaakt. Daarover wordt naar verwachting meer duidelijk bij de presentatie van het nieuwe college.

Fietser komt onder auto terecht na aanrijding op Van Aalstlaan

Zoetermeer – Op de Van Aalstlaan, ter hoogte van de Willem van Cleeflaan, zijn een automobiliste en een fietser met elkaar in botsing gekomen. Door de aanrijding kwam de fiets onder de auto terecht. De fietser was geschrokken, maar raakte niet gewond.

Rond 16.25 uur kwamen de twee weggebruikers met elkaar in botsing. De politie kwam met spoed ter plaatse. De fietser werd gecontroleerd, maar bleek niet gewond te zijn geraakt.

Zowel de fiets als de personenauto liep schade op. De politie hielp beide partijen bij het invullen van de schadeformulieren.

Picknickkleedjes en foodtrucks: nieuw gratis zomerevenement blaast Nicolaaspark in Zoetermeer nieuw leven in

Het Nicolaaspark in Zoetermeer is de laatste tijd wat stiller geworden, maar daar komt deze zomer verandering in. Organisator Patrick Goedhart blaast het park nieuw leven in met een gloednieuw, laagdrempelig evenement voor het hele gezin: Parkfest Nicolaasplein.

Organisator Patrick Goedhart vond dat het tijd werd voor actie. “Ik dacht: weet je wat, ik ga toch wat leuks organiseren daar in dat park,” vertelt hij enthousiast op de Zoetermeerse Stadsradio. Het doel van Parkfeest Nicolaasplein is om mensen op een laagdrempelige manier samen te brengen. Bezoekers worden aangemoedigd om zelf een kleedje mee te nemen en gezellig op het gras te picknicken. De toegang tot het evenement is volledig gratis en ook de meeste activiteiten op het terrein kosten niets.

Wat kunnen bezoekers allemaal verwachten?
 Voor de kinderen: Activiteiten zoals schminken, verfen en Oudhollandse spelletjes. Diverse foodtrucks, suikerspinnen en popcorn. Er is zelfs een lokaal Japans theehuis aanwezig met een stand en er zijn optredens van diverse DJ’s en lokale bands.

Drie edities deze zomer

Goedhart heeft groots ingezet en organiseert dit jaar verspreid over de zomer direct drie edities van het Parkfeest. Het evenement duurt telkens van 14:00 uur tot ongeveer 20:00 of 20:30 uur. De data voor de agenda zijn:

 Zondag 5 juli (de allereerste editie)

 Zondag 12 juli

 Zondag 26 juli

Meer informatie

Wie meer wil weten over het evenement kan terecht op de officiële website parkfeestnicolaasplein.nl of luisteren naar ons programma UIT op zaterdagmorgen.

Hockeymeiden gekroond tot leukste team van Nederland

Wat begon als een fanatieke stemmencampagne, eindigde in een feest dat de meiden van MHC Zoetermeer MO12-2 nooit meer zullen vergeten. Het team is uitgeroepen tot winnaar van de landelijke verkiezing ‘Het Leukste Team van Nederland’ en werd tijdens een training compleet verrast

Onder luid gejuich, een regen van confetti en met een grote bokaal in handen kregen de jonge hockeytalenten het geweldige nieuws te horen. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg was, kregen ze ook een exclusieve clinic van hockeyinternational Thierry Brinkman.

Volgens vader Bart de Vries, die namens het team reageerde, heeft de verkiezing het beste in iedereen naar boven gehaald. “De meiden hebben er keihard voor gestreden en ook de ouders hebben alles op alles gezet om stemmen te verzamelen”, vertelt hij lachend.

De feestvreugde werd nog groter doordat ook burgemeester Michel Bezuijen zich achter het team schaarde. Hij stemde niet alleen op de hockeyploeg, maar stuurde de speelsters ook een persoonlijk videobericht om hen te feliciteren met hun prestatie.

De titel komt bovendien op een perfect moment. Slechts twee weken geleden kroonden de meiden zich al tot veldkampioen. Met het kampioenschap én de verkiezing tot leukste team van Nederland beleeft MO12-2 een seizoen om nooit te vergeten.

Voor de speelsters van MHC Zoetermeer voelt het dan ook alsof alles dit jaar samenkomt: kampioen op het veld, winnaar van een landelijke verkiezing én trainen met een Oranje-international. Een sprookje waar menig sportteam alleen maar van kan dromen. 

Nieuwe erfgoedexpo in Stadhuis Zoetermeer

De geschiedenis van Zoetermeer is vanaf nu voor iedereen zichtbaar op de begane grond van het Stadhuis-Forum. Hier zijn speciale nieuwe erfgoedvitrines geplaatst. Bezoekers en inwoners kunnen hier oog in oog staan met unieke objecten uit het Zoetermeerse verleden.

De komst van de vitrines is het resultaat van een motie uit de gemeenteraad. Terwijl achter de schermen verder wordt gewerkt aan de plannen voor een toekomstig Erfgoedhuis, kiest de stad ervoor om haar historische schatten nu al op een toegankelijke en publieke locatie met de inwoners te delen.

Wethouder Jan Iedema heeft de nieuwe tentoonstellingsruimte officieel geopend. De vitrines belichten verschillende iconische thema’s die de stad hebben gevormd. Denk aan de bekende boter- en zuivelgeschiedenis, de transitie van dorp naar groeistad en de modernisering. De gemeente hoopt hiermee niet alleen de publieke ruimte van het stadhuis aantrekkelijker te maken, maar ook de trots op de Zoetermeerse cultuurhistorie te vergroten.

Zoetermeer stemt in met woningbouwplannen ondanks kritiek Stadshart-eigenaar

De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de grootschalige herontwikkeling van het gebied rond de Nederlandlaan, Engelandlaan en Amsterdamstraat. Het plan omvat de bouw van woontorens met in totaal ruim 600 woningen, de komst van nieuwe winkels, een plein en een parkbrug. Hoewel de politiek het plan vrijwel unaniem steunt, heeft de aanloop naar het besluit de verhouding tussen de gemeente en de grootste vastgoedeigenaar van het Stadshart onder druk gezet.

Om de herontwikkeling mogelijk te maken, moeten verschillende bestaande gebouwen verdwijnen, waaronder het huidige Hema-pand en parkeergarage P5. Hoeveel miljoenen euro’s hiervoor precies nodig zijn, staat in vertrouwelijke documenten die bij het raadsvoorstel zijn gevoegd. De spanning ontstond nadat het stadsbestuur in december het voorkeursrecht vestigde op verschillende percelen in het gebied. Dat trof onder meer een lokale sportschooleigenaar, maar raakte vooral de combinatie Wereldhave Sofidy, die een jaar eerder voor 150 miljoen euro eigenaar werd van een groot deel van het Stadshart.

Onteigening

Hoewel een woordvoerder van Wereldhave Sofidy eerder sprak van een ‘constructief overleg’, bleek tijdens de raadsvergadering dat de verhoudingen onder druk staan. Ontwikkelaar Robert de Pagter sprak namens het vastgoedbedrijf zijn zorgen uit. Hij benadrukte dat Wereldhave Sofidy bewust investeert in Zoetermeer, onder meer in verduurzaming, nieuwe winkeliers en openbare voorzieningen, en dat een groot deel van de plannen op steun kan rekenen.

De zorgen richten zich vooral op de juridische instrumenten die de gemeente inzet. Het voorkeursrecht geeft de gemeente de mogelijkheid gronden als eerste aan te kopen en kan in het uiterste geval leiden tot een onteigeningsprocedure. De Pagter wees erop dat zowel parkeergarage P5 als de Hema-locatie aan het Promenadeplein, waar momenteel vier winkels en twee kantoorlagen zijn gevestigd, belangrijke onderdelen van het winkelgebied vormen.

„In onze optiek werk je samen zonder dat er in de gereedschapskist van de gemeente nog het mes van onteigening ligt”, zei De Pagter. Hij waarschuwde dat deze aanpak kan leiden tot langdurige juridische procedures en vertraging.

Wethouder Jan Iedema reageert

Wethouder Jan Iedema stelde dat vrijwillige samenwerking doorgaans sneller tot resultaat leidt dan juridische procedures, maar benadrukte tegelijkertijd dat het college de ingezette koers handhaaft. Na vragen van de ChristenUnie-SGP gaf hij aan dat de gemeente openheid heeft betracht over de beschikbare instrumenten, waaronder het voorkeursrecht en een actief grondbeleid.

Volgens de wethouder voert het college daarmee een eerdere opdracht van de gemeenteraad uit. Wel sprak hij de hoop uit dat de juridische instrumenten uiteindelijk niet hoeven te worden ingezet.

De gemeenteraad liet zich niet overtuigen door de bezwaren van Wereldhave Sofidy en stemde met 36 tegen 1 vóór het plan. Alleen 50Plus stemde tegen. Een woordvoerder van het vastgoedbedrijf liet na afloop weten verrast en teleurgesteld te zijn over het besluit. Daarbij verwees het bedrijf naar de uitspraak van wethouder Iedema dat samenwerking de voorkeur heeft en sprak het de verwachting uit dat de dreiging van onteigening uiteindelijk van tafel zal verdwijnen.

Bron: mediapartner Zoetermeer Actief

Scroll naar boven